Olympian magneetto ongelma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
yamaha122
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2010 6:52 am
Viesti:

Olympian magneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja yamaha122 »

Osaisikohan joku auttaa?

1-pyttynen olympia 4-5hp vuosimallia 1950.
Magneettona magneetti malli (ei laukaisu magneetto).

Kipinä löytyy:
Irrallaan
Koneen päällä
Omalla paikalla väärinpäin (käsin pyörittäen)

Mutta kun magneetto paikallaan ja veivaa kammesta kipinää ei ole.

Kahta eri magneettoa kokeiltu ja eroa ei ollut.
Woodsman
Viestit: 3973
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Yleensä magneetto antaa huonosti kipinää väärin päin. Onko laite moottorin oma vai jostakin irrallisena haalittu ?
Yksi syy voi olla että paikallaan pyörimisnopeus ei riitä. Onko alkuperäisenä laukaisumagneetto ? Se varmistaa kipinän pienelläkin pyörimisnopeudella.
Toinen syy voi olla toisiokäämin langan katkeaminen. Kipinä hyppää muutaman millin katkoksen yli mutta aikaa myöten väli kasvaa niin suureksi ettei kipinää tule.
Tämä katkos tulee helposti magneettoon kuin magneettoon kun sitä/niitä pyöritellään ilman kipinän maadoitusta ja purkautumaton kipinä "jää" sisälle. Maadoita aina tulpanjohto kun kokeilet magneettoa !
Kun on kyseessä magneetto jossa käämitys pyörii, kondensaattori on siellä mukana myös. Jos se on huono, kipinää ei tule , varsinkaan kuumana.
Magneettomies Vesa Vuorela,(050 545 1800), auttaa !
-52..... and still kicking !
yamaha122
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2010 6:52 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja yamaha122 »

Eli antaa kipinän kun maadottaa magneeton runkoon.
Antaa kipinän tulppaan, myös kun tulppa on maadoitettu itse moottoriin.
Kipinä katoaa kun magneetto asennettu paikalleen.
Irrallaan antaa kipinän myös hitaalla nopeudella.

Magneetto on koneen oma ja on myös toiminut kyseisellä magneetolla.
Rippe
Viestit: 457
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: Savonmua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rippe »

Ei noissa pienissä Olympioissa ole alunperinkään laukaisulla varustettua magneettoa. Mittaa hiilirenkaan ja ankkurinrungon välistä yleismittarilla onko yhteyttä? Noin 4,5kilo ohmia olisi hyvä. Jos yhteyttä ei ole on toisiokäämi poikki, mikä on hyvin yleistä.

Tarkasta myös kärjet. Ei riitä että hiomapaperilla välistä pyyhkäisee. Jos mahdollista irrota kärjet ja kiillota huopalaikalla, siis ei millään hiomakivellä tai paperilla!

Vesa Vuorelaa voin suositella minäkin. Tekee hyvää työtä ja neuvoo kyllä.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Olympian magneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

yamaha122 kirjoitti:Osaisikohan joku auttaa?

1-pyttynen olympia 4-5hp vuosimallia 1950.
Magneettona magneetti malli (ei laukaisu magneetto).

Kipinä löytyy:
Irrallaan
Koneen päällä
Omalla paikalla väärinpäin (käsin pyörittäen)

Mutta kun magneetto paikallaan ja veivaa kammesta kipinää ei ole.

Kahta eri magneettoa kokeiltu ja eroa ei ollut.
Näin äkkiseltään ajatellen maayhteys on poikki magneeton ollessaan paikalla. Puhdista magneeton jalka ja moottrissa oleva magneeton laani.

Jos olet katsonut kipinää auringonpaisteessa, niin se ei yleensä silloin näy, pitää olla varjoisaa tai hämärää.

Miten on tulpan laita? Onko sitä kokeiltu, että antaa tulppaan kipinää magneeton ollessa poissa vakituiselta paikaltaan?
yamaha122
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2010 6:52 am
Viesti:

Re: Olympian magneetto ongelma

Viesti Kirjoittaja yamaha122 »

konemies1 kirjoitti:
yamaha122 kirjoitti:Osaisikohan joku auttaa?

1-pyttynen olympia 4-5hp vuosimallia 1950.
Magneettona magneetti malli (ei laukaisu magneetto).

Kipinä löytyy:
Irrallaan
Koneen päällä
Omalla paikalla väärinpäin (käsin pyörittäen)

Mutta kun magneetto paikallaan ja veivaa kammesta kipinää ei ole.

Kahta eri magneettoa kokeiltu ja eroa ei ollut.
Näin äkkiseltään ajatellen maayhteys on poikki magneeton ollessaan paikalla. Puhdista magneeton jalka ja moottrissa oleva magneeton laani.

Jos olet katsonut kipinää auringonpaisteessa, niin se ei yleensä silloin näy, pitää olla varjoisaa tai hämärää.

Miten on tulpan laita? Onko sitä kokeiltu, että antaa tulppaan kipinää magneeton ollessa poissa vakituiselta paikaltaan?

Molemmat puhdistettu.
Toimii omalla paikallaan ollessaan väärin päin eli kun pystyy pyörittämään käsin.
Tulppa on uusi ja toimii (magneetto pöydällä ja omalla paikallaan).
W_Cub Sr.
Viestit: 1116
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
Paikkakunta: E-P maa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja W_Cub Sr. »

Vaikuttaisi siltä että levy jossa katkojankärjet ovat kiinni, on siirtynyt suhteessa ankkuriin. Onko akselin kartiolla oleva kiila ehjä? Onko magneetto ollut purettuna ? Muistelisin että joissakin on akselissa kaksi kiilauraa eri pyörintäsuunnille! Vaikuttaako sytyshetken siirto kipinän tehoon?
jytykkä
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Syys 22, 2014 6:57 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jytykkä »

Mulla hävis kipinä kanssa kokonaan ja tänään töissä kaveri mittasi käämin. Kumma kyllä mittauksen jälkeen alko antamaan kunnon kipinää.
Lister
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lister »

Minkälaisia arvoja magneetosta löytyi mittaamalla?

Huonot kosketukset kärjissä ja hapettuneet käämiliitokset saattaa hävittää kipinän, vaikka itse käämitys olisikin vielä kunnossa. Rasvaa magneetoihin pitää laittaa hyvin niukasti, kärkipäähän varsinkin.
jytykkä
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Syys 22, 2014 6:57 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jytykkä »

Mittausarvoista en tiiä tarkemmin. Kaveri vaan mittaili sitä ja sano että pitäs olla kunnossa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Arto K, Bing [Bot], ch, Google [Bot], harris820, Kulju ja 58 vierailijaa