Olympia 2-O-48, 10-14 hv kunnostusprojekti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JiiHoo
Viestit: 3258
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Olympia 2-O-48, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » Ke Heinä 07, 2010 7:41 pm

Tuli ostettua talteen otsikon mukainen Olympia.
Moottorista oli hieman keskustelua tunnistusketjussa: http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 3455464b37

Kuvia: http://kuvablogi.com/blog/5116/40/

Olen joskus sanonut, etten höyrymasinistina sekaannu maamoottoreihin tms. mutta koska veri vetää vesille, saa mennä sekin periaate.

Nyt siis kunnostusprojektia alulle hiljakseen. Kone ym. on vielä paikallaan veneessä. Ennakkotiedoista poiketen sain kauppaan mukaan aiemmin varastoon otetut kaasuttimen ja magneeton sekä potkurin ja potkuriakselin. Kenties kampi ja polttoainetankkikin on jossain.

Moottori on ollut tuntemattoman ajan taivasalla ilman sytytystulppia jotenka vesi on päässyt sylintereihin. Öljykorkki on paikoillaan mutta se ei takaa ettei vesi ole alakerrassa.

Aluksi kaadoin sylinteriin ruoka-oljyä (kiireessä käsillä oleva tarvike), josko likoaisi paikat. Puoli litraa kumpaankin sylinteriin, mutta eipä sitä siellä näy olevan vaikka toisenkin mäntä on ylä-asennossa.

Mistä siis kannattaa aloittaa purkaminen ja mitä kannattaa huomioida?

Ferguun olen vesipumpun vaihtanut ja höyrykoneita ruuvannut mutta moottoria en ole ennen avannut tai korjannut.

Työpaikallakin on neuvojia, venemiehiä mutta aattelin nyt kysellä täältäkin. (josko näyttäisi yhtään fiksummalta siellä 8) )

Neuvoja otetaan vastaan.

Aloitin projekti-viestiketjun myös puuvene-foorumilla...

http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=10245
Viimeksi muokannut JiiHoo, Ke Elo 18, 2010 12:05 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

jylhä
Viestit: 2833
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä » Ke Heinä 07, 2010 7:59 pm

Kas, mitäs tuolle veneelle tapahtu, oliko se jo liian paha pelastettavaksi? Ihan alkujaan kannattaa ainakin laittaa kaikki irrottettavat osat pultteja ja muttereita myöten selkeesti jotta osaa kasata moottorin myöhemmin. Myöskin kuvia kannattaa räpsiä hartaasti. Kansi auki vaan ja polttoöljyä mäntien päälle josko ne sillä irtoaisi. Alakerrankin vois tietty heti avata ettei mäntien koputtelu käy kampuran päälle. onkos tuossa vielä paikalleen valetut kampuran laakerit?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.

JiiHoo
Viestit: 3258
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » Ke Heinä 07, 2010 8:11 pm

jylhä kirjoitti:Kas, mitäs tuolle veneelle tapahtu, oliko se jo liian paha pelastettavaksi? onkos tuossa vielä paikalleen valetut kampuran laakerit?
Vene on kuidutettu puuvene, josta se puu on lahonnut lähes kokonaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2674999/
Moottori on edelleen kuvissa näkyvällä paikalla, mutta venettä en ostanut riesaksi. Laakereista en tiedä.

EDIT: Lisäsin linkin tuonne väliin.
Viimeksi muokannut JiiHoo, To Heinä 08, 2010 10:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

w_cubjr
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:49 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja w_cubjr » Ke Heinä 07, 2010 8:44 pm

Ehtii sitä liotella sillä aikaa kun rakennat veneen sen Olympian vietäväksi. Kai se nyt vähän aikaa vie muun touhun ohella :o

JiiHoo
Viestit: 3258
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » Ke Heinä 07, 2010 9:52 pm

w_cubjr kirjoitti:Ehtii sitä liotella sillä aikaa kun rakennat veneen sen Olympian vietäväksi. Kai se nyt vähän aikaa vie muun touhun ohella :o
Kyllä puuvene taitaa jäädä tekemättä. Ostaa sitte joskus jos tarvii. Lähinnä moottorin kunnostus kiinnostaa. Kenties päätyy pukeille ja vesitynnyri-viritykset maakäyttöä varten..
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 3258
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » To Heinä 08, 2010 1:33 pm

Aloitin projekti-viestiketjun myös puuvene-foorumilla...

http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=10245
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 3258
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » To Heinä 08, 2010 10:38 pm

Kävin irroittamassa potkurinakselin siihen soveltuvalla erikoistyökalulla joka näkyy yhdessä kuvassa. Lisäksi valmistelin moottorin nostokuntoon.

Kuvia löytyy kuvablogista:

http://kuvablogi.com/nayta/2674999/
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 3258
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » Ma Heinä 12, 2010 11:19 am

Perjantaina hain moottorin kotiin ja laitoin pukeille. Avasin kannen ja pakosarjan pois. Viikonlopun oli sylinterissä poltto-öljy, kunnes kuulin että Korrekin DOT-4 jarruneste on paljon tehokkaampaa, jota laitoin sinne tänään.

Kansi, pakosarja sekä vesikanavat näytti olevan ihan ok. Ei syöpymiä.

Kun en valmistuslaattaa ole löytänyt, niin mistäs valmistusnumeroa voisi yrittää etsiä?
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

Rippe
Viestit: 432
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rippe » Ma Heinä 12, 2010 2:33 pm

JiiHoo kirjoitti:Perjantaina hain moottorin kotiin ja laitoin pukeille. Avasin kannen ja pakosarjan pois. Viikonlopun oli sylinterissä poltto-öljy, kunnes kuulin että Korrekin DOT-4 jarruneste on paljon tehokkaampaa, jota laitoin sinne tänään.

Kansi, pakosarja sekä vesikanavat näytti olevan ihan ok. Ei syöpymiä.

Kun en valmistuslaattaa ole löytänyt, niin mistäs valmistusnumeroa voisi yrittää etsiä?
En sitten millään jaksa ymmärtää, miksi aina kun jumiutunutta moottoria täällä palstoilla yritetään liuottaa työnnetään sylinteriin fairysta ja jarrunesteestä lähtien mitä ihmeellisempiä litkuja, jotka eivät siihen hommaan ole edes hyviä?

Polttoöljy on melko hyvä, mutta ihan oikeat irroitusöljyt kuten CRC tunkeutuvat parhaiten. Olen liuotellut todella pahastikin ruostuneita maamoottorin mäntiä CRC:llä ja hyvin lähtee. Aikaa vaan pitää antaa tarpeeksi ja lämpö tekee kanssa hyvää. Muutamankin kuukauden kun on öljy sylinterissä niin se on imeytynyt ruosteen läpi ja mäntä irtoaa, mutta voimaa tarvitaan silti jonkun verran. Yksinään se mäntä ei juokse pois sieltä pytystä oli mitä öljyjä tahansa käytössä.

Rippe
Viestit: 432
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Re: Olympia 2-O, 10-14 hv kunnostusprojekti

Viesti Kirjoittaja Rippe » Ma Heinä 12, 2010 2:40 pm

Aluksi kaadoin sylinteriin ruoka-oljyä (kiireessä käsillä oleva tarvike), josko likoaisi paikat. Puoli litraa kumpaankin sylinteriin, mutta eipä sitä siellä näy olevan vaikka toisenkin mäntä on ylä-asennossa.

Sulla on siinä moottorissa kyllä jotain pahasti pielessä jos molemmat männät on ylhäällä yhtäaikaa? :lol:

Jos katsoit tulpanreijistä niin männät eivät ole suoraan reijän kohdalla vaan sivussa. Korkeintaan aavistuksen männän reunasta näkyy tulpanreijästä katsottuna.

Jusi
Viestit: 570
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusi » Ma Heinä 12, 2010 3:30 pm

Eikös Olympiassa käyneet männät "yhtäaikaa". Meillä oli vanha kaksi sylinterinen Olympia vanhassa kalastajamallisessa veneessä ja siinä kävivät männät yhtäaikaa, oli erimallinen kun kyseessä oleva.

JiiHoo
Viestit: 3258
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » Ma Heinä 12, 2010 4:35 pm

Rippe kirjoitti:
Jos katsoit tulpanreijistä niin männät eivät ole suoraan reijän kohdalla vaan sivussa. Korkeintaan aavistuksen männän reunasta näkyy tulpanreijästä katsottuna.
Jep! Näin taisi olla, ja tottumattomuutta oli tuo kommentti. Kun otin kannen pois, huomasin että tulpanrei'istä taisin katsella venttiilejä. Männät on eri asennoissa.

No mikäs tuosta jarrunesteestä huonon tekee? Jos jonku mielestä polttoöljy oli tehottomampaa jonka aamulla otin pois ja laitoin sen jarrunesteen?

Ja mitä CRC:tä pitäis laittaa? Kuukausia?
Ohje oli että viikonverran jarruneste DOT4 ja sitten pieni lyönti männän päälle. Maamoottorin kunnostaja hänkin.

Uusia kuvia: http://kuvablogi.com/blog/5116/40/

ps. nyt olis magneetto ja kaasutinki kotona. Moottori on käynyt 5v sitten, jonka jälkeen ollut suojatta ja tulpatta rannassa.

Käynnistyskampi puuttuu.. samoin polttoainetankki, tulpanjohdot ja käynnistyskampi
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

Olympianisti
Viestit: 1365
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:00 pm
Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olympianisti » Ma Heinä 12, 2010 6:24 pm

Normi crceellä 5-56 irtoaa ihan hyvin männät, vähän puupalikalla+lekalla vauhtia päälle!

Rippe
Viestit: 432
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rippe » Ma Heinä 12, 2010 8:59 pm

JiiHoo kirjoitti:
Rippe kirjoitti:
Jos katsoit tulpanreijistä niin männät eivät ole suoraan reijän kohdalla vaan sivussa. Korkeintaan aavistuksen männän reunasta näkyy tulpanreijästä katsottuna.
Jep! Näin taisi olla, ja tottumattomuutta oli tuo kommentti. Kun otin kannen pois, huomasin että tulpanrei'istä taisin katsella venttiilejä. Männät on eri asennoissa.

No mikäs tuosta jarrunesteestä huonon tekee? Jos jonku mielestä polttoöljy oli tehottomampaa jonka aamulla otin pois ja laitoin sen jarrunesteen?

Ja mitä CRC:tä pitäis laittaa? Kuukausia?
Ohje oli että viikonverran jarruneste DOT4 ja sitten pieni lyönti männän päälle. Maamoottorin kunnostaja hänkin.

Uusia kuvia: http://kuvablogi.com/blog/5116/40/

ps. nyt olis magneetto ja kaasutinki kotona. Moottori on käynyt 5v sitten, jonka jälkeen ollut suojatta ja tulpatta rannassa.

Käynnistyskampi puuttuu.. samoin polttoainetankki, tulpanjohdot ja käynnistyskampi
Tietenkin vaatimattomampi "jumi" irtoaa nopeammin. Kymmeniäkin vuosia jumisa olleita koneita kun irrotellaan niin on ihan turha ruveta hätiköimään ja rikkoa paikkoja kiireen vuoksi. Näissä asioissa maltti on valttia.

Sitten ku saat männät pihalle on oma operaationsa saada renkaat ehjinä irti männistä. Siihen auttaa vain pitkä liotus ja varovainen lämmitys.
Siinä sinun Olympiassa on melkovarmasti alumiinimännät. Valurautaiseen mäntään kun valurautainen rengas ruostuu kiinni niin se on kanssa tiukassa. Hyvin tarttuu kyllä alumiiniseenkin mäntään! Puolen vuoden liotus on ihan normaali aika renkaan irrotuksessa. Tai sitten on toinen mahdollisuus murjoa renkaat poikki. Koneesi on kuitenkin ollut sen verran "vähän aikaa" jumissa, että voit päästä helpommalla, sen näkee vasta sitten kun kone on osina?

Siitä jarrunesteestä sen verran, että miksi sitten jumiin ruostunut jarrusylinteri ei irtoa itsekseen kun jarruneste on sylinterissä jatkuvasti? Kyllä nämä irrotusöljyt on pitkän suunittelun tulosta ja toimivat hyvin. Miksi siis keksiä uutta kun valmis tuote on jo olemassa?

Jammu
Viestit: 17708
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu » Ma Heinä 12, 2010 9:49 pm

WD-40 on hyvää ainetta, tosin moottorin liuotushoidosta mulla ei ole kokemusta.

Semmonen huomio WD-40:stä että sitä saa 4l kanistereissa, ostin sitä ittelle ja käytän pumppupullosta, kun tuntuu ponnepullot menevän itte edestään ja ovat enemmän käytettynä kalliita.
Niinkauan kun muistan, niin aina on vituttanu! :lol:

jylhä
Viestit: 2833
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä » Ti Heinä 13, 2010 9:01 pm

Mites tuollaisen keskimoottoripaatin jäähdytys on toteutettu?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.

JiiHoo
Viestit: 3258
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » Ti Heinä 13, 2010 10:43 pm

jylhä kirjoitti:Mites tuollaisen keskimoottoripaatin jäähdytys on toteutettu?
Olympiassa on mäntäpumppu, wickströmissä kuulemma hammaspyöräpumppu, joka imee välillä vettä merestä, kierrättää moottorissa ja poistaa pakoputkeen, jäähdyttäen sitä kun se kuitenkin menee puisen rungon läpi mereen. Asiantuntijat kertokoot paremmin.
Kaasuttimessa ei kuulemma tarvi ilmanputsaria kun harvemmin hiekkarannoilla ajetaan :?:

Tuossa hyvä havaintoesimerkki Wickström W2 käynnistyksestä ja ajosta. Tuleepa pakoputkestakin vettä:
http://www.youtube.com/watch?v=hHLZGw_aCgM
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

JiiHoo
Viestit: 3258
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Alahärmä/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » Ke Heinä 14, 2010 7:49 am

Kuinkas muuten tuossa moottorissa saa sylinterilohko-osan irti alarungosta vai irtoaako muuten kuin alhaalla saumassa olevista pulteista kahteen kappaleeseen?

Ja sitä ennen on parempi irrottaa monta muutakin osaa?
Aktiivisella maatilalla pyörii: Valtra N121, Valtra 900 (A95), Sampo Rosenlew 2065 HT, Lännen UM 8 CC, MF35 X
Pohojammaa on Suomen Texas.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

Rippe
Viestit: 432
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rippe » Ke Heinä 14, 2010 9:12 pm

JiiHoo kirjoitti:Kuinkas muuten tuossa moottorissa saa sylinterilohko-osan irti alarungosta vai irtoaako muuten kuin alhaalla saumassa olevista pulteista kahteen kappaleeseen?

Ja sitä ennen on parempi irrottaa monta muutakin osaa?
Minulla oli joskus samanlainen moottori veneessä. Muistaakseni siellä sivuluukun alla on joku kiinnityspultti sylinteriosalle. Eli se luukku mistä säädetään venttiilit, pitkänomainen luukku kaasuttimen takana pakosarjan alla. Ei pitäisi kovin kummoinen irrotettava olla.

Sitten kun lasket sylinteriä paikoilleen ole tarkkana männänrenkaiden kanssa, että ne menevät nätisti, etteivät katkea. Ketjutalja tai joku muu nostoväline olisi hyvä siinä asennushommassa, että saa tarkasti laskea alaspäin. Sylinteri painaa kumminkin jonkun verran.

Moottorin malli on varmaan 2-O-48, tai jotain sen suuntaista? Tuo pelkkä 2-O kuulostaa äkkiseltään oudolta. Voin toki olla väärässä.

w_cubjr
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:49 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja w_cubjr » To Heinä 15, 2010 9:44 pm

Moottorin malli on varmaan 2-O-48, tai jotain sen suuntaista? Tuo pelkkä 2-O kuulostaa äkkiseltään oudolta. Voin toki olla väärässä.
No on se jotain sen suuntaista. Tuo 2o48 on tehty, yllättäin, vuodesta 1948 eteenpäin. Vastaava koko ennen on ollut 2oL. Näitä on tehty paikallismoottorikäyttöön kuutta eri mallia, veneistä en tiedä.
Saisko JiiHoolta sylinterin halkaisijan ja iskun pituuden? 2 pyttyistä Olympiaa löytyy ainakin 75mm, 100mm, 95mm, 112mm, 125mm sylinterin halkaisijoilla.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 11 vierailijaa