Tein tänään verstaalla...
- ihmehitsari
- Viestit: 18651
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tänään taisi tienestit mennä miinukselle.
Eilen ip tuli auto pihaan täristää ouvvosti saatesanoin. Huomenna pyhänä pakko saada tienpäälle.
Melko varmana pitämäni renkaan runkovika ei ollutkaan ouvvon tärinän syy. Koeajossa tärinä ilmeni vedättäessä yli 60 nopeuksissa, mutta tasaisessa ajossa liki olematonta.
Käytinpä tuota vaivaista sitten nosturilla.
Kolistelin renkaita ja niveliä, vas raidetangon pää elää omaa elämäänsä, eli aika väljä. Muutoin alustassa ei mitään erikoista. Auto kulkee kuitennii suoraan, ei vetele, eikä ryntäile. Täristää vaan aika villisti silloin kun tärisee.
Vaan mistäpä otat nivelen tähän hätään viikonloppua Sumilta? Ei mistään. Viinaa saa muttei varaosia.
Kipasinpa sitten sohjokelissä liiraillen 220km lenkin kaupungissa, siellä hyllyssä vajaan 20 maksanut nivel käyttöä vailla. 5-tiellä oli muitakin kiireisiä mutkamäkiin ym boksit kotteroiden katoilla rynnimässä. Ei niillä huolta huomisesta kun sohjossa toistasataa paahtaat.
Nyt saa kuopus autonsa kuntoon, kun vanhus vaivautui. Itsellä se on tehtävä jotta hyvä tulee.
Eilen ip tuli auto pihaan täristää ouvvosti saatesanoin. Huomenna pyhänä pakko saada tienpäälle.
Melko varmana pitämäni renkaan runkovika ei ollutkaan ouvvon tärinän syy. Koeajossa tärinä ilmeni vedättäessä yli 60 nopeuksissa, mutta tasaisessa ajossa liki olematonta.
Käytinpä tuota vaivaista sitten nosturilla.
Kolistelin renkaita ja niveliä, vas raidetangon pää elää omaa elämäänsä, eli aika väljä. Muutoin alustassa ei mitään erikoista. Auto kulkee kuitennii suoraan, ei vetele, eikä ryntäile. Täristää vaan aika villisti silloin kun tärisee.
Vaan mistäpä otat nivelen tähän hätään viikonloppua Sumilta? Ei mistään. Viinaa saa muttei varaosia.
Kipasinpa sitten sohjokelissä liiraillen 220km lenkin kaupungissa, siellä hyllyssä vajaan 20 maksanut nivel käyttöä vailla. 5-tiellä oli muitakin kiireisiä mutkamäkiin ym boksit kotteroiden katoilla rynnimässä. Ei niillä huolta huomisesta kun sohjossa toistasataa paahtaat.
Nyt saa kuopus autonsa kuntoon, kun vanhus vaivautui. Itsellä se on tehtävä jotta hyvä tulee.
säästellen sippiin
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 1867
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 4477
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
naapurin 90+ papan verstaalla koplin ajoleikkurin teriä. yhytin papan lenkiltä ja käppäilin seurana pihaan ja pappa tuumasi, että olisi pari ruuvijuttua jos kerkeet. no ruohonleikkurin pöydän pellinalle kurkattiin ja vaihdettiin yksi terän istukka ja terä ja toinenkin terä ja kolmas teräistukka oli rikki niin sen osalta jäi kesken. kaffeet päälle ja jutustelua. ei kyllä harmittanut yhtään että omat tekemiset ei edennytkään. sen verran hyvää paikallistuntemusta ja historiatietoa saapi noilla juttutuokioilla. päätin siinä viedä savukuhankin heille huomenna.
kotipihassa kattelin traktorin kärryn pyöriin ilmaa ja nostelin trukkimastolla tukit kyytiin. joo yksi puinen pankko poikki ja kuorma viturallaan eli remontinkorjausta tiedossa. puusta tein ihan pystypankon joskus 15 vuotta sitten. nyt jo kypsynyt ulkosäilytyksessä. materiaalina tais olla puretun talon joky pyöree puutavara.
kotipihassa kattelin traktorin kärryn pyöriin ilmaa ja nostelin trukkimastolla tukit kyytiin. joo yksi puinen pankko poikki ja kuorma viturallaan eli remontinkorjausta tiedossa. puusta tein ihan pystypankon joskus 15 vuotta sitten. nyt jo kypsynyt ulkosäilytyksessä. materiaalina tais olla puretun talon joky pyöree puutavara.
-
- Viestit: 4401
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Hammasrattaita on tullut koneistettua RC autoihin. Sarjoja tavallisia suorahampaisia sekä lopuksi kartiohammaspyöriä testiksi. Näyttää onnistuvan nekin riittävän hyvin tavallisilla kiekkoterillä. Piti ihan sitä varten hakea digitaalinen kulmamitta, että saa jakopään stemmattua oikeaan kulmaan. Samoin tietysti sorvinkin pikkukelkka pitää saada oikeaan kulmaan. Suorahampaiset tuli kaikki moduli 0,6 mutta kartiot kokeilin moduli 1,0. Huomenna täytyy vielä muutama suorahampainen tehdä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kk sitten piti ottaa varaöljypoltin käyttöön kun varsinainen laite mykistyi ja tänään sitten aloin etsimään vikaa mikä sen oikein mykisti.
Poltin pöydälle, piuhalla sähköt pistorasiasta ja letkut löpöpurkkiin jotta pääsin testaamaan.
Puhallin toimi ja kipinääkin tuli mutta koska ”naksahdus” uupui niin vianetsintä kohdistui magneettiventtiiliin joka olikin muovikuorestaan haljennut ja käämistä lanka palanut poikki.
Vianvarmistuksena irtomagneetilla poltin pöhisi taas hienosti joten uusi mankkuvenan kela tilaukseen jotta tuon saa korjattua varapolttimeksi ja samaan tilaukseen myös uusi liekkivahti varalle.
Poltin pöydälle, piuhalla sähköt pistorasiasta ja letkut löpöpurkkiin jotta pääsin testaamaan.
Puhallin toimi ja kipinääkin tuli mutta koska ”naksahdus” uupui niin vianetsintä kohdistui magneettiventtiiliin joka olikin muovikuorestaan haljennut ja käämistä lanka palanut poikki.
Vianvarmistuksena irtomagneetilla poltin pöhisi taas hienosti joten uusi mankkuvenan kela tilaukseen jotta tuon saa korjattua varapolttimeksi ja samaan tilaukseen myös uusi liekkivahti varalle.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Verstaalla ja vähän kotonakin...
Sinisten koneiden kirjallisuudelle olen kaipaillut omaa kirjahyllyä ja joutaa siinä samassa olla muutakin tekniikankirjallisuutta. Kamarin seinälle tuleva hylly oli mielessä muotoiltu jo pitkällä pelkästään punkassa loikoilemalla. Ajatus oli kirkkaana mielessä.
Pientä haastetta tuotti sahata jiirit 45 asteen kulmalle, kun saha ei käänny kuin 60 astetta. Pienen tutkimuksen jälkeen oli todettava, että vaikka käännönrajoittimen polttaisi pois ei saha mahdu kääntymään. Pienellä virittelyllä sain ne kuitenkin sahatuksi.
Kannakeet maalasin tietysti Fordsonin sinisellä.
Ponttilaudasta sitten höyläilin hyllytason kotosalla. Lattioiden tekemisestä ylijäänyttä 32mm lautaa.
Asennuspaikassa on huokolevyn takana hirsiseinä, niin siihen kyllä ruuvi tarttui. Narina kävi vain kun kiersi 6x100 ruuvit satavuotiaaseen hirteen.
Sinisten koneiden kirjallisuudelle olen kaipaillut omaa kirjahyllyä ja joutaa siinä samassa olla muutakin tekniikankirjallisuutta. Kamarin seinälle tuleva hylly oli mielessä muotoiltu jo pitkällä pelkästään punkassa loikoilemalla. Ajatus oli kirkkaana mielessä.
Pientä haastetta tuotti sahata jiirit 45 asteen kulmalle, kun saha ei käänny kuin 60 astetta. Pienen tutkimuksen jälkeen oli todettava, että vaikka käännönrajoittimen polttaisi pois ei saha mahdu kääntymään. Pienellä virittelyllä sain ne kuitenkin sahatuksi.
Kannakeet maalasin tietysti Fordsonin sinisellä.
Ponttilaudasta sitten höyläilin hyllytason kotosalla. Lattioiden tekemisestä ylijäänyttä 32mm lautaa.
Asennuspaikassa on huokolevyn takana hirsiseinä, niin siihen kyllä ruuvi tarttui. Narina kävi vain kun kiersi 6x100 ruuvit satavuotiaaseen hirteen.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Puukattilan ja piipun välistä liitoskanavan tekoa jatkoin. Siinä sivussa laitoin MANnin akut lataukseen, mikä poiki vähän lisähommaa.
Taannoin SA-kaupasta 20 € hintaan ostettu, silloin vielä käyttämätön 24 V / 10 A MATTI automaattilaturi osoittautui ylläpitolaturiksi, eli oli ajateltu olevan jatkuvasti akkuihin kytketty. Google tiesi, että aika monella kaikkien kaverilla (karavaanarilla) on tällainen Matti 12 V versioina vaunussaan. Laturi pitää lähtöjännitteen akun float-jännitetasossa, joka on 12 V akulla n. 13,7...13,8 volttia ja 24 V akustossa tietysti tuplat, eli 27,4...27,6 volttia. Vajaa akku latautuu (ainakin osin) tälläkin jännitetasolla, mutta ottaa aikaa.
Automaattisessa MATTI-laturissa automaattisuus tarkoittaa, että akku ladataan float-jännitetasoon, jolloin akku ei ns. keitä. Prosessin etenemisen merkiksi siinä on punainen ja vihreä ledi, jotka kertovat tilanteesta. Valmis=vihreä ja lataa=punainen vilkuttivat parin tunnin kuluttua vuoretellen, eli float-jännitetaso oli saavutettu. Kun vihreä ledi syttyy ja punainen sammuu, katkeaa latausvirta. Kun napajännite laskee vajaan voltin, alkaa lataaminen uudestaan (punainen), kunnes raja taas saavutetaan (vihreä). Nopeampaan lataamiseen float-jännitetaso ei riitä, vaan lataamista olisi pitänyt jatkaa pidempään, korkeampaan jännitetasoon.
Automaatti-MATTI laturissa on piirilevyllä rajajännitteelle 10 megaohmin säätötrimmeri (kuvassa musta osa 10M). Siitä löytyi riittävästi varaa säätää lataamisen katkaisurajaksi hieman yli 29 volttia, mutta säädin sen 28,8 voltin tienoille, mikä vastaa 12 V akulle 14,4 volttia. Tällä jännitetasolla laturia ei voi jättää kytketyksi akkuun loputtomiin ylläpitolaturiksi, vaan tämä MATTI on nyt valvottava laturi. Kun vihreä ledi on vilkkunut muutaman tunnin, alkaa lataaminen olemaan valmis. Automaatista lopetusta tässä ei ole, kun laite on suunniteltu ylläpitolaturiksi.
MATTI on toteutettu kahtia jaetulla muuntajan toisiolla ja kahteen tyristoriin perustuvalla tasasuuntaajalla, joka samalla toimii latausvirran kytkimenä. Tuolla on kytkentäkaavio: https://karavaanari.org/kuvat/1569402376.jpg.
https://drive.google.com/file/d/198WPpj ... drive_link
https://drive.google.com/file/d/19Eo1rn ... drive_link
Säätökytkentään oli sopivasti pari sulfatoitunutta 12 V romuakkua sarjaan kytkettäväksi:
https://drive.google.com/file/d/15y_P_P ... drive_link
Nyt lataaminen alkaa n. 28,2 V kohdalla ja loppuu jännitteen noustua 28,8 V tasolle.
Taannoin SA-kaupasta 20 € hintaan ostettu, silloin vielä käyttämätön 24 V / 10 A MATTI automaattilaturi osoittautui ylläpitolaturiksi, eli oli ajateltu olevan jatkuvasti akkuihin kytketty. Google tiesi, että aika monella kaikkien kaverilla (karavaanarilla) on tällainen Matti 12 V versioina vaunussaan. Laturi pitää lähtöjännitteen akun float-jännitetasossa, joka on 12 V akulla n. 13,7...13,8 volttia ja 24 V akustossa tietysti tuplat, eli 27,4...27,6 volttia. Vajaa akku latautuu (ainakin osin) tälläkin jännitetasolla, mutta ottaa aikaa.
Automaattisessa MATTI-laturissa automaattisuus tarkoittaa, että akku ladataan float-jännitetasoon, jolloin akku ei ns. keitä. Prosessin etenemisen merkiksi siinä on punainen ja vihreä ledi, jotka kertovat tilanteesta. Valmis=vihreä ja lataa=punainen vilkuttivat parin tunnin kuluttua vuoretellen, eli float-jännitetaso oli saavutettu. Kun vihreä ledi syttyy ja punainen sammuu, katkeaa latausvirta. Kun napajännite laskee vajaan voltin, alkaa lataaminen uudestaan (punainen), kunnes raja taas saavutetaan (vihreä). Nopeampaan lataamiseen float-jännitetaso ei riitä, vaan lataamista olisi pitänyt jatkaa pidempään, korkeampaan jännitetasoon.
Automaatti-MATTI laturissa on piirilevyllä rajajännitteelle 10 megaohmin säätötrimmeri (kuvassa musta osa 10M). Siitä löytyi riittävästi varaa säätää lataamisen katkaisurajaksi hieman yli 29 volttia, mutta säädin sen 28,8 voltin tienoille, mikä vastaa 12 V akulle 14,4 volttia. Tällä jännitetasolla laturia ei voi jättää kytketyksi akkuun loputtomiin ylläpitolaturiksi, vaan tämä MATTI on nyt valvottava laturi. Kun vihreä ledi on vilkkunut muutaman tunnin, alkaa lataaminen olemaan valmis. Automaatista lopetusta tässä ei ole, kun laite on suunniteltu ylläpitolaturiksi.
MATTI on toteutettu kahtia jaetulla muuntajan toisiolla ja kahteen tyristoriin perustuvalla tasasuuntaajalla, joka samalla toimii latausvirran kytkimenä. Tuolla on kytkentäkaavio: https://karavaanari.org/kuvat/1569402376.jpg.
https://drive.google.com/file/d/198WPpj ... drive_link
https://drive.google.com/file/d/19Eo1rn ... drive_link
Säätökytkentään oli sopivasti pari sulfatoitunutta 12 V romuakkua sarjaan kytkettäväksi:
https://drive.google.com/file/d/15y_P_P ... drive_link
Nyt lataaminen alkaa n. 28,2 V kohdalla ja loppuu jännitteen noustua 28,8 V tasolle.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Hyvin selostettu.jiipee kirjoitti: ↑La Maalis 30, 2024 5:41 pm Automaatti-MATTI laturissa on piirilevyllä rajajännitteelle 10 megaohmin säätötrimmeri (kuvassa musta osa 10M). Siitä löytyi riittävästi varaa säätää lataamisen katkaisurajaksi hieman yli 29 volttia, mutta säädin sen 28,8 voltin tienoille, mikä vastaa 12 V akulle 14,4 volttia.
Kuitenkin kytkentäkaaviosta katsottuna tuo säätövastus R2 on (12 V laitteessa) 22 kilo-ohmia. Jännitteenjakokytkennän komponenttiarvot ovat 24 V laitteessa erilaiset, mutta uskoisin niiden ja tuon trimmerin kuitenkin olevan samaa luokkaa (siis kaikki kymmeniä kilo-ohmeja) ei varmaankaan megaohmeja. Vastuksen kyljessä osittain näkyvä lienee tyyppimerkinnän osa ja resistanssiarvo ei ole kuvassa näkyvissä.
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Voi kyllä olla joku muukin kuin 10M, en mitannut sitä, vaan päättelin tutun näköisestä merkinnästä.mauri kirjoitti: ↑La Maalis 30, 2024 6:32 pmHyvin selostettu.jiipee kirjoitti: ↑La Maalis 30, 2024 5:41 pm Automaatti-MATTI laturissa on piirilevyllä rajajännitteelle 10 megaohmin säätötrimmeri (kuvassa musta osa 10M). Siitä löytyi riittävästi varaa säätää lataamisen katkaisurajaksi hieman yli 29 volttia, mutta säädin sen 28,8 voltin tienoille, mikä vastaa 12 V akulle 14,4 volttia.
Kuitenkin kytkentäkaaviosta katsottuna tuo säätövastus R2 on (12 V laitteessa) 22 kilo-ohmia. Jännitteenjakokytkennän komponenttiarvot ovat 24 V laitteessa erilaiset, mutta uskoisin niiden ja tuon trimmerin kuitenkin olevan samaa luokkaa (siis kaikki kymmeniä kilo-ohmeja) ei varmaankaan megaohmeja. Vastuksen kyljessä osittain näkyvä lienee tyyppimerkinnän osa ja resistanssiarvo ei ole kuvassa näkyvissä.
Ilmeisesti tyristorien alkuperäinen jäähdytys ei ole tässä 10 A mallissa riittänyt, kun toinen tyrkkäri on siirretty ja johdotettu toiselle piirilevylle, omaan jäähdytyslevynsä kiinni. Piirikortti näyttää täysin samalta, mutta toisessa oli vain se pois siirretty tyrkkäri ja muutama muu komponentti.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
30 kW kattilan ja hormin välistä liitoskanavaa hitsasin kasaan. Siinä asetelmassa on lähtökohtaisesti kaikki väärin: reiät on eri linjassa, eri korkeudella ja eri kokoiset (kaksi eri kokoista suorakaidetta, toinen vaaka- ja toinen pystysuunnassa). Monta mittaa-heppaa-sovita-säädä-leikkaalisää-heppaa-sovita... kierrosta sen kanssa on saanut tehdä, kun ei oma avaruudellinen hahmotuskyky riitä siirtämään mittoja levylle kuin pätkä kerrallaan. No, hitsari korjaa levysepän virheet...
Tänään sain viimeisen osan hitsattua kasaan ja laippaliitokseen tiivistenauhan liimatuksi. Jos sitten vihdoin ensi viikolla pääsisi kokoamaan sen paikalleen.
Tänään sain viimeisen osan hitsattua kasaan ja laippaliitokseen tiivistenauhan liimatuksi. Jos sitten vihdoin ensi viikolla pääsisi kokoamaan sen paikalleen.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 6382
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Eilen v-mäisen kelin pikkunäperrys: Kelkan keväthuolto, Skidoo Skandic -96. Vakiohommat: Rasvaa telaston ja suksien ja ohjauksen nippoihin, föönin remmin, variaattorihihnan. liukujen ja telamaton tsekkaus, stabiointiainetta tankkiin, käyttelyä vähän, tallin nurkkaan ja peitto päälle. Suunnanvaihtajan öljyn vaihto ehkä ensi vuonna. Noin on menty 25 vuotta tuon kelkan kanssa ja on ollut vaivaton vehje. Vetorullan laakeri hajosi vuosia sitten ja ohjainraudat vaihdoin parempiin. Muuten vain ajoa, akunkaan kanssa ei tartte tapella kun moista turhuutta ei ole. Nojoo, eipä mittarissakaan ole kuin vähän päälle 4 tkm.
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 4477
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Muutaman karikan sahailin puusta. tukkikuormaa tehdessä rikottujen tilalle.
-
- Viestit: 4477
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
naapurille kytkentäjelppiä 502 laturimuutokselle tasavirtasesta vaihtovirtaseen.
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
502... ...Valmet vai joku muu? Onko Valmetin "pikkukakkosessa" ollut tasavirtadynamoa?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kyllä niissä akuvuosien malleissa oli tasavirtanen.Onko Valmetin "pikkukakkosessa" ollut tasavirtadynamoa?
Konedatan kuvassakin näkyy sellanen.
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Ok. En nyt osaa selaista kuvaa sieltä löytääTumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Huhti 09, 2024 8:00 pmKyllä niissä akuvuosien malleissa oli tasavirtanen.Onko Valmetin "pikkukakkosessa" ollut tasavirtadynamoa?
Konedatan kuvassakin näkyy sellanen.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kevät kauden eka auto remontti, umpion vaihto. No eihän se ihan sujunut kivuttomasti, kun vilkkulyhtyä irrotellessa mureni 25 vuotia muovi kiinnikkeet. Onneksi oli kiinalaista 2 k liimaa niin sai kötösteltyä sen verran että pysyy paikallaan. Eikä se umpiokaan ihan itsestään suostunut irtoamaan, piti käyttää lievää väkivaltaa ruosteisten säätöruuvien irrottamiseen. Nyt vaan on liian selvä valoero, että on kai se toinenkin umpio uusittava.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Joo no konedatan kuvassa se laturi ei näy, kun on ohut pötkylä.jiipee kirjoitti: ↑Ti Huhti 09, 2024 8:35 pmOk. En nyt osaa selaista kuvaa sieltä löytääTumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Huhti 09, 2024 8:00 pmKyllä niissä akuvuosien malleissa oli tasavirtanen.Onko Valmetin "pikkukakkosessa" ollut tasavirtadynamoa?
Konedatan kuvassakin näkyy sellanen.
Tuossa näkyy laturikin, kolmoskuvassa parhaiten. https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-j ... /126309918
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa