Tein tänään verstaalla...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Majuriin asensin uudet akkumulaattorit. Muutin yksakku systeemin kahdelle akulle sopivaksi ja samalla uusin kaapelit koko matkan. Myös se vuosia meinooteltu päävirtakatkaisija tuli nyt asennettua. Sopivastaan ilmansuodattajan taakse äänimerkin paikalle. On siellä pellin alla sateensuojassa. 2kpl 80Ah akut.

C-Tekki johdot tuli myös laitettua, saa latailtua kätevästi. Jos ilmenee tarvetta piristää kovalla pakkasella.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja thames »

häkkyrä kirjoitti: Ke Joulu 15, 2021 7:23 pm
thames kirjoitti: Ma Joulu 13, 2021 11:05 pm Akkiseltään ei näytä kyllä hallilta, eikös tuo oo pieni autotalli enemmänkin?
No jos ei 140m2 pinta-ala riitä halliksi niin mikäs se sitten on :lol: Tässä kun on kaksi puolta,isompi ja pienempi ja tuonne pienemmällekin puolelle mahtuu tuo MF50 B traktori kaivuri sisään ja siellä mahtuu silloinkin vielä hommia tekemään niin kyllä se minulle ihan hyvin riittää :roll: Isompi puoli on 100m2 ja pienempi 40m2 kokoinen ja sitten jos tuntuu ahtaalta niin pihapiiristä löytyy vielä vanha navetta joka 255m2 joka vieläpä kahdessa kerroksessa :twisted:
vanhassa rakennusoppaassa puhuttiin 40m2 on vaja, siitä 600neliöön on talli ja vasta siitä ylöspäin on halli. Ainakin minulla on lupa kuvassa 270m2 ihan talli, eihän nyt kukaan puhu hevoshallistakaan.
jussi77
Viestit: 4460
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Perälevyn varren käännön väjiä aloin vähentämään. Paksummasta levystä reikäsahalla irrottelin aihioita. Vasen kämmenselkä kipeytyi niin pahasti, että vasen käsi on pois pelistä. En sitä mielestäni mihinkään loukannut. Onneksi alkoi satamaan niin pääsi muutenkin pois pihalta.
Kaverin ransporterin takaluukku ei auennut painamatta sisäänpäin reilusti. Lukkoöljy vähän jokapaikassa norjensi.
Harri S
Viestit: 1318
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Oldsmobile Toronadon lattiapellitys tuli valmiiksi.
Olihan noissa korjauspaloissa naputtelu puupalikoiden päällä mutta tänään pääsin pensselöimään suojaksi paksun kerroksen Inerta jäänmurtajaepoksia.
Korjauspeltejähän tähän ei myydä ollenkaan.
Pihaan tullessa takapenkin alla oli 5 senttiä vettä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Viisi tai kuusi päivää tais tuossa hommassa kaikkinensa vierähtää mutta nyt se kestää sukupolven tai kaksi.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
jarikos
Viestit: 4383
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Harri S kirjoitti: La Joulu 18, 2021 7:17 pm Oldsmobile Toronadon lattiapellitys tuli valmiiksi.
Olihan noissa korjauspaloissa naputtelu puupalikoiden päällä mutta tänään pääsin pensselöimään suojaksi paksun kerroksen Inerta jäänmurtajaepoksia.
Korjauspeltejähän tähän ei myydä ollenkaan.
Pihaan tullessa takapenkin alla oli 5 senttiä vettä.

Viisi tai kuusi päivää tais tuossa hommassa kaikkinensa vierähtää mutta nyt se kestää sukupolven tai kaksi.
Harmillista on kun noin hyvin tehty työ ja kädenjälki jää lopulta piiloon :shock:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Vaatimaton projekti sarjassamme "mukava tehdä sellaista mitä ei osaa". Eli saa opetella ja voi olla ihtelleen armollinen :wink: .

Kaivurin raasussa on tosi räjähtänyt Grammerin penkki. Tutkailin uusien jakkaroiden hintoja ja myös varaosatyynyjen tarjontaa. Purin vanhan penkin ja pikkuputsailun ja voitelun jälkeen jousto alkoi pelata ok kaasujousta myöten. Tuumasin jos kokeilis halpaa tietä, harrastusrahan tämä: Kahdella kympillä verhoomosta kangasrullan loppu, sprayliimaa Puuilosta ja patjanpala varastosta. Pikkaisen työlästä näpertämistä, mutta tulos ei ole pahempi, kustannus on n. 30 e ja ainakin ulkoisesti stooli on kuin uusi.

Paineilmatoiminen niittinaulain on hommassa näpsä.
The idea is to die young as late as possible
jarikos
Viestit: 4383
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kulkupelin valmistelua katsastukseen useampana päivänä tehnyt. Eteen jarrut uusiksi, käsijarrun säätö ja testaus. Lisäksi oli peltitöitä tehtävä kun takakulma ja takalokarin kaari oli onnettomasti painunut sisään ja rutussa. Katsastuksessa sillä on sikäli merkitystä, että lokarin kaari ei peittänyt renkaan ulkolinjaa ja siitä olisi tullut korjauskehotus joka tapauksessa. Melkein koko peltivasara ja vastinvalikoima oli käytössä ja lisäksi vetovasara. Muoto on nyt palautettu oikeaksi eikä se enää osu silmäänkään niin pahasti. En kuitenkaan kosteasta kelistä johtuen voinut tehdä tuota loppuun asti vaan joudun keväällä ilmojen kuivuttua vielä paria kohtaa pellistä kutistamaan ja lopuksi siihen on saatava ruostesuojaus rakenteisiin sisäpuolelle sekä ulkopuoli maalattava kokonaan. Saa nähdä saako pellin niin hyvin muokattua, ettei tarvitsisi tinaa ollenkaan pinnan tasoittamiseen. Lisäksi tuli vaihdettua pitkäksi ajetut sytytystulpat ja moottorin ilmansuodatin. Sumuvalosta tulee vähintään korjauskehotus kun siinä on lasi halki enkä äkkiseltään nyt saanut uutta mistään.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jussi77
Viestit: 4460
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Kaverin tyttären ojaanajaman auton nyppäsin ylös ja pari kilsaa trukkipiikillä kannatellen hinasin kotiin ja trailerille.
Ehtoolla perälevyn varren käännön tappia ja holkkeja työstin sorvilla. Siihen vuoden 1924 sorvi juur riittää. Ehkä johonkin muuhunkin.
heijo
Viestit: 2706
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja heijo »

Pojan Skodillacciin (Superb) vaihdettiin aattoaamuna jarrusatula, jarrulevyt ja -palat eteen ja jarruneste, ilmaustoimineen. Molemmat koiranluut eteen . Kaksi tuntia kaikkineen, kun ei mikään vastustanut. Ensimmäistä kertaa käytin paineilmatoimista jarrunesteen vaihtajaa, on kyllä kelpo laite, ikinä en ole vaihtanut jarrunesteitä kymmeneen minuuttiin, ilmauksineen, eikä tarvinnut paikata, vaan tuli kerralla hyvä.
Minkä huollamme sen korjaamme.
Marku3
Viestit: 243
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 9:38 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Marku3 »

Perälevyn terä oli jo runkoa myöten, käänsin tuoreen puolen maapalloa vasten. Levyä liikuttava 5635 otti ja hyytyi, taas, toinen kerta tälle talvea. Taas suodattimen vaihdolla pelaa. Huomenna tyhjättävä tankki, olisko vettä. Kun samasta farmarista tankattava 4600 toimii kun buick, ihan äsken 2017 vaihdetulla suotimella.
On isäntä olevinaan. Eikä tiedä montako viikatetta talossa on.
jussi77
Viestit: 4460
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Kuva
Kuva

On siinä mahikset tulla ihan hyväkin jos sellaisen haluaa. Holkit sais olla karkaistut, mutta mahtaako tuo random-teräs karkaistua?
Verstas on avara ja ilma raikas. Mittari näytti tasan 20.
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

UP!:iin vaihdettu vetarin stefa kun vähän vuoti.
Normaalia vag laatua tuntuu olevan tuokin tekele prkl.

Hauskan hintaista vaihteisto öljyä, 59,xx€/litra :lol:
Erikoista mielestäni,kun eivät kuulemma näe varaosamyynnin puolelta paljonko sinne menee vaihteistoöljyä.
Miko84
Viestit: 163
Liittynyt: Su Kesä 03, 2018 6:31 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Miko84 »

zukka kirjoitti: Ma Joulu 27, 2021 9:07 pm UP!:iin vaihdettu vetarin stefa kun vähän vuoti.
Normaalia vag laatua tuntuu olevan tuokin tekele prkl.

Hauskan hintaista vaihteisto öljyä, 59,xx€/litra :lol:
Erikoista mielestäni,kun eivät kuulemma näe varaosamyynnin puolelta paljonko sinne menee vaihteistoöljyä.
Jos tehään sähköauto niin miksei sitten samalla oteta sähkömoottorin hyviä puolia mukaan eli moottori saataisiin suoraan napaan ilman vaihdelaatikkoa ja vetareita?
Jotenki tuntuu hullulta käyttää ns vanhaa tekniikka kun säästyneitten kilojen tilalle voitaisiin laittaa vaikka isompaa akkua.

Tulee mieleen Youtubesta video missä, olisiko ollut Vietnamilainen, kaveri laittaa Cj5 Jeeppiin sähkömoottorin alkuperäisen tilalle. Isolta tehtaalta voisi oottaa vähän enemmän…

Ai niin, tuuletin vähän tallia ja ihailin vanhaa Land Cruiseria jonka otan keväällä ajoon. Kyllä voi auto olla kaunis!
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

Miko84 kirjoitti: Ma Joulu 27, 2021 9:22 pm
zukka kirjoitti: Ma Joulu 27, 2021 9:07 pm UP!:iin vaihdettu vetarin stefa kun vähän vuoti.
Normaalia vag laatua tuntuu olevan tuokin tekele prkl.

Hauskan hintaista vaihteisto öljyä, 59,xx€/litra :lol:
Erikoista mielestäni,kun eivät kuulemma näe varaosamyynnin puolelta paljonko sinne menee vaihteistoöljyä.
Jos tehään sähköauto niin miksei sitten samalla oteta sähkömoottorin hyviä puolia mukaan eli moottori saataisiin suoraan napaan ilman vaihdelaatikkoa ja vetareita?
Jotenki tuntuu hullulta käyttää ns vanhaa tekniikka kun säästyneitten kilojen tilalle voitaisiin laittaa vaikka isompaa akkua.
En tiedä miten sähkömallissa on, tämä on bensa.
Katsotaan jos tämän tilalle tulisi myöhemmin sähköllä toimiva.

Jos sähkömoottorit olisi suoraa pyörissä,niin niitä taitaisi tarvita 2kpl.
Keskellä jos on yksi ja sillä tasauspyörästö niin selviää yhdellä moottorilla.
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

hitsailin uutta terää vanhaan tuiskulan linkoon.. kauhee hitsausknööli men hanskan ohi ranteeseen ja poltti kivan 5mm vekin.. löyty ne hitsaus hanskat sen jälkeen käteen asti.. jos se nyt taas tän talven palvelis..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
rautakasa
Viestit: 2098
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Miko84 kirjoitti: Ma Joulu 27, 2021 9:22 pm Jos tehään sähköauto niin miksei sitten samalla oteta sähkömoottorin hyviä puolia mukaan eli moottori saataisiin suoraan napaan ilman vaihdelaatikkoa ja vetareita?
Jotenki tuntuu hullulta käyttää ns vanhaa tekniikka kun säästyneitten kilojen tilalle voitaisiin laittaa vaikka isompaa akkua.
En asiasta juuri mitään tiedä, mutta on sellainen käsitys, että pienillä kierroksilla isotehoinen sähkömoottori on iso ja painava. Siksi sähkautojen moottorit pyörivät isoilla kierroksilla ja perässä on alennusvaihde.
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Hallin pienempi puoli sai seiniinsä tänään kipsilevyä ja sen jälkeen sitten tuohon uusimpaan tulokkaaseen perushuolto eli kaikki virtavehkeet ja öljyt sekä suodattimet vaihdoin siihen :D Aina vaan jaksaa noiden vanhojen bensa volvojen kanssa ihmetyttää miten hiton huonoilla virta osilla ne vaan toimivat vuodesta toiseen :shock: Tuossakin oli tulpat volvon alkuperäiset kuten virranjakajan kansi ja pyörijäkin ja niissä oli kontakti pinnat sellaiset että voi sanoa ettei niistä ollut kuin enää muistot jäljellä kuten myös tulpanjohdoissa kaksi katkesi heti kun niihin koski edes :lol: Mutta nyt taas uskaltaa ajella huolettomasti tuollakin kohti auringonlaskua kun ei tarvitse enää jännittää että pääseekö perille kun tietää itse että kaikki sellaiset ns. kriittiset osat on nyt uusia ja alkuperäis osia vieläpä :roll:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
mauri
Viestit: 6679
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja mauri »

häkkyrä kirjoitti: Ti Joulu 28, 2021 8:11 pm ... voi sanoa ettei niistä ollut kuin enää muistot jäljellä kuten myös tulpanjohdoissa kaksi katkesi heti kun niihin koski edes :lol:
Minulla oli aikoinaan 240 tulpanjohdoissa olevista 5000 ohmin vastuksista lankoja poikki niin oli ylimääräistä "kipinäväliä" milli - pari siellä ja silti toimi.
Harri S
Viestit: 1318
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Kävin tuossa äsken lumitöiden ja iltalenkin lomassa kiertotalouden nimissä hitsailemassa yhtä akkua kasaan käytetyistä merkkikennoista.
Tuosta tulee 16s9p 60V akku, joka on leveydeltään suurin mitä fättiskoban akkulaatikkoon mahtuu.
Kennot tasattu 0,05V sisään ennen rinnakytkentää sitä ennen myös pari vkoa levossa, jolla sain seulottua virtasyöpöt pois.
Saa olla yön yli tuolla valurautatakan sisässä huilimassa ennen kuin hitsaan rivit sarjaan ja asennan BMS:n, joka saapuikin juuri äsken lähikauppaan kera muiden kiinanpakettien.

Kuva

Kuva

Otin myös tuosta pistehitsauksesta pikku videon kun sitä toisaalla pyydettiin. Normaalisti vedän toisella hitsauskärjellä nauhaa kireälle ja sitten vasta tuikkaan pistehitsin sillä toisella elektrodilla. Tilassa on kohdepoisto ja akkuna Optima, koska sisätilat.

https://youtu.be/Tm3_FmsaTE4
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
rautakasa
Viestit: 2098
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Mittaatko kennojen kapasiteetin ennen kuin kokoat niistä akuston? Ettei tule kovin erilaisia kennoja sekaisin? Jännitteenhän kerroit kyllä tasaavasi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: m_kane ja 37 vierailijaa