ZETOR 25A KYSYMYKSIÄ

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

ZETOR 25A KYSYMYKSIÄ

Viesti Kirjoittaja ZET »

Kertokaapa viksummat: pitäisikö zetor 25A:n vetoakselin ympärillä olevan valumurikan (josta on murtunut vetovarren kiinnityskorvake....) lähteä vetämällä irti kun ottaa pyörän, jarruvehkeet ja murikan kiinnityspultit irti? Minulla pistää niin pirusti hanttiin ja arvelisin että ulompi vetoakselin laakeri hannaa vastaan mutta ettei vaan olisi jotain muutakin taikaa jota en ymmärrä.


Ja toinen kysymys: liittyykö zetorin vauhtipyörän irroittamiseen muuta ihmeellistä kuin sen pirun ison mutterin avaaminen? Miten vauhtipyörä on kiinni, kiilalla, kartiolla, spooreilla vai miten? Tarvitaanko joku jumalaton ulosvetäjä vai pitäiskö irrota muuten? Täytyisi vaihtaa kampiakselin takastefa kun kytkin on nykyään mallia mallia uiva......
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Pitääköhän se vaihdelaatikon kansi avata ja löysätä vetoakselin päässä oleva iso hammaspyörä irti. Ulompi laakeri hannaa vastaan ?? akselihan lähtee kuoren mukana irti perästä.
Vauhtipyörä on kiinni kartiolla ja kiilalla. Iso mutteri löysälle esim. katkaisumeisselilla ja moskalla lyömällä. Rautakangilla kunnon vääntö ja moukarilla lyönti kampiakselin päähän niin pitäisi vauhtipyörän irrota. Menee samalla jengatkin jollet jätä mutteria siihen huulille ja laita jotain mutterin ja moukarin väliin.
Zetka
Viestit: 58
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetka »

Ei missään tapauksessa tuollaista murjomista! Paikat hajoavat varmasti. Vauhtipyörän mutteri on muistaakseni M90 ja avain kannattaa tehdä polttoleikkamalla teräslevystä sekä hitsaamaalla avaimeen pitkä varsi. Mutteri aukeaa kun muistaa irroittaa lukituksen kopauttamalla avaimen vartta lekalla. Vauhtipyörässä on ulosvetäjälle pultinreiät valmiina ja sellainen siihen sopiva riittävän tukeva ulosvetäjä kannattaa kyllä itse valmistaa. On syytä vaihtaa takapään stefan vaihdon yhteydessä myös takalevyn tiiviste hyvän tiivisteliiman kanssa. Stefan asennuksessa saa olla tarkkana ettei sen huuli vaurioidu paikalleen asennuksen yhetydessä.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

Niin ja muista punnita vauhtipyörä, että saadaan tietää pitääkö toi legendaarinen 147,5kg paikkansa.
M-72
Viestit: 146
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:10 pm
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M-72 »

löytys todennäköisesti ylimääräinen se vetarin ympärille tuleva valujutska, en kyl ole kattonut onko ehjä.
Zetka
Viestit: 58
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetka »

Ei vauhtipyörän paino mikään salaisuus ole eikä sitä erikseen punnita tarvitse. Zetor 25:n varaosaluettelon sivulla 16 on osakuva kampiakselista sekä vauhtipyörästä hammaskehineen. Sivulla 17 on osanumerointi, nimi ja painot. Sen mukaan Zetor 25:n vauhtipyörä painaa 147kg 350g sekä hammaskehä 5kg 840g.
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

aikas painava,joutuu melkein ottaa kahdella kädellä kiinni kun purkaa...
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
ZET
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

zetor 25A kysymyksistä vielä

Viesti Kirjoittaja ZET »

Nyt on vetoakselin ympärillä olevat valumurikat vaihdettu ehjiin. Helppoa kun oli oikeat neuvot. Eli vaihdelaatikon kansi auki, pultit irti ja koko vetoakseli-valumurikka paketti irti, toisin kuin itse ensin aattelin sen purkautuvan.

Mahtaakohan muuten suomenmaasta vielä löytyä täysin ehjää zetorin nostolaitteen kantta? Mielellään vielä kutakuinkin järkevällä hinnalla. Se alkaa olla viimeinen tarvittava isompi osa.
ape
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 11:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ape »

Zetka kirjoitti:Ei vauhtipyörän paino mikään salaisuus ole eikä sitä erikseen punnita tarvitse. Zetor 25:n varaosaluettelon sivulla 16 on osakuva kampiakselista sekä vauhtipyörästä hammaskehineen. Sivulla 17 on osanumerointi, nimi ja painot. Sen mukaan Zetor 25:n vauhtipyörä painaa 147kg 350g sekä hammaskehä 5kg 840g.

Paitsi että viimeisten vuosien Zetkoissa (ainakin -60 ja 61) :?: oli malleja joiden vauhtipyörää oli kevennetty yli 40 kg. Myös koko valu on näissä kevyempi! Näin minulle on kerrottu. Kaveri itse oli entisöidessään vpyörän punninnut kun oli ihmetellyt kokoa! Tietääkö joku enempi.
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Vauhtipyörän painosta ei pysty enää päättelemään mitään on niin murusina mutta esim. kytkin koppa on puolet ohkasempaa valua -61 mallissa.Palasien perusteella.
On kyllä v-pyörän kesiökin jotenkin ohuempi tarvii mittailla ja verrata vanhempaanJäihän sitä 20 cm kartion ympärille.
Irtonaisia vanhoja pyöriä on ja kyllä niitä kaksin käsin saa nostella.
Työmaalle vois ottaa ja punnita kun ensi viikolla taas lomat on huonommalla puolella :cry:
ape
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 11:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ape »

Kaverin Zetoori on muutenkin mielenkiintoinen:

Koko runko, etuhaarukka, takalonkat, akkukotelo jne. ovat väriltään kullanruskeita...

Peltiosat, etu- ja takavanteet ovat vihreitä...

Etuvanteet vielä hiukan erimalliset kuin mitä on nähty, sellaiset pyöreämmät...

(Alkuperäiset värit vielä haalistuneina näkyvissä)

Konepellissä on etu ja takaosassa sentin vekki...

Lamput on alhaalla...

Painelaakerin voitelukupin kansi on nokallinen...
ym. ym.

Mallinumero on yli 81 000:n :shock:

Onko Hankkija tuonut näitä vielä Suomeen vai olisko Ruottin puolelta uitettu? (Löytyi siis rannikolta)

Onko -60 luvulla tuotu vielä 25:a Suomeen?
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Onkos tuossa Zetorissa suora etuakseli, eli olkatapit suoraan akselin päissä. Voisi olla silloin N-mallin 25:n joita on Suomeenkin tuotu. Viimeiset 25:t on tuotu Suomeen 1961
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Ainakin mun katkennut yksilö on -61 mallia ja -63 rekisteröity.Kaipa niitä on tuotu 60 luvullakin.
ape
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 11:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ape »

Traktorissa on normaali A -mallin etuhaarukka.

Kannattaisikohan kaverin vaihtaa entisöidessään siihen lujempi kytkinkoppa. Onko muilla kokemuksia ohuen kytkinkopan kestävyydestä?


Mitenkäs se Halossepän kytkinkoppa rikkoutui? Ajossa???
ape
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 11:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ape »

Siis se MTZ:n kytkinkoppa, eikä Halossepän.......
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Otti ja katkes kesken ajon.Johan tästä 3 vuotta aikaa.Jäi perunan kylvö kone hakematta :lol:
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

Otti ja katkes kesken ajon.Johan tästä 3 vuotta aikaa.Jäi perunan kylvö kone hakematta
Asiasta vieläkin kuulee erilaisia versiota.... Ittelläni pitäis olla ko. Iltalehtikin tallessa. Olis kiva tehdä Zetor sivuille oikein juttu "mitä oikein tapahtui", miksi pommiryhmä tuli paikalle... ja lisätä ko.zetorikin vielä "Suomen Zetorit" listalle, joka on saanut Tsekeissäkin ihmetystä, että niin paljon löytyy hienoja zetkoja suomesta.

Tietääkäs kukaan kenen vihreä Zetori 25A on se, joka kuvattu takaviistosta jossain aakeella laakeella, jonka maalausta myydään lähes joka kirpputorilla? Selainen paksulle pahville painettu 20x30cm, jossa alhaalla tekijä: L.Saja.
??
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

No ensimmäinen kuka oli soittanu hätä numeroon luonnollisestikkin sano jotta räjähti siksi tuli pommi ryhmä.Joka totesi ettei täällä kyllä mitään meille ole.Näin olen kuullut.

Joo listalle olis pari kolme muutakin kyllä tai jopa useampikin.
Nestori
Viestit: 149
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nestori »

[quote="ape"]Kaverin Zetoori on muutenkin mielenkiintoinen:

Koko runko, etuhaarukka, takalonkat, akkukotelo jne. ovat väriltään kullanruskeita...

Peltiosat, etu- ja takavanteet ovat vihreitä...

Etuvanteet vielä hiukan erimalliset kuin mitä on nähty, sellaiset pyöreämmät...


Kyseessä on ihan normaali 60- luvun alussa suomeen tuotu Zetor 25 A
Ne olivat tuollaisia. Hankkija ei ollut enää maahantuoja.
Zetka
Viestit: 58
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetka »

Minulla on työn alla -61 vuoden A-malli. Lamput on alas laskettu, kuppi-istuin ja kojelaudassa on kierroslukumittari.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 21 vierailijaa