Super majorin taka akseli vuotaa öljyä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
aavaarala
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 6:04 pm
Viesti:

Super majorin taka akseli vuotaa öljyä

Viesti Kirjoittaja aavaarala » Ke Touko 26, 2010 6:40 pm

Onko majurin taka akselin päissä jonkunlaiset tiivisteet ja miten ne vaihdetaan jos on? Otin toisen kinkun irti, mutta en saanu vetoakselia pukattua ulos. Täytyykö siinä käyttää raakaa voimaa vaiko mitä?

kuutoshullu
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:51 pm
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuutoshullu » Ke Touko 26, 2010 6:45 pm

Nostolaite kansi ylös sieltä vetoakselin mutu auki niin kyllä pitäis lähtee... stefahan siellä onpi. Mites tota oletkos painanu rasvaa siihen nippaan? Nostelehan varovaasti sitä kantta ylös ettei mitään hajoa no eipä siin kyl mitään hajoamista ole... ja sitten vaihat samalla o- renkaat pumpulta tulevaan putkeen.
Fordson D Major/ Trader 590E
Fordson Major
http://kuvablogi.com/nayta/2389157/
Toinen silmä näyttää persläppeen toinen mynäläppeen.

aavaarala
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 6:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aavaarala » Ke Touko 26, 2010 7:00 pm

Kansi otettiin ensimmäisenä pois ja on nippaan joskus vaseliinia pumppailtu. Mutta se akseli lonksuu kinkun sisällä n 10 mm , mutta ei lähe perääntyyn suosiolla. Onko sielä renkaan puolen päässä jonkulainen peltilaippa prässättynä, vai mikä sielä tökkii?

kuutoshullu
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:51 pm
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuutoshullu » Ke Touko 26, 2010 7:03 pm

onhan siinä se stefan suoja mutta ei siellä sitten muuta ole se taitaa siellä sitten ahistaa... Meinaan renkaan päässä. Varaudu myös laakerin vaihtoon. Se peltkop täytyy vääntää jollain meisselillä tms... siit kinkun päält pois. Mut otiksää sen ison mutun sielt ison rattaan takka auk myös? Meinaan siihe mihin vetoaksel päättyy perän puolel?
Fordson D Major/ Trader 590E
Fordson Major
http://kuvablogi.com/nayta/2389157/
Toinen silmä näyttää persläppeen toinen mynäläppeen.

aavaarala
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 6:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aavaarala » Ke Touko 26, 2010 7:16 pm

Juu. Ei se "kinkku" taida tipahtaa pois, jos ei sitä jöötiä mutteria löysää. Mutta, kiitti tiedosta. Täytyy viikonloppuna runnoa se akseli ulos.. :twisted:

kuutoshullu
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:51 pm
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuutoshullu » Ke Touko 26, 2010 7:20 pm

Mutteri kokonaan pois akseli pois Kinkku käteen painaa vaan jonkin verran. Mutta sillai että sulle jää se iso ratas käteen kun otat mutterin pois silloin lähtee myös akseli.
Fordson D Major/ Trader 590E
Fordson Major
http://kuvablogi.com/nayta/2389157/
Toinen silmä näyttää persläppeen toinen mynäläppeen.

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » Ke Touko 26, 2010 9:45 pm

Se banjon päässä oleva stefan peltinenkuori täytyy naputella irti siitä banjosta ennenkuin akseli tulee ulos. Tiiviste on laakerin ja akselin laipan välissä.

Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel » To Touko 27, 2010 3:49 pm

Yleensä ei käsitetä koko pyöränakselin tiivistystä. Stefa on öljypinnan yläpuolella eikä se peltikotelo ole edes tiivis. Stefa on pelkästään vaseliinia varten, ei öljyä.

Jos esim. jättää traktorin vastamaahan, nousee öljynpinta stefan luo ja vuotaa.

Voi sanoa että se stefa ei ole syyllinen öljyvuotoon, kun peltikotelosta vuotaa.

Vuoto loppuu aika yksinkertaisella tavalla. Painetaan ainakin puoli prässillistä vaseliinia nipasta. 5-6 cm sisäänpäin stefasta on juuri vetoakselin mentävä poraus. Näiden välinen kotelo on siis painettava täyteen vaseliinia. Jos tässä kotelossa ei ole vaseliinia, menee sinne vähitellen öljyä, joka vuotaa sieltä ulos.

Petri
Viestit: 672
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Oripää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri » To Touko 27, 2010 8:56 pm

mikäs sen vaseliinin pitää siellä kun sieltä vetoakseliapitkin se pursuaa sinne perään päin ja kyllä siellä peltikotelon ja banjoputken välissä pitäis olla tiivistelätkä itse kun tuohon kutosmajuriin takapyörän laakerit vaihdoin ja uuden stefan kanssa niin liimasin tiivistemassalla tuon peltikotelon banjon päähän kiinni niin on öljyvuodot pysyneet poissa vaikka perän öljypinta on normaalia korkeammalla

Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel » La Touko 29, 2010 3:16 pm

Kun ottaa vetoakselin pois niin näkee mikä pitää vaseliinin kotelossa. Painetiivishän se tila ei ole perään päin, mutta montaa milliä ei rako vetoakseliin ole.

Jos öljyä vuotaa vetoakselin juuresta, niin aina puuttuu silloin vaseliinia tästä kotelosta ja vuoto loppuu kun sinne painaa tarpeeksi vaseliinia. Kotelooon roiskuu vähitellen öljyä ellei siellä ole vaseliinia ja ulos se sieltä tulee.

Voihan sen peltikuoren tiivistää esim. Hylomarilla jos päättää ettei sitä pyöränlaakeria voidella vaseliinilla vaan toivotaan että sinne roiskuisi riittävästi öljyä. Öljynpinnan yläpuolella se kuitenkin on.

Siinä mielessä tehtaan systeemi on hyvä että se paljastaa armotta laiminlyönnit voitelussa. Kukin voi sitten valita käyttääkö prässiä vai purkaako. Jos purkaa (ja on päättänyt ettei käytä prässiä) kannattaa tiivistää se peltikotelo, muuten vuotaa uudellakin stefalla.

-SS-
Viestit: 11687
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- » La Touko 29, 2010 11:30 pm

Kyntäessä isohkolla vältillä oikeanpuoleinen taka-akseliputki on täynnä öljyä, riippuen tietenkin miten pitkä laisto on ajettavana.

Uudemmissa foorteissa ei vaseliinitiloja ole, joten sen tiivisteen joutuu joka tapauksessa vaihtamaan, ei ole oikotietä..

-SS-

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa