Fordson major vaihteisto remontti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Arska72
Viestit: 790
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 7:24 pm
Paikkakunta: Retuperän Ranchi, Joutseno

Fordson major vaihteisto remontti

Viesti Kirjoittaja Arska72 »

Vaimon Fordsonista 1953 laatikko sökönä ja remonttia pitäs alkaa korjaamaan kevään korvalla.

Ihan kuin lootassa ois kaksi vaihdetta menossa yhtäaikaa päälle, eli sellanen puolijumitus klonksahtelu hinatessa (käyntiin ei ole uskallettu kokeilla).

Räjäytyskuvista ois apua ja jos linkkejä jostain löytyis ko. aiheeseen, voi olla vaikka brittihuumoriakin, kieli kyllä taipuu.

Edit: muutin vuosilukua

Edittiä: PURKUOHJEET SIVULLA 2
Viimeksi muokannut Arska72, Ti Elo 24, 2010 11:32 am. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Laakerivialta kuulostaa.
Arska72
Viestit: 790
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 7:24 pm
Paikkakunta: Retuperän Ranchi, Joutseno

Viesti Kirjoittaja Arska72 »

moottorinumeron kävin ettimässä, ekamerkistä ei varmuutta näytti mutta jiiltä tai sit se on 0? J8C969285
psychobilly-78

Viesti Kirjoittaja psychobilly-78 »

entiä ootko kolunnu mut.
tuol on jottain manuskoja
http://www.fordsontractorpages.nl/manuals.htm
ja tuoltakin voi löytyy
http://www.fordson.se/phpBB2/index.php
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Eka numero on nolla. Valmistettu 07/64.

Siinä vaan on aikalailla eri laatikko kuin muissa Majoreissa. Eri välitykset, vaihteille ja ulosotolle.

Siihen on myös voitu laittaa -64 kone ja traktori saattaa olla muuta. Löytyykö nostolaitteista myös laskunopeuden säätö? Alumiininen, n. 5 cm halkaisijalta ja osoittaa eteenpäin istuimen alla.
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Manuelin arvio koneesta heittää lähes vuodella, kun alkuosassa on C, niin se on -63, loppu kertoo sen tehdyn elokuussa. Harmaavanteisen Superin kone kuitenkin joka tapauksessa.

Jos laatikkokin olisi harmaavanteisesta, se on teknisesti samanlainen kuin muissakin Majoreissa, muutama ratas, laakeri ja tiiviste vaihdettu pienimpien pykälien ja ulosoton välityssuhteitten muutosta varten. Samat fyysiset ohjeet sen kunnostamiseen, purkamiseen ja kasaamiseen pätee kaikissa laatikoissa.

Nostolaite ei kerro mitään sen traktorin laatikosta, niitä on vaihdettu ristiin verraten paljon, niin laatikoita kuin nostolaitteitakin. Katso siitä laatikosta kytkinpolkimen luota siirtäjäluukun (se luukku joka on neljällä pultilla kiinni vaihdelaatikossa kiinni ja jossa on öljyntäyttökorkki) yläpuolelta valukoodi. On x11x tai x1x (kirjain, numero tai kaksi numeroa ja kirjain) formaatissa. Se kertoo sen laatikon iän, tai lähinnä kuoren valamisajankohdan. Esilaatikkokin on voitu vaihtaa kuoren sisälle.

Mutta sitten asiaan: kerrohan niistä oireista tarkemmin: onko tullut yhtäkkiä vai vähitellen, pystyikö sillä traktorilla ajamaan aiemmin yhtään? Pistä se raktori käyntiin ja testaa kuuluuko ääni koko ajan kun traktori on käynnissä kytkin ylhäällä vai vasta ajaessa, toimiiko kertoja normaalisti ja samoin päävaihteiston keppi. Kokeile myös ulosoton pois- ja päällekytkentää.

S
Glunssi
Viestit: 292
Liittynyt: Su Elo 23, 2009 11:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Glunssi »

Voiskohan vika olla siinä, että siirtäjän lukitus on pettänyt. Meillä oli kerran Valmetissa tuo vika ja oireet olivat samat: kaksi vaihdetta meni yhtäaikaa päälle ! Toki täysin eri traktori, mutta kuitenkin .....
Ota sivuluukku irti sen jälkeen, kun olet ensin tyhjentänyt/vähentänyt laatikon öljyjä. Sieltä aukosta näkee aika hyvin koko laatikkoon.
Arska72
Viestit: 790
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 7:24 pm
Paikkakunta: Retuperän Ranchi, Joutseno

Viesti Kirjoittaja Arska72 »

"Tulipellista" löyty numero 1262232 oisko se sittenkii 1953?

Majori on vaimon ukin peruja ja se on ollu useemman vuoden pois ajosta.

Koneen käydessä traktori on nykiny taakseppäin, ilmeisesti pakkipuolella siirtäjässä sanomista. Lisäksi nostovarsissa ei ole voimaa.

Moottoriöljyssä on reippaasti löpöä, joten käyntiin ei laiteta ennen löpö vian paikallistamista.

Kone on rempattu jossain vaihteessa, tosin koko patakin on saattanut vaihtua.
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Siirtäjässä joka on harvinaista, pakkipyörän puslassa tai laakereissa todennäköisin vian aiheuttaja. Kaikki em. viat näet, kun irrotat sen siirtäjäluukun siitä laatikon vasemmasta kupeesta. Myös uloslasketussa öljyssä oleva mahdollinen raudan määrä kertoo laakeriviasta. Jos tarviit lisää ohjeita tarkastuksen suhteen niin kysy pois.

Löpö sotkeutuu motoriöljyyn Majorin koneessa joko rikkinäisen siirtopumpun tai venttiilikopan alla olevan suuttimet yhdistävän ylivuotoputken kautta. Molemmat kannattaa tarkistaa.

Minkälainen nostolaite sulla siinä Majorissa on? liikkuuko nostolaitteen käyttövipu penkillä istuen pitkittäissuunnassa vai poikittaissuunnassa?
Arska72
Viestit: 790
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 7:24 pm
Paikkakunta: Retuperän Ranchi, Joutseno

Viesti Kirjoittaja Arska72 »

Vipu on poikittain, elikkä taka-akselin suuntanen

Lootassa valumerkinta 118U
Ensimmäinen ykkönen ei oo kokonainen, yläpäässä vaan sellanen nysä.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Jaa, totesin että moottorinnumerot tippuivat kun C kirjain hylättiin alaspäin 982803'sta 940000'llaan.

Jos olisi ollut uudempi laatikko, niin erona että lähes kaikki hammaspyörät eri. Eli samanlainen laatikko, mutta ei osat. Hyvää tuuria jos jotain samaa. Esim. kaikki välitykset erilaiset.

Yleensä nostolaite ja perä samasta vehkeestä, koska nostolaitteen vaihto ei ole aivan läpihuutojuttu. Samoin sen harmaapyöräisen laatikko on erittäin harvoin vaihdettu, koska ei juuri hajoile. Se laskunopeuden säätö on sen harmaapyöräisin helpoin tuntomerkki. Laatikon tunnistaa myös VOA murikasta, joka on isompi kuin vanhemmissa. Etuvaihteisto sama, mutta vika tuskin löytyy sieltä.

Jos löytyy erillinen vaihteistoon vaikuttava käsijarru, niin vika sopisi siihen että on ajettu käsijarru päällä. Se ei nimittäin siedä sitä. Leikkaa herkästi kiinni ja sen jälkeen katkaiseminen edessä.

Löpöä tulee öljyn joukkoon yleensä siksi että suuttimien ylivuotoputken jonkun juntturin juotokset auki. Kuparitiivisteetkin saattavat puuttua junttureista.
Arska72
Viestit: 790
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 7:24 pm
Paikkakunta: Retuperän Ranchi, Joutseno

Viesti Kirjoittaja Arska72 »

http://www.martinbak.dk/privat/closeup.jpg

Tällänenkö se laskunopeudensäätö on?
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Arska72 kirjoitti:http://www.martinbak.dk/privat/closeup.jpg

Tällänenkö se laskunopeudensäätö on?
Tuo on nostonopeuden säätö, löytyy kaikista Supereista. Laskunopeuden säätö on alempana ja siinä suurempi alumiininen nuppi.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Manuel kirjoitti:
Arska72 kirjoitti:http://www.martinbak.dk/privat/closeup.jpg

Tällänenkö se laskunopeudensäätö on?
Tuo on nostonopeuden säätö, löytyy kaikista Supereista. Laskunopeuden säätö on alempana ja siinä suurempi alumiininen nuppi.
Kuvassa oikealla alhaalla.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Manuel kirjoitti:Laatikon tunnistaa myös VOA murikasta, joka on isompi kuin vanhemmissa.
Missä välissä tuo murikka on muuttunut kantikkaasta pyöreämmäksi?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

TunturiPappa kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Laatikon tunnistaa myös VOA murikasta, joka on isompi kuin vanhemmissa.
Missä välissä tuo murikka on muuttunut kantikkaasta pyöreämmäksi?
Enpä muista minkä mallinen se vanhempi oli, välitykset ja murikka muuttuivat kun harmaapyöräinen tuli -63. Samalla tuli se laskunopeuden säätö.
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Laatikko on viiskolmosen. Multa löytyy siihen lootaan kaikki osat.
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Manuel kirjoitti:Jaa, totesin että moottorinnumerot tippuivat kun C kirjain hylättiin alaspäin 982803'sta 940000'llaan.

Jos olisi ollut uudempi laatikko, niin erona että lähes kaikki hammaspyörät eri. Eli samanlainen laatikko, mutta ei osat. Hyvää tuuria jos jotain samaa. Esim. kaikki välitykset erilaiset.

Höpötät taas. Siinä laatikossa on vain muutama ratas vaihdettu oranssipyöräiseen verrattuna. Viitosen välitys on pysynyt ennallaan.

Yleensä nostolaite ja perä samasta vehkeestä, koska nostolaitteen vaihto ei ole aivan läpihuutojuttu. Samoin sen harmaapyöräisen laatikko on erittäin harvoin vaihdettu, koska ei juuri hajoile. Se laskunopeuden säätö on sen harmaapyöräisin helpoin tuntomerkki. Laatikon tunnistaa myös VOA murikasta, joka on isompi kuin vanhemmissa. Etuvaihteisto sama, mutta vika tuskin löytyy sieltä.

Ei tosiaankaan pidä paikkaansa että nostolaite ja perä yleensä samasta vehkeestä, iteltänikin löytyy oranssipyöräistä Majoria jossa harmaapyöräisen nostolaite, samoin monesti joku superin nostolaitteeseen perehtymätön on vaihtanut Superiinsa Powerin/Diesel Majorin nostolaitteen. Harmaapyöräisen laatikko ei ole sen lujempi kuin oranssipyöräisen, se on taas harhakuvitelmaa. Itse asiassa, se on jopa heikompi, koska siellä laatikon peräpäässä oleva rullalaakeri purkautuu öljyn puutteesta melko helposti, Diesel-Majorin vastaavaa kuulalaakeria et saa ajamalla kappaleiksi. Vika VOI löytyä esilaatikostakin, aika monet haljenneet esilaatikon kuoret olen nähnyt, ja niin olisit nähnyt sinäkin jos sinulla olisi käytännön kokemusta.

Jos löytyy erillinen vaihteistoon vaikuttava käsijarru, niin vika sopisi siihen että on ajettu käsijarru päällä. Se ei nimittäin siedä sitä. Leikkaa herkästi kiinni ja sen jälkeen katkaiseminen edessä.

Tuossa laatikossa ei lähes 98% varmuudella ole vaihtesitokäsijarrua koska se on Suomessa tuon ikäisessä Majorissa erittäin harvinainen. Toisekseen, se ei aiheuttaisi em. vikoja.

Löpöä tulee öljyn joukkoon yleensä siksi että suuttimien ylivuotoputken jonkun juntturin juotokset auki. Kuparitiivisteetkin saattavat puuttua junttureista.
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Double
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

tma kirjoitti:
Manuel kirjoitti:
Jos olisi ollut uudempi laatikko, niin erona että lähes kaikki hammaspyörät eri. Eli samanlainen laatikko, mutta ei osat. Hyvää tuuria jos jotain samaa. Esim. kaikki välitykset erilaiset.

Höpötät taas. Siinä laatikossa on vain muutama ratas vaihdettu oranssipyöräiseen verrattuna. Viitosen välitys on pysynyt ennallaan.

Yleensä nostolaite ja perä samasta vehkeestä, koska nostolaitteen vaihto ei ole aivan läpihuutojuttu. Samoin sen harmaapyöräisen laatikko on erittäin harvoin vaihdettu, koska ei juuri hajoile. Se laskunopeuden säätö on sen harmaapyöräisin helpoin tuntomerkki. Laatikon tunnistaa myös VOA murikasta, joka on isompi kuin vanhemmissa. Etuvaihteisto sama, mutta vika tuskin löytyy sieltä.

Ei tosiaankaan pidä paikkaansa että nostolaite ja perä yleensä samasta vehkeestä, iteltänikin löytyy oranssipyöräistä Majoria jossa harmaapyöräisen nostolaite, samoin monesti joku superin nostolaitteeseen perehtymätön on vaihtanut Superiinsa Powerin/Diesel Majorin nostolaitteen. Harmaapyöräisen laatikko ei ole sen lujempi kuin oranssipyöräisen, se on taas harhakuvitelmaa. Itse asiassa, se on jopa heikompi, koska siellä laatikon peräpäässä oleva rullalaakeri purkautuu öljyn puutteesta melko helposti, Diesel-Majorin vastaavaa kuulalaakeria et saa ajamalla kappaleiksi. Vika VOI löytyä esilaatikostakin, aika monet haljenneet esilaatikon kuoret olen nähnyt, ja niin olisit nähnyt sinäkin jos sinulla olisi käytännön kokemusta.

Jos löytyy erillinen vaihteistoon vaikuttava käsijarru, niin vika sopisi siihen että on ajettu käsijarru päällä. Se ei nimittäin siedä sitä. Leikkaa herkästi kiinni ja sen jälkeen katkaiseminen edessä.

Tuossa laatikossa ei lähes 98% varmuudella ole vaihtesitokäsijarrua koska se on Suomessa tuon ikäisessä Majorissa erittäin harvinainen. Toisekseen, se ei aiheuttaisi em. vikoja.
Tuo viitosen välitys on siksi sama että se kehitetään pelkästään etuvaihteistossa, josta totesin että samat välitykset. Edelleen pitää paikkansa että varsinaisessa vaihteistossa eri välitykset.

Moottorin vaihto on aika yleistä kuten nytkin. Vaihteisto, perä ja nostolaite samasta. Näin se tavallisesti menee, mutta jos tekee vähän töitä, niin saa nostolaitteenkin sovitettua. Oranssi ja harmaapyöräisen Superin välillä sopii ilman lisätöitä. Olen kuullut että joku uhkasi vaihtaa Superiin vanhan nostolaitteen, koska ei ymmärtänyt Superin nostolaitteen päälle. Koskaan ei ole tullut vielä vastaan sellaista, eikä se kovin hyvin kannatakaan koska huomattavasti heikompi nostoteho.

Minulta olisi sitten ainakin etuvaihteiston kuorien pitänyt haljeta, koska vuosikymmeniä käytetty maansiirtokoneena etukuormaajan ja nelivedon kanssa.

Harmaan laatikosta ilmoitetaan että siinä yhteydessä asennettu "larger capacity bearing fitted primary lower mainshaft"
Muutos kuulasta rullalaakerille tuli jo 11/59. Sen rullapidin ei pidä kuivana ajosta. (Päävaihteisto)

Ei tuo vaihteistokäsijarru niin harvinainen ole. Minulla on laatikko jossa ko. käsijarru. Siinä vanhemmassa vaihteistokäsijarrussa oli vain pitempi kahva. Eikä vastaanväittäminen estä sitä jarrupakkaa leikkaamasta jos ajetaan käsijarru päällä. Syksyllä jäi erään kaverin Fordson jumiin juuri tästä syystä. Aika hankala siirrettävä kun pyörät ei pyöri. Agriline myy siihen hammaskaarta. Purkaamosta löytyy osia Suomestakin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], Lurkus, metalisti, teemu272 ja 31 vierailijaa