Hiilikaasutin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

OKE2
Viestit: 2
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 2:37 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Hiilikaasutin

Viesti Kirjoittaja OKE2 »

Onko kellään tietoa ajoneuvoihin asennettavista hiilikaasuttimista?
Häkäpöntöistä eli puukaasuttimista olen kyllä kuullut.
Eikö olisi etevämpää tehdä hiilto etukäteen ja kaasuttaa hiiltä hääksi.
Voisi kuvitella olevan siistimpää ja tehokkaampaa.
Entä puristussuhde ja hiili/puukaasukäytössä?
Olen käsittänyt että moottorin tulisi olla matalapuristussuhteinen, mutta onko se vain historian painolastia.
Vai onko dieselmoottorin muuttaminen puukaasulle vaikeampi toimenpide.
Kipinäsytytys täytyy ainakin rakentaa.
Vielä ahtaminen / häkä.
Kun moottoriin johdettava kaasu-ilmaseos puristetaan eikö sillä synny enemmän tehoa kuin vappastihengittävällä?
Konepajamies

Viesti Kirjoittaja Konepajamies »

Kumpaakin on käytetty,niin hiili- kuin puukaasutinta.Myös diesel-moottoria on käytetty häkäkaasulla.Sytytys on toteutettu ruiskuttamalla pieni nafta-annos kaasu-ilmaseoksen joukkoon.
Sota-aikana suomalaisilla oli joitakin MAN-diesel k-autoja,joita kokeiltiin häkäkäytöllä.Myöhemminkin on kokeiluja tehty.
Näistä puukaasu-, häkäkaasu-, generaattorikaasukäytöistä keskusteltiin paljonkin vanhalla palstalla.
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Eikös puukaasu käytössä puristussuhdetta nosteta, kun bensa konetta muutetaan puukaasulle ja teho putoaa lähes puolella... :roll:
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
Konepajamies

Viesti Kirjoittaja Konepajamies »

Generaattorikaasu kestää bensaa paremmin puristusta,mutta se sisältää
kymmeniä prosentteja palamattomia kaasuja (eniten typpeä) .Tämän vuoksi sen lämpöarvo on huono.
Hiilikaasuttimen etuna luulisi olevan nopeampi käyttöönotto.Myös osa epäpuhtauksista on poistunut jo hiillon yhteydessä.Siistimpää myös siinä mielessä ,että tuhkaa syntyy vähemmän.Ja polttoaine mahtuu pienempään tilaan.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Tulee vain aika paljon kintaanjälkiä, jos ensin hiilletään ja sitten vasta käytetään. Hiiltäminen kun vaatii aika paljon käsityötä. Ajoneuvokäytössä niitä hiiliäkin menisi vuodessa melkoinen määrä, jos sillä pitäisi pensa korvata.

Kävisiköhän kivihiili sellaisenaan tai jokin muu?
OKE2
Viestit: 2
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 2:37 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OKE2 »

Kiitos hyvistä vastauksista.
Se hiilikaasutin kiinnostaa juuri sen kaasun puhtauden takia.
Pääsin käsiksi muutamaan artikkeliin jossa ongelmista puukaasuttimessa kerrotaan mm kosteus ja pienentynyt teho, samoin terva voi juututtaa venttiileitä, kondenssit ovat "ongelmajätettä" jne.
Koska toimintavarmuus on yksi tärkeä kriteeri etsinkin tietoa siitä miten hiilikaasutin eroaa puukaasuttimesta.
Dieselin puukaasukäytöstä tiedän jo sen verran että puristus tulisi olla alle 16, eikä etukammioita.
Tavoite on puhdas kaasuajoneuvo ilman apupolttoainetta jo sen verottomuudenkin takia. Dieselin ruiskutuspumpum paikalle on melko helppo muuttaa virranjakajasytytys.
Suomessakin on opittu viime vuosina tekemään puuhiiltä, joten sen saanti ei liene ongelma.
Siispä millainen on hiilikaasutin käytännössä?
Konepajamies

Viesti Kirjoittaja Konepajamies »

Sota-aikana ja sen jälkeen Suomessa oli ainakin nämä kaasuttimet käytössä:A-,KELO-,SYSI-,AIMO-,SVEDLUND-hiiligeneraattorit.OTSO-,KYTÖ-,IMBERT-puugeneraattorit.
SVEDLUND oli GM:n Ruotsissa kehitetty malli.IMBERT oli saksalainen.
Kumpaakin valmistettiin lisenssillä Suomessa.
Kaasugeneraattoreita valmisti moni konepaja ,kuten KONE,STRÖMBERG,WÄRTSILÄ.Monella pienpajalla oli myös omia enemmän tai vähemmän kopioituja "kiuas" malleja.
Varttuneemman väen muistama SPJ Keinänen ,autoalan monitoimimies kehitti generaattorimallin joka soveltui turpeelle.Sodan jälkeen venäläiset olivat olleet hyvin kiinnostuneita piirustuksista.Olisivat kuulemma käyttäneet laitetta turvesoilla vetureissa.Kauppoja ei ollut syntynyt.

Vielä generaattorikaasun koostumus: 28% hiilimonoksidia,10% vetyä, 1% hiilivetyä,2% hiilidioksidia ja 59% typpeä. Eli yli 60 % palamatonta kaasua.

Puukaasutietoutta löytyy sivulta:www.gamma.nic.fi/~otaina/puukaasu.htm
R.A
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 11:40 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.A »

Tuolla vois olla jotain tietoa: http://www.ekoautoilijat.fi/
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ETS, Ferkku, Google [Bot], jussi_oulu, Majestic-12 [Bot], raute, tapaniv, Tuusari, zukka ja 87 vierailijaa