Viimeisin hankinta MF-165 -70(Kaikenlaista höpinää aiheesta)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viimeisin hankinta MF-165 -70(Kaikenlaista höpinää aiheesta)

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Moron masinisti veljet!
Nyt on pihassa "uusi" ylpeyden(?) aihe. Nimittäin tuli heräteostoksena tehtyä kaupat naapurin miehen kanssa 165 massikasta, kun eukonkin mielestä se oli niin nätin näköinen.
Noh, eihän se mikään priima ole, mutta naisen silmään on nopea spräylumouskin jo kaunista, näemmä.
Noh asiaan. Elikkäs pienen koeajon jälkeen alkaa löytymään kaikenlaista pientä laitettavaa. Lataus tuskin toimii, tai ainakin on heikkoa kun parin startin jälkeen on akku tyhjä.
Jarrut toimivat juuri ja juuri, toisella puolella hieman paremmin. Saas nähdä piisaako säätö vai joutuuko oikeeseen remonttiin.
Ohjaus on pirun raskas. Rasvaa jo painoin kaikkiin niveliin ja parani hiukan, mutta raskas se siltikin on, liekö voiman puutetta. Klappia on ainakin vasemman olka-akselin yläpäässä ja siellä ohjausvaihteessa se vipu, mistä lähtee tanko etupäähään liikkuu sisään ja ulos muutaman millin, ennen kuin varsinaista ohjausliikettä alkaa välittymään kun rattia heiluttelee. Onko mitään ideoita sen korjaukseen/säätöön???
Mitäs vielä...
Nostolaite toimii, mutta vain hyvin pienellä alueella vivun ala-asennon tuntumassa, tähänkin oli joku syy, mutta selvitystä en yhtäkkiä löytänyt.
Sitten vielä pientä laittoa kopissa ja pelleissä, emäntä kun haluaa sen entisöidä. Onneksi näin helteillä voi sen kopin ottaa irti ja käsittelyyn(ei muuten oo kovin kaksinen toi palmun kapea malli)
Pari öljyvuotoakin löysin, ei mitään pahoja. koneen etupään stefa ja ulosoton akselin stefa. Pitänee vaihtaa...
Sitten se kaikkein pahin homma minun mielestäni, eli laatikko krahisee pakilla. Mahtaako olla loppu lähellä???
Noh onneks oli halpa :wink:
Vinkkejä, linkkejä ja muuta mukavaa tähän topiikkiin vastaukseksi.

PS. Voortti jakselee hyvin ja palvelee maanrakennus hommeleissa, sitä tarttee talvella sit viksailla lissää. Nyt ei kerkee ku o maa sulaa...

PPS. Jos joltakulta löytyy suora massikan konepelti, kylkimerkit ja sen päälliluukun lukot, niin ne kiinnostais ainakin. Vaihros sais hiukan kieron mut kiiltävän :wink:
Viimeksi muokannut HooPee, Pe Heinä 21, 2006 7:43 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Viimeisin hankinta MF-165 -70

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

HooPee kirjoitti:Nimittäin tuli heräteostoksena tehtyä kaupat naapurin miehen kanssa 165 massikasta
Onnea voittajalle.

Pari kommenttia sen verran kuin itse tiedän.
HooPee kirjoitti:Lataus tuskin toimii, tai ainakin on heikkoa kun parin startin jälkeen on akku tyhjä.
Tai sitten siinä on akku huono ja alkuperäisen tasavirtalaturin latauskyky ei riitä palauttamaan akun kuntoa peräkkäisissä starteissa. Mitä latausmittari näyttää?
HooPee kirjoitti:Ohjaus on pirun raskas. Rasvaa jo painoin kaikkiin niveliin ja parani hiukan, mutta raskas se siltikin on, liekö voiman puutetta.
Tarkista ohjaustehostimen öljymäärä. Kai siinä on sellainen?
nii-i
Viestit: 1080
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nii-i »

komeen rattorin oot itelles hankkinu. Ei tää nyt edes sivua asiaas mutta oot varmasti huomannut että Lammisen Huugon mökki on purettu ja ajettu kaikkineen aarteineen sinne mistä Huugo elämänsä aikana kokoelmansa keräsikin.
No sillähän oli parikin volvon v-8 bensamotilla olevaa pientä kuorma-autoa, mihin lienevät joutuneet, pihassa vielä ikivanha mahtaako olla bedford tai mikä lie, joka tapauksessa sekin on kohta stenan romulavalla
JariS
Viestit: 878
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JariS »

Tuolla Shyden sivuilla on massikka juttuja:
http://personal.inet.fi/cool/shyde/index.html
Kuukunan etusivun alareunasta löytyy ohjekirjalinkki:
http://www.kuukuna.net/ohjekirjalinkit.php
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Tosi voittaja... :lol: Noh, kait tää tästä... Ohjaustehostinta ei oo, mutta ei sen ohjauksen noin raskas kuulu olla mitä se nyt on. Tarttee hiukan purkaa ja tutkia, että mistä krinnaa. Akku on lähes uusi, mutta latausta en oo kerinny mittaamaan.

Huugon kämpän kohtaloa oon ihmetelly ja surru, olis ny teettäneet ees jonnin moisen huutokaupan tai jotain. Kaikki aarteet menee hukkaan. Täytyy nyt välillä taas hillitä hankintoja ja saattaa tuo verku nimeltä Nasu työ kuntoon ja aloittaa "entistäminen".

Kiitoksia linkeistä, täytyypi tutkia. Ohjekirjan jo imuttelinkin...
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

No niin, latauksen mittailin: Tyhjäkäynnillä 11,7V ja kierroksilla 11,9V. Ei taida riittää :cry: Mites tuo tasavirtalaturin herätys tehdään? Ikinä en oo semmoista hypistelly, yleensä oon vaihtanut vaihtovirtalaturiin, mutta tämä täytyis koittaa pitää mahdollisimman alkuperäisenä.

Sitten nostolaitteisiin jos olis jotain vinkkiä, kun toimivat ainoastaan siellä vivun ala-asennon tuntumassa. Hankala saada kuorma(trukkipiikeillä) pysymään puolivälissä. Lisäksi tuntuu kierroksilla nostavan hiukan lisää, että koko ajan saa olla käsi vivulla ja säätö tapahtuu millin sisällä.

Vinkkejä ja linkkejä kiitos! Ainakin toi lataus olis tärkee saada kuntoon mahdollisimman pian. Nyt oli yön laturin päässä, joten eiköhän sillä muutaman kerran starttaa, mutta olis se kiva jos toimis, jos vaikka metsään tulis lähdettyä tms. :wink:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

HooPee kirjoitti: Sitten nostolaitteisiin jos olis jotain vinkkiä, kun toimivat ainoastaan siellä vivun ala-asennon tuntumassa. Hankala saada kuorma(trukkipiikeillä) pysymään puolivälissä. Lisäksi tuntuu kierroksilla nostavan hiukan lisää, että koko ajan saa olla käsi vivulla ja säätö tapahtuu millin sisällä.

Vinkkejä ja linkkejä kiitos! Ainakin toi lataus olis tärkee saada kuntoon mahdollisimman pian. Nyt oli yön laturin päässä, joten eiköhän sillä muutaman kerran starttaa, mutta olis se kiva jos toimis, jos vaikka metsään tulis lähdettyä tms. :wink:
Nostolaitetta käytetään penkinpuoleisella vivulla sen takaosassa, ja vipu toimii oikeinpäin, eli taaksepäin vedettäessä laskee ja eteenpäin kaaren levenemiseen asti tietenkin lookisesti nousee, kaaren leveneämmässä kohtaa on ensin jatkuva pumppaus (kippi ym.) ja siitä eteenpäin vietäessä on paineensäätö :eteenpäin vipua vietäessä paine ja samalla nostovoima laskee. Lokasuojan puoleista vipua käytetään vetovastussäätöön ja sen pitää normaalisti olla kaaren takaosassa jotta nostolaite nousee.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

:oops: Niinhän se taitaa ollakkin, oon käyttänyt sitä ihan väärässä asennossa. Ajattelinkin, että jotenkin erilainen kuin 265:sen systeemi, mutta empä ymmärtänyt vetää sitä vipua taakse... Kokeilenpa, jos se auttais tähän ongelmaan. Olis pitänyt lukea vaan sitä ohjekirjaa hiukan tarkemmin...

Sen verran selvis, että lataus vika voi johtua ihan säätimestäkin, taidan hakea uuden suosiolla tänään ja kokeilen sitten miten toimii...
Fergunisti
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2006 1:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fergunisti »

Tasavirtalaturin päästä pitäisi tulla about 13-15V laturin päästä mitattuna kun kierrokset ovat lähes täydet, akulta mitattuna about 12V on ok. Kannattaisi ehkä laittaa uusi akku ja kokeilla, jos sekin menee tyhjäksi saattaa akku purkautua jonkin piuhan kautta, ja tottakai se laturikin voi olla aikansa elänyt.
Jos ei ole ohjaustehostinta, niin ei 165 ole enää mikääm höyhenen kevyt, muttei kyllä mahdottoman raskaskaan, tarkista nivelten kunto.
Nostolaitteesta joku jo kirjoittikin, ulompi vipu on painonsäätöön ym, ja sisempi on se "varsinainen" nostolaitteen hallintavipu.
Hommaa ohjekirja, sieltä löytyy tarkat ohjeet miten vipuja käytetään.
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Ohjekirja löytyy kyllä, mutta laiskuuttani en sitä ole lukenut, kun kuvittelin osaavani nostolaitetta käyttää :lol: No täytyy tarkistella ja verestellä niitten vipujen käytön saloja hiukan tarkemmin.

Latausreleen(32€ :cry: ) vaihdan nyt ekana ja sitten laturin kimppuun, jos ei vieläkään parannusta tapahdu.

Ohjaus oli kuin yhtä puuta, kun traktorin pihaan ajoin. Olka-akselien rasvauksella hiukan parani ja seuraavaksi otan ne olka-akselit auki ja vaihdan painelaakerit ja helat(36€/molemmat puolet :D )

Uuden pakoputken(34€ :D ) kans tilasin, kun toi nykyinen suora rosteriputki laittaa korvat soimaan...
Velman
Viestit: 5151
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velman »

"Tasavirtalaturin päästä pitäisi tulla about 13-15V laturin päästä mitattuna kun kierrokset ovat lähes täydet, akulta mitattuna about 12V on ok."
EI ei! Jos akulle tulee 12, se ei silloin lataa, pitäis olla joku 13-14,4v.
Kannatas varmaan katsoa/uusia hiilet ja samalla liukurit. Toisaalta uusi laturikaan ei paljoo siihen maksa.
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Nostolaite toimii!!! :D :D :D

Vipu oli väärässä asennossa ja rajoittimet myös. Nyt ei kerkee enempää säätämään, kun täytyy mennä poikaa katsomaan leirille. Ehkä sitten illemmalla vois jotain keritä mittailemaan.

Uuden laturin sitten osta, jos ei tuo henkiin herää. Orkkiksessa on pysyttävä.

Minkähänlaiset ääri/takavalot mahtaa tuohon alunperin kuulua, kun nyt siinä on lokarin päällä joku pyöreä vilkku/äärivalo systeemi???
Eversti

Viesti Kirjoittaja Eversti »

Takavaloja saa IKH:lta ja K-maataloudesta. IKH:lla olivat tuplasti kalliimmat. Pelkällä lasin ostamisellakin voi päästä.
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jos on tasavirtalaturi, niin koitappa herätellä se, eli pyöritä sitä "moottorina" navat oikein päin, eli jos pyörii niin varmasti lataakin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Lokasuojan päällä on vilkku. Takaparkki on suorakaiteen muotoinen lähellä lokasuojan takapäätä. Etuparkki on pyöreä keskellä lokasuojan pystysuoraa etuosaa.
kalvaana
Viestit: 7332
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ota se laturi pöydälle ja laita uudet hiilet ja laakerit alkuun. Se latausrele on muuten semmone, että sitä voi säätää. En nyt äkkiä muista, mitä tolppaa siinä piti säätää, kun ei ol papreita mukana ja mökillä tätä kirjottelen. Tosin Fergun johtosarja Lucasin tekele ja huonoa laatua. Siellä voipi olla huonoja liitoksi matkalla, kun pitkä lenkki virtasella kulettavana, kun se kulkee amppeerimittarin kautta akulle.
Sulla kuuluu pakilla ylimäärästä ääntä. Fergussa on ollu pakkiratasvaivaa, jos paljon pakilla tökitty vaikka sontakassaan. Se pakkiratas on laakeroitu neulalaakerilla omaan akseliinsa. Laatikko pittää avata, jos ääni ei häviä muuten. Kaikkia osia saa IHK:lta ja Agrimarketista ja osat ei o kalliita.

Tarkista myös apusimpukan rasvaus ja puslat. Ota keulalta lamppujen välistä se luukku auki ja kattele sitä pystyakselia siitä. Nippa on siinäkin. Jos rasvaus ei auta, ni uusi puslat siihen myös. Samalla rauhottuu ajaminen, kun väljää vähemmän. Kurkista myös simpukan öljytasot. Fergub ohjaus ilman tehostinta kun ei ole niin kovin jäykkä kunnossa olessaan kumminkaan.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Etuparkit on tallella, mutta maalattu punaisiksi. Takaparkeista on vaan reijät jäljellä, mutta ikh:n luettelosta bongasin kokonaiset, taitaa agrimarketistakin kannataa kysellä. Mimmonen se orkkis vilkku mahtaa olla, kun niitä en löytänyt ainakaan vielä mistään kuvastosta??

Laturin persuuksista mittailin äsken jännitteet, tyhjäkäynnillä ~14V ja kierroksilla ~18V. Sitten kun laittaa johdot takaisin kiinni, tippii alle 12V:n. Sen tiedän, että säädintä pystyy säätämään, mutta ajattelin niin, että se olisi jo aikansa palvellut ja vaihdan uuden tilalle, niin jos se kestäisi edes puolet tuon alkuperäisen kestoiästä.

Ohjausta kans hypistelin. siinä etukehdon pystyakselilla ei ollut ollenkaan nippaa, vaan pieni reikä, jonka totesin poratessani katkenneeksi rasvanipaksi. Siittä sitten truuttailin rasvaa ja välillä kääntelin. Myös simpukasta sain välyksen pois säätöruuvvia kiristömöllä. Oli joltain edelliseltä "sepältä" jäänyt lukitus mutteri höllään ja ruuvvi löystynyt omia aikojaan ja laskenut myös öljyt pihalle. Noh litra vaihteistä öljyä sinne sitten tuli kaadettua ja näyttäisi pysyvän sisällä. Taas keveni ohjaus. Vielää kun kerkeis hakemaan sen olka-akselien korjaussarjan, et sais uudet paine laakerit, niin mää luulen, että alkaa riittämään ajo-omituisuudet mun ajoihin. Siittä pystyakselista en muuten huomannut välyksiä tarkistaa, täytyy laittaa korvan taakse.

Tuo pakkiratas hommelin jostain suomi24:n sivuilta taisinkin jo bongata, mutta se saapi nyt odottaa hetken. Eikös tuossa tarvis traktori kuitenkin pätkästä, ennen kuin siihen pääsis käsiksi.

Hohhoijjaa, nyt täytyy painuu pehkuihin, että huomenna jaksaa nousta. Kiitoksia taas kaikista vinkeistä ja neuvoista!
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Orkkis vilkku löytyy myös IKH:n luettelosta, hieman takaparkin yläpuolelta, etuparkin vieressä koodilla MF 0663. Vai onko tuo orkkis 165:een? 165:sta ei ole listassa, mutta en huomaa muuta eroa omaani, kuin että lasinkiinnitystiivisteet mulla on valkoiset, tuossa mustat.

Mahtaako noita takaparkkien peltirunkoja olla mistään saatavilla? Muutenhan tuossa on koko takaparkki tyrkyllä.
HAlosseppä
Viestit: 357
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Tasavirtalaturin jännite mitattiin muistaakseni niin, että irrota säätimeltä akulle lähtevä johto (jos navassa on kaksi johtoa, irrota kumpikin ja yhdistä ne sitten toisiinsa, jotta virtalaitteet pelaa).
Mittaa jännite sitten siitä releen tyhjästä navasta. Sen pitäisi olla jotain 13-14volttia. Jos jää alle niin voi releestä säätää sen tolpan jousta kiristämällä, jossa on hienosta langasta tehty käämitys ja releen kärjet kaksipuoleiset.
Fergunisti
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Heinä 03, 2006 1:13 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fergunisti »

Joo Velman, taisit olla oikeassa. Muistin hieman väärin :=). Mutta se 13-15V sieltä pitäis ulos pukata. Se on totta että uusi tasavirtalaturi ei paljoa maksa, pääsee paljon vähemmällä vaivalla.
Sen latausreleen säätelemisestä voi olla montaa mieltä, edellisen työpaikkani ammattiautosähköinsinööri totesi asiaa kysyessäni, että jos alkaa sitä sorkkimaan ilman parempaa tietämystä voi saada aikaa pahempaa tuhoa. Kannattaisi ensin tosiaankin vaihtaa/korjata se laturi ja sitten katsoa tuleeko virtaa tarpeeksi, ja edelleenkin - jos se akku purkautuu se kannattaa vaihtaa.
En ymmärrä miksi viritellä, kun voi kohtuu hinnalla saada uuttakin osaa, ei se uusi latausrelekään mahdottomia maksa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Hardo, JURO, Massikka pihassa, Mazaman, Paalari ja 58 vierailijaa