Hitatchi EX 100 M puomin ratkeaman korjaaminen?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

majuri 54
Viestit: 101
Liittynyt: To Touko 17, 2007 1:06 pm
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Hitatchi EX 100 M puomin ratkeaman korjaaminen?

Viesti Kirjoittaja majuri 54 »

Kyseisen kaivurin puomiin on tullut ratkeama, joka lähtee puomin ylä pinnalta ja tulee alaspäin puomia. Ratkeama on puomi kaartuvassa kohdassa. Millä hitsausmenetelmallä ja millä langalla/puikolla päästään korjauksessa parhaaseen lopputulokseen?? Millä sevataan kyseinen ratkeama? Pilleillä, laikkakoneella, vaiko hiilipuikoilla??
Valmet 502 E vm. 1976
Volvo BM T430 1973
jamppi
Viestit: 2212
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Ei kai sillä ole merkitystä millä sauman avaa kun auki saa ja puhtaaksi
Itse olen noita hitsannu joskus Magilla ja joskus 55.00 puikolla, ammattilaisilla voi olla paremmat vinkit
Joskus vain nuo puomien ratkeamat on sellasia että avautuvat aina vaan uudestaan
jolloin vahvistaminen on paikallaan
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
hlamm
Viestit: 281
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 10:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlamm »

leikataan kolmikulmainen pala puomin sivusta pois, hitsataan juurituet sisäpuolelle, tehdään sopiva pala samapaksuisesta levystä, hepataan kiinni, yläpuoli seevataan, hitsataan saumat kiinni, 48 tai 55 käy. saumat hiotaan näkymättömiin, maalataan.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Sen juurituen voit myös laittaa seuraavasti.
Avaa se sauma noin 7-8 mm leveäksi ja seivaa hyväksi. Pujota siitä aukosta 5 mm latakan pätkä sisään. Laita ennakkoon latakkaan pari rautalankaa joilla voit vetää latakan railoa vasten. Hitsaa latakka kiinni vaikka 2,5 mm puikolla tai lankakoneella ja tee sillä myös kunnollinen juurisauma. Isonna puikkoa tarpeen mukaan, ehken pystysaumassa 3.25 mm on sopiva. Rauhallinen hitsaus välttäen liian paksuja saumoja. Puikoksi mieluummin ok 55.00:n tai sitä vastaava, käy myös 48.00.
hlamm
Viestit: 281
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 10:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlamm »

kolmikulmaisen palan poisleikkausella saadaan myös se etu että sivulevyn ja ylälevyn hitsauskohdat tulee erikohtaan ja juurituki päästään laittamaan myös ylälevyn alle.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Juurituki on tavallisesti 3mm paksua latanpätkää joka heftataan v-railon taakse,silloin kun ei pystytä hitsata toiselta puolen. Olkoon se kuitenkin näin järeässä levyssä 5mm. Pohjasauma hitsataan juuritukeen kiinni, sitten jatketaan normaalisti. Kun puomista leikataan pala pois ja leikkaus tehdään noin 30 asteen kulmaan niin siinä on valmis seevaus, uuteen palaan myös seevaus, sitten juurituki paikalleen puomin sisälle ja hitsataan pala kiinni. Hitsauspalko kannattaa hioa pois. Lopuksi jännityksenpoistolämmitys.
W_Cub Sr.
Viestit: 1010
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
Paikkakunta: E-P maa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja W_Cub Sr. »

Olen vuosikymmenien mittaan hitsannut lukemattoman määrän erilaisia puomeja ja runkoja. Aivan muutamaa lukuunottamatta olen ne hitsannut puikolla, pääasiassa OK 55.00. Seevaus yleensä katkaisulaikalla, paksumpia myös hiomalaikalla, aivan poikkeustapauksissa kaasutaltalla. V-railo, jonka juurenpuoli 2-2,5 mm. auki. Juuripalko vaikkapa 2 mm puikolla (ei ole viisvitosena) ja täyttöpalot isommilla. Juuripalko pitää hitsata siten että seevauksen reunat sulavat ja takapuolelle syntyy pieni ehjä sauma. Palkojen välillä kevyt hionta. Valmista hitsaussaumaa ei ole syytä hioa millään tavalla.Maalaus riittää pintakäsittelyksi.
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Olen suoritustekniikasta samoilla linjoilla W_Cub Sr.:n kanssa. Kiinteän juurituen käyttö väsyttävälle kuormitukselle joutuvissa osissa ei ole periaatteessa hyvä käytäntö, koska juurituesta aiheutuu hitsiin alkusärö, jota nimenomaan väsyttävässä kuormituksessa pitäisi välttää. Käytännössä se saattaa kyllä hyvin kestääkin, ainakin hitsaussuoritus on helpompi juurituen kanssa. Ammattitaitoiselle hitsaajalle juurituettomuus ei ole ongelma.

Hitsiä ei kannata levittää, vaan hitsata useammalla palolla, jolloin seuraavat palot hieman myöstävät edellisiä. Levittäminen aiheuttaa liiallista kuumumista, perusaineen rakeenkasvua ja sitä kautta materiaalin heikkenemistä. Jos pintapalko on siisti ja liittyy jouhevasti perusaineeseen, ei sitä tarvitse hioa pois.

Leyland 262 miehen ehdottama jännitystenpoistohehkutus on ajatuksena hyvä, mutta käytännössä vaikea toteuttaa. Myöstettävää materiaalia pitäisi pitää 500-650 celsiusasteen lämmössä tunti/aineenvahvuuden tuuma ja jäähdyttää hitaasti. Käytännössä tämä rajaa toimenpiteen tuotannolliseen toimintaan. Kenttäkorjauksissa toimenpide on turhan vaativa, ellei sitten käytössä ole tarkoitukseen valmistettuja erityisiä lämpömattoja, tms. erikoislaitteita.
hlamm
Viestit: 281
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 10:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlamm »

tuolla ylempänä kirjoittamani kolmiopalan leikkaaminen ei ole juurituen laittamisen vuoksi vaan se on hitahsin tehtaan korjausohje juuri tuohon aloittajan koneen repeämään, itse pidän parempana käyttää juuritukea. tehtaan ohjeeseen kuuluu myös tuo tasaiseksi hionta ja jännityksen poisto.
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

hlamm kirjoitti:tuolla ylempänä kirjoittamani kolmiopalan leikkaaminen ei ole juurituen laittamisen vuoksi vaan se on hitahsin tehtaan korjausohje juuri tuohon aloittajan koneen repeämään, itse pidän parempana käyttää juuritukea. tehtaan ohjeeseen kuuluu myös tuo tasaiseksi hionta ja jännityksen poisto.
Sittenhän ohje on hyvä, jos se on tehtaan puolelta ehdotettu.
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Leyland 262 mies kirjoitti:Juurituki on tavallisesti 3mm paksua latanpätkää joka heftataan v-railon taakse,silloin kun ei pystytä hitsata toiselta puolen. Olkoon se kuitenkin näin järeässä levyssä 5mm. Pohjasauma hitsataan juuritukeen kiinni, sitten jatketaan normaalisti. Kun puomista leikataan pala pois ja leikkaus tehdään noin 30 asteen kulmaan niin siinä on valmis seevaus, uuteen palaan myös seevaus, sitten juurituki paikalleen puomin sisälle ja hitsataan pala kiinni. Hitsauspalko kannattaa hioa pois. Lopuksi jännityksenpoistolämmitys.
Tuon yllä kirjoitettu on varmasti hyvä ohje kun nimimerkki hitsari kirjoitti sen lähes identtisesti eräällä toisella palstalla jo 5.5.2007, eli näin:

"Juuritueksi sanotaan tavallisesti 3mm paksua latanpätkää joka hepataan v-railon taakse silloin kun ei voida hitsata toiselta puolen. pohjasauma hitsataan juuritukeen kiinni sitten jatketaan normaalisti... kun puomista leikataan pala pois ja leikkaus tehdään 30 asteen kulmassa on siinä valmis seevi, uuteen palaan myös seevi, sitten juurituki paikalleen puomin sisälle ja hitsataan pala kiinni. hitsauspalko kannattaa hioa pois. lopuksi jännityksenpoistolämmitys."
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Pitää muistaa, että Leyland 262 mies on kirjoittanut hyvin suuren osan wikipedian artikkeleistakin. Ei ole mikään ihme, jos hän on neuvonut jotakuta kolme vuotta sitten nimimerkillä hitsari.
-SS-
Viestit: 12160
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

borg kirjoitti:Pitää muistaa, että Leyland 262 mies on kirjoittanut hyvin suuren osan wikipedian artikkeleistakin. Ei ole mikään ihme, jos hän on neuvonut jotakuta kolme vuotta sitten nimimerkillä hitsari.
Wikipedian säännöllisen päivittämisen tarmokkuutta harvalla meistä on, siitä tietenkin kiitos leukkumiehelle erityisesti ?

-SS-
Hervast
Viestit: 4670
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Leuland 262 mies - vuoden 2010 nettimasinisti ? :wink:
jarska
Viestit: 547
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarska »

Hervast kirjoitti:Leuland 262 mies - vuoden 2010 nettimasinisti ? :wink:
jos NETTI VITTUILIJA valittas niin leylandimies sais mun äänen.
Motokuski
Viestit: 323
Liittynyt: Su Marras 02, 2008 6:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Motokuski »

jarska kirjoitti:
Hervast kirjoitti:Leuland 262 mies - vuoden 2010 nettimasinisti ? :wink:
jos NETTI VITTUILIJA valittas niin leylandimies sais mun äänen.
Tai vuoden piilovittuilijakin vois olla :D
TKH
Viestit: 2606
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Tosta hiomisesta sen verran...

Taannoin erään konsernin ISOIHIN laitteisiin hiottiin sauman ja perusaineen liitoskohta vingulla sileäksi, se ei haitannut että tuli tasainen ura. Ideana se että ei ole sitä alkuhalkeamaa josta säröt lähtisivät liikkeelle...

Ko. tuotteelle oli luvattu lähes ikuinen runkotakuu :roll:
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Väsymisrasituksessa epäjatkuvuuskohdat, kuten hitsin reunahaavat tai korkeakupuinen, perusaineeseen "töksähtävästi" liittyvä hitsi, luovat paikallisia jännityskeskittymiä. Hitsin pitäisi "sulautua ympäristöönsä", mahdollisimman pehmeästi. Jos hitsin reunassa on puutteita, reuna voidaan hioa jouhevaksi tai sulattaa TIG-hitsaimella. Loppupeleissä jopa hiontanaarmujen suunnalla on merkitystä. Siisti, hyvin hitsattu hitsi, jossa ei ole koloja, sulamattomia särmiä tai reunahaavoja on yleensä kelvollinen ilman jälkityöstöä. Mutta työstö ei tietenkään ole pahitteeksi, jos se tehdään oikein.
RH 6
Viestit: 268
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Olen ymmärtänyt asian niin että ei niin hyvää saumaa olekkaan, ettei siinä mikroskooppisen pientä reunahaavaa olisi. Reunan sulattaminen Tigillä takaa jo huomattavan lisän kestoikään väsyttävässä kuormituksessa. Muita vaihtoehtoja on vaikkapa hitsin reunan vasarointi tai hiominen, niinkuin aiemmin on mainittukin.
-Metu-
Viestit: 2
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 9:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Metu- »

Lainataas vanhaa aihetta kun samanlaisesta koneesta kyse.
Vieläkö tuosta saa tehtyä puomin vai kannattaako jättää kone ostamatta?
Tuo vahvikepala on varmaan mallia TI? :)


Kuva
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bj Andy, Deippa, karir, Silverhawk, Tumppi 865 ja 46 vierailijaa