Ford County 754 -71
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 9:03 pm
- Paikkakunta: Kajaanin kupeessa...
- Viesti:
Ford County 754 -71
Avataanpa tällekkin oma topikki, kun kävin hakemassa pitkäaikaisen unelmoinnin kohteen - Ford Countyn..
-71 vuosimallia oleva 754 Kontu puskulevyllä.
Pari kysymystäkin olisi
- Ohjaus tehostaa paremmin vasemmalle kuin oikealle. Simpukka ohjaa venttiiliä joka on ohjaus-sylinterin kyljessä. Onkohan se Venttiili sökö vai voisikohan tuossa olla jokin muu vika? Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Minkälainen paine lähtee ehjästä ohjaustehostimen pumpusta? Tuossa pumppu+säiliö on melko kärsineen näkösiä päällepäin, ja kierroksilla tuottaa painetta max 50bar. Onko se normaali määrä?
- Saako jostain Countyyn sopivaa apunostosylinteri-pakettia vai pitäneekö rakentaa semmoinen itse alusta asti? IKH ei enää myy viistonniseen sopivaa sarjaa Trukkimaston kanssa meinaa nostoteho loppua kesken... Tyhjää mastoa saa liikuteltua mutta ei voi oikein kantaa mitään..
Laitetaanpa vielä poonuskuva, molemmat rattorit samassa kuvassa.
-71 vuosimallia oleva 754 Kontu puskulevyllä.
Pari kysymystäkin olisi
- Ohjaus tehostaa paremmin vasemmalle kuin oikealle. Simpukka ohjaa venttiiliä joka on ohjaus-sylinterin kyljessä. Onkohan se Venttiili sökö vai voisikohan tuossa olla jokin muu vika? Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Minkälainen paine lähtee ehjästä ohjaustehostimen pumpusta? Tuossa pumppu+säiliö on melko kärsineen näkösiä päällepäin, ja kierroksilla tuottaa painetta max 50bar. Onko se normaali määrä?
- Saako jostain Countyyn sopivaa apunostosylinteri-pakettia vai pitäneekö rakentaa semmoinen itse alusta asti? IKH ei enää myy viistonniseen sopivaa sarjaa Trukkimaston kanssa meinaa nostoteho loppua kesken... Tyhjää mastoa saa liikuteltua mutta ei voi oikein kantaa mitään..
Laitetaanpa vielä poonuskuva, molemmat rattorit samassa kuvassa.
-
- Viestit: 367
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 10:33 am
- Paikkakunta: Savitaipale
- Viesti:
county
Onneksi olkoon. Siisti peli. Toivottavasti ei ole sananlaskun mukainen päältä kaunis jne.. Onko siinä seurantaservo vai jokin modernimpi versio jo?
Ford 5610 -88
"Semper avarus eget."
"Semper avarus eget."
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 9:03 pm
- Paikkakunta: Kajaanin kupeessa...
- Viesti:
Mukavasti tuo tuntuu teknisestikkin toimivan. Moottori vetää hyvin ja käy nätisti. Laatikko pelaa OK, puskulevyssä on voimat tallella jne. Tuo tehostin on ainut ongelma tällähetkellä
Tuommonen se tehostinpaketti on, sama idea kuin niissä turkkilaisissa jälkiasennus-tehostimissa, simpukka ohjaa tuota "venttiiliä" jonka pitäisi taas antaa kääntämiskäsky eteenpäin:
Olisiko jollakin ylimääräisenä vastaavaa sylinteriä ehjällä venttiilillä? Jos on, niin saa laittaa yksityisviestiä tulemaan. Tai voikohan tuota säätää mitenkään
Orbitroli-ohjauksen rakentaminen lienee se seuraava vaihtoehto jos tuota ei saa toimimaan kunnolla...
Puskulevyn takapuoli sai uuden maalin pintaan.
Tuommonen se tehostinpaketti on, sama idea kuin niissä turkkilaisissa jälkiasennus-tehostimissa, simpukka ohjaa tuota "venttiiliä" jonka pitäisi taas antaa kääntämiskäsky eteenpäin:
Olisiko jollakin ylimääräisenä vastaavaa sylinteriä ehjällä venttiilillä? Jos on, niin saa laittaa yksityisviestiä tulemaan. Tai voikohan tuota säätää mitenkään
Orbitroli-ohjauksen rakentaminen lienee se seuraava vaihtoehto jos tuota ei saa toimimaan kunnolla...
Puskulevyn takapuoli sai uuden maalin pintaan.
Ford County 754 1971
Ford 3000 1973
Fordson Power Major 1959
Fordson F 1927
Ford 3000 1973
Fordson Power Major 1959
Fordson F 1927
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 8:11 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Hieno peli! Aikanaan perheessä, jossa muutama vuosikymmen takaperin olin perhepäivähoidossa, oli County myös. Tai on se siellä vieläkin, muttei varsin aktiivisessa käytössä. "Kontuksi" sitä sanottiin ja lempinimen alkuperä selvisi minulle vasta joku 10 vuotta takaperin
Tsemppiä! Pistähän korjaustarinoita ja hyviä kuvia tänne voorumille meidän ällisteltäviksi.
Tsemppiä! Pistähän korjaustarinoita ja hyviä kuvia tänne voorumille meidän ällisteltäviksi.
- Skraba
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 6:00 pm
- Viesti:
County
Nostolaitteen apusylinteri.Siihen sopii 7000-7600-7610 mallien apusylinteri.Löytyy useimmilta purkaamoilta täydellisenä korvakkeineen.
Pari vuotta sitten ostin tuollaisen 5000 -71.Oli uuden veroinen ja
maksoi 250 €.Nostolaitteen teho parani huomattavasti,mutta toimii
vain hitaammin,koska öljyä pumpataan kahteen paikkaan saman-
aikaisesti.
Pari vuotta sitten ostin tuollaisen 5000 -71.Oli uuden veroinen ja
maksoi 250 €.Nostolaitteen teho parani huomattavasti,mutta toimii
vain hitaammin,koska öljyä pumpataan kahteen paikkaan saman-
aikaisesti.
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 10:00 am
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Taitaa heikonpi voima toiseen suuntaan johtua siitä, että sylinterin voima on toiseen suuntaan pienempi, koska männän pinta-alasta on pois varren pinta-ala. Majorissa olen huomannut saman asian.
Seuraava osin olettamusta! Tuo Countyn sylinteri näyttää olevan kooltaan samaa luokkaa kuin tavallisessa majorissa, mutta voiman tarve suurempi. Ehkä isompi pumppu ja paine antavat enemmän voimaa, mutta ei riittävästi ja sen vuoksi tuon eron toiselle puolelle huomaa herkemmin kuin tavallisessa traktorissa.
Nykyaikaisempi tehostin! Helpommin sanottu kuin tehty
Seuraava osin olettamusta! Tuo Countyn sylinteri näyttää olevan kooltaan samaa luokkaa kuin tavallisessa majorissa, mutta voiman tarve suurempi. Ehkä isompi pumppu ja paine antavat enemmän voimaa, mutta ei riittävästi ja sen vuoksi tuon eron toiselle puolelle huomaa herkemmin kuin tavallisessa traktorissa.
Nykyaikaisempi tehostin! Helpommin sanottu kuin tehty
Super Major -63
Ford Consul -60
Ym. romua
Ford Consul -60
Ym. romua
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Juu jos taka-akselin se kohta, johon apusylkyn laatta tulee, on samanlainen kuin vakioviistonnisessa, eli sitten vaan sivurajoittimen korvake pois, hytin korvakkeiden kiinnityspultit irti ja laatta siinne akselin alle. U-pultit ja pari paksumpaa pulttia niin kiinni pysyy.
Vasemman nostokynkän haarukkaan tulee semmoinen palikka ja sylinteri siihen välille.
Paineen sylinterille saa ainakin ns. pikkukannen päältä olevasta tulpasta.
Hitaus myös riippuu siittä, onko se 700 kg vai > 1000 kg sylinteri, 8210 ja uudemmassa kymppisarjassa muutenkin on se paksumpi mut nostaa paremmin ja tietenkin hitaammin.
-SS-
Vasemman nostokynkän haarukkaan tulee semmoinen palikka ja sylinteri siihen välille.
Paineen sylinterille saa ainakin ns. pikkukannen päältä olevasta tulpasta.
Hitaus myös riippuu siittä, onko se 700 kg vai > 1000 kg sylinteri, 8210 ja uudemmassa kymppisarjassa muutenkin on se paksumpi mut nostaa paremmin ja tietenkin hitaammin.
-SS-
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 10:00 am
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 9:03 pm
- Paikkakunta: Kajaanin kupeessa...
- Viesti:
Ei ole kyllä tietoa, tuo tuli käytettynä ja sitä on vuosien mittaan korjailtu niin paljon että alkaa olle enemmänkin omavalmiste Tarratkin ovat hävinneet jos niitä on ollutkaan... Käännönlukitustapin reiät pitäisi vielä holkittaa, kun niissä on välystä. Muuten tuo on ihan näpäkkä levy kolmetonniseenceepvi kirjoitti:Onko muuten siniseksi maalattu perälevy Kortteen konepajan Raju-perälevy?
Kontuun on olemassa hieman järeämpi perälevy, pitäisi käydä hakemassa sekin kotiin.
Kiitos vinkistä Pitänee etsiä purkaamolta tuommoinen pakettinevala kirjoitti:Nostolaitteen apusylinteri.Siihen sopii 7000-7600-7610 mallien apusylinteri.Löytyy useimmilta purkaamoilta täydellisenä korvakkeineen.
Pari vuotta sitten ostin tuollaisen 5000 -71.Oli uuden veroinen ja
maksoi 250 €.Nostolaitteen teho parani huomattavasti,mutta toimii
vain hitaammin,koska öljyä pumpataan kahteen paikkaan saman-
aikaisesti.
Ford County 754 1971
Ford 3000 1973
Fordson Power Major 1959
Fordson F 1927
Ford 3000 1973
Fordson Power Major 1959
Fordson F 1927
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
Ihan komian harrastepelin olet löytänyt. Minä tarkistaisin ennen apusylinterin asennusta hydrauliikan maksimi työpaineen. Jos varoventtiili vuotaa tai pumppu väljä, se on vähän sama kun pukisi villahousut jalkaan paskasten kalsarien päälle kun asentaa apusylinterin, varsinainen ongelma ei poistu, mutta näyttää paremmalta.
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Fordin paineet on matalat moneen muuhun traktoriin verrattuna. Eikä vakionostovoima ole iso, noin 1700 kg. Kuitenkin, alusta saakka on apusylinterit olleet varustevaihtoehdoissa, Suomeen näitä ei valitettavasti juurikaan tullut. Meillekin laitettiin vasta 1. määräaikaishuollon yhteydessä.
Apusylinterin paine otetaan nuolella merkitystä tulpasta:
Pumpun varoventtiilin paineet ovat Preforcessa ja Forcessa seuraavat:
Avautumispaine vanha/uusi 147.5 bar/170 bar
Täysin auki vanha/ uusi 179-186 bar / 169-183 bar
Sulkeutuu uudelleen vanha /uusi 112 bar / 137 bar
Näitä vois siis mitata vain, jos on mittauksessa semmoinen hana, jolla kuristetaan virtausta vähitellen
-SS-
Apusylinterin paine otetaan nuolella merkitystä tulpasta:
Pumpun varoventtiilin paineet ovat Preforcessa ja Forcessa seuraavat:
Avautumispaine vanha/uusi 147.5 bar/170 bar
Täysin auki vanha/ uusi 179-186 bar / 169-183 bar
Sulkeutuu uudelleen vanha /uusi 112 bar / 137 bar
Näitä vois siis mitata vain, jos on mittauksessa semmoinen hana, jolla kuristetaan virtausta vähitellen
-SS-
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 9:03 pm
- Paikkakunta: Kajaanin kupeessa...
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Kontussa kun on ne ylimääräiset etuvedon ulosotot ja saman perävaihteen läpi otetaan neljän pyörän pito, oljyt varmaan kuumuuvat nopeammin. Onko Kontussa peräöljynjäähdytintä ? pahna ja muu roska menee juuri siihen syylärin alaosaan, kannattaa tarkastaa.MaxSound kirjoitti:Kuumilla öljyillä nostolaitteen teho tuntuu hieman pienentyvän.
Imusihdin tukkoisuus saattaa myös sekä kuumentaa öljyjä että viedä suorituskykyä.
Öljyillä on eroa. Vanha Ford 86A/B oli paksua varsinkin kylmänä, ei tule pikkupakkasella edes kannusta ulos. Valtralla on nyt märkäjarruöljy Transmission XT60 , joka ohenee käytössä vähemmän kuin aikaisemmat öljyt.
Tai sitten yksi vaihtoehto on Shellin Donax TDS, joka on synteettisellä perusöljyllä, ei tarvita viskositeetinlaajentajia, jotka tuntuvat pettävän hiljalleen käytön aikana. Agrimarketissa voisi saada alle 700 euron paikkeilla sen tynnyrin. K-kauppa oli kalliimpi ainakin Lohjalla.
-SS-
-
- Viestit: 777
- Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 2:07 pm
- Paikkakunta: pohojois-pohojanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 4191
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
- Paikkakunta: 39750
- Viesti:
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 9:03 pm
- Paikkakunta: Kajaanin kupeessa...
- Viesti:
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
- Paikkakunta: Turenki
- Viesti:
Tehostin kääntää mieluiten vasemmalle
Hiano peli! Mutta se tehostaja. Näyttäisi olevan samanlainen kun mulla oli Manuelissa. Tehostimen sylinterin saa purettua tosta etupään mutterista (rasvanippa siinä keskellä). Sokka pois ja aukipäin kierämällä lähtee kuulakuppi pois ja tehostimen etupää irtoaa kääntövarren pallonivelestä nostamalla. Alta löytyy kuulakupin toinen puolisko ja sen alta ohjausvarren vastaavanlainen kuulanivel. Nivelessä jokseenkin samanlaiset osat kuin kääntövarren nivelessä. Ohjausvarren kuulanivel liikuttaa holkkia, jonka päässä on tehostimen ohjausventtiilin kara. Karan liikkeen pituus ei ehkä riitä kunnolla avaamaan hydrauliöljyn kulkua tehostimen sylinteriin. Aikoinaan vaihdoimme uudet osat tähän kohtaan. (Ulkoholkin ja sisäholkin) Asiaa voi myös auttaa lyhentämällä hiukan (mirgelissä) sitä sisäholkkia jonka päässä on hydrauliikan kara. Kara on kiinnitetty holkkiin kruunumutterilla ja sokalla varmistettuna. Säätämällä tätä kiinnityskohtaa saa tehostimen toimimaan samalla lailla molempiin suuntiin. Pitää vaan miettiä tarkasti kumpaan suuntaan karaa pitää säätää. Mutta jos tehostin kääntää mieluummin vasemmalle, niin karaa pitäisi siirtää taaksepäin suhteessa holkkiin. Voi olla että karan kiinnitykseen on tullut ylimääräistä klappia jonka poistamalla asia korjaantuu. Mutta voi myös olla että kulumisesta johtuen karan liike ei ole riittävän pitkä. Samalla kun tehostimen tämän pään purkaa, kannattaa siihen vaihtaa uudet O-renkaat. Tehostimen purkuun tarvitset lattaraudasta sopiviksi valmistetut "ruuvimeisselit" (mieluiten jousiteräksestä) joilla saa noi ruuvimeisselillä avattavan näköiset kuulakupit auki. Ja ole tarkkana myöskin ohjausvarren ulommainen kuulakuppi on varmistettu (muistaakseni kellonjousesta tehdyn näköisellä sokalla) joka pitää irrottaa ennen kuin kuulakupin kiertää auki. Voi olla että joudut tämän ohjauskaran säätökohdan kokeilemaan useampaan kertaan, mutta sitähän tämä "masinismi" on! Onnea koneellesi ja remonttiisi
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 9:03 pm
- Paikkakunta: Kajaanin kupeessa...
- Viesti:
Kiitoksia ohjeista !
Vieläköhän tuonne saa noita uusia osia jostain?
Hydrauliikan painekin tuli mitattua, kaasu pohjassa 130bar. Eli liian vähän. Tuo oli tosin mitattu puskulevyn venttiilipöydän jälkeen, pitää vielä mitata ennen sitä mutta siltähän tuo vaikuttaa että hydraulipumppukin menee uusiksi...
Tosin sittenhän siitä hyvä tulee kun vaihtaa uusia osia.
Vieläköhän tuonne saa noita uusia osia jostain?
Hydrauliikan painekin tuli mitattua, kaasu pohjassa 130bar. Eli liian vähän. Tuo oli tosin mitattu puskulevyn venttiilipöydän jälkeen, pitää vielä mitata ennen sitä mutta siltähän tuo vaikuttaa että hydraulipumppukin menee uusiksi...
Tosin sittenhän siitä hyvä tulee kun vaihtaa uusia osia.
Ford County 754 1971
Ford 3000 1973
Fordson Power Major 1959
Fordson F 1927
Ford 3000 1973
Fordson Power Major 1959
Fordson F 1927
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 59 vierailijaa