Majorista asiaa taas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
blenheim
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:53 am
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Majorista asiaa taas

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Niin, haluttais tietää tässä, että mitä kierretyyppiä on super majoreissa käytetty? Millikierteitä eivät ole... Tulis sitten oikeat kierteet eikä yritä esim millikierteistä unf:ään tms yhtä viksua.

Entä mites vaikuttaa kannen madallus vääntöön? Käytin koneistamolla kantta ja tuntuu laskeneen hieman... Toivottavasti kestää :).

Mites momentti tuolle männänvarren alapäälle? Kuinka lujassa pitää olla kiinni kampiakselissa tuo kiertokanki?
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha
tono
Viestit: 2145
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tono »

http://omena.org/~tono/data/kirjasto/mo ... tion=&id=& pitäis siellä olla jotain momentteja...
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Kierteet ovat yleensä UNC. Tuumakierre jota käytetään yleensä valuraudassa. Hienompi kierre on UNF, jota löytyy osassa pultteja. Poikkeuksia Lucas startti, ainakin 63-64 malli jossa kierre on BSF, paitsi solenoidin kytkevä kytkin startissa jossa on MM kierteet. Nelivetoisen jakolaatikossa ja osassa muita osia BSF. Itse etuakselissa UNC/UNF.
blenheim
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:53 am
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Kiitoksia, momentteja päästään vääntelemään kohtapuoleen paikoilleen. Taas on päivän saldo latailtu intterveppiin kaiken maailman katseltavaksi osoitteeseen http://blenheim.lysandros.org/ (Projektit linkkijä klikkaatte niin oikein menee!). Näkeepähän siellä muutenkin minkäsorttinen vehjas löytyy.
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Wanhoissa englantilaisissa vehkeissä oli aina tuumaiset kierteet. UNC on karkea (coarse) ja UNF on hieno (fine) kierre.
Otitko muuten sylinterin putket pois? Olis näet oiva tilaisuus katsoa se alapään tivistys. Se kun on Majorin moottorissa se heikoin lenkki.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Dexta
Viestit: 232
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta »

Kannattaisi ehkä samalla vaihtaa sylinteriputkien o-renkaat ettei nesteet pääse karkaamaan öljytilaan...Sitten onkin sinulla konetta loppuiäksi:D
blenheim
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:53 am
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Haa, kiitoksia vinkistä. Se täytyykin tehdä. Eli projekti viivästyy taasen :).

Missään en oikein ole saanut neuvoa sylinteriputkista, kun vallan olen noita putkettomia autonmoottoreita väsäillyt. Millä olisi paras ottaa putket pois? Sen verran piruuttani kokeilin, että ihan sormivoimin ei ylös saanut...

Ja vettä on öljytilaan voinut sieltäkin päästä... Pirkule kun ei aikaisemmin tullut mieleen! Noh, eipä sitä vahinkoa käynyt, kiitokset poijjaat!
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Putki on vanhassa koneessa tiukassa, eikä lähde sormivoimin. Olen muutaman moottorin korjannu ja kotitekoisilla työkaluilla se putki nousee. Tein alapäähän semmosen palikan, jossa keskellä reikä ja siitä kierretankoa läpi putken ja riittävän pitkästi yli lohkon yläpinnan. Lohkon yläpinnalla oli palkin pätkä kahden kakkosnelosen varassa. Kierretanko palkista läpi ja mutteri päähän ja kiristystä. Siitä se nousi pari senttiä ja lopun matkaa sitten käsivoimin. Jos tuttu sorvari, ni teetä alapäähän sopiva limppu, ni mahtuu kulkemaan putken mukana ylöspäin, eikä riko mitään. Kampiakselin kiertokangen laakeripintoihin vaikkapa rättiä nippusiteellä tai jeppeteipillä, ettei mene mujut öljykanavaan, sillä nyt alkaa varsinainen savotta. Lohkossa vesitilan alalaidassa on hirveesti moskaa, joka pitää saada pois ja O-rengasurat putsattua. Kun putket pois, ni yläkautta sen saa tehdyksi ja on rapsuttelua. Voi sitä painepesurilla ensin ottaa suurimmat. Itse putket on monesti tosi rupiset ja alalaidassa kuoppakorroosiota. Joku kuoppa voi olla niin syvä, että siinä jopa reikä, jolloin putki hylätään. Sähkökemiallinen korroosia näet jyllää, kun sitä moskaa on siinä ympärillä. Putket pitää siivota ulkopuolelta, että menevät nätisti takasin. Olen saanu pitämään aika rupisenkin putken alapään, kun pistin moottorikoneistamon suosittelemaa sinistä Locktiten tekemää silikonia monttuihin ja O-rengasuraan.
Muista merkata putket ja niiden asento ennen irrotusta.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Lisäisin vielä että käytä silikoni O-renkaita, ne eivät kovetu 80 asteessa kuten normaali materiaali, kestää yli 200 astetta ja antaa paljon kovemman puristusvoiman kun tavalliset tai Loctite. Uran pohja on tavallisin vuotokohta eli se pitää saada kiiltäväksi. Alkuperäinen O-rengas on 4,65 x 110. Sinne menee hyvin 5 x 110 silikonirengas, tilaa Tiivistekeskuksesta. Siinä limpussa pitää olla kaulus, eli pitäisi mahtua n. 1 cm putken sisälle halkaisija n. 99,5 mm ja kaulus joka mahtuu tulemaan läpi tyhmästä. Jos laittaa kalikan väliin voi lyödä alakautta moskalla putken ulos.
blenheim
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:53 am
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Kiitosta, ei siinä sitten auta muu kuin ryhtyä putkia poistamaan... Elättelin toivoja, että saisin käymään jo ensi viikonlopuksi, mutta lienee turha unohtaa :). Eipä kyllä, käy sitten pirempään kun kerralla tekee kunnolla!
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha
blenheim
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:53 am
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Iltapuhteiksi hioin venttiilikopan päältäpäin, kun vanhat maalit hilseilivät ja ruostettakin oli yli puolet pinta-alasta. Kirkasta peltiä paljastui alta kun näytti rälläkkää ja ihan tarkoituksenmukaista karkeahkoa hionta/maalinpoistolaikkaa.
Nyt seuraa kysymys: Mistä Fordsonin sinistä maalia? Liekö samaa kuin Fordinsininen? Entä miten on lämmön ja öljynkestävyyden laita? Pitäisikö laittaa tujut pohjamaalit kun niitä kerran löytyy, ettei vain jotain perusharmaata pohjalle?

Niin, ulosvetäjää rakentelen nyt noille sylinteriputkille ja olen päätynyt siihen tulokseen, että ostan samalla uudet putket noiden vanhojen tilalle. Viikonloppusella pistelen tiivisteet sylinteriputken taakse tilaukseen ja jään odottelemaan.
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha
tono
Viestit: 2145
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tono »

Jos kerran uusit sylinterit putket, niin saat vanhat helpoiten irti jos käytettävissä on jonkinmoinen hitsi. Sillä muutama sauma putken sisään niin irtoaa.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
blenheim
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:53 am
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Noh, helpoiten se käy noin ulosvetäjän avulla, kun ei hitsiä ole lähellä tuota traktoria. Miten sattuikaan niin traktori poiki juuri mahdollisimman huonoon paikkaan korjata se... Murphyn lait... Ja millään sitä ei iljennyt alkaa sieltä siirtelemään kaikkine etukuormaajineen ja peräpainoineen. Joten ulosvetäjä rakentuu tässä paraikaa ;).

Vielä nuo maalit askarruttaa, jos kannen, lohkon ja venttiilikopan sekä öljypohjan maalaisi kestävällä maalilla. Uudessa New Hollandissa tuntuu maalit ropisevan irti jos vähänkin puhaltaa paineilmalla tai pesee painepesurilla... Kerrassaan surkeata... Nyt ei oikein viitsisi huonoa jälkeä tehdä.
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha
blenheim
Viestit: 119
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:53 am
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blenheim »

Nyt on poijjaat komiana venttiilikoppa. Kyllä tuli hienoksi kun suihki neljä kerrosta väriä pintaan. Tulee paineita nyt entistää koko traktori ainakin pintapuolisesti. Lähenee siis sen kuumavesipesurin hankinta uhkaavasti.
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mpaseppä, RS, stoivola ja 60 vierailijaa