Tein tänään verstaalla...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja sata10 »

Sampo 2035 kolakuljettimen rattaiden,ketjujen ja laakereiden vaihto.oli rattaat ihan siloset,hyppi ketju jo ylitte.noin 1700tuntia ajettu.todella heikkoa evästä oli rattaat.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

sata10 kirjoitti: La Syys 10, 2022 7:41 am Sampo 2035 kolakuljettimen rattaiden,ketjujen ja laakereiden vaihto.oli rattaat ihan siloset,hyppi ketju jo ylitte.noin 1700tuntia ajettu.todella heikkoa evästä oli rattaat.
Kunnostettiin muutama vuosi sitten tuollaisen JF-Stollin noukinpöydän ketjukäyttö. Hammaspyöriä suurennettiin, välityksiä muutettiin hiukan ja hammasluku pyrittiin valitsemaan pariton.
Kaikki hammaspyörät tehtiin aihioista ja käytettiin hiiletyskarkaisussa.

Karkaisu maksoi pari sataa ja tuossa kuitenkin kymmenkunta hammaspyörää.

https://drive.google.com/file/d/14ZY0Pp ... p=drivesdk
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja sata10 »

TunturiPappa kirjoitti: La Syys 10, 2022 8:06 am
sata10 kirjoitti: La Syys 10, 2022 7:41 am Sampo 2035 kolakuljettimen rattaiden,ketjujen ja laakereiden vaihto.oli rattaat ihan siloset,hyppi ketju jo ylitte.noin 1700tuntia ajettu.todella heikkoa evästä oli rattaat.
Kunnostettiin muutama vuosi sitten tuollaisen JF-Stollin noukinpöydän ketjukäyttö. Hammaspyöriä suurennettiin, välityksiä muutettiin hiukan ja hammasluku pyrittiin valitsemaan pariton.
Kaikki hammaspyörät tehtiin aihioista ja käytettiin hiiletyskarkaisussa.

Karkaisu maksoi pari sataa ja tuossa kuitenkin kymmenkunta hammaspyörää.

https://drive.google.com/file/d/14ZY0Pp ... p=drivesdk
kyllä noin tehtynä tulee viimesen päälle hyvä!en tiedä mikä noitten sampon rattaiden teossa oli tullu,karkaisu virhe?rälläkällä halkasemalla otin pois,laikka uppos kun voihin,ihan kuraa oli.
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kuormurin lämmityslaitteen ja letkujen kanssa tuli välpättyä koko pitkä iltapäivä. Jäi kesken kun pitää ainakin yksi letku korvata uudella. Saatan vaihtaa kaikkikin sitten.

Sitten mielenkiintoisempiin puuhin kun alkoi hämärtää. Tein sorkkaraudan, jossa vetovasaran ominaisuudet. Bahcon 800mm sorkkaraudasta rälläkällä se suora pää poikki ja sitten sorvasin siihen M16 kierteet siten, että siihen sai M16 jatkomutterin. Vetovasarasarjasta puntti menee sopivasti varteen ja liukuu siinä nätisti. Puntti varteen ja iso prikka sekä M16 jatkomutteri päähän. Tuolla tekeleellä luulisi naulatun peltikaton purkautuvan melko siististi peltejä säästäen. Asettaa vaan hahlon naulan kantaan hyvin ja kiskaisee puntista. Muistaakseni puntti on 2,8kg, joten kyllä siinä voimaa löytyy.

https://1drv.ms/u/s!AlYUtm8hvCVwg7k6CIt ... g?e=zcieZk
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Toronadoon mm. bensalinjoja ja pakoputkiremppaa.
Koekäytössä tuprautin kolme litraa hiilivetyjä ilmaa raikastamaan.
Ei vieny ajallisesti paljon kun tehtaan ilmoittama kulutus on vain 20L /satasella mutta sai sillä kuitenkkn konee käyntilämpöön asti.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

jarikos kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:18 pm Kuormurin lämmityslaitteen ja letkujen kanssa tuli välpättyä koko pitkä iltapäivä. Jäi kesken kun pitää ainakin yksi letku korvata uudella. Saatan vaihtaa kaikkikin sitten.

Sitten mielenkiintoisempiin puuhin kun alkoi hämärtää. Tein sorkkaraudan, jossa vetovasaran ominaisuudet. Bahcon 800mm sorkkaraudasta rälläkällä se suora pää poikki ja sitten sorvasin siihen M16 kierteet siten, että siihen sai M16 jatkomutterin. Vetovasarasarjasta puntti menee sopivasti varteen ja liukuu siinä nätisti. Puntti varteen ja iso prikka sekä M16 jatkomutteri päähän. Tuolla tekeleellä luulisi naulatun peltikaton purkautuvan melko siististi peltejä säästäen. Asettaa vaan hahlon naulan kantaan hyvin ja kiskaisee puntista. Muistaakseni puntti on 2,8kg, joten kyllä siinä voimaa löytyy.

https://1drv.ms/u/s!AlYUtm8hvCVwg7k6CIt ... g?e=zcieZk
Eipä tullut tuollainen sorkkarauta ratkaisu mieleen, kun kolmeen kattoon vaihdettiin naulat ruuveiksi. Minä hitsasin sorkkaraudan "kantapäähän" n. 30cm pitkän halkileikatun teräsputken puolikkaan, se ottaa useampaan pellinharjaan kerralla, niin eivät mene niin helposti lommoon, sekin ratkaisu toimi ihan hyvin, kun hahlon löi vasaralla naulan kantaan ja väänsi naulan ylös .
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

SPS1975 kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:55 pm
jarikos kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:18 pm Kuormurin lämmityslaitteen ja letkujen kanssa tuli välpättyä koko pitkä iltapäivä. Jäi kesken kun pitää ainakin yksi letku korvata uudella. Saatan vaihtaa kaikkikin sitten.

Sitten mielenkiintoisempiin puuhin kun alkoi hämärtää. Tein sorkkaraudan, jossa vetovasaran ominaisuudet. Bahcon 800mm sorkkaraudasta rälläkällä se suora pää poikki ja sitten sorvasin siihen M16 kierteet siten, että siihen sai M16 jatkomutterin. Vetovasarasarjasta puntti menee sopivasti varteen ja liukuu siinä nätisti. Puntti varteen ja iso prikka sekä M16 jatkomutteri päähän. Tuolla tekeleellä luulisi naulatun peltikaton purkautuvan melko siististi peltejä säästäen. Asettaa vaan hahlon naulan kantaan hyvin ja kiskaisee puntista. Muistaakseni puntti on 2,8kg, joten kyllä siinä voimaa löytyy.

https://1drv.ms/u/s!AlYUtm8hvCVwg7k6CIt ... g?e=zcieZk
Eipä tullut tuollainen sorkkarauta ratkaisu mieleen, kun kolmeen kattoon vaihdettiin naulat ruuveiksi. Minä hitsasin sorkkaraudan "kantapäähän" n. 30cm pitkän halkileikatun teräsputken puolikkaan, se ottaa useampaan pellinharjaan kerralla, niin eivät mene niin helposti lommoon, sekin ratkaisu toimi ihan hyvin, kun hahlon löi vasaralla naulan kantaan ja väänsi naulan ylös .
Tein vastaavan tyyppisen ratkaisun aikanaan, toimii. Ei tartte vääntää ollenkaan kun haarukka lyödään naulankantaan ja liuulla vetästään naula suoraan ylös. Yleensä parilla riuhtasulla lähti, eikä tarvinnut edes kovin lujaa vetästä painolla.
Ford 6610 -88
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Superdexta-64 kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:59 pm
SPS1975 kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:55 pm
jarikos kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:18 pm Kuormurin lämmityslaitteen ja letkujen kanssa tuli välpättyä koko pitkä iltapäivä. Jäi kesken kun pitää ainakin yksi letku korvata uudella. Saatan vaihtaa kaikkikin sitten.

Sitten mielenkiintoisempiin puuhin kun alkoi hämärtää. Tein sorkkaraudan, jossa vetovasaran ominaisuudet. Bahcon 800mm sorkkaraudasta rälläkällä se suora pää poikki ja sitten sorvasin siihen M16 kierteet siten, että siihen sai M16 jatkomutterin. Vetovasarasarjasta puntti menee sopivasti varteen ja liukuu siinä nätisti. Puntti varteen ja iso prikka sekä M16 jatkomutteri päähän. Tuolla tekeleellä luulisi naulatun peltikaton purkautuvan melko siististi peltejä säästäen. Asettaa vaan hahlon naulan kantaan hyvin ja kiskaisee puntista. Muistaakseni puntti on 2,8kg, joten kyllä siinä voimaa löytyy.

https://1drv.ms/u/s!AlYUtm8hvCVwg7k6CIt ... g?e=zcieZk
Eipä tullut tuollainen sorkkarauta ratkaisu mieleen, kun kolmeen kattoon vaihdettiin naulat ruuveiksi. Minä hitsasin sorkkaraudan "kantapäähän" n. 30cm pitkän halkileikatun teräsputken puolikkaan, se ottaa useampaan pellinharjaan kerralla, niin eivät mene niin helposti lommoon, sekin ratkaisu toimi ihan hyvin, kun hahlon löi vasaralla naulan kantaan ja väänsi naulan ylös .
Tein vastaavan tyyppisen ratkaisun aikanaan, toimii. Ei tartte vääntää ollenkaan kun haarukka lyödään naulankantaan ja liuulla vetästään naula suoraan ylös. Yleensä parilla riuhtasulla lähti, eikä tarvinnut edes kovin lujaa vetästä painolla.
Nuo vanhat katot on monesti niin paksua peltiä, että niitä kannattaa kunnostaakkin. Uudet on kuin paperia niihin verraten.
Ja galvanointi saattaa olla todella paksu, toki ei pieni ruostekkaan haittaa, ei se hetkessä läpi mene.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Vanhoilla peltikatoilla ruoste on enemmän ulkonäköongelma kuin reikiintymisongelma. Pelti on paksua ja usein vielä pärekatto alla, niin ei se vesi sieltä hevin läpi tule. Meikäläiselläkin navetan katon toinen lape melko ruskea. Muutama viikko sitten vetelin katolle kokeeksi purkin Zingaa. Suurelta osin ruosteen päälle, koska sitä on melko mahdotonta aaltopeltikatolta poistaa ilman hiekkapuhallusta. Siihen ei minulla välineitä ole ja teetettynä arvelen homman melko kalliiksi. Mielenkiinnolla odotan muutaman vuoden, tuleeko ruoste maalista läpi. Jos ei tule maalaan koko lappeen, muussa tapauksessa on taas mietinnän paikka.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18627
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Jumunen kirjoitti: Su Syys 11, 2022 7:46 am Vanhoilla peltikatoilla ruoste on enemmän ulkonäköongelma kuin reikiintymisongelma. Pelti on paksua ja usein vielä pärekatto alla, niin ei se vesi sieltä hevin läpi tule. Meikäläiselläkin navetan katon toinen lape melko ruskea. Muutama viikko sitten vetelin katolle kokeeksi purkin Zingaa. Suurelta osin ruosteen päälle, koska sitä on melko mahdotonta aaltopeltikatolta poistaa ilman hiekkapuhallusta. Siihen ei minulla välineitä ole ja teetettynä arvelen homman melko kalliiksi. Mielenkiinnolla odotan muutaman vuoden, tuleeko ruoste maalista läpi. Jos ei tule maalaan koko lappeen, muussa tapauksessa on taas mietinnän paikka.
Ihmiset laittavat suuria summia estetiikkaan. Silmänpalvonta on suurta ja vääränlainen näkymä kollektiivisella manipuloinnilla ohjattuna suuri synti ja häpeä yksilölle. Ja tähän häpeään iskee markkinavoimat surutta ja syyllisyyttä tuntematta. Näin silti vaikka nyt agendalla ilmastonmuutos, luontokato, ihmiskunnan tulevaisuus....

Toiminallisuus ei ole niin merkitsevä eikä määräävin tekijä, vaan se miltä jokin näyttää. Maailma pyörii pitkälti silmänpalvojien tarpeista.
Tämän sangen helposti havaittavan ilmiön todensin jälleen kerran uutta tehdasmiljöötä katsellessa ja tuulen mukana lentävän vesisateen tehdessä taikojaan. Ei ole vaikea ennustaa talvisiakaan oloja. Arkkitehtien aivoituksia joista tulee suuret kustannukset ja ihan turhaan. Ilmastolliset olosuhteet loistavat poissaolollaan kun pytinkejä pykätään
säästellen sippiin
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Eilen olikin välipäivä, mutta tänään kävin aamulla vähän puuhaamassa.
Aina se jotain valmistuu.
https://drive.google.com/file/d/14vQJQP ... p=drivesdk
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

TunturiPappa kirjoitti: La Syys 10, 2022 11:29 pm
Superdexta-64 kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:59 pm
SPS1975 kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:55 pm
jarikos kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:18 pm Kuormurin lämmityslaitteen ja letkujen kanssa tuli välpättyä koko pitkä iltapäivä. Jäi kesken kun pitää ainakin yksi letku korvata uudella. Saatan vaihtaa kaikkikin sitten.

Sitten mielenkiintoisempiin puuhin kun alkoi hämärtää. Tein sorkkaraudan, jossa vetovasaran ominaisuudet. Bahcon 800mm sorkkaraudasta rälläkällä se suora pää poikki ja sitten sorvasin siihen M16 kierteet siten, että siihen sai M16 jatkomutterin. Vetovasarasarjasta puntti menee sopivasti varteen ja liukuu siinä nätisti. Puntti varteen ja iso prikka sekä M16 jatkomutteri päähän. Tuolla tekeleellä luulisi naulatun peltikaton purkautuvan melko siististi peltejä säästäen. Asettaa vaan hahlon naulan kantaan hyvin ja kiskaisee puntista. Muistaakseni puntti on 2,8kg, joten kyllä siinä voimaa löytyy.

https://1drv.ms/u/s!AlYUtm8hvCVwg7k6CIt ... g?e=zcieZk
Eipä tullut tuollainen sorkkarauta ratkaisu mieleen, kun kolmeen kattoon vaihdettiin naulat ruuveiksi. Minä hitsasin sorkkaraudan "kantapäähän" n. 30cm pitkän halkileikatun teräsputken puolikkaan, se ottaa useampaan pellinharjaan kerralla, niin eivät mene niin helposti lommoon, sekin ratkaisu toimi ihan hyvin, kun hahlon löi vasaralla naulan kantaan ja väänsi naulan ylös .
Tein vastaavan tyyppisen ratkaisun aikanaan, toimii. Ei tartte vääntää ollenkaan kun haarukka lyödään naulankantaan ja liuulla vetästään naula suoraan ylös. Yleensä parilla riuhtasulla lähti, eikä tarvinnut edes kovin lujaa vetästä painolla.
Nuo vanhat katot on monesti niin paksua peltiä, että niitä kannattaa kunnostaakkin. Uudet on kuin paperia niihin verraten.
Ja galvanointi saattaa olla todella paksu, toki ei pieni ruostekkaan haittaa, ei se hetkessä läpi mene.
Omassa lähes satavuotiaassa torpassa on alumiinikatto, ei ole mennyt miksikään. Nuo naulat vaihdoin joskus viisi vuotta sitten, kun osa oli poikki ja löysällä.
Ford 6610 -88
Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Harri S »

TunturiPappa kirjoitti: Su Syys 11, 2022 10:44 am Eilen olikin välipäivä, mutta tänään kävin aamulla vähän puuhaamassa.
Aina se jotain valmistuu.
https://drive.google.com/file/d/14vQJQP ... p=drivesdk
Komia kauha, tuohon maksaa pelkät värkitkin jo setelirahaa.
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Vanhan moottorikelkan sukset tuli hitsailtua kuntoon, hiekkapuhallettua ja pohjamaalattua.
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Neljä päivää kesäkeittiön rappausta ja muuta hommaa mökillä. Pitkää päivää huonoilla unilla ja se huomaa. Isukkikin omalla puolella painanut ja on aivan kuitti. Hommaa jää seuraavallekin kerralle
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Harri S kirjoitti: Su Syys 11, 2022 8:24 pm
TunturiPappa kirjoitti: Su Syys 11, 2022 10:44 am Eilen olikin välipäivä, mutta tänään kävin aamulla vähän puuhaamassa.
Aina se jotain valmistuu.
https://drive.google.com/file/d/14vQJQP ... p=drivesdk
Komia kauha, tuohon maksaa pelkät värkitkin jo setelirahaa.
Kyll nämä minun kököstykset jää varjoon tuon sinun Meteor-projektin kanssa. Luin sitä joltain toiselta foorumilta alkuun, pakko se oli lukia koko ketju. Hienoa työtä!

https://kellari.vip/index.php?topic=870.0
Viimeksi muokannut TunturiPappa, Ti Syys 13, 2022 9:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

SPS1975 kirjoitti: Su Syys 11, 2022 8:34 pm Vanhan moottorikelkan sukset tuli hitsailtua kuntoon, hiekkapuhallettua ja pohjamaalattua.
Jo vain kannattaa, kohta on rekikelit.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Harri S kirjoitti: Su Syys 11, 2022 8:24 pm
TunturiPappa kirjoitti: Su Syys 11, 2022 10:44 am Eilen olikin välipäivä, mutta tänään kävin aamulla vähän puuhaamassa.
Aina se jotain valmistuu.
https://drive.google.com/file/d/14vQJQP ... p=drivesdk
Komia kauha, tuohon maksaa pelkät värkitkin jo setelirahaa.
Nyt se toinen komponentti liittyi saranoilla kauhaan.
https://drive.google.com/file/d/15dNFLO ... p=drivesdk

Koeajon jälkeen hiekkapuhallusta ja pohjamaalausta.

Tänään maalasin sitten jo pintaväriä.
https://drive.google.com/file/d/15lyys9 ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/15gA8KE ... p=drivesdk
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Viime vuoden tai sitä edeltävän kevättalvella putosi lumien sulaessa tippa vettä päälakeen, kun kävelin verstaan räystään alla. Tarkemmin tarkkailtuna muutama kohta vuoti sulamisvesiä pellin alle ja tiputteli räystään otsalaudasta, eli selvästi aluskatteen reunan jälkeen. Kattopellin alimmissa ruuveissa on varmaankin tällöin vika. Katolla käynti seuraavana kesänä kertoi, että osa lounaan suuntaan olevan lappeen alimmista ruuveista on kiertynyt osittain auki. Ilmeisesti auringon paahteessa pellin lämpölaajeneminen pumppaa ruuveja ylös katosta. Aika heikko esitys niiden ruuvien osalta, kun hädin tuskin 8 vuotta kestivät.

Kävin tänään vaihtamassa räystään alimman ruodelaudan ylös nousseet, ja myös kannastaan selvästi ruostuneet ruuvit Kingi vaihtoruuveihin. Tämä ei ole Kingin mainos, mutta hyvin ne ruuvit vielä vetivät vanhoihin reikiin ja tiiviste painui tiiviisti peltiä vasten.

Kokeilin alkuperäisen ruuvin tilalle ensin myös Würthin piikkikärkistä normaalia kateruuvia, mutta se ei kiristynyt vanhaan reikään kunnolla, vaikka näyttää olevan hieman paksumpi kuin alkuperäinen urakkaporukan käyttämä 1/8 tuuman kannalla oleva ruuvi. Tarvitaan siis paksumpi ruuvi. Kuvassa on kolme Kingi-ruuvia ja kourallinen irroitettuja alkuperäisiä (kuva suurenee klikkaamalla):

Kuva
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Ajomies
Viestit: 28108
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Koko viikko painittu kahden romuralliin menevän auton kanssa. Vastusta ollut ihan riittävästi. Toisesta autosta ilmeisesti kone jäätynyt ja lohko halki jostain kun menee vedet suoraan öljytilaan. No sillä sitten ajetaan niin kauan kun suostuu vedettä pyörimään. Toisessa sitten polttoaineen syöttämisessä ongelmia kun olikin polttoaineen paineentasaus siellä omassa pumppukotelossa, ja ei sitten toista pumppua saatu pitämään. Oma tankki kun tuli puhkottua kuten säännöt määrää, niin tuon erillisen tankin viritys meni sitten räpeltämiseksi. Molemmat kun oli ihan käyntikunnossa, niin ei osattu varautua näihin hankaluuksiin, ja kun rakentelu jo niin pitkällä ettei enää voinut uutta aihiotakaan lähteä aloittamaan. Toinen ajokki kun on kiellettyjen autojen listalla ensi vuonna, painonsa vuoksi, niin viimeinen mahdollisuus sillä sitten osallistua.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], Kumpulan tila, m_kane, Mpaseppä ja 44 vierailijaa