Tein tänään verstaalla...
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Majuriin asensin uudet akkumulaattorit. Muutin yksakku systeemin kahdelle akulle sopivaksi ja samalla uusin kaapelit koko matkan. Myös se vuosia meinooteltu päävirtakatkaisija tuli nyt asennettua. Sopivastaan ilmansuodattajan taakse äänimerkin paikalle. On siellä pellin alla sateensuojassa. 2kpl 80Ah akut.
C-Tekki johdot tuli myös laitettua, saa latailtua kätevästi. Jos ilmenee tarvetta piristää kovalla pakkasella.
C-Tekki johdot tuli myös laitettua, saa latailtua kätevästi. Jos ilmenee tarvetta piristää kovalla pakkasella.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1315
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
vanhassa rakennusoppaassa puhuttiin 40m2 on vaja, siitä 600neliöön on talli ja vasta siitä ylöspäin on halli. Ainakin minulla on lupa kuvassa 270m2 ihan talli, eihän nyt kukaan puhu hevoshallistakaan.häkkyrä kirjoitti: ↑Ke Joulu 15, 2021 7:23 pmNo jos ei 140m2 pinta-ala riitä halliksi niin mikäs se sitten on Tässä kun on kaksi puolta,isompi ja pienempi ja tuonne pienemmällekin puolelle mahtuu tuo MF50 B traktori kaivuri sisään ja siellä mahtuu silloinkin vielä hommia tekemään niin kyllä se minulle ihan hyvin riittää Isompi puoli on 100m2 ja pienempi 40m2 kokoinen ja sitten jos tuntuu ahtaalta niin pihapiiristä löytyy vielä vanha navetta joka 255m2 joka vieläpä kahdessa kerroksessa
-
- Viestit: 4460
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Perälevyn varren käännön väjiä aloin vähentämään. Paksummasta levystä reikäsahalla irrottelin aihioita. Vasen kämmenselkä kipeytyi niin pahasti, että vasen käsi on pois pelistä. En sitä mielestäni mihinkään loukannut. Onneksi alkoi satamaan niin pääsi muutenkin pois pihalta.
Kaverin ransporterin takaluukku ei auennut painamatta sisäänpäin reilusti. Lukkoöljy vähän jokapaikassa norjensi.
Kaverin ransporterin takaluukku ei auennut painamatta sisäänpäin reilusti. Lukkoöljy vähän jokapaikassa norjensi.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Oldsmobile Toronadon lattiapellitys tuli valmiiksi.
Olihan noissa korjauspaloissa naputtelu puupalikoiden päällä mutta tänään pääsin pensselöimään suojaksi paksun kerroksen Inerta jäänmurtajaepoksia.
Korjauspeltejähän tähän ei myydä ollenkaan.
Pihaan tullessa takapenkin alla oli 5 senttiä vettä.
Viisi tai kuusi päivää tais tuossa hommassa kaikkinensa vierähtää mutta nyt se kestää sukupolven tai kaksi.
Olihan noissa korjauspaloissa naputtelu puupalikoiden päällä mutta tänään pääsin pensselöimään suojaksi paksun kerroksen Inerta jäänmurtajaepoksia.
Korjauspeltejähän tähän ei myydä ollenkaan.
Pihaan tullessa takapenkin alla oli 5 senttiä vettä.
Viisi tai kuusi päivää tais tuossa hommassa kaikkinensa vierähtää mutta nyt se kestää sukupolven tai kaksi.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 4383
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Harmillista on kun noin hyvin tehty työ ja kädenjälki jää lopulta piiloonHarri S kirjoitti: ↑La Joulu 18, 2021 7:17 pm Oldsmobile Toronadon lattiapellitys tuli valmiiksi.
Olihan noissa korjauspaloissa naputtelu puupalikoiden päällä mutta tänään pääsin pensselöimään suojaksi paksun kerroksen Inerta jäänmurtajaepoksia.
Korjauspeltejähän tähän ei myydä ollenkaan.
Pihaan tullessa takapenkin alla oli 5 senttiä vettä.
Viisi tai kuusi päivää tais tuossa hommassa kaikkinensa vierähtää mutta nyt se kestää sukupolven tai kaksi.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 6381
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Vaatimaton projekti sarjassamme "mukava tehdä sellaista mitä ei osaa". Eli saa opetella ja voi olla ihtelleen armollinen .
Kaivurin raasussa on tosi räjähtänyt Grammerin penkki. Tutkailin uusien jakkaroiden hintoja ja myös varaosatyynyjen tarjontaa. Purin vanhan penkin ja pikkuputsailun ja voitelun jälkeen jousto alkoi pelata ok kaasujousta myöten. Tuumasin jos kokeilis halpaa tietä, harrastusrahan tämä: Kahdella kympillä verhoomosta kangasrullan loppu, sprayliimaa Puuilosta ja patjanpala varastosta. Pikkaisen työlästä näpertämistä, mutta tulos ei ole pahempi, kustannus on n. 30 e ja ainakin ulkoisesti stooli on kuin uusi.
Paineilmatoiminen niittinaulain on hommassa näpsä.
Kaivurin raasussa on tosi räjähtänyt Grammerin penkki. Tutkailin uusien jakkaroiden hintoja ja myös varaosatyynyjen tarjontaa. Purin vanhan penkin ja pikkuputsailun ja voitelun jälkeen jousto alkoi pelata ok kaasujousta myöten. Tuumasin jos kokeilis halpaa tietä, harrastusrahan tämä: Kahdella kympillä verhoomosta kangasrullan loppu, sprayliimaa Puuilosta ja patjanpala varastosta. Pikkaisen työlästä näpertämistä, mutta tulos ei ole pahempi, kustannus on n. 30 e ja ainakin ulkoisesti stooli on kuin uusi.
Paineilmatoiminen niittinaulain on hommassa näpsä.
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 4383
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kulkupelin valmistelua katsastukseen useampana päivänä tehnyt. Eteen jarrut uusiksi, käsijarrun säätö ja testaus. Lisäksi oli peltitöitä tehtävä kun takakulma ja takalokarin kaari oli onnettomasti painunut sisään ja rutussa. Katsastuksessa sillä on sikäli merkitystä, että lokarin kaari ei peittänyt renkaan ulkolinjaa ja siitä olisi tullut korjauskehotus joka tapauksessa. Melkein koko peltivasara ja vastinvalikoima oli käytössä ja lisäksi vetovasara. Muoto on nyt palautettu oikeaksi eikä se enää osu silmäänkään niin pahasti. En kuitenkaan kosteasta kelistä johtuen voinut tehdä tuota loppuun asti vaan joudun keväällä ilmojen kuivuttua vielä paria kohtaa pellistä kutistamaan ja lopuksi siihen on saatava ruostesuojaus rakenteisiin sisäpuolelle sekä ulkopuoli maalattava kokonaan. Saa nähdä saako pellin niin hyvin muokattua, ettei tarvitsisi tinaa ollenkaan pinnan tasoittamiseen. Lisäksi tuli vaihdettua pitkäksi ajetut sytytystulpat ja moottorin ilmansuodatin. Sumuvalosta tulee vähintään korjauskehotus kun siinä on lasi halki enkä äkkiseltään nyt saanut uutta mistään.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 4460
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kaverin tyttären ojaanajaman auton nyppäsin ylös ja pari kilsaa trukkipiikillä kannatellen hinasin kotiin ja trailerille.
Ehtoolla perälevyn varren käännön tappia ja holkkeja työstin sorvilla. Siihen vuoden 1924 sorvi juur riittää. Ehkä johonkin muuhunkin.
Ehtoolla perälevyn varren käännön tappia ja holkkeja työstin sorvilla. Siihen vuoden 1924 sorvi juur riittää. Ehkä johonkin muuhunkin.
-
- Viestit: 2706
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Pojan Skodillacciin (Superb) vaihdettiin aattoaamuna jarrusatula, jarrulevyt ja -palat eteen ja jarruneste, ilmaustoimineen. Molemmat koiranluut eteen . Kaksi tuntia kaikkineen, kun ei mikään vastustanut. Ensimmäistä kertaa käytin paineilmatoimista jarrunesteen vaihtajaa, on kyllä kelpo laite, ikinä en ole vaihtanut jarrunesteitä kymmeneen minuuttiin, ilmauksineen, eikä tarvinnut paikata, vaan tuli kerralla hyvä.
Minkä huollamme sen korjaamme.
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 9:38 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Perälevyn terä oli jo runkoa myöten, käänsin tuoreen puolen maapalloa vasten. Levyä liikuttava 5635 otti ja hyytyi, taas, toinen kerta tälle talvea. Taas suodattimen vaihdolla pelaa. Huomenna tyhjättävä tankki, olisko vettä. Kun samasta farmarista tankattava 4600 toimii kun buick, ihan äsken 2017 vaihdetulla suotimella.
On isäntä olevinaan. Eikä tiedä montako viikatetta talossa on.
-
- Viestit: 4460
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
UP!:iin vaihdettu vetarin stefa kun vähän vuoti.
Normaalia vag laatua tuntuu olevan tuokin tekele prkl.
Hauskan hintaista vaihteisto öljyä, 59,xx€/litra
Erikoista mielestäni,kun eivät kuulemma näe varaosamyynnin puolelta paljonko sinne menee vaihteistoöljyä.
Normaalia vag laatua tuntuu olevan tuokin tekele prkl.
Hauskan hintaista vaihteisto öljyä, 59,xx€/litra
Erikoista mielestäni,kun eivät kuulemma näe varaosamyynnin puolelta paljonko sinne menee vaihteistoöljyä.
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: Su Kesä 03, 2018 6:31 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Jos tehään sähköauto niin miksei sitten samalla oteta sähkömoottorin hyviä puolia mukaan eli moottori saataisiin suoraan napaan ilman vaihdelaatikkoa ja vetareita?zukka kirjoitti: ↑Ma Joulu 27, 2021 9:07 pm UP!:iin vaihdettu vetarin stefa kun vähän vuoti.
Normaalia vag laatua tuntuu olevan tuokin tekele prkl.
Hauskan hintaista vaihteisto öljyä, 59,xx€/litra
Erikoista mielestäni,kun eivät kuulemma näe varaosamyynnin puolelta paljonko sinne menee vaihteistoöljyä.
Jotenki tuntuu hullulta käyttää ns vanhaa tekniikka kun säästyneitten kilojen tilalle voitaisiin laittaa vaikka isompaa akkua.
Tulee mieleen Youtubesta video missä, olisiko ollut Vietnamilainen, kaveri laittaa Cj5 Jeeppiin sähkömoottorin alkuperäisen tilalle. Isolta tehtaalta voisi oottaa vähän enemmän…
Ai niin, tuuletin vähän tallia ja ihailin vanhaa Land Cruiseria jonka otan keväällä ajoon. Kyllä voi auto olla kaunis!
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
En tiedä miten sähkömallissa on, tämä on bensa.Miko84 kirjoitti: ↑Ma Joulu 27, 2021 9:22 pmJos tehään sähköauto niin miksei sitten samalla oteta sähkömoottorin hyviä puolia mukaan eli moottori saataisiin suoraan napaan ilman vaihdelaatikkoa ja vetareita?zukka kirjoitti: ↑Ma Joulu 27, 2021 9:07 pm UP!:iin vaihdettu vetarin stefa kun vähän vuoti.
Normaalia vag laatua tuntuu olevan tuokin tekele prkl.
Hauskan hintaista vaihteisto öljyä, 59,xx€/litra
Erikoista mielestäni,kun eivät kuulemma näe varaosamyynnin puolelta paljonko sinne menee vaihteistoöljyä.
Jotenki tuntuu hullulta käyttää ns vanhaa tekniikka kun säästyneitten kilojen tilalle voitaisiin laittaa vaikka isompaa akkua.
Katsotaan jos tämän tilalle tulisi myöhemmin sähköllä toimiva.
Jos sähkömoottorit olisi suoraa pyörissä,niin niitä taitaisi tarvita 2kpl.
Keskellä jos on yksi ja sillä tasauspyörästö niin selviää yhdellä moottorilla.
-
- Viestit: 6512
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
hitsailin uutta terää vanhaan tuiskulan linkoon.. kauhee hitsausknööli men hanskan ohi ranteeseen ja poltti kivan 5mm vekin.. löyty ne hitsaus hanskat sen jälkeen käteen asti.. jos se nyt taas tän talven palvelis..
-
- Viestit: 2098
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
En asiasta juuri mitään tiedä, mutta on sellainen käsitys, että pienillä kierroksilla isotehoinen sähkömoottori on iso ja painava. Siksi sähkautojen moottorit pyörivät isoilla kierroksilla ja perässä on alennusvaihde.Miko84 kirjoitti: ↑Ma Joulu 27, 2021 9:22 pm Jos tehään sähköauto niin miksei sitten samalla oteta sähkömoottorin hyviä puolia mukaan eli moottori saataisiin suoraan napaan ilman vaihdelaatikkoa ja vetareita?
Jotenki tuntuu hullulta käyttää ns vanhaa tekniikka kun säästyneitten kilojen tilalle voitaisiin laittaa vaikka isompaa akkua.
-
- Viestit: 773
- Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
- Paikkakunta: saarijärvi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Hallin pienempi puoli sai seiniinsä tänään kipsilevyä ja sen jälkeen sitten tuohon uusimpaan tulokkaaseen perushuolto eli kaikki virtavehkeet ja öljyt sekä suodattimet vaihdoin siihen Aina vaan jaksaa noiden vanhojen bensa volvojen kanssa ihmetyttää miten hiton huonoilla virta osilla ne vaan toimivat vuodesta toiseen Tuossakin oli tulpat volvon alkuperäiset kuten virranjakajan kansi ja pyörijäkin ja niissä oli kontakti pinnat sellaiset että voi sanoa ettei niistä ollut kuin enää muistot jäljellä kuten myös tulpanjohdoissa kaksi katkesi heti kun niihin koski edes Mutta nyt taas uskaltaa ajella huolettomasti tuollakin kohti auringonlaskua kun ei tarvitse enää jännittää että pääseekö perille kun tietää itse että kaikki sellaiset ns. kriittiset osat on nyt uusia ja alkuperäis osia vieläpä
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Mb ML280CDI -07
-
- Viestit: 6679
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Minulla oli aikoinaan 240 tulpanjohdoissa olevista 5000 ohmin vastuksista lankoja poikki niin oli ylimääräistä "kipinäväliä" milli - pari siellä ja silti toimi.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kävin tuossa äsken lumitöiden ja iltalenkin lomassa kiertotalouden nimissä hitsailemassa yhtä akkua kasaan käytetyistä merkkikennoista.
Tuosta tulee 16s9p 60V akku, joka on leveydeltään suurin mitä fättiskoban akkulaatikkoon mahtuu.
Kennot tasattu 0,05V sisään ennen rinnakytkentää sitä ennen myös pari vkoa levossa, jolla sain seulottua virtasyöpöt pois.
Saa olla yön yli tuolla valurautatakan sisässä huilimassa ennen kuin hitsaan rivit sarjaan ja asennan BMS:n, joka saapuikin juuri äsken lähikauppaan kera muiden kiinanpakettien.
Otin myös tuosta pistehitsauksesta pikku videon kun sitä toisaalla pyydettiin. Normaalisti vedän toisella hitsauskärjellä nauhaa kireälle ja sitten vasta tuikkaan pistehitsin sillä toisella elektrodilla. Tilassa on kohdepoisto ja akkuna Optima, koska sisätilat.
https://youtu.be/Tm3_FmsaTE4
Tuosta tulee 16s9p 60V akku, joka on leveydeltään suurin mitä fättiskoban akkulaatikkoon mahtuu.
Kennot tasattu 0,05V sisään ennen rinnakytkentää sitä ennen myös pari vkoa levossa, jolla sain seulottua virtasyöpöt pois.
Saa olla yön yli tuolla valurautatakan sisässä huilimassa ennen kuin hitsaan rivit sarjaan ja asennan BMS:n, joka saapuikin juuri äsken lähikauppaan kera muiden kiinanpakettien.
Otin myös tuosta pistehitsauksesta pikku videon kun sitä toisaalla pyydettiin. Normaalisti vedän toisella hitsauskärjellä nauhaa kireälle ja sitten vasta tuikkaan pistehitsin sillä toisella elektrodilla. Tilassa on kohdepoisto ja akkuna Optima, koska sisätilat.
https://youtu.be/Tm3_FmsaTE4
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 2098
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Mittaatko kennojen kapasiteetin ennen kuin kokoat niistä akuston? Ettei tule kovin erilaisia kennoja sekaisin? Jännitteenhän kerroit kyllä tasaavasi.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: m_kane ja 37 vierailijaa