Majuriin orbitrol

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

superi
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2007 10:05 pm
Viesti:

Majuriin orbitrol

Viesti Kirjoittaja superi »

Eli varmaan aiemmin käyty keskusteluja, mutta kysytään taas. Siis Majoriin ollaan pistämässä orbitrolia. Nyt siis lähinnä kysysmys siitä että mihin sylinteri sijoitetaan. Kyseessä on läpimenevä sylinteri. Jostakin kuulin että kun etuakselin kääntä ympäri ja pistää sen sylkyn raidetangon tilalle, siis taktorin rungon etupuolelle. Onko arvon masinisteilla esittää omia ratkaisuja asiaan?
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Miten aiot kiinnittää sylinterin jos männän päät kiinnittäisitkin pyöriin?

Jos nyt oikein ymmärsin..
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Re: Majuriin orbitrol

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ke Joulu 26, 2018 12:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
superi
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2007 10:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superi »

kivimiehelle vastaus. Sylkky kiinnitetään keskeltä ns. häränsilmän avulla eli se on saranoitu keskipisteestä.
Lucaalle: ei kannata hankkia uudempaa kun käyttö on vähäistä ja mitä peruuttamaonta siinä on jos on hydrauli ohjaus. Vai olenko ainoa joka aikoo majuriin hydrauli ohjauksen?
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ke Joulu 26, 2018 12:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
superi
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2007 10:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superi »

Toki ymmärrän, mutta vanhat osat on jo rempattu viimesen päälle. Mutta en näe siinä mitään väärää että venttiilikopan kannen kromaa ja pistää hytin ja orbitrolin. Kun ostin majurin oli siihen hitsailtu jo vaikka mitä viritystä. Luulen kuitenkin että tommonen siisti tehty parantelu on parempi kun harjateräksestä tehdyt viritykset. Toki jokaisella on mielipide ja kaikilla on oikeus se ilmaista ja riitaa en missään tapauksessa haasta.
superi
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2007 10:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superi »

Niin ja sen verran vielä alkuperäiseen kysymykseen, että onko arvon masinisteilla muita ideoita.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

superi kirjoitti:kivimiehelle vastaus. Sylkky kiinnitetään keskeltä ns. häränsilmän avulla eli se on saranoitu keskipisteestä.
Lucaalle: ei kannata hankkia uudempaa kun käyttö on vähäistä ja mitä peruuttamaonta siinä on jos on hydrauli ohjaus. Vai olenko ainoa joka aikoo majuriin hydrauli ohjauksen?
Eipä toimi noin, pyörien kääntyessä sylinterin pitäisi päästä vapaasti liikkumaan myös traktorin pituussuunnan mukaisesti, muuten joudut lisäämään myös molempiin männänpäihin ympäripyörivän kuulanivelen auton hammastanko ohjauksen tapaan. Tosi vaikeaksi menee noin. Jos taas sylinteri kiinnitetään koneen pituus suuntaan ja nivelletään takapäästään niin on toimivampi ja yksinkertaisempi ratkaisu.
Racingrabbit
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:36 am
Paikkakunta: Kyröskoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit »

Oliko orbitrolin tarvikkeet valmiiksi "hyllyssä" vai miksi moiseen ratkaisuun päädyit?
Itse ajattelin jos sijoittaisi valmiiseen Majoriin tarkoitettuun ohjautehostinpakettiin,joita on tullut kohtuuhinnalla myyntiin.

Kuva

Ruotsista tehostinsarjaa saa sitten kuulema halvemmalla,mutta itse ajattelin tilata mahdollisesti Englannista.
Super Major -63
Major 4000 -68
Yanmar YB1200S pikkukaivuri
Kawasaki KZ 750 Spectre -82 "museopyörä"
Honda XLV750R -85 "museopyörä"
MB DB813 "Hobby" matkailuauto
superi
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2007 10:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superi »

On orbitrooli valmiina. Kivimiehelle: eikös häränsilmä nimen omaan päästä sylkyn liikkuun ylös-alas ja eteen-taakse, siis myös traktorin pituus suuntaan
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Mitä jos olis toi sylinteri kiinni moottorin sivulla, eteenpäin osottava
männänvarsi nivelellä siinä missä nyt on simpukalta tuleva tanko, ja toinen
männänvarsi liikkuu vaan huvikseen, ehkä viimeksmainittu koteloituna
ettei sivullisten tartte kummastella. Kaksvartisuus, tai siis läpimenevä
männänvarsi olis kumminkin sikäli hyödyks, että sylinterin liike on yhtä
nopea molempiin suuntiin.

Sitäpaitsi muistuttais Majorin alkuperästä tehostinta...
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Voithan koittaa jos et hiffaa ongelmaa, älyät sen ennen kuin ehdit tehdä valmiiksi. Toi tehostin olis toimivampi ratkaisu muutenkin, jos moottori on pysäksissä niin orbin mittamoottori muuttuu pumpuksi, mutta ohjaus niin on surkeaa.
superi
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2007 10:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superi »

Ylioyjan idea oli myös ensimmäisenä mielessä, mutta hytti tulee tielle. No Tarvii tutkia jos sais hyttiin tehtyä jonkin muutoksen.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Häränsilmä meinannee palloniveltä ninkun vetovarren päässä.
Ohjauksen ollessa laidassa raidetanko (tai se sylinteri) on lähempänä
etuakselia kuin ohjauksen ollessa keskellä.
Vaikeeta tehdä riittävän vähävälyksinen kiinnitys joka sopeutuu siihen liikkeesseen.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

ylioyja kirjoitti:Häränsilmä meinannee palloniveltä ninkun vetovarren päässä.
Ohjauksen ollessa laidassa raidetanko (tai se sylinteri) on lähempänä
etuakselia kuin ohjauksen ollessa keskellä.
Vaikeeta tehdä riittävän vähävälyksinen kiinnitys joka sopeutuu siihen liikkeesseen.
Mahdotonta, joku joutuu joustamaan.
Racingrabbit
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:36 am
Paikkakunta: Kyröskoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit »

kivimies kirjoitti:
ylioyja kirjoitti:Häränsilmä meinannee palloniveltä ninkun vetovarren päässä.
Ohjauksen ollessa laidassa raidetanko (tai se sylinteri) on lähempänä
etuakselia kuin ohjauksen ollessa keskellä.
Vaikeeta tehdä riittävän vähävälyksinen kiinnitys joka sopeutuu siihen liikkeesseen.
Mahdotonta, joku joutuu joustamaan.

Olenko ymmärtänyt oikein,eikös tämä ratkaisu juuri salli sen "joustamisen"?

Kuva


Tässä vaan läpimenevällä männällä olevaa sylinteriä sovellettu maastautokäytössä,mutta eikös uudemmissa traktoreissa ole kaikissa tälläinen rakenne?
Super Major -63
Major 4000 -68
Yanmar YB1200S pikkukaivuri
Kawasaki KZ 750 Spectre -82 "museopyörä"
Honda XLV750R -85 "museopyörä"
MB DB813 "Hobby" matkailuauto
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Kai orbi on toimivampi, ei kai niitä muuten tehtäisi. Niinhän noita on laitettu uudemmissa koneissa, että männänvarren päissä on kääntyvät tangot ja sylinteri on kiinni rungossa.

Jälkikirjoitus: Eli juuri niin kuin kuvassa yllä.
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Orbi tulee uuteen traktoriin huomattavasti edullisemmaksi kuin mekaaninen tehostettu. Racingrabbit, tolla tavalla kiinnitettynä sylinteri toimii, niinkuin kuvasin kuin hammastanko ohjaus mutta jos sylinteri kiinnitetään keskeltä nivelellä joka sallii pyörimisen joka suuntaan ja männän molemmat päät yhdistetään pyöriin, niin ei ratkaisu toimi koska sylinterin pitäisi päästä liikkumaan koneen pituus suunnassa lähemmäs ja kauemman etuakselista, niin kuin ylioyjakin asian oikein ymmärsi.
hlamm
Viestit: 281
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 10:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlamm »

jos ajattelit kiinnittää sylinterin etuakseliin niin pitää olla niveliä niin paljon että loppuu tila kesken. tiehöylistä voi katsoa mallia . norverkin tiehöylässä on systeemi joka sopisi myös traktoriin. siinä on sylinterinvarren päät kiinni akselissa ja sylinteriputki liikuttaa pallonivelellä raidetankoa.
volvo320
Viestit: 164
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 8:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja volvo320 »

Sylinteri suoraan pyörään.Vanhemmissa valmet702 oli koneen sivussa.teki ajosta aika surkian.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 45 vierailijaa