Tein tänään verstaalla...
-
- Viestit: 4475
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Mökin grillikatoksen kattopellit asennettiin paikalleen. Vähän jo jännitti miten pellit riittää, mutta olin laskenut suunnilleen oikein. On hiukan erikoisen muotoiset lappeet ja hukkaa tuli jokunen neliö vinojen leikkausten vuoksi.
Lauteitakin kerkesin jo mallata purettujen tilalle. On yksittäiskappaleet istuma- ja jalkalauteeksi paksusta kuusen tyvestä niin ei passais tumpeloida.
Eilen siirtyi tää ranta 30 vuotta eteenpäin perämoottoritekniikassa kun vanhan marinerin tilalle tuli nelitahti tohatsu. Isä entisöi viime kesänä tämän mökin ensimmäisen veneen, joka vietti jokusen vuoden muualla ja pääsi rappiolle. Ostaessa oli perässä 9 hp cresent ja nyt on perässä 20 heppanen. Kyllä se vaan komeasti käy tuollainen ruiskukone.
2-tahti marineri pitää vielä koittaa elvyttää toisen veneen tuuppaajaksi.
Lauteitakin kerkesin jo mallata purettujen tilalle. On yksittäiskappaleet istuma- ja jalkalauteeksi paksusta kuusen tyvestä niin ei passais tumpeloida.
Eilen siirtyi tää ranta 30 vuotta eteenpäin perämoottoritekniikassa kun vanhan marinerin tilalle tuli nelitahti tohatsu. Isä entisöi viime kesänä tämän mökin ensimmäisen veneen, joka vietti jokusen vuoden muualla ja pääsi rappiolle. Ostaessa oli perässä 9 hp cresent ja nyt on perässä 20 heppanen. Kyllä se vaan komeasti käy tuollainen ruiskukone.
2-tahti marineri pitää vielä koittaa elvyttää toisen veneen tuuppaajaksi.
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tyttären torikassi C3 teki tenän liikenteessä. Eilen illalla kävin analysoimassa tilanteen. Ei moottorin häiriövalo palanut. Muistissa ei moottorinohjauksessa mitään vikakoodeja. Kävi kuitenkin kolmella pytyllä, saattoi välillä jopa kahdellakin ontua. Tänään kävin sitten vaihtamassa uuden Valeon sytytyspuolayksikön ja kampiakselin asentotunnistimen. Autossa näytti sytytyspuolapaketti olevan joku tarvikemalli. Noiden vaihtojen jälkeen auto kehräsi taas loistavasti.
Sitä jaksan ihmetellä, ettei moottorinohjaus havainnut kampikulman muutosnopeuden poikkeamaa. Kaiken järjen mukaan olisi pitänyt herjata "sytytyshäiriöistä". Harhaanjohtavaa itse asiassa tuo jos antaa vikakoodia sytytyshäiriöistä vaikka syy voi olla moni muukin asia. Parempi selitys noille koodeille olisi "virheellinen palotapahtuma" tms. Olen kuullut monen vaihtavan tulppia ja sytytyspuolia vaikka vika on ollut muualla.
Sitä jaksan ihmetellä, ettei moottorinohjaus havainnut kampikulman muutosnopeuden poikkeamaa. Kaiken järjen mukaan olisi pitänyt herjata "sytytyshäiriöistä". Harhaanjohtavaa itse asiassa tuo jos antaa vikakoodia sytytyshäiriöistä vaikka syy voi olla moni muukin asia. Parempi selitys noille koodeille olisi "virheellinen palotapahtuma" tms. Olen kuullut monen vaihtavan tulppia ja sytytyspuolia vaikka vika on ollut muualla.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1396
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Vaimon autosta meni kaksi sytytyspuolayksikköä kun pissapojan suutin kusi suoraan päälle. Kun itse vaihdoin sitten sen toisen houmasin vuotopaikan ja korjasin asian liimamassalla, sen jälkeen (15 vuotta) ei ole mennyt noita. Muistaakseni nelossylinteri (1.4 kone).
--JaGr
Ford 4610
Ford 4610
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Psa tuote?jagr kirjoitti: ↑Ke Heinä 06, 2022 9:27 am Vaimon autosta meni kaksi sytytyspuolayksikköä kun pissapojan suutin kusi suoraan päälle. Kun itse vaihdoin sitten sen toisen houmasin vuotopaikan ja korjasin asian liimamassalla, sen jälkeen (15 vuotta) ei ole mennyt noita. Muistaakseni nelossylinteri (1.4 kone).
Pitäisi tänään tehdä tallilla vitoon täysi huolto.
Kaikki öljyt ja suodattimet.
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
nostin sampon romuun koneen paikalleen.voi noita valmetin räpättäjiä,eroon pitää päästä molemmista.
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tässä C3:ssa se sytytyspuolayksikkö on hartsiin valettu eli vesi ei haittaisi mitään. Liitinkin on sellainen tiivis vedenpitävä. 206:ssa on sama kone ja siihen käy sama yksikkö. Xsarassa 1.6 koneessakin on vastaava mutta en nyt muista voiko osanumero olla sama. Kyllä noita on joutunut useita vaihtamaan ja varsinkaan tarvikeosat ei kovin paljon kilometrejä kestä. Siksi niitä ei kannata laittaakaan kuin myyntiautoon.jagr kirjoitti: ↑Ke Heinä 06, 2022 9:27 am Vaimon autosta meni kaksi sytytyspuolayksikköä kun pissapojan suutin kusi suoraan päälle. Kun itse vaihdoin sitten sen toisen houmasin vuotopaikan ja korjasin asian liimamassalla, sen jälkeen (15 vuotta) ei ole mennyt noita. Muistaakseni nelossylinteri (1.4 kone).
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 28155
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Taas mielenkiintoinen rassuu päivä. Poika osti vaimolleen "saaressa ja vain kesäpyhinä" ajetun Volvon, joka oli leimalla pompannut. Pieni pellin pala helmaan, ja takajarrujen heikko pito ja ravistus. Uudet levyt oli juu, mutta kun tupla mäntäisissä sylintereissä vain toinen mäntä liikkui. Ei väkisinkään polkemalla saatu toista liikkeelle. No varaosia onneksi pihalta löytyi, mutta kehvelin jarruputket ei sitten auenneet sylintereistä millään. Fiksu Volvon insinööri keksinyt laittaa messinki mutterit, ja eihän niiden kantit kestäneet edes velton sekatyömiehen avaimella kääntämistä. No sitten miettimään mistä lähtisi putket irti ja mitä myöden uutta putkea tilalle. Onneksi ensimmäisen liitoksen kohdalta sentään lähti suht helpolla auki. ½ m ja 85 cm putkilla onnistui sitten lopulta ja varaosa sylinterit oli uuden veroiset. Nyt jäi sitten uusinta näyttö ensi viikolle. Jospa saisi pojan emännälle kulkupelin joksikin aikaa. "Hyrseri" kun alkoi tekemään painetta jäähdyttimeen, niin jos nyt Volvo hoitaisi sen viran jatkossa?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Jatkoin eilen aloitetun Fordin (5610) venttiilien säädön loppuun. Piti perehtyä aiheeseen, kun piti niin kamalaa ääntä. Olihan siellä varmaan millin luokkaa pahimmillaan välys, ja joka venttiiliä sai jonkun verran kiristää. Koska lie viimeksi säädetty.. Joku ääni vielä jäi, ja seuraavaksi voisi kaivaa suuttimet irti ja käydä testaamassa/testauttamassa. Nekin on sen näköiset, ettei ole hetkeen irrotettu, jos ikinä. Mutta se saa odotella syksympään, jos vaikka olisi paremmat nurkat koneiden rassaukseen.
Ja pitkään ja hartaasti askarreltu paalaajan männänohjurikin olisi valmis. Vielä pitäisi ohjainrullista hinkata ruostetäplät pois, ettei uusi ja hieno tanko heti kulu pilalle. Niitä vähän jo katsoin, kun sain Fordin kasaan, ja vaikuttaa aika hankalalta hommalta. Eturulla on aika hyvin käsillä, mutta takimmaista joutuu vähän kurkottelemaan. Rullien kiinnitysruuvit on tietysti kammion seinää vasten, ettei niitä oikein saa irti ilman isoa purkamista.
Ja pitkään ja hartaasti askarreltu paalaajan männänohjurikin olisi valmis. Vielä pitäisi ohjainrullista hinkata ruostetäplät pois, ettei uusi ja hieno tanko heti kulu pilalle. Niitä vähän jo katsoin, kun sain Fordin kasaan, ja vaikuttaa aika hankalalta hommalta. Eturulla on aika hyvin käsillä, mutta takimmaista joutuu vähän kurkottelemaan. Rullien kiinnitysruuvit on tietysti kammion seinää vasten, ettei niitä oikein saa irti ilman isoa purkamista.
-
- Viestit: 3886
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tänään valmistui muunnos JF:n lieriöniittokoneesta. Leikkuuleveys on edelleen 280 cm, mutta muuten leveys on 230 cm eli pyöriäkin piti vähäsen siirtää ja muutakin mekanismia rukata. Veto keskeltä ja puomi kääntyy molempiin suuntiin. Tällä leikataan herukkapensaiden välit kerta-ajolla. Edellinen leikkurikin on itsetehty ja sillä on niitetty noin kaksituhatta hehtaaria pensaiden väliä parinkymmenen vuoden aikana, mutta se leikkaa vain toispuolisesti, joten pääsee puolikkaalle eläkkeelle tästä lähtien.
Kyntöaurat ja jyrätä taitaa olla ainoat kaupan malliset työkoneet.
Kyntöaurat ja jyrätä taitaa olla ainoat kaupan malliset työkoneet.
-
- Viestit: 28155
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Volvo kelpasi leimasedälle. Jospa toimisi nyt ainakin seuraavaan leimaukseen asti.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: Su Touko 10, 2015 8:53 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Salaojaremontti senkun jatkuu… ja jatkuu. Uusi videokin salojaremontista löytyy Youtubesta
https://youtu.be/IuL7LrrBEEw
https://youtu.be/IuL7LrrBEEw
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Rehulaitojen oikaisu ja sovitus. Oli kärry kaatunut ja tietysti laidat muuttanut muotoaan.
Sorvilla tein vähän varaosia Majoriin.
https://drive.google.com/file/d/1ggDfgV ... p=drivesdk
Sorvilla tein vähän varaosia Majoriin.
https://drive.google.com/file/d/1ggDfgV ... p=drivesdk
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 10749
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kierrätettävien romujen lajittelua monelta vuodelta kertyneistä kasoista ja kasaamista romukauppaan vientiä varten omiin laatikoihinsa: Pb, Ms, Cu, Cu+Ms(seka), Al, Al+Cu(seka).
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:23 am
- Viesti:
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ke Joulu 05, 2012 6:44 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:23 am
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
-
- Viestit: 28155
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Passatin etupyörän laakeri piti vaihtaa, on siinä kanssa yksi insinöörin taidon äärimmilleen viety suunnittelu. Jokainen pultti mikä piti irti saada niin parin tunnin tappelun kanssa sai sen verran auottua että sai vetarin pois pyörän navasta, loppu olikin sitten helpompaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2009
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Jos ei tule yllätyksenä, niin saksalaissa on ollut pultit liiman kanssa kiinni rapiat 20 vuotta.Ajomies kirjoitti: ↑Ma Heinä 11, 2022 4:39 pm Passatin etupyörän laakeri piti vaihtaa, on siinä kanssa yksi insinöörin taidon äärimmilleen viety suunnittelu. Jokainen pultti mikä piti irti saada niin parin tunnin tappelun kanssa sai sen verran auottua että sai vetarin pois pyörän navasta, loppu olikin sitten helpompaa.
-
- Viestit: 28155
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Onko se sitä ruskeaa "liimaa" jota ne käyttää, ja jota sitten roiskuu muuallekin?Pataässä kirjoitti: ↑Ma Heinä 11, 2022 11:13 pmJos ei tule yllätyksenä, niin saksalaissa on ollut pultit liiman kanssa kiinni rapiat 20 vuotta.Ajomies kirjoitti: ↑Ma Heinä 11, 2022 4:39 pm Passatin etupyörän laakeri piti vaihtaa, on siinä kanssa yksi insinöörin taidon äärimmilleen viety suunnittelu. Jokainen pultti mikä piti irti saada niin parin tunnin tappelun kanssa sai sen verran auottua että sai vetarin pois pyörän navasta, loppu olikin sitten helpompaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- rattori
- Viestit: 11132
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Ukkosta odotelessa vaxailin rattoreiden konepeltejä. Jospa siitepöly ja kaikki muu pazka lähtee pinnasta paremmin.
Huomenna jatketaan jos ei taivas tärähdä..
Huomenna jatketaan jos ei taivas tärähdä..
------------
tractors
tractors
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Hsippe, juntunen, sköne ja 50 vierailijaa