Tein tänään verstaalla...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Puiden sahausta jonssilla, mutta muuten toimiva kone, niin "välilämpöisenä" ei lähde käyntiin, kylmänä ja lämpimänä kyllä? Mikähän sitä nyt vaivaa? Sitten ilmatyyny tunkki tuli lopultakin "lähipostiin" ja se piti koota käyttökuntoon. Jospa helpottaisi noita pakujen ja kevyt kuorkkien ylös saamista. Pullotunkkien kanssa ei enää jaksa pelleillä. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Ajomies kirjoitti: To Marras 11, 2021 9:09 pm Puiden sahausta jonssilla, mutta muuten toimiva kone, niin "välilämpöisenä" ei lähde käyntiin, kylmänä ja lämpimänä kyllä? Mikähän sitä nyt vaivaa?
Oletko kokeillut uutta tulppaa, minun jonssin raivaussahassa oli pitkään juuri tuollaista ongelmaa ja luulin joksikin kaasarin lämpöongelmaksi ennenkuin ymmärsin kokeilla uudella tulpalla.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

JiiSPee kirjoitti: To Marras 11, 2021 9:37 pm
Ajomies kirjoitti: To Marras 11, 2021 9:09 pm Puiden sahausta jonssilla, mutta muuten toimiva kone, niin "välilämpöisenä" ei lähde käyntiin, kylmänä ja lämpimänä kyllä? Mikähän sitä nyt vaivaa?
Oletko kokeillut uutta tulppaa, minun jonssin raivaussahassa oli pitkään juuri tuollaista ongelmaa ja luulin joksikin kaasarin lämpöongelmaksi ennenkuin ymmärsin kokeilla uudella tulpalla.
En nyt ole sitä vaihtanut, mutta korkeintaan kolme, neljä tankillista tuo nykyinen "kynttilä" on paikallaan ollut. Ihan terveen näköinen kun vilkaisin sitä tuon puolaremontin korjuun yhteydessä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Ajomies kirjoitti: To Marras 11, 2021 10:50 pm En nyt ole sitä vaihtanut, mutta korkeintaan kolme, neljä tankillista tuo nykyinen "kynttilä" on paikallaan ollut. Ihan terveen näköinen kun vilkaisin sitä tuon puolaremontin korjuun yhteydessä.
Minulla on useampikin kokemus uudesta tulpasta jotka on ollut kuitenkin valmiiksi rikki ja vielä sillain että toimineet juuri noin osittain että ei ole heti uskonut että niissä vika voinut olla ja tästä syystä turhaan esim. perämoottorin kaasarit purkanut kun oireet sopineet täysin bensan saanti ongelmiin.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

JiiSPee kirjoitti: To Marras 11, 2021 10:58 pm
Ajomies kirjoitti: To Marras 11, 2021 10:50 pm En nyt ole sitä vaihtanut, mutta korkeintaan kolme, neljä tankillista tuo nykyinen "kynttilä" on paikallaan ollut. Ihan terveen näköinen kun vilkaisin sitä tuon puolaremontin korjuun yhteydessä.
Minulla on useampikin kokemus uudesta tulpasta jotka on ollut kuitenkin valmiiksi rikki ja vielä sillain että toimineet juuri noin osittain että ei ole heti uskonut että niissä vika voinut olla ja tästä syystä turhaan esim. perämoottorin kaasarit purkanut kun oireet sopineet täysin bensan saanti ongelmiin.
Täytyy kaivella uusi tulppa siihen ja kokeilla. Kiitoksia tästä vinkistä. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Karhuun vaihdoin hydrauliöljyt, ulos tuli lie 30 litraa, tilalle meni 55 litraa HV46.
Nostettiin Ticolla, 950 Hiab pois kärryn aisalta. Ensin tehtiin peti paaluista. Kyllä se ympäripyörivä vaan on eripeli.

740 talvikuntoon laitto. Tihkunut vaihteiston öljypohja tuli irroitettua, pestyä ja mittatikun yhde hitsattua. Uudet öljyt sisään. Moottori sai myös huolenpitoa osakseen. Vaikkei kesällä ole tullut kuin 5000 kilometriä, sai moottori uudet öljyt sisälle. Tietysti 15w-40 Delvac.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 6:53 pm
740 talvikuntoon laitto. Tihkunut vaihteiston öljypohja tuli irroitettua, pestyä ja mittatikun yhde hitsattua. Uudet öljyt sisään. Moottori sai myös huolenpitoa osakseen. Vaikkei kesällä ole tullut kuin 5000 kilometriä, sai moottori uudet öljyt sisälle. Tietysti 15w-40 Delvac.
Mielenkiinnosta, onko noilla öljyillä tullut tilannetta että joutuisi kovalla pakkasella käynnistämään ilman esilämmitystä?
Onko millainen akku ja startti,miten pyörittää?
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Pitkästä aikaa jotakin raportoitavaa. Vanhan takakauhaprojektin kaivoin esille ja poltin hiukan puikkoakin. Taannoin romikselta evakuoin ruostevikaisen etukuormaajan vajaan 2m kauhan. Siihen jo kerkesin ne happamat osat vaihtamaan ja rakentamaan nostolaitekiinnityksen. Hiukan jäi se salpa/laukaisu kesken kun tuli ne murheen vuodet. Mistä lie nyr heränny taas innostus ja soin muutaman ajatuksen laukaisumekanismille. Mekaaninen laukaisu varmaan ensin kun ei oo pienen valmetin hydrauliikka riittävä kaikkeen. Vielä kun pääsis johonkin maalaamaan niin sillä voi työnnellä vaikka lunta ensi talvena.
Pitäs ehkä tehdä myös jonkinlainen askartelukatos niin ei talvikelit haittaisi niin paljoo.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

zukka kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 8:44 pm
TunturiPappa kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 6:53 pm
740 talvikuntoon laitto..... Tietysti 15w-40 Delvac.
Mielenkiinnosta, onko noilla öljyillä tullut tilannetta että joutuisi kovalla pakkasella käynnistämään ilman esilämmitystä?
Onko millainen akku ja startti,miten pyörittää?
Tämä kun on vain kesäauto, niin menee talveksi hyllyyn.

Oli aiemmin toinen 740 samalla koneella ja ympärivuotisessa ajossa. Ei sitä tainnut alle -20 pakkasissa tulla veivattua käyntiin. Siinä ei ollut edes mitään lämppäriä. Akku oli 70 Ah.

On ollut myös B4204S ja B5254 ja B6254 koneellisiä ympärivuotisessa ajossa sanoilla öljyillä, akut 80-100 Ah.

Työmatka-ajossa D5252 -24 ei lähtenyt enää lämmittämättä omalla 95 Ah akulla, Majurilla apuvirtaa niin lähti. Majurissa oli myös ja on 15w-40.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja valaut »

jussi77 kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 8:58 pm Pitkästä aikaa jotakin raportoitavaa. Vanhan takakauhaprojektin kaivoin esille ja poltin hiukan puikkoakin. Taannoin romikselta evakuoin ruostevikaisen etukuormaajan vajaan 2m kauhan. Siihen jo kerkesin ne happamat osat vaihtamaan ja rakentamaan nostolaitekiinnityksen. Hiukan jäi se salpa/laukaisu kesken kun tuli ne murheen vuodet. Mistä lie nyr heränny taas innostus ja soin muutaman ajatuksen laukaisumekanismille. Mekaaninen laukaisu varmaan ensin kun ei oo pienen valmetin hydrauliikka riittävä kaikkeen. Vielä kun pääsis johonkin maalaamaan niin sillä voi työnnellä vaikka lunta ensi talvena.
Pitäs ehkä tehdä myös jonkinlainen askartelukatos niin ei talvikelit haittaisi niin paljoo.
Itse olen tehnyt 4 vuotta laukaisulaitetta Normetin takakuormaimen kauhaan, mihin tein korvakkeet nostolaitteelle. Kauhan takaseinä on "vino", niin loppui järki ja mielenkiinto.

Voittaa tuo noinkin lapion ja kottikärryt, mutta pitäisi kyllä tehdä loppuun.
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

valaut kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 9:07 pm
jussi77 kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 8:58 pm Pitkästä aikaa jotakin raportoitavaa. Vanhan takakauhaprojektin kaivoin esille ja poltin hiukan puikkoakin. Taannoin romikselta evakuoin ruostevikaisen etukuormaajan vajaan 2m kauhan. Siihen jo kerkesin ne happamat osat vaihtamaan ja rakentamaan nostolaitekiinnityksen. Hiukan jäi se salpa/laukaisu kesken kun tuli ne murheen vuodet. Mistä lie nyr heränny taas innostus ja soin muutaman ajatuksen laukaisumekanismille. Mekaaninen laukaisu varmaan ensin kun ei oo pienen valmetin hydrauliikka riittävä kaikkeen. Vielä kun pääsis johonkin maalaamaan niin sillä voi työnnellä vaikka lunta ensi talvena.
Pitäs ehkä tehdä myös jonkinlainen askartelukatos niin ei talvikelit haittaisi niin paljoo.
Itse olen tehnyt 4 vuotta laukaisulaitetta Normetin takakuormaimen kauhaan, mihin tein korvakkeet nostolaitteelle. Kauhan takaseinä on "vino", niin loppui järki ja mielenkiinto.

Voittaa tuo noinkin lapion ja kottikärryt, mutta pitäisi kyllä tehdä loppuun.
Pihassa on takakuormaaja sekä tavan metrin leveä takakauha, joten ei tuolle mitään akuuttia tarvetta ole ja siksi kai on jääny huomioitta. Lumien kanssa voisi olla tarpeen, mutta perälevylläkin on pärjänny, viime talven tuotos oli levikkeet. Alkaa olla nuoskan kanssa jo hiukan vastusta viissataselle. Pakkaslumen kanssa oikein sopiva.
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Rakentelin kylmään varastoon hyllyjä, 25 metriä hyllyä odottaa nyt (turhaa) rompetta.

Homma keskeytyi, kun pihaan rämähti tulla minikaivuri. Tulevan talven sipistelykohde, toivottavasti nimenomaan sipistelyä eikä grandeongelmia.

Vaan maltoin silti tehdä hyllyt valmiiksi :mrgreen: .
The idea is to die young as late as possible
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Kauhan laukaisua askartelin koko päivän. Kokeilin jotakin mikä ei mennyt jatkoon ja aloin tekemään uutta. Jotenkin nurinkurin olin monta vuotta sitten alkanut tuota laukaisua tekemään ja nyt pitää sen mukaan koittaa selviytyä. Vähän turhan monimutkainen tulee. Sa nähdä joutuuko laittamaan aivan uusiksi. Siltikin menee positiivisen puolelle kun tuli vietettyä päivä ulkona tekemässä jotakin. On ollu aika huonoa jo pitkän aikaa. Ettei peräti terapiaksi menisi.
allu-85
Viestit: 397
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja allu-85 »

Savupiippua yhdistelin sisältä tulevaan putkeen. Eristelya ja pellitystä vielä pitää laitella, mutta huomenna voi laittaa vedet koko järjestelmään ja viritellä tulia. Talvirenkaita on tällä viikolla vaihdeltu ja ja kaiuttimet viritelty, saa kuunnella aamulypsyä ja kansan radiota.
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tein akselipukkeja Fordsonin alle. Materiaaliksi valikoitui kuumasinkittyä putkiprofiilia. No MIG:in kaasupullo olikin tyhjä kun joku oli unohtanut pullon auki.

Hyllyltä Migatronic 150A invertteri. No siitä oli hajonnut virransäätö, se oli täysillä koko ajan.

Isän jäämistöstä löytyi 90-luvun alun WeldMac 125A valovirtamuuntaja. Sillä ei saanut edes tikkua tuleen. Otin kaapeleista ja heitin 6m autotallin ovesta kaaressa ulos.

Tänään hain isän tallista 70-luvun Veljekset Kemppi 140A voimavirtakoneen. Ja sehän syttytti muutamaa puikkoa. Hermo meinasi mennä liimapuikkojen kanssa kunnes tajusin että OK48.00 ei toimi muuntajalla. Isän varastoista löytyi vajaa paketti 3.25mm rutiileja. Niillä hitsaus sujui jotenkuten. Vähän hankalaa hitsata 2mm seinällä olevaa kuumasinkittyä profiilia.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Pataässä
Viestit: 1942
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

zukka kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 8:44 pm
TunturiPappa kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 6:53 pm
740 talvikuntoon laitto. Tihkunut vaihteiston öljypohja tuli irroitettua, pestyä ja mittatikun yhde hitsattua. Uudet öljyt sisään. Moottori sai myös huolenpitoa osakseen. Vaikkei kesällä ole tullut kuin 5000 kilometriä, sai moottori uudet öljyt sisälle. Tietysti 15w-40 Delvac.
Mielenkiinnosta, onko noilla öljyillä tullut tilannetta että joutuisi kovalla pakkasella käynnistämään ilman esilämmitystä?
Onko millainen akku ja startti,miten pyörittää?
Kyllä terveet kamppeet toimii 15W40 ilman lämmityksiä. Ei se ole niin jäykkää kuin kuvitellaan. 0W40 ei pysy liuskojen välissä kun töitä tehdään.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

Pataässä kirjoitti: La Marras 13, 2021 11:35 pm
zukka kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 8:44 pm
TunturiPappa kirjoitti: Pe Marras 12, 2021 6:53 pm
740 talvikuntoon laitto. Tihkunut vaihteiston öljypohja tuli irroitettua, pestyä ja mittatikun yhde hitsattua. Uudet öljyt sisään. Moottori sai myös huolenpitoa osakseen. Vaikkei kesällä ole tullut kuin 5000 kilometriä, sai moottori uudet öljyt sisälle. Tietysti 15w-40 Delvac.
Mielenkiinnosta, onko noilla öljyillä tullut tilannetta että joutuisi kovalla pakkasella käynnistämään ilman esilämmitystä?
Onko millainen akku ja startti,miten pyörittää?
Kyllä terveet kamppeet toimii 15W40 ilman lämmityksiä. Ei se ole niin jäykkää kuin kuvitellaan. 0W40 ei pysy liuskojen välissä kun töitä tehdään.
Toimiihan ne,mutta monesti 30 vuotta vanhat koneet eivät ole välttämättä kaikinpuolin tikissään.
Juuri samalla hetkellä kun öljy on jäykimmillään niin akkukin antaa heikommin virtaa.
Vaikka käynnistyykin niin onko öljy juoksevaa,ettei pyöri ensimmäisiä sekuntteja kuivana.
https://www.e-car.co.za/what-oil-do-i-use-for-my-car/
Näitä taulukoita on muitakin,tämä oli aika selkeän oloinen.

Youtubessa hauska venäläinen testi:
https://youtu.be/fNzSQxd4mzU
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Karhusta purkasin ulososton, vaihteiston perästä. Laakeri väljä ja vuoti öljyä. Saa nähdä saako osia huomenna.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Takakauhan laukaisu tuli joku ehtoo koekäyttökuntoon. Toimii toki noinkin, mutta saattaa mennä kokonaan uusiksi. Hiukan epäkäytännöllinen. Tai sitten sovellan jonkinlaista vaijeria ja vaikka vetovarteen kiinnitettyä laukaisukahvaa. Sähköinenkin on vaihtoehtona, romutetun auton lasinpyyhkijän mekanismi on jouten.
Työntövarrelle tuli reikiä useampia, ajatuksena kokeilla josko siinä riittäisi isku kippaamiseen, mutta ei taida aivan riittää.
Talvi taitaa tulla ja pitää varmaan tehdä teltta maalaamista varten.
jiba

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiba »

Juho M-P kirjoitti: La Marras 13, 2021 9:05 pm Tein akselipukkeja Fordsonin alle. Materiaaliksi valikoitui kuumasinkittyä putkiprofiilia. No MIG:in kaasupullo olikin tyhjä kun joku oli unohtanut pullon auki.

Hyllyltä Migatronic 150A invertteri. No siitä oli hajonnut virransäätö, se oli täysillä koko ajan.

Isän jäämistöstä löytyi 90-luvun alun WeldMac 125A valovirtamuuntaja. Sillä ei saanut edes tikkua tuleen. Otin kaapeleista ja heitin 6m autotallin ovesta kaaressa ulos.

Tänään hain isän tallista 70-luvun Veljekset Kemppi 140A voimavirtakoneen. Ja sehän syttytti muutamaa puikkoa. Hermo meinasi mennä liimapuikkojen kanssa kunnes tajusin että OK48.00 ei toimi muuntajalla. Isän varastoista löytyi vajaa paketti 3.25mm rutiileja. Niillä hitsaus sujui jotenkuten. Vähän hankalaa hitsata 2mm seinällä olevaa kuumasinkittyä profiilia.
toivottavasti ei vielä pumppu mosaha kun sinkittyä hitaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], LauriR, ylioyja ja 45 vierailijaa