Rasvauksen tuskaa?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Prässien mäntien kumi on yleensä patruunalla taaksepäin ja ilman patruunaa eteenpäin. Eli jos vaseliinia menee paljon männän taakse kannattaa tarkastaa tiivisteen asento. Uusissa taitaa useimmiten olla patruuna-asennossa.
Lincoln ja Mato taitavat olla parhaasta päästä perusprässejä. Mato pumppaa enemmän puristuksella ja Lincolnilla saa enemmän painetta. Hlvoilla ilmaprässeillä tulee puristuksella tosi vähän rasvaa ja liipasinta joutuu litkuttamaan eestaas.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tuo rasvaaminen on taitolaji
Ajomies
Viestit: 28156
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Make kirjoitti:Prässien mäntien kumi on yleensä patruunalla taaksepäin ja ilman patruunaa eteenpäin. Eli jos vaseliinia menee paljon männän taakse kannattaa tarkastaa tiivisteen asento. Uusissa taitaa useimmiten olla patruuna-asennossa.
Lincoln ja Mato taitavat olla parhaasta päästä perusprässejä. Mato pumppaa enemmän puristuksella ja Lincolnilla saa enemmän painetta. Hlvoilla ilmaprässeillä tulee puristuksella tosi vähän rasvaa ja liipasinta joutuu litkuttamaan eestaas.
Eikai siihen kasaa tarvii viereen tullakkaan, riittää kun purskahtaa näkyville.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Jos Mato:lla pumppa 2 kertaa, Lincolnilla 3 ja ilmaprässillä 20 että turskahtaa.
Ilmaprässejäkin on varmaankin olemassa myös kunnollisia. Ilmarasvarilla, joka ottaa isosta astiasta tulee rasvaa turhankin nopeasti.
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aki »

Kahdella MATO:n prässillä rasvaillaan. toisessa ns.tappirasva ja toisessa notkeampaa laakereihin.

Oon tykänny käyttää letkua enkä putkea. harvemmin sitä suutinta tarvii painaa..kai ne nippa ja suulake on sillon "ei yhteenkäypiä" tai vioittunut nippa.
Kunnon suulake tarttuu nippaan painasulla ja letkun kun ohjaa nipan suuntasesti niin yleensä ei vuoda.
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Uusi tuttavuus Tecalemitin Alemite 500 prässi, vaikuttaa laadukkaalta. Maatalousnäyttelyssä tarjouksessa syksyllä , normaalihinta muuten jotain 70 e.

http://www.autokanta.com/urakointi_uuti ... 13=2675026

Tuossa tuo ruuvisäätöinen Sima-lube patruuna jota tarkoitin aiemmin, toivottavasti hinta on kruunuissa 20 tuubille...... :roll:
http://www.maritim.no/sima-lube-fettdoserer
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Nyt pitää lainata vanhaa ketjua ja kysyä taas kerran neuvoja kokeneemmilta. Eilen nimittäin kuormailin vanhalla terapia-kronoksellani tuulenkaatoja polttopuiksi ja kiinnitin huomioni pääpuomin saranasta kuuluvaan natinaan. Holkissa on nippa, joten yritin prässätä siitä vaseliinia väliin. Ei tahtonut kuitenkaan upota, joten vaihdoin uuden nipan, jonka toimen vaikutus nolla. Sain kuitenkin muutaman painalluksen puoli väkisin aikaiseksi, mutten tiedä paljonko rasvaa meni oikeaan osoitteeseen, kun joka raosta prässissä tihkui jonkin verran ulos, mutta puomin saranassa ei näkynyt mitään. Kun nostelin puomia edestakaisin, natina loppui. En osaa sanoa johtuiko se rasvasta, vaiko nivelen lämpenemisestä. Osan aikaa tappi pyöri puomin mukana, mutta enimmäkseen se pysyi paikoillaan, joten ei tappi ainakaan ole juuttunut holkkiinsa. Olisiko tuollaiseen väkisin rasvaamiseen joku merkittävästi parempi työkalu, kuin parin kympin bilteman halpisprässi?
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Oisko holkki pyörähtänyt pesässä ja rasvareikä ei ole enää kohdallaan -> ei mene rasva?
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
Ajomies
Viestit: 28156
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Joskus kun on sellainen harvemmin rasvattava laite käy niin että se rasva kovettuu ja tukkii sen uran tai reiän josta rasvan pitäisi mennä kohteeseen. Itse olen lämmön avulla koittanut pehmentää tätä tukkivaa mönjää ja sitten painanut rasvaa niin että se pilaantunut rasva varmasti poistuu. Aina ei kuitenkaan pääse lämmittelemään niin silloin jollain rassilla vaan tökittävä reikää auki. Sitten jos on käynyt niin että holkki tai vastaava on päässyt liikkumaan ja siten estää rasvan pääsyn, niin voi joissakin tapauksissa porata uuden voitelureiän.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jouto
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jouto »

Vanhassa terapia-Hakissani (2500) on puomien tapeissa kaulukset. Tapit on varmistettu pysymään aloillaan putkisokilla, jotka läpäisevät sen kauluksen ja itse tapin. Onko Kronoksessa tuommoset, tai saisko siihen, että se tappi ja aisa niveltyisivät keskenään vain sallituista liukupinnoista?

t. Kauko Ollila
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja savinen »

Korjaamolla ukot joskus räjäyttämällä avanneet noita jumiin jääneitä rasvoja. Jos saa jostain nalleja hankittua.siis niissä missä ei tuo tappi ole päässyt siirtymään. Ei tietysti sovi kaikkiin paikkoihin nalli.
Jaahaa
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 23, 2008 8:06 pm
Paikkakunta: EP
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahaa »

Mää on joskus päkertäny silleen, notta nippa ruuvaten irti, sitten WD-40:stä reikään niin maan huolellisesti, sitte nippa takas kiinni. Ja sitte vaseliinirässillä vasukkaa perään jonkon ajan perästä että se painaa WD:t edellä avaamaan paikkoja.......
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

Tässä tulikin jo joitakin varteenotettavia konsteja, mutta suositelkaapas vielä kunnon työkalua, josta rasva ei tirsuisi joka jengan raosta ja jolla saisi aikaan maksimaalisen paineen!
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Rasva prässeissä ja niiden nippaan laitettavissa suukappaleissa on eroja. Ja koneita rasvatessa pitäisi olla useampi prässi.

Siis prässi:
jäykällä metalliputkella
letkulla
pitkällä letkulla n. metrin letku on hyvä hankalissa paikoissa
piikkikärkinen prässin suutin on hyvä johonkin hommaan
ja yhdenkäden prässiäkin tarvii.

Ja prässin laadusta kannattaa maksaa, kun hyvä prässi kestää lähes miehen iän. Ja siihen voi vaihtaa tarvittaessa uusia suukappaleita.

Ja ainakin Lincolnin suukappaleisiin myydään tiivisteitä. Eli siellä suukappaleen nipan päätyyn osuvassa kohdassa on pieni kumitiiviste.
Ajomies
Viestit: 28156
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Itselläni on parikin käsi prässiä ja sitten yksi paineilmalla toimiva, joka on kyllä paras käytössä, eikä sohlaa rasvaa muualta kuin suuttimesta. Niihin paikkoihin joihin en tuolla saa, pitää sitten tehdä jotain em. toimenpiteitä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Osmo_
Viestit: 8629
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Rasvaamisen tuskaa? Sitä on Mato yhdenkäden prässi. Patruunan vaihdat niin mitään muuta ei tule pihalle kun ilmaa. Ei vaikka kuin lutkuttais. Vai olenko kädetön?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Woodsman
Viestit: 3973
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

olliki kirjoitti:Tässä tulikin jo joitakin varteenotettavia konsteja, mutta suositelkaapas vielä kunnon työkalua, josta rasva ei tirsuisi joka jengan raosta ja jolla saisi aikaan maksimaalisen paineen!
Puomi pitäisi painottaa sylinterillä nin että rasva pääsee painepuolelle. Rasva kuten kaikki nesteet karkaa ensin sieltä mistä on helpoin reitti.
-52..... and still kicking !
jouto
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jouto »

savinen kirjoitti:Korjaamolla ukot joskus räjäyttämällä avanneet noita jumiin jääneitä rasvoja. Jos saa jostain nalleja hankittua.siis niissä missä ei tuo tappi ole päässyt siirtymään. Ei tietysti sovi kaikkiin paikkoihin nalli.
Uhalla silläkin että vinksauttaa aloitusta kysyn, että millaisessa esimerkkitapauksessa tämmöistä konstia on onnistuneesti käytetty?

Aivan mielenkiinnosta, en kokeillakseni.

T. Kauko Ollila
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Osmo_ kirjoitti:Rasvaamisen tuskaa? Sitä on Mato yhdenkäden prässi. Patruunan vaihdat niin mitään muuta ei tule pihalle kun ilmaa. Ei vaikka kuin lutkuttais. Vai olenko kädetön?
Ootko löysännyt rasvasäiliötä? Lincolnissa kun laittaa uuden patruunan, pyöräyttää patruunapesää pari kierrosta kiinni ja löysää rasvamännän painamaan, niin se ilmautuu ihan itse. Pari kolme turhaa painallusta voi joutua tekemään. Sittenpä sen saakin kiristellä rasvauskuntoon.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Osmo_
Viestit: 8629
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ei auta. Musta tuntuu että mäntä jumittaisi siellä. Mahtaskohan koputtelu auttaa... Ei nevalla Lincolni tehnyt tota eikä oma ikivanha Tecalemitti. Semmonen Kerniten prässi, johon ei tule pellikuppia, on kohtuu kätevä. Sillä erotuksella että tarttee jonkun millä painaa "mäntää". Pitäs pelata alipaineella mutta ei. On suht kätevä imuvaunua rasvatesa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa