Kokemuksia Nova sorveista
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 9:18 am
- Viesti:
Kokemuksia Nova sorveista
Ostin Nova 623 sorvin, jossa on jyrsinlaite samassa.
Noh, ensivaikutelma oli ihan ok, mutta ongelmia alkoi heti ilmetä.
- Lähes kaikki pultit olivat todennäköisesti sormin kiristettyjä. Kaikki käytävä läpi.
- Hihnan kiristysrullan akseli vinossa. Hihna meni kierrokselle ja poikki ensimmäisessä kokeilussa
- Syötön hammasrattaat ennen "norton vaihteistoa" osuvat kohdilleen sentään melkein puolet rattaan leveydestä.
- Mistä vitusta löytää 5mm leveitä hihnoja?
- Mitä järkeä on koko voimansiirrossa, jossa suoraan moottorilta on hitaita nopeuksia käyttäessä hammashihnaveto seuraavalle hihnapyörälle, jota taas sitten käyttää se onneton 5mm v-hihna.
- Jyrsimestä meni vaihdelaatikko paskaks ensimmäisessä kokeilussa. Muoviset rattaat. Firma lähetti sentään takuuna metalliset rattaat. Samalla tiivistin sen vaihdelooran ja laitoin sinne öljyt sisään, jos vaikka kestäisi.
- Sorvin syötön rattaissa on nyt jo selkeää kulumaa. Kestääkö edes vuotta.
- Sorvissa lukee moottoritehoksi 750W. Moottorin arvokilvessä taas 550W.
Köyhän ei ole varaa ostaa halpaa, mutta jos ei ole varaa ostaa kallista, niin sitten olis ilman.
Tällä hetkellä tuntuu vähän siltä, että kaikki mitä tällä koneella ehtii tehdä, menee siihen että tekee siihen itseensä varaosia! ...kunhan pitää peukkuja, että se kestää sen aikaa, että saa ne varaosat valmiiksi asti.
Jos nyt olisin ostamassa moista vehjettä, niin hinnasta saisi olla puolet pois että edes harkitsisin! Koko hihnavetopuoli on suht turha. Ite olen korvaamassa sitä uudella sähkömoottorilla ja taajuusmuuttajalla.
Noh, ensivaikutelma oli ihan ok, mutta ongelmia alkoi heti ilmetä.
- Lähes kaikki pultit olivat todennäköisesti sormin kiristettyjä. Kaikki käytävä läpi.
- Hihnan kiristysrullan akseli vinossa. Hihna meni kierrokselle ja poikki ensimmäisessä kokeilussa
- Syötön hammasrattaat ennen "norton vaihteistoa" osuvat kohdilleen sentään melkein puolet rattaan leveydestä.
- Mistä vitusta löytää 5mm leveitä hihnoja?
- Mitä järkeä on koko voimansiirrossa, jossa suoraan moottorilta on hitaita nopeuksia käyttäessä hammashihnaveto seuraavalle hihnapyörälle, jota taas sitten käyttää se onneton 5mm v-hihna.
- Jyrsimestä meni vaihdelaatikko paskaks ensimmäisessä kokeilussa. Muoviset rattaat. Firma lähetti sentään takuuna metalliset rattaat. Samalla tiivistin sen vaihdelooran ja laitoin sinne öljyt sisään, jos vaikka kestäisi.
- Sorvin syötön rattaissa on nyt jo selkeää kulumaa. Kestääkö edes vuotta.
- Sorvissa lukee moottoritehoksi 750W. Moottorin arvokilvessä taas 550W.
Köyhän ei ole varaa ostaa halpaa, mutta jos ei ole varaa ostaa kallista, niin sitten olis ilman.
Tällä hetkellä tuntuu vähän siltä, että kaikki mitä tällä koneella ehtii tehdä, menee siihen että tekee siihen itseensä varaosia! ...kunhan pitää peukkuja, että se kestää sen aikaa, että saa ne varaosat valmiiksi asti.
Jos nyt olisin ostamassa moista vehjettä, niin hinnasta saisi olla puolet pois että edes harkitsisin! Koko hihnavetopuoli on suht turha. Ite olen korvaamassa sitä uudella sähkömoottorilla ja taajuusmuuttajalla.
-
- Viestit: 6680
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
Re: Kokemuksia Nova sorveista
Pitäs riittää kaupan purkuunNesteHukka kirjoitti:Sorvissa lukee moottoritehoksi 750W. Moottorin arvokilvessä taas 550W
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Maahantuoja-kauppias on myös tunnettu silmänkääntäjä. http://koti.japo.fi/~dante/magic/page2/
-
- Viestit: 1900
- Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
- Paikkakunta: Salonseutu
- Viesti:
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Pe Joulu 14, 2007 5:46 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 9:18 am
- Viesti:
Vakiona siinä on pelkkä poraistukka, mutta sain vikoja valittaessani siihen holkkisatsin.Sorvaaja kirjoitti:Onko siinä jyrsimessä oikea jyrsinistukka vai avaimella kiristettävä poraistukka,jossa jyrsinterän pitäisi heidän mukaansa pysyä kiinni.Tosiasia on jos on poraistukan näköinen istukka sillä on turhaa lähteä jyrsimään mitään muovia vahvempaa materiaalia:varmasti irtoaa terä kesken jyrsinnän.
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 9:18 am
- Viesti:
Re: Kokemuksia Nova sorveista
Kun olis huomannut tuon ennen kun aloin itse tekemään tuosta vehkeestä työkalua. Nyt se ei enää ole mahdollista.JP kirjoitti:Pitäs riittää kaupan purkuunNesteHukka kirjoitti:Sorvissa lukee moottoritehoksi 750W. Moottorin arvokilvessä taas 550W
-
- Viestit: 6680
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
Oletko varma
Soitteleppas kuluttaja-asiamiehelle ihan vaikka piruuttas
Voit sitten kertoa myyjälle soittanees ja kertoa terveisiä, sittenpähän näet miten siellä reagoidaan.
Eikä maksa kuin puhelun verran
Kun kovin kuulostaa siltä että myydyssä tuotteessa on virhe mitä sitten on konstein ja toisin kovin koitettu korjata ja maahantuojan ja myyjän toimesta hyvitellä, ei se sitä lain mukaan virheellistä tuotetta muuksi muuta vai muuttaako, oikeesti
Kowa kowaa vasten vaan pask.... saa ilmaseksikin, jos kerran "porakonetta" myydään jyrsimenä niin ei kyllä ihan mene niin kuin pitää
Soitteleppas kuluttaja-asiamiehelle ihan vaikka piruuttas
Voit sitten kertoa myyjälle soittanees ja kertoa terveisiä, sittenpähän näet miten siellä reagoidaan.
Eikä maksa kuin puhelun verran
Kun kovin kuulostaa siltä että myydyssä tuotteessa on virhe mitä sitten on konstein ja toisin kovin koitettu korjata ja maahantuojan ja myyjän toimesta hyvitellä, ei se sitä lain mukaan virheellistä tuotetta muuksi muuta vai muuttaako, oikeesti
Kowa kowaa vasten vaan pask.... saa ilmaseksikin, jos kerran "porakonetta" myydään jyrsimenä niin ei kyllä ihan mene niin kuin pitää
-
- Viestit: 28109
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Nämä on sellasia asioita jotka pitäisi tietää ja osata ennen kuin hankkii näitä idän ihmevehkeitä, järki pakottaa niitä välttämään, mutta sitten tarve ja käytön vähyys saattaa antaa uskoa järjelle, että voisikin olla käypänen hankinta. Sitten tulee se ongelma kun oletus on että nyt pystyy tekemään saman kuin "oikea ammattalainen" kun kerran on laitteet. Ennen hankintaa kuitenkin kannattaisi selvittää jonkun ammatti tekijän mielipidettä ja opastuksia, näiden avulle itse sain ajatuksen siirrettyä ja suunnittelemaan käytettyä ammattilaisen koneita. Niiden hankinnassakin on syytä selvittää osaavan tekijän kanssa mahdolliset ongelmapaikat ja viat. Näin toimien ei ala takaraivossa jyskyttää tunne petetyksi tulleeksi. Tietenkin jos askartelu on jotain kevyttä tai sitten vaan pajalle näytteeksi hankinta, sitten tuolla toimimattomuudella ei niin väliä ole.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 9:18 am
- Viesti:
No koko totuushan on kyllä siinä, että vaikka kärkevästi kirjoitinkin, niin sillä laitteella kyllä on minulle valtavasti käyttöarvoa, koska edellinen koneeni oli vielä paljon pienempi, ja silläkin sain tehtyä asioita.Ajomies kirjoitti:Nämä on sellasia asioita jotka pitäisi tietää ja osata ennen kuin hankkii näitä idän ihmevehkeitä, järki pakottaa niitä välttämään, mutta sitten tarve ja käytön vähyys saattaa antaa uskoa järjelle, että voisikin olla käypänen hankinta. Sitten tulee se ongelma kun oletus on että nyt pystyy tekemään saman kuin "oikea ammattalainen" kun kerran on laitteet. Ennen hankintaa kuitenkin kannattaisi selvittää jonkun ammatti tekijän mielipidettä ja opastuksia, näiden avulle itse sain ajatuksen siirrettyä ja suunnittelemaan käytettyä ammattilaisen koneita. Niiden hankinnassakin on syytä selvittää osaavan tekijän kanssa mahdolliset ongelmapaikat ja viat. Näin toimien ei ala takaraivossa jyskyttää tunne petetyksi tulleeksi. Tietenkin jos askartelu on jotain kevyttä tai sitten vaan pajalle näytteeksi hankinta, sitten tuolla toimimattomuudella ei niin väliä ole.
Se jyrsinosa tuossa koneessa on itseasiassa paljon parempi mitä se sorviosa ja sorviosassakin on kiskot, pylkkä ja kelkka varsin hyvät.
Sorvipuolen voimansiirto on ollut se suurin murhe ja luulen että jyrsinosakin nyt metallirattailla öljyvoitelussa toimii jopa ihan kestäen.
Kirjoitin tosiaan aika kitkerään tyyliin, kun vaan jotenkin vaan tuntuu siltä että halvemmallakin voisi samantasoisia koneita saada.
Jos tämän olisi tosiaan ostanut ihan pelkästään tehdäkseen sillä rahaa, niin sitten tällaiset asiat harmittaisivat hemmetisti, mutta täytyy se myöntää, että näin harrastuskäytössä sen omatoiminen paranteleminen ja kehittäminen on oikeastaan aika hauskaakin.
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 9:18 am
- Viesti:
Kirjoitanpa päivitystä tähän aiheeseen näin reilun vuoden jälkeen...
Jonkun käytetyn sorvin olisin samalla sijoituksella tietysti voinut saada halvemmalla ja paremman, mutta kun olen tätä modifiointia jatkanut, niin kone täyttää aika hyvin nyt ne kriteerit, mitä siltä vaadin. Siihen mennyttä rahaa en halua loppusummata...
Jyrsinosaan siis sain jo tuolloin metallirattaat, tiivistin jyrsimen rungon, jotta sain täyttää sen öljyllä. Tuon jälkeen ei mitään ongelmia sen kanssa.
Sorviosan hihnavaihteistoon kyllästyin täysin. Tilasin Kentsolta pientä teollisuusketjua ja rattaita, ja rakensin niistä. Moottorilta eka välitys on hihnalla, että joku paikka antaa periksi, jos kappale juuttuu.
Moottori vaihtui 750W Bevi 3-vaihemoottoriin, jota syötän Mitsubishin taajuusmuuttajalla. Sillä saa vielä lisää turvallisuutta peliin, kun se haistelee vääntömomenttia, ja sen voi asettaa niin, että jos vääntömomentti äkkinäisesti kasvaa jyrkästi, niin moottori sammutetaan heti.
Tuo olikin sitten hyvä sijoitus, sillä nyt ei tarvitse juurikaan edes vaihtaa ketjua ratasparilta toiselle, kun tamu:lla saatava kierrosalue on jo useimpiin tarkoituksiin riittävän laaja. Ohjelmointi vaan on tosi vaikea kun parametrejä riittää yli 300 sivuisen käyttöohjekirjan selvennettäväksi.
Jonkun käytetyn sorvin olisin samalla sijoituksella tietysti voinut saada halvemmalla ja paremman, mutta kun olen tätä modifiointia jatkanut, niin kone täyttää aika hyvin nyt ne kriteerit, mitä siltä vaadin. Siihen mennyttä rahaa en halua loppusummata...
Jyrsinosaan siis sain jo tuolloin metallirattaat, tiivistin jyrsimen rungon, jotta sain täyttää sen öljyllä. Tuon jälkeen ei mitään ongelmia sen kanssa.
Sorviosan hihnavaihteistoon kyllästyin täysin. Tilasin Kentsolta pientä teollisuusketjua ja rattaita, ja rakensin niistä. Moottorilta eka välitys on hihnalla, että joku paikka antaa periksi, jos kappale juuttuu.
Moottori vaihtui 750W Bevi 3-vaihemoottoriin, jota syötän Mitsubishin taajuusmuuttajalla. Sillä saa vielä lisää turvallisuutta peliin, kun se haistelee vääntömomenttia, ja sen voi asettaa niin, että jos vääntömomentti äkkinäisesti kasvaa jyrkästi, niin moottori sammutetaan heti.
Tuo olikin sitten hyvä sijoitus, sillä nyt ei tarvitse juurikaan edes vaihtaa ketjua ratasparilta toiselle, kun tamu:lla saatava kierrosalue on jo useimpiin tarkoituksiin riittävän laaja. Ohjelmointi vaan on tosi vaikea kun parametrejä riittää yli 300 sivuisen käyttöohjekirjan selvennettäväksi.
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 9:18 am
- Viesti:
Olisin sen kaupan varmaan perunutkin, mutta ajattelin että kukaan sitä kuitenkaan tule hakemaan, vaan itte täytyy hommata porukkaa kantamaan pihalle ja järkätä rahdit yms... Olin senverran väsynyt, kun oli vähän ylikuormitusta muutenkin päällä, niin viittasin rahalle kinnasta ja virittelin sensijaan.
Hinnassa on kyllä mielestäni puolet liikaa. Myyjä valituksiini totesi kerran, että "ei Ladan hinnalla saa Mersua", niin meinasin, että eikö silti ooppelin hinnalla pitäis saada ooppeli, eikä Trabant?...
Hinnassa on kyllä mielestäni puolet liikaa. Myyjä valituksiini totesi kerran, että "ei Ladan hinnalla saa Mersua", niin meinasin, että eikö silti ooppelin hinnalla pitäis saada ooppeli, eikä Trabant?...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot] ja 51 vierailijaa