Tein tänään verstaalla...
-
- Viestit: 4467
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Perälevyn korjaus likimain valmis ja toimivaksi todettu. Maalilla jos joskus peittelisi hitsisaumoja niin vois olla ihan nätti.
Hankin pienen alasimen ja sille aloin jalustaa tekemään. Naapurissa oli betonilla täytettyä 150 mm RHS-palkkia ja siihen päähän hitsasin 15 mm levystä alustaa alasimelle. Jalat on vielä mietinnässä. Pihalla olis raskas puolisksi sahatun katuvesikaivon kansi, kevyttä ratakiskoa (reilu 50mm korkeata) ja muuta sekalaista. Kolmijalka olis hyvä kun ei keiku.
Hankin pienen alasimen ja sille aloin jalustaa tekemään. Naapurissa oli betonilla täytettyä 150 mm RHS-palkkia ja siihen päähän hitsasin 15 mm levystä alustaa alasimelle. Jalat on vielä mietinnässä. Pihalla olis raskas puolisksi sahatun katuvesikaivon kansi, kevyttä ratakiskoa (reilu 50mm korkeata) ja muuta sekalaista. Kolmijalka olis hyvä kun ei keiku.
-
- Viestit: 1319
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 1319
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Akkuhommeleiden ohessa kävin kasaamassa BBMeteorin etupään takas pyörilleen.
Nyt akselisto ja jarrut on putsattu ja maalattu ja jousitus toimii herkästi kun jousilehdet eivät ole ”yhtäpuuta”. Pohjaanlyöntikumit kii, jäähdyttimen maalaus ja keulapalan saa laitella takas paikalleen.
Sopusuhtaiselta näyttää tuo kuorma-auton jäähdytin noiden yli 80 senttiä korkeiden eturenkaiden välissä.
Tuo Merlini; 27 litran bensa V12 on sopiva autonmoottori näinä vaikeina aikoina. Kulutus vain n. 1 litra minuutissa.
Nyt akselisto ja jarrut on putsattu ja maalattu ja jousitus toimii herkästi kun jousilehdet eivät ole ”yhtäpuuta”. Pohjaanlyöntikumit kii, jäähdyttimen maalaus ja keulapalan saa laitella takas paikalleen.
Sopusuhtaiselta näyttää tuo kuorma-auton jäähdytin noiden yli 80 senttiä korkeiden eturenkaiden välissä.
Tuo Merlini; 27 litran bensa V12 on sopiva autonmoottori näinä vaikeina aikoina. Kulutus vain n. 1 litra minuutissa.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 4467
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Bluetooth kaiuttimeen uusin akun. Naapurin piti päästä kokeilemaan perämoottoria ja tänään se sitten tapahtui. Käy ja kukkuu. Tää oli se alkukesästä alkanut impellerin vaihto, joka paisui vetoakselin katkaisuun. Kauheen tyytyväinen oli avusta.
Isä oli alkanu V33 jarruremppaan kun oli jotakin outoa toisella puolella. Jarruhihna oli irronnu. Satuinkin sopivasti paikalle ehtoolla ja punnerrettiin banjoputki paikalleen. Tuumasi että olis ollu yksin hankala saada paikalleen ja olis si venyny huomisiltaan.
Omalla ranchilla ei tapahtunu mitään kun tihutteli vettäkin. Josko huomenna alasimen jalkoja.
Isä oli alkanu V33 jarruremppaan kun oli jotakin outoa toisella puolella. Jarruhihna oli irronnu. Satuinkin sopivasti paikalle ehtoolla ja punnerrettiin banjoputki paikalleen. Tuumasi että olis ollu yksin hankala saada paikalleen ja olis si venyny huomisiltaan.
Omalla ranchilla ei tapahtunu mitään kun tihutteli vettäkin. Josko huomenna alasimen jalkoja.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tuommonen lovipankko vinssillä, tuli käpisteltyä romukuupan antimista. Uutta rautaa ei mennyt, kuin nuo pari puolen metrin pätkää SHS 50x50 putkea.
https://drive.google.com/file/d/1h67Wif ... p=drivesdk
Äkkiä siihenkin koko ehtoo menee, kun tuommosen räpetää. Välillä menee aikaa tuuminkeihin, mitä materiaalia käyttää. Varastotkin tuntui olevan kaikki turhan isoja ja paksuja rautoja. Ei se tarvitse kuitenkaan mikään takapaino olla. 40 kiloa painaa pelkkä vinssi, että taitaa tuo olla nyt jo likemmäs sataa.
Venttiili ja letkut tarviisi vielä. Ensin meinasin, että ei se venttiiliä tarvii. Onhan siinä rummun vapautus millä saa varppia ulos. Vaan tulimpa toisiin aatoksiin, onhan se kätevämpi olla vinssin vierellä ja vaikka narulla ohjata vähän matkan päästä. Näkeekin paremmin mitä tapahtuu.
Vinssi on varmaankin niin hidas, ettei siitä oikein juontohommiin ole, mutta saa sillä aina vedettyä jonkun pöllin pahasta paikasta. Luulen että muuta vinssattavaa kyllä löytyy, missä voimaa tarvitaan.
https://drive.google.com/file/d/1h67Wif ... p=drivesdk
Äkkiä siihenkin koko ehtoo menee, kun tuommosen räpetää. Välillä menee aikaa tuuminkeihin, mitä materiaalia käyttää. Varastotkin tuntui olevan kaikki turhan isoja ja paksuja rautoja. Ei se tarvitse kuitenkaan mikään takapaino olla. 40 kiloa painaa pelkkä vinssi, että taitaa tuo olla nyt jo likemmäs sataa.
Venttiili ja letkut tarviisi vielä. Ensin meinasin, että ei se venttiiliä tarvii. Onhan siinä rummun vapautus millä saa varppia ulos. Vaan tulimpa toisiin aatoksiin, onhan se kätevämpi olla vinssin vierellä ja vaikka narulla ohjata vähän matkan päästä. Näkeekin paremmin mitä tapahtuu.
Vinssi on varmaankin niin hidas, ettei siitä oikein juontohommiin ole, mutta saa sillä aina vedettyä jonkun pöllin pahasta paikasta. Luulen että muuta vinssattavaa kyllä löytyy, missä voimaa tarvitaan.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Erittäin mielenkiintoinen projektiHarri S kirjoitti: ↑To Tammi 13, 2022 7:17 pm Akkuhommeleiden ohessa kävin kasaamassa BBMeteorin etupään takas pyörilleen.
Nyt akselisto ja jarrut on putsattu ja maalattu ja jousitus toimii herkästi kun jousilehdet eivät ole ”yhtäpuuta”. Pohjaanlyöntikumit kii, jäähdyttimen maalaus ja keulapalan saa laitella takas paikalleen.
Sopusuhtaiselta näyttää tuo kuorma-auton jäähdytin noiden yli 80 senttiä korkeiden eturenkaiden välissä.
Tuo Merlini; 27 litran bensa V12 on sopiva autonmoottori näinä vaikeina aikoina. Kulutus vain n. 1 litra minuutissa.
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Harri S kirjoitti: ↑To Tammi 13, 2022 7:17 pm Akkuhommeleiden ohessa kävin kasaamassa BBMeteorin etupään takas pyörilleen.
Nyt akselisto ja jarrut on putsattu ja maalattu ja jousitus toimii herkästi kun jousilehdet eivät ole ”yhtäpuuta”. Pohjaanlyöntikumit kii, jäähdyttimen maalaus ja keulapalan saa laitella takas paikalleen.
Sopusuhtaiselta näyttää tuo kuorma-auton jäähdytin noiden yli 80 senttiä korkeiden eturenkaiden välissä.
Tuo Merlini; 27 litran bensa V12 on sopiva autonmoottori näinä vaikeina aikoina. Kulutus vain n. 1 litra minuutissa.
Mainiota kompensaatiota sähköautoilijalta!
Nyt tuli pisteitä! ... vaikka ei niitä poiskaan ole viety..
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
-
- Viestit: 7797
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tuo volvon ohjaus,onko kevyt vai raskas,lähinnä kiinnostais kun,meillä oli volvo 430 aikoinaan ja siinä oli raskas ohjaus,paikallaan lähes mahdoton kääntää ja hitaasti peruuttaessa kärryn kanssa raskas,kun jotain tarkempaa peruttamista oli.DexMasZet kirjoitti: ↑Pe Tammi 14, 2022 7:43 pm Busteriin rakensin paino telineen.
Noin 180kg tuli kaikkineen painoa keulalle, tuonne alle saa pujotettua vielä Zetorin painot. Niillä sais 80kg lisää mutta ei taida enää tarvita. Jospa nyt ei keula niin hyöki ja saadaan Volvo valjastettua kunnolla töihin.
-
- Viestit: 4393
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Katsastuksessa tuli käyttöautolla hylky käsijarrusta ja alapallosta. No samalla vaivalla kun purkaa rumpu/jarrulevyt pois ja uusii käsijarrukengät niin oli näppärää vaihtaa takapyörän laakeritkin. Olihan noilla laakereilla jo 180tkm ajettukin joten oli aika vaihtaakin. Tuli sitten lopulta kasattua kaikki uusilla osilla, kaikki jarruosatkin käsijarrun sekä käyttäjarrun osalta rumpu/levyjä myöten. Säätimet ja vivutkin meni uusiksi. Saapahan ainakin kolme vuotta taas olla niita miettimättä. Katsastukseen jo ennakoiden laitoin eteen uudet jarrupalat ja levyt vaikka eivät mittojen mukaan olisikaan olleet vaihtokunnossa. Kesällä alkoi toinen levy hiukan väristämään jarruttaessa eli kieroksi oli jostain syystä mennyt. Brembon osat oli eikä aiemmin ole tuollaista käynyt.
Alapallon vaihtoon meni ehkä 20 minuuttia. Katsurilkaan ei ollut ihan varma onko siinä väljää mutta täysin ruosteessahan se oli sisältä. Reilu vuosi sitten etupyörän laakereiden vaihdon yhteydessä tuli alapallot uusittua. Toinen etupyörän laakeri kesti reippaan pari tonnia ja se oli vaihdettava, samalla uusin sen puolen alapallon toistamiseen. Lemförderiä ja TRW:ta olen laitellut alapalloiksi mutta ei näytä kuin reippaan vuoden kestävän. Tavallisesti vaihdan molemmin puolin kaiken mutta nyt fuskasin. Ohjauskulmista tai aurauksesta ei ole ainakaan kiinni tuo alapallojen hävikki kun olen ne säätänyt joka toinen vuosi ja aina jos on niveliä pitänyt uusia.
Tulipa samalla uusittua pakoputkiston kannatinkumitkin kun yksi näytti vähän hapertuneelta. Sen tietää ettei ne muutkaan ole pitkäikäisiä kun ovat samaan aikaan laitettuja pari vuotta sitten.
Alapallon vaihtoon meni ehkä 20 minuuttia. Katsurilkaan ei ollut ihan varma onko siinä väljää mutta täysin ruosteessahan se oli sisältä. Reilu vuosi sitten etupyörän laakereiden vaihdon yhteydessä tuli alapallot uusittua. Toinen etupyörän laakeri kesti reippaan pari tonnia ja se oli vaihdettava, samalla uusin sen puolen alapallon toistamiseen. Lemförderiä ja TRW:ta olen laitellut alapalloiksi mutta ei näytä kuin reippaan vuoden kestävän. Tavallisesti vaihdan molemmin puolin kaiken mutta nyt fuskasin. Ohjauskulmista tai aurauksesta ei ole ainakaan kiinni tuo alapallojen hävikki kun olen ne säätänyt joka toinen vuosi ja aina jos on niveliä pitänyt uusia.
Tulipa samalla uusittua pakoputkiston kannatinkumitkin kun yksi näytti vähän hapertuneelta. Sen tietää ettei ne muutkaan ole pitkäikäisiä kun ovat samaan aikaan laitettuja pari vuotta sitten.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Itse asiassa on todella kevyt, paikoillaan pyörittää ohjausta laidasta laitaan melkein etusormella. Dextan ratti tuntuu heti raskaammalta, samoin saman koko luokan 65 verku. Tosin simpukassa ei ole juuri huomattavaa klappia, niin kuin ei muualla ohjauksessa. Eikä koko raktorilla ole ajettu kuin riski 4000h niin on melko hyvänä säilynyt. Tuo simpukkaa kuulema särkyy näistä helposti, eikä osia tahdo löytyä. Semmoinen ominaisuus on että "lyö käsille" melko kovasti kun vaikka kantoon rengas tökkää. Nyt piti lisätä 1bar lisää painetta renkaisiin kun painot laittoi, että kulkee renkaan rivan varassa kovalla, sekin vaikuttaa paljon ohjauksen jäykkyytteen. Nuo etuset tekisi mieli vaihtaa vielä isompiin, kun taakse laitoin 13,6-36 renkaat.Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: ↑Pe Tammi 14, 2022 7:58 pm Tuo volvon ohjaus,onko kevyt vai raskas,lähinnä kiinnostais kun,meillä oli volvo 430 aikoinaan ja siinä oli raskas ohjaus,paikallaan lähes mahdoton kääntää ja hitaasti peruuttaessa kärryn kanssa raskas,kun jotain tarkempaa peruttamista oli.
-
- Viestit: 4467
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Alasimen jalkaa liimasin kasaan ehtoolla. päivä meni rumpuja sulatellessa kun ensin hain pytyn ja kaasua. Sain joltakulta 10,5 mm PEX-putkea ja se tuntui toimivalta, seinämä sais olla paksumpi niin ei menis niin veteläksi.
- Aprikoitselija
- Viestit: 1268
- Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Muistaakseni hyllyssä on heti sodan jälkeen kirjoitettu Ammattienedistämislaitoksen toimittama Sepän Kirja. Se on kirjoiteltu senkaikaisiin tarpeisiin.jussi77 kirjoitti: ↑La Tammi 08, 2022 7:49 pm Hankin pienen alasimen ja sille aloin jalustaa tekemään. Naapurissa oli betonilla täytettyä 150 mm RHS-palkkia ja siihen päähän hitsasin 15 mm levystä alustaa alasimelle. Jalat on vielä mietinnässä. Pihalla olis raskas puolisksi sahatun katuvesikaivon kansi, kevyttä ratakiskoa (reilu 50mm korkeata) ja muuta sekalaista. Kolmijalka olis hyvä kun ei keiku.
Alasimesta siinä taidettiin mainita, että alasimen ja pölkyn yhteispaino määritellään sen mukaan, mitä noin yleisesti aiotaan ruveta takomaan. Mallia siinä annettiin kahta, puupölkky ja betonista valettu.
Mutta kun en seppäkään ole, enempää ei minulta tule.
-
- Viestit: 7797
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Akeellisimmassakin pajassa on aina alasin,sanoi ammattikoulussa opettaja.Aprikoitselija kirjoitti: ↑Su Tammi 16, 2022 1:24 amMuistaakseni hyllyssä on heti sodan jälkeen kirjoitettu Ammattienedistämislaitoksen toimittama Sepän Kirja. Se on kirjoiteltu senkaikaisiin tarpeisiin.jussi77 kirjoitti: ↑La Tammi 08, 2022 7:49 pm Hankin pienen alasimen ja sille aloin jalustaa tekemään. Naapurissa oli betonilla täytettyä 150 mm RHS-palkkia ja siihen päähän hitsasin 15 mm levystä alustaa alasimelle. Jalat on vielä mietinnässä. Pihalla olis raskas puolisksi sahatun katuvesikaivon kansi, kevyttä ratakiskoa (reilu 50mm korkeata) ja muuta sekalaista. Kolmijalka olis hyvä kun ei keiku.
Alasimesta siinä taidettiin mainita, että alasimen ja pölkyn yhteispaino määritellään sen mukaan, mitä noin yleisesti aiotaan ruveta takomaan. Mallia siinä annettiin kahta, puupölkky ja betonista valettu.
Mutta kun en seppäkään ole, enempää ei minulta tule.
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kumpi oli ensin, leka vai alasin?
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
- Aprikoitselija
- Viestit: 1268
- Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
- Viesti:
-
- Viestit: 3567
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Vähän niin kuin muna vai kana?Aprikoitselija kirjoitti: ↑Su Tammi 16, 2022 3:36 pmArvaan, että yhtäaikaa tulivat. Otti mies kiven maasta ja toista alasimena käyttäen alkoi.
Eikös tuon aikanaan ratkaissut Friedrich Nietzsche, sanomalla että kana on vain munan tapa tehdä toinen muna.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 4467
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tähän tuli pystyyn puolisen metriä betonilla täytettyä 150 mm RHS-palkkia ja päähän 15 mm levystä alasimen alusta. Kolme jalkaa lähtee ton levyn alta ja alapäästä on yhdyskiskot siihen RHSn kylkeen. Kelpaa mulle kun on alasin mikä ei keiku ja karkaa.Aprikoitselija kirjoitti: ↑Su Tammi 16, 2022 1:24 amMuistaakseni hyllyssä on heti sodan jälkeen kirjoitettu Ammattienedistämislaitoksen toimittama Sepän Kirja. Se on kirjoiteltu senkaikaisiin tarpeisiin.jussi77 kirjoitti: ↑La Tammi 08, 2022 7:49 pm Hankin pienen alasimen ja sille aloin jalustaa tekemään. Naapurissa oli betonilla täytettyä 150 mm RHS-palkkia ja siihen päähän hitsasin 15 mm levystä alustaa alasimelle. Jalat on vielä mietinnässä. Pihalla olis raskas puolisksi sahatun katuvesikaivon kansi, kevyttä ratakiskoa (reilu 50mm korkeata) ja muuta sekalaista. Kolmijalka olis hyvä kun ei keiku.
Alasimesta siinä taidettiin mainita, että alasimen ja pölkyn yhteispaino määritellään sen mukaan, mitä noin yleisesti aiotaan ruveta takomaan. Mallia siinä annettiin kahta, puupölkky ja betonista valettu.
Mutta kun en seppäkään ole, enempää ei minulta tule.
Eikös se alasin sen isoimman pajavasaran mukaan valittu. x kertaa vasaran paino.
AIemmin oli 150 mm akselinpätkä pölkyn nokassa, paino 30 kiloo. Pitänee sillekin tehdä jalat.
-
- Viestit: 773
- Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
- Paikkakunta: saarijärvi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tuon vanhemman volvon maalipinnan fixasin siihen kuosiin että kelpaa nyt museotarkastajalle Mukavasti saanut hukkumaan tuon parissa aikaa kyllä vaikkei mitään isoa olekkaan tarvinnut sille tehdä,enää oikeastaan ei puuttuisi kuin vaalean ruskea/beige ehjä kuskin penkki ja konepellin äänieriste että voisi tilata museotarkastajalle aikaa
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Mb ML280CDI -07
- Aprikoitselija
- Viestit: 1268
- Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Vaikutat perusteelliselta alasimenasentajalta. Toivottavasti saamme kuulla tuloksia takomuksista.Ahjo kai jo on?jussi77 kirjoitti: ↑Su Tammi 16, 2022 6:39 pmTähän tuli pystyyn puolisen metriä betonilla täytettyä 150 mm RHS-palkkia ja päähän 15 mm levystä alasimen alusta. Kolme jalkaa lähtee ton levyn alta ja alapäästä on yhdyskiskot siihen RHSn kylkeen. Kelpaa mulle kun on alasin mikä ei keiku ja karkaa.Aprikoitselija kirjoitti: ↑Su Tammi 16, 2022 1:24 amMuistaakseni hyllyssä on heti sodan jälkeen kirjoitettu Ammattienedistämislaitoksen toimittama Sepän Kirja. Se on kirjoiteltu senkaikaisiin tarpeisiin.jussi77 kirjoitti: ↑La Tammi 08, 2022 7:49 pm Hankin pienen alasimen ja sille aloin jalustaa tekemään. Naapurissa oli betonilla täytettyä 150 mm RHS-palkkia ja siihen päähän hitsasin 15 mm levystä alustaa alasimelle. Jalat on vielä mietinnässä. Pihalla olis raskas puolisksi sahatun katuvesikaivon kansi, kevyttä ratakiskoa (reilu 50mm korkeata) ja muuta sekalaista. Kolmijalka olis hyvä kun ei keiku.
Alasimesta siinä taidettiin mainita, että alasimen ja pölkyn yhteispaino määritellään sen mukaan, mitä noin yleisesti aiotaan ruveta takomaan. Mallia siinä annettiin kahta, puupölkky ja betonista valettu.
Mutta kun en seppäkään ole, enempää ei minulta tule.
Eikös se alasin sen isoimman pajavasaran mukaan valittu. x kertaa vasaran paino.
AIemmin oli 150 mm akselinpätkä pölkyn nokassa, paino 30 kiloo. Pitänee sillekin tehdä jalat.