Päiväajovalot (Huomiovalot)?
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:52 pm
- Paikkakunta: Lohja, Nummi
- Viesti:
Päiväajovalot (Huomiovalot)?
Varmaan olette nähneet näitä valoja. Ainakin Audi ja MB keulilla. Ja ne palaa vain yksinään ainakin Mersussa. Uusissa autoissa on oltava tällaiset energiaa säästävät valot 2/11 mennessä.
Itsekin olen harkinnut oman autoni sumuvalojen vaihtamista huomiovaloihin. Mielestäni nykyiset huomio(päiväajo)valot kyllä näkyy hyvin eli puolustavat paikkaansa. Mutta se että koko auto on muuten pimeä.. Miten määritellä se valaistus missä ajovalot+ parkit on kytkettävä.
Ja miten se kytkentä olisi oltava. Palaa kun moottori käynnissä, vai voiko olla valittavissa katkaisijasta. Ja saako parkit palaa samaan aikaan. Ajovalot kytkettäessä sammuvat tietenkin. Olen hakenut kyllä tietoa mutta kuitenkin... Vähän ristiriitaista tietoa .
Sumuvaloja en ole käyttänyt kertaakaan . Paikka olisi valmiina. Jos pystyy selättämään BMW:m valvontajärjestelmän.. Ehkä onnistuisi.
Ja Traktoriin teholedit..
Itsekin olen harkinnut oman autoni sumuvalojen vaihtamista huomiovaloihin. Mielestäni nykyiset huomio(päiväajo)valot kyllä näkyy hyvin eli puolustavat paikkaansa. Mutta se että koko auto on muuten pimeä.. Miten määritellä se valaistus missä ajovalot+ parkit on kytkettävä.
Ja miten se kytkentä olisi oltava. Palaa kun moottori käynnissä, vai voiko olla valittavissa katkaisijasta. Ja saako parkit palaa samaan aikaan. Ajovalot kytkettäessä sammuvat tietenkin. Olen hakenut kyllä tietoa mutta kuitenkin... Vähän ristiriitaista tietoa .
Sumuvaloja en ole käyttänyt kertaakaan . Paikka olisi valmiina. Jos pystyy selättämään BMW:m valvontajärjestelmän.. Ehkä onnistuisi.
Ja Traktoriin teholedit..
-
- Viestit: 2876
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Kai periaatteessa ihan ok ajatus MUTTA katsastuksessa taitaa tulla merkintä otteeseen että valmistajan asentamia sumuvaloja ei löydy/eivät toimi. Jos siis ovat tehtaanpaapan jäljiltä niin ne pitää olla ja toimia.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- juusela
- Viestit: 435
- Liittynyt: La Huhti 12, 2008 12:04 pm
- Paikkakunta: 39310
- Viesti:
Täältä löytyy pykälät: http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Tässä asia vähän lyhyemmin:
Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla
kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on
enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm.
Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään
400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Huomiovalaisimet
asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat
palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot
päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähe-
tettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa
tai muitakaan tiellä liikkujia.
Ja tässä EU pykälät ko. asiasta:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 048r5e.pdf http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 8r5a2e.pdf
On muuten aika vit.....inen löytää nykyautosta se piuha mihin tulee virta kun virta on päällä.
Ko. johto tarvitaan valojen ohjausreleelle niinkuin ennenvanhaan huomiovalokytkennässäkin.
Tässä asia vähän lyhyemmin:
Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla
kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on
enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm.
Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään
400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Huomiovalaisimet
asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat
palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot
päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähe-
tettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa
tai muitakaan tiellä liikkujia.
Ja tässä EU pykälät ko. asiasta:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 048r5e.pdf http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 8r5a2e.pdf
On muuten aika vit.....inen löytää nykyautosta se piuha mihin tulee virta kun virta on päällä.
Ko. johto tarvitaan valojen ohjausreleelle niinkuin ennenvanhaan huomiovalokytkennässäkin.
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2010 7:01 pm
- Viesti:
Muuten hyvä, mutta direktiivi ei puhu mitään takavalaisimien päälläolosta huomiovalojen kanssa.
Sanoopi että huomiovalojen on sytyttävä automaattisesti käynnistettäessä auto, ja sammuttava auton sammutuksen yhteydessä tai jos varsinaiset ajovalot kytketään päälle. Pitkien valojen vilautuksen yhteydessä huomiovalojen ei tarvitse sammua kuitenkaan.
Mainitsee toki että huomiovalot saattavat olla kiellettyjä kansallisella lailla.
Sanoopi että huomiovalojen on sytyttävä automaattisesti käynnistettäessä auto, ja sammuttava auton sammutuksen yhteydessä tai jos varsinaiset ajovalot kytketään päälle. Pitkien valojen vilautuksen yhteydessä huomiovalojen ei tarvitse sammua kuitenkaan.
Mainitsee toki että huomiovalot saattavat olla kiellettyjä kansallisella lailla.
Useita GM tuotteita pihalla. Toiset liikkuu - toiset ei.
Skoda Felicia D 1999 x2
Fordson Major Diesel 1955
Toyota Crown 2600 1973
Imperial LeBaron 4d HT 1972
Dodge Dart Swinger 1973
Skoda Felicia D 1999 x2
Fordson Major Diesel 1955
Toyota Crown 2600 1973
Imperial LeBaron 4d HT 1972
Dodge Dart Swinger 1973
-
- Viestit: 527
- Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 3:56 pm
- Paikkakunta: Ilimajoki
- Viesti:
etusumuvalot eivät ole tulleet pakollisiksi varusteiksi, eli ne sa poistaa kyllä. takasumuvalo on pakollinen 1.1.1993 ja uudemmissa autoissa. näinollen RL merkinnällä varustetut päivävalot voi asentaa sumareiden tilalle.jip59 kirjoitti:Kai periaatteessa ihan ok ajatus MUTTA katsastuksessa taitaa tulla merkintä otteeseen että valmistajan asentamia sumuvaloja ei löydy/eivät toimi. Jos siis ovat tehtaanpaapan jäljiltä niin ne pitää olla ja toimia.
Nuthill Garage
-
- Viestit: 2876
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Ei muuten mutta muinoin mulle väitettiin katsastuksessa että jos on valot asennettu niin niiden pitää olla kunnossa. Kyseessä oli juurikin alkuperäiset etusumuvalot joiden heijastin oli ruostunut pilalle. Ehdottelin että jos vaikka poistaisin tai maalaisin lasin mustaksi niin olisko homma sitten okei. Ei käynyt, ja kova väite ettää pitää toimia kun on tehtaan paapan tekemä systeemi. Kävin sitten katsastamassa toisella konttorilla sen jälkeen kun olin maalannut valojen lasit mustiksi eikä mitään ongelmia ollut. (Tosin en käynyt aikoinaan samiharjun jutuissa Vaasassa kun hän vielä oli siellä hommissa, hän kun tiesi asian oikean laidan).
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- juusela
- Viestit: 435
- Liittynyt: La Huhti 12, 2008 12:04 pm
- Paikkakunta: 39310
- Viesti:
Minulla kytketty siten että valokatkaisimesta (MB) laitettaessa parkit päälle
sammuvat päivävalot eli ohjaus otettu parkkikarvasta.
Kinkkisempi kytkentä varmaankin silloin kun valot syttyvät virran ollessa päällä
kuten useimmissa autoissa.
Näin kytkettynä on ainakin laillinen ja luulempa että myös parkkien palaessa
täyttää lain kirjaimen,joissain uusissa autoissa näkee tätä kytkentää.
sammuvat päivävalot eli ohjaus otettu parkkikarvasta.
Kinkkisempi kytkentä varmaankin silloin kun valot syttyvät virran ollessa päällä
kuten useimmissa autoissa.
Näin kytkettynä on ainakin laillinen ja luulempa että myös parkkien palaessa
täyttää lain kirjaimen,joissain uusissa autoissa näkee tätä kytkentää.
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
Kipinä 5,7
3xBernard
+muutama muu paikallismoottori mm. Briban 710 D
Yamaha TR1 Chopper
CanAm Spyder RT
NSU Supermax x 2 + Honda Benly + Crescnt mopo
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Mulla oli alkuperäisistä sumuvaloista polttimot pois ja johdot oli piilotettu sisälokasuojan sisälle.
Hylky tuli. "Kaikki asennetut pitää toimia" oli tiukka kanta, vaikka väitin toista.
No. Kysyin asiaa AKE:sta ja tällöinen vastaus tuli 26. syyskuuta 2008:
Hei!
Jos sumuvalot ovat alkuperäiset riittää, että polttimot ja johdot poistetaan.
On myös suositeltavaa, että valot peitetään.
Jälkiasennetut sumuvalot tulee poistaa kokonaan.
Terveisin
Joni Bergman/AKE
-siispä meni takaisin asemalle ja päälikön puheille, joka oli hylyn antanut.
Oli pahoillaan, korjasi virheensä ja lupasi pitää palaveria ja kertoa AKE:n kannan...
(vähä teki meili vielä kysyä saako tätä syntistä sumuvalokaapelia käytää enää edes kaiutin johtona)
Hylky tuli. "Kaikki asennetut pitää toimia" oli tiukka kanta, vaikka väitin toista.
No. Kysyin asiaa AKE:sta ja tällöinen vastaus tuli 26. syyskuuta 2008:
Hei!
Jos sumuvalot ovat alkuperäiset riittää, että polttimot ja johdot poistetaan.
On myös suositeltavaa, että valot peitetään.
Jälkiasennetut sumuvalot tulee poistaa kokonaan.
Terveisin
Joni Bergman/AKE
-siispä meni takaisin asemalle ja päälikön puheille, joka oli hylyn antanut.
Oli pahoillaan, korjasi virheensä ja lupasi pitää palaveria ja kertoa AKE:n kannan...
(vähä teki meili vielä kysyä saako tätä syntistä sumuvalokaapelia käytää enää edes kaiutin johtona)
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Oletan nytten että kysyjän BMW on muutamia vuosia vanha, jolloin sitä ei koske tuo uusi eu-laki, tullut voimaan vasta ihan hiljattain sellaiset pykälät, jotka sallivat takavalottomuuden.
Joten Bemariin kytkentä lienee tehtävä siten, että takavalot toimivat.
Muuten hirveän hyvät valot, mutta yks hulluimpia hommia on että kun päiväajovalot ovat päällä, ja takavalot eivät pala, eipä pala silloin myöskään mahdollisen peräkärryn valot..
Joten Bemariin kytkentä lienee tehtävä siten, että takavalot toimivat.
Muuten hirveän hyvät valot, mutta yks hulluimpia hommia on että kun päiväajovalot ovat päällä, ja takavalot eivät pala, eipä pala silloin myöskään mahdollisen peräkärryn valot..
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Minun käsitykseni mukaan kaikkiin autoihin voidaan asentaa päivävalot. Näissä uusissa ledivaloissa pitänee olla merkintä RL. Takavalojen ei tarvinne olla toiminnassa päivävalojen kanssa, mutta ei se ole kiellettykään.
Hyötyä noista voisi olla monestakin syystä.
- erottuvat paremmin päivällä
- säästävät ajovalojen polttimoita
- ei tarvitse avata mahdollisia kääntyviä sammakkovaloja
- ei tarvitse muistaa valojen kytkentää
- säästää energiaa ja maailma pelastuu
- joku muu syy, jota en nyt keksi
Itse kytkin vanhaan tuontiautooni ainoastaan automaattivalot, jotka saavat herätteen laturilta. Tämäkin kytkentä vain sen vuoksi, koska olen niin huonomuistinen valojen kytkemisen ja sammuttamisen suhteen. Erillisellä katkaisimella saan vielä toiminnon pois, jos moisia jatkuvia valoja en kaipaa.
Halogeenipolttimot H4, mitkä minullakin on, ovat niin halpoja nykyisin, että ei mielestäni kannata mitään joulukuusiviritelmiä rakennella.
Tilanne olisi toinen, jos olisi Xenonit, joita haluaisin säästellä. Ennen vanhaan oli ne Talmun keltaiset. Ne puolsivat paikkaansa silloin, koska halogeenit olivat vasta uusi keksintö ja polttimot kalliita.
Hyötyä noista voisi olla monestakin syystä.
- erottuvat paremmin päivällä
- säästävät ajovalojen polttimoita
- ei tarvitse avata mahdollisia kääntyviä sammakkovaloja
- ei tarvitse muistaa valojen kytkentää
- säästää energiaa ja maailma pelastuu
- joku muu syy, jota en nyt keksi
Itse kytkin vanhaan tuontiautooni ainoastaan automaattivalot, jotka saavat herätteen laturilta. Tämäkin kytkentä vain sen vuoksi, koska olen niin huonomuistinen valojen kytkemisen ja sammuttamisen suhteen. Erillisellä katkaisimella saan vielä toiminnon pois, jos moisia jatkuvia valoja en kaipaa.
Halogeenipolttimot H4, mitkä minullakin on, ovat niin halpoja nykyisin, että ei mielestäni kannata mitään joulukuusiviritelmiä rakennella.
Tilanne olisi toinen, jos olisi Xenonit, joita haluaisin säästellä. Ennen vanhaan oli ne Talmun keltaiset. Ne puolsivat paikkaansa silloin, koska halogeenit olivat vasta uusi keksintö ja polttimot kalliita.
-
- Viestit: 2876
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Juurikin noin mullekkin sanottiin. Tosin monta vuotta aiemmin. Sitten maalasin umpioden lasit mustiksi, otin sulakkeen irti ja menin toiseen paikkaan näyttämään ja mitään ongelmia ei ollut.juha kirjoitti:Mulla oli alkuperäisistä sumuvaloista polttimot pois ja johdot oli piilotettu sisälokasuojan sisälle.
Hylky tuli. "Kaikki asennetut pitää toimia" oli tiukka kanta, vaikka väitin toista.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1193
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 2:10 am
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
Onko siinä eroa, onko sammuksissa ilman perävaunua olevan auton takavalot vai vedettävän perävaunun valot?Tureq kirjoitti:Muuten hirveän hyvät valot, mutta yks hulluimpia hommia on että kun päiväajovalot ovat päällä, ja takavalot eivät pala, eipä pala silloin myöskään mahdollisen peräkärryn valot..
Erottuupahan ainakin jarruvalot ja vilkut paremmin, kun takavalot ovat sammuksissa.
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
- Paikkakunta: Turenki
- Viesti:
Perävaunun valot
Kävin juuri katsastuttamassa asuntovaunun. Vaunu volkkarin perässä (senverran uusi ettei huomiovaloilla pala kuin kaksi tuikkua edessä) ja kysyin perävaunun valojen palamisesta päivällä. Vastaus oli ettei perävaunussa tarvitse päivällä palaa valot. Vasta hämärän tullen valojen pitää palaa. Tällainen vastaus täälläpäin. Käsittääkseni vanhemmatkin autot käsitellään samojen sääntöjen mukaan. Eli jos asennat vanhaan autoon huomiovalot, ei päivällä tarvitse palaa kuin kaksi valoa eteenpäin.
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:52 pm
- Paikkakunta: Lohja, Nummi
- Viesti:
Olisin ottamassa sumuvalot pois koska niiden paikalle keulalle saisi hyvän paikan. Onko auton tiedoissa jossain merkintä sumuvaloista vai mistä katsastuksessa tietäisivät. Mielestäni autoissa on monesti paikat ja johdotukset valmiina vaikkei valoja oliskaan.
Valokatkaisija on nyt 0-parkit-ajovalot. Ajovaloasennossa on automatiikka päällä. Järkevin olisi kytkeä niin että huomiovalot syttyy aina kun auton käynnistää,valokatkaisija 0-asennnossa eli mikään muu ei pala. Parkkiasennossa kun parkit jäis palamaan vaikka virrat pois.
Toisaalta valoille pystytään ohjelmoimaan eri toimintoja mutta se on taas merkkiliikkeen hommia.
Saattaa jäädä valot asentamatta, mutta pohtia pitää eri vaihtoehtoja. Mitkään järkyttävän näköiset viritykset ei tule kyseeseen. Ja juurikin sen herätevirran löytäminen voi olla haasteellista. Ja Bemari haistaa kyllä mistä on valoja sorkittu. Saattaa olla että sumuvalot on järjestelmän ulkopuolella, en ole varma.
Mielellään laittaisi kunnon paikoille sellaiset valot. Tuo minimi 25cm maasta on mielestäni melko alhaalla, että näkyykö ne sieltä. Sekin voisi olla vaihtoehto n.25-30cm korkeudella ehkä olisi paikat, ja jäisi sumuvalot rauhaan. Sitten tarvii kytkentöihin taas releen ettei pala yhtäaikaa huomareiden kanssa.
Valokatkaisija on nyt 0-parkit-ajovalot. Ajovaloasennossa on automatiikka päällä. Järkevin olisi kytkeä niin että huomiovalot syttyy aina kun auton käynnistää,valokatkaisija 0-asennnossa eli mikään muu ei pala. Parkkiasennossa kun parkit jäis palamaan vaikka virrat pois.
Toisaalta valoille pystytään ohjelmoimaan eri toimintoja mutta se on taas merkkiliikkeen hommia.
Saattaa jäädä valot asentamatta, mutta pohtia pitää eri vaihtoehtoja. Mitkään järkyttävän näköiset viritykset ei tule kyseeseen. Ja juurikin sen herätevirran löytäminen voi olla haasteellista. Ja Bemari haistaa kyllä mistä on valoja sorkittu. Saattaa olla että sumuvalot on järjestelmän ulkopuolella, en ole varma.
Mielellään laittaisi kunnon paikoille sellaiset valot. Tuo minimi 25cm maasta on mielestäni melko alhaalla, että näkyykö ne sieltä. Sekin voisi olla vaihtoehto n.25-30cm korkeudella ehkä olisi paikat, ja jäisi sumuvalot rauhaan. Sitten tarvii kytkentöihin taas releen ettei pala yhtäaikaa huomareiden kanssa.
-
- Viestit: 339
- Liittynyt: To Joulu 13, 2007 9:21 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 376
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 6:08 pm
- Viesti:
Tere, mulla Floridasta -05 tuotu vani, jossa palaa ajovalot aina kun käsijarru pois päältä, ei siis parkit ollenkaan. Viime syksyllä katastusmies huomas ettei takavalot toimi ( ajovalomuisti pakollinen). Tuumas, että antaa olla näin, kun on ehkä ensivuoden alussa (-10) tulossa lakimuutos, ettei takavalot tarvitse toimia etuvalojen kanssa. Sanoi että muutetaan sitte ensi vuonna kytkentä jos laki ei ole muuttunut. No, ei tartte nyt muuttaa kytkentää. Eli asetukset koskee myös vanhoja autoja.
-
- Viestit: 383
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:52 pm
- Paikkakunta: Lohja, Nummi
- Viesti:
Valot on olleet paikallaan nyt kaksi viikkoa. Kytkentä vaati sytytysvirran hakemisen. Eli valot palaa aina kun auto käy.
Nyt voi valita 0-asennossa palaa vain huomiovalot. Valot päällä palaa ajovalot ja parkit. Kummatkin on automaattiset.
Ja 0-asennossa voi jättää virran päälle ja kuunnella radiota. Ennen jäi aina parkit päälle, kun valot jäi päälle asentoon.
Sumuvalojen takia joutui laittamaan releen.
Seuraava jännitys on mitä katsastuksessa sanovat kun huomiovalot ei sammu vaan ne himmenee parkeiksi??
Nyt voi valita 0-asennossa palaa vain huomiovalot. Valot päällä palaa ajovalot ja parkit. Kummatkin on automaattiset.
Ja 0-asennossa voi jättää virran päälle ja kuunnella radiota. Ennen jäi aina parkit päälle, kun valot jäi päälle asentoon.
Sumuvalojen takia joutui laittamaan releen.
Seuraava jännitys on mitä katsastuksessa sanovat kun huomiovalot ei sammu vaan ne himmenee parkeiksi??
-
- Viestit: 376
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 6:08 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 4:10 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 527
- Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 3:56 pm
- Paikkakunta: Ilimajoki
- Viesti:
pääsääntöisesti laittomia. ainoastaan jos lisävalo on sijoitettu siten siten, että valossa palava parkki on oikeassa kohdassa ollakseen etu äärivalo, sitten saa palaa.- JP - kirjoitti:Mitenkäs sitten, kun noissa nyky lisäpitkissäkin killottaa jonkunlaiset parkit kokoajan, eikä virkavalta niistä sano mitään?
EDIT: sen siitä saa kun hosuu... no tuplavastaus ei haitanne.
Nuthill Garage
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa