Manuel kirjoitti:Jarkko kirjoitti:Manuel kirjoitti:Kyllä se jarrutus suuremmasta nopeudesta kestää sen 15 sekunttia helposti
Melkoisen paksu väite, jos puhutaan maantienopeuksista.
Koitas ottaa kellolla aikaa ja huomata, kuinka pitkä aika on 15 sekuntia. Siinähän ehtii käydä kusellakin.
Se toinen potenssi tulee vastaan.
Mutta se potenssi ei tule enää todellisen pysähtymisajan päälle. Googlella haettuna mun 26 vuotta vanhan Nissanin kiihtyvyys 0-100 km/h on 13 sekuntia. Miten jarruttamiseen 100-0 km/h voisi mennä enemmän aikaa? Ei, ei mitenkään....
Manuel kirjoitti:Jarkko kirjoitti:Manuel kirjoitti:Jo sen kun vaihtaa kuluneen levyn uuteen huomaa jarrutustehossa.
Tiedän. Uusi levy ja uudet palat ottavat aina huonommin kiinni. Kun ne ovat mukautuneet toisiinsa, jarrutusteho palaa ennalleen. Muuten jarrulevy ja -palat eivät tiedä, paljonko on kilometrejä takana. Jarruosien liikegeometria ei muutu kilometrien myötä, eikä materiaalien pinnat muutu, jos eivät ole halvinta roskaa.
Ei nyt sekoiteta levyn sisäänajoa tähän. Kulunut levy on ohuempi, siksi kuumenee nopeammin ja häipymisilmiö alkaa kasvamaan. Niillä levyilläkin on alamittansa. Löytyy valusta.
OIU jo yllä sanoi, että vasta 3. kierrokseksella Alastarossa alkoi jarrut häipymään. Viittaat Manuel suureen vauhtiin. Pitää olla melkoinen vauhti, jos jarrutusmatka on sama, kuin Alastaron radan pituus x 3.
Manuel kirjoitti:Jarkko kirjoitti:Manuel kirjoitti:Jos siellä levyn sisällä olisi kylmää niin ei se levy kauaa punaisena hehku.
Normaalissa perheautossa en ole nähnyt hehkuvan vielä koskaan.
Ei sitä päivänvalossa näekään, pimeällä kyllä.
Jos hehkuisikin, korkeintaan pinta hehkuu. Läpikuuma se ei ole, joten paksuntamisesta ei ole mitään hyötyä.
Manuel kirjoitti:Jarkko kirjoitti:Manuel kirjoitti:ABS on eri asia kuin akseleiden välisen jarrutehon säätely. ABS'n puuttuminen peliin on aina ei toivottu ilmiö, joka pidentää jarrutusmatkaa. Hyöty lähinnä siinä että korjaa kuskin mokia.
En usko että kenelläkään perheautokuskilla on niin täydellinen jarrujalka, että pystyy pysäyttämään auton lyhyemmällä matkalla ilman ABS:ää, kuin ABS:n kanssa, eli on pelkkää teoriaa, että ABS pidentää jarrutusmatkaa. Se, että ABS toiminnallaan parantaa myös etu-/taka-akseleitten välistä jarrutasapainoa syö teorian, että ABS pidentää jarrutusmatkaa.
ABS joutuu löysäämään jarrun toimiakseen. Tästä seuraa pätkä jolla pyörä ei jarruta. Helppo kokeilla jos on jyrkkä luminen tai jäinen mäki. Jos jarruttaa niin ettei ABS puutu, pysähtyy nopeammin. Jos se puuttuu jarrutukseen pitenee jarrutusmatka. Minulla on tuollainen kohta 300 metrin ajon jälkeen ja asia tulee testattua vaikka joka päivä.
Mä en ole ABS-autolla päässyt koskaan ajamaan, mutta täällä ollaan päinvastaista mieltä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lukkiutumaton_jarru
"Perinteiseen jarrujärjestelmään verrattuna ABS:n jarrutusmatka on märällä ja liukkaalla pinnalla lyhyempi, pehmeällä tiellä jarrutusmatka on pidempi. Monet ABS-tekniikat ovat myös kuivalla tehokkaampia."
Näyttäisi olevan juuri päinvastoin, mitä sinä selität. Oletkohan sinäkään koskaan ajanut ABS-jarrullista autoa?
Manuel kirjoitti:Kaivelepa muuten niitä Toyotan levyjen mittoja.
Olihan ne jo tuossa edellisellä sivulla.
Tureq kirjoitti:Avensis II jarrulevyjen halkaisijat: Eteen joko 278 tai 295mm jäähdytetyt, taakse 280mm
Corolla 12 eli 2002-2007 eteen 255-295mm jäähdytetyt, taakse 258-269mm.
Melkoisia jöötejä nykyjarruissa.
Mulla ei noin iso mahtusi varmaan vanteen sisään ilman jarrusatulaakaan. Vannekoko mulla on 13 ". Nykyrenkaissa nuo ovat varmaan maksimimitat, mitä jarrussatulan kanssa mahtuu vanteen sisään, eli turha itkeä pienistä jarrulevyistä. Mullakin jarrusatula menee n. sentin päässä vanteen sisäpinnasta, mutta levyn halkaisijaa en tiedä.
Eri asia sitten, jos on niin paljon ylimääräistä pätäkkää, että voi investoida vanteisiin, joihin voi vetää päälle vain kissannahat. Niitten sisään mahtuu taas pari tuumaa isommat jarrulevyt. En tiedä millaiset tuollaiset vanteet ovat ajaa, mutta pieneen koloon ajaessa voi hampaista irrota paikat, kun rengas ei jousta yhtään.