Toyota vastatuulessa

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Lukittu
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

TepaR kirjoitti:Taitaa olla vannoutunut Toyota-mies hän, joka moista kirjoittaa.... Toyotaanhan ei kunnollista automaattia ole saanut, vain näitä viuuu-töks-viuuu-töks-vaihteistoja.
Nissanilla minä ajan.

Erään entisen työpaikan kolhoosiautoina oli pari Toyotaa, joilla minäkin ajoin yhteensä jonkin verran päälle 100 000 km, ehkä vajaa 200 000. Molempiin kertyi mittariin jotain 200 000 -300 000 km, ennen kuin menivät muutaman vuoden ikäisinä vaihtoon. Käsittämättömän kestäviä. Tällaisia kolhoosiautoja kun poljetaan ihan surutta menemään. Vaikka tämä tapahtui joskus 90-luvun alussa, toisen autoista näin liikenteessä vielä pari vuotta sitten. Vähän oli jo alkanut savuttamaan....
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Skaleton
Viestit: 798
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 1:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skaleton »

Yleisesti semmoinen pieni vinkki vielä, että ihan oikeasti auton pysäyttää se kitkavoima joka muodostuu renkaan ja tien väliin. Se on sama voima joka kääntää auton jyrkässä kurvauksessa ja jopa pysäyttää auton nopeimmalla mahdollisella tavalla ilman jarruja ajoneuvon kääntyessä juuri teoreettisen sopivasti poikittain jolloin pyörät pysähtyvät auton ollessa poikittain vaikkei jarrutettaisi. Eli auto pysähtyy kuin tehokkaimmassa lukkojarrutuksessa ja jarrut ovat tilanteen jälkeen kylmät, ne eivät siis primäärisesti hukkaa auton liike-energiaa, vain sekundäärisesti höyhenjarrutusabssipistelyssä.

Vellit ja puurot sekoaa siinä, että kyse on metriaaleista, jotka kestävät vaikka kuumenisivatkin , se on se pointti
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Jarkko kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Kyllä se jarrutus suuremmasta nopeudesta kestää sen 15 sekunttia helposti
Melkoisen paksu väite, jos puhutaan maantienopeuksista. :shock: Koitas ottaa kellolla aikaa ja huomata, kuinka pitkä aika on 15 sekuntia. Siinähän ehtii käydä kusellakin.
Se toinen potenssi tulee vastaan.
Jarkko kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Jo sen kun vaihtaa kuluneen levyn uuteen huomaa jarrutustehossa.
Tiedän. Uusi levy ja uudet palat ottavat aina huonommin kiinni. Kun ne ovat mukautuneet toisiinsa, jarrutusteho palaa ennalleen. Muuten jarrulevy ja -palat eivät tiedä, paljonko on kilometrejä takana. Jarruosien liikegeometria ei muutu kilometrien myötä, eikä materiaalien pinnat muutu, jos eivät ole halvinta roskaa.
Ei nyt sekoiteta levyn sisäänajoa tähän. Kulunut levy on ohuempi, siksi kuumenee nopeammin ja häipymisilmiö alkaa kasvamaan. Niillä levyilläkin on alamittansa. Löytyy valusta.

Jarkko kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Levy on ainoa puskuri lämpöenergialle. Siihen se energia on työnnettävä, eikä kummosta fysiikkaa tarvita tajuamaan että kevyempi levy lämpiää enemmän..
Unohdat, että levyn tehtävä on ottaa vastaan liike-energiaa. Liike-energia muuttuu lämmöksi, mutta niinhän kaikki energia muuttuu.

Luulisi sun olevan kiinnostunut jousittamattoman massan määrästä. Jousittamaton massa kasvaa, jos levynkin massa kasvaa.
Jos pitää valita kunnollisten jarrujen ja jousittamattoman painon välillä, niin sillä levyn keventämisellä saavutetaan vähän ja menetetään paljon. Juuri se lämmöksi siirtynyt energia tarvitsee sen varastonsa, mistä se haihdutetaan ilmaan.
Jarkko kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Jos siellä levyn sisällä olisi kylmää niin ei se levy kauaa punaisena hehku.
Normaalissa perheautossa en ole nähnyt hehkuvan vielä koskaan.

Ei sitä päivänvalossa näekään, pimeällä kyllä.
Jarkko kirjoitti:
Manuel kirjoitti:ABS on eri asia kuin akseleiden välisen jarrutehon säätely. ABS'n puuttuminen peliin on aina ei toivottu ilmiö, joka pidentää jarrutusmatkaa. Hyöty lähinnä siinä että korjaa kuskin mokia.
En usko että kenelläkään perheautokuskilla on niin täydellinen jarrujalka, että pystyy pysäyttämään auton lyhyemmällä matkalla ilman ABS:ää, kuin ABS:n kanssa, eli on pelkkää teoriaa, että ABS pidentää jarrutusmatkaa. Se, että ABS toiminnallaan parantaa myös etu-/taka-akseleitten välistä jarrutasapainoa syö teorian, että ABS pidentää jarrutusmatkaa.
ABS joutuu löysäämään jarrun toimiakseen. Tästä seuraa pätkä jolla pyörä ei jarruta. Helppo kokeilla jos on jyrkkä luminen tai jäinen mäki. Jos jarruttaa niin ettei ABS puutu, pysähtyy nopeammin. Jos se puuttuu jarrutukseen pitenee jarrutusmatka. Minulla on tuollainen kohta 300 metrin ajon jälkeen ja asia tulee testattua vaikka joka päivä. Kun Honda kehitti lukkiutumattomat jarrunsa ALB'n olivat ne huonoimmat jarrut mitä autoista löytyi. Jarrutusmatka 100 kmt yli 60 metriä. Lisäksi moni ABS 3-piirinen. Molemmat takapyörät saman venttiilin takana. Tällöin löysää myös sen pitävänkin takapyörän koska sivuttaispitoa ei saa menettää. Edelleen ABS auttaa hallittavuuteen mutta pidentää jarrutusmatkaa. Akseleiden välisen jarrutustehon säätö lyhentää jarrutusmatkaa, koska koko taka-akselin pito hyödynnetään.

Kaivelepa muuten niitä Toyotan levyjen mittoja.
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

Teorioista en tiedä mitään, mutta omalla japsiautolla olen ollut parinakin kertana ajamassa Alastaron moottoriradalla ja jarrujen teho heikentyy vasta n. 3 kierroksen jälkeen. Toki tehoa on vain 70hp, mutta täysillä kuitenkin ajetaan ja jarrut on niin kovilla kuin ko. autolla on mahdollista. Etulevyt on jäähdyttämättömät ja mitoiltaan 243x13mm.

Normaaliajossa on kaasu hirttänyt 8 vuoden aikana muutaman kerran, johtuen kaasarin kurkun (kaasuläpän) jäätymisestä nollakeleillä, kylmällä koneella imuilman esilämmitys vissiin temppuilee. Mitään vaaratilannetta ei tule kun moottorin sammuttaa, jarruja pitää tietysti tarvittaessa polkea hiukan lujempaa, koska tehostimesta puuttuu alipaine.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Arskasuuri
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2010 7:01 pm
Viesti:

Gm vs Toyota jne...

Viesti Kirjoittaja Arskasuuri »

Kirjoitanpa oman mielipiteeni asiasta ja hieman asian vierestäkin:

Toyota on ollut maailman vähävikaisin auto monena vuonna tilastojen mukaan, joten yksi "isompi" vika näkynee hieman helpommin uutisoinnissakin.

Omien kokemusten mukaan Toyotan keskimääräinen laatu on heikentynyt sen jälkeen kun tehtaita alettiin laittamaan muuallekin kuin Japaniin. Itse en ostaisi enää yhtään Toyotaa jonka valmistusnumero alkaa muuten kuin JT- merkinnällä. (= valmistettu Japanissa) Omistin aiemmin useita vanhempia Toyotia ja käytin niitä päivittäiseesä ajossa.

GM:stä näkyi olevan jonkun mielipide täällä että "ovat olleet aivan laaduttomia 70-luvun jälkeen". Perusteluita olisi myös mukavaa lukea moisen väitteen tueksi.

Itse väitän että esim 80-luvun mallit mitä Suomessa on, kärsivät enemmänkin asianmukaisen huollon puutteesta. Tämä siksi että suurin osa noista vuosimalleista lienee näitä uitettuja pakettiautoiksi muutettuja farmareita joita ei edes lähtömaassa ole huollettu kunnolla jos ollenkaan.

Nämä farmarit ovat siellä rapakon takana olleet sellaisia perheiden kakkos- tai kolmosautoja joista kukaan ei oikeasti huolehdi ja joilla ajaa kuka tahansa perheenjäsen tarvittaessa. Joskus jopa naapurikin.

Itselläni on tällä hetkellä 4 tuollaista pihalla, ja mitä vikoihin tulee näissä useita satoja tuhansia maileja (tai kilometrejä) ajetuissa laitteissa, niin ovat aika vähäiset ja useimmiten johtuvat auton iästä ja ajetuista kilometreistä. Tilanne ei muutu vaikka vertaa bensamoottorillista dieselmoottorilliseen. Ajan näillä laitteilla jo päivässä n 200 km työmatkoja, eli eivät ole pelkästään harrastelaitteita.

Pitää muistaa että tuoreinkin tuollainen farmari lienee jostain 90-luvun taitteesta jolloin niillä kaikilla on ikää jo vähintään 20 vuotta. Laadutontako ?

Summa summarum: Kun katsellaan mitä tahansa automerkkiä, niin kaikissa niissä alkanee esiintymään erinäisiä vikoja ennen pitkää. Toiset johtuvat kilometreistä toiset vuosista. Suurimmassa osassa on ollut "takuuvikoja" joita myös ominaisuuksiksi nimitetään. Se että Toyota on nyt saanut näin suuren huomion näin "pienellä" takuuvialla johtunee siitä että viestintä on tehokkaampaa nykyään kuin aiemmin ja siitä että Toyotassa ei vikoja ole liiemmin ollut aikaisempina vuosina. Huomio negatiivisuudessaan on mielestäni ansaitsematonta ottaen huomioon aiemman luotettavuuden ko automerkissä.
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Toivotan sydämellisesti tervetulleeksi tälle palstalle Arskasuuren, miehen joka puhuu asiaa.
meizer
Viestit: 2286
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 10:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meizer »

Mulla on nyt kaksi Englannissa valmistettua Toyotaa. Olen erittäin tyytyväinen. Jarrulevyjen kokoa en ole mitannu, mutta riittävältä tuntuvat. Kuten tuolla aikaisemmin kerroin, lähes kaikki länsiautot on kokeiltu. Yhtään kunnon autoa niistä ei löydy. Saksalaiset alkaa ohittaa jo Italialaisetkin vikaherkyydessä. Jos Toyotan laatu pysyy näin korkeella, en hevillä merkkiä vaihda. Ei kait Toyota turhaan ole myyntitilastojen kärjessä, vaikka täällä kuinka pimeessä jarrulevyjä tuijjotettaisiin :D

edit: esim 290000 ajetussa carinassa on alkuperäinen pakoputki :shock:
Arskasuuri
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2010 7:01 pm
Viesti:

Jotta tota..

Viesti Kirjoittaja Arskasuuri »

Borg: Kiitos lämpimistä tervetuliaissanoistasi. :D

Meitzer: En tarkoittanut että KAIKKI muualla kuin Japaniassa valmistetut Toyotat olisivat huonoja, vaan että niissä on tilastollisesti enemmän takuuvikoja kuin alkuperämaassa valmistetuissa kappaleissa. Siis: miksi ottaisin riskin ? :wink:
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Manuel kirjoitti:
Jarkko kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Kyllä se jarrutus suuremmasta nopeudesta kestää sen 15 sekunttia helposti
Melkoisen paksu väite, jos puhutaan maantienopeuksista. :shock: Koitas ottaa kellolla aikaa ja huomata, kuinka pitkä aika on 15 sekuntia. Siinähän ehtii käydä kusellakin.
Se toinen potenssi tulee vastaan.
Mutta se potenssi ei tule enää todellisen pysähtymisajan päälle. Googlella haettuna mun 26 vuotta vanhan Nissanin kiihtyvyys 0-100 km/h on 13 sekuntia. Miten jarruttamiseen 100-0 km/h voisi mennä enemmän aikaa? Ei, ei mitenkään....
Manuel kirjoitti:
Jarkko kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Jo sen kun vaihtaa kuluneen levyn uuteen huomaa jarrutustehossa.
Tiedän. Uusi levy ja uudet palat ottavat aina huonommin kiinni. Kun ne ovat mukautuneet toisiinsa, jarrutusteho palaa ennalleen. Muuten jarrulevy ja -palat eivät tiedä, paljonko on kilometrejä takana. Jarruosien liikegeometria ei muutu kilometrien myötä, eikä materiaalien pinnat muutu, jos eivät ole halvinta roskaa.
Ei nyt sekoiteta levyn sisäänajoa tähän. Kulunut levy on ohuempi, siksi kuumenee nopeammin ja häipymisilmiö alkaa kasvamaan. Niillä levyilläkin on alamittansa. Löytyy valusta.
OIU jo yllä sanoi, että vasta 3. kierrokseksella Alastarossa alkoi jarrut häipymään. Viittaat Manuel suureen vauhtiin. Pitää olla melkoinen vauhti, jos jarrutusmatka on sama, kuin Alastaron radan pituus x 3.
Manuel kirjoitti:
Jarkko kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Jos siellä levyn sisällä olisi kylmää niin ei se levy kauaa punaisena hehku.
Normaalissa perheautossa en ole nähnyt hehkuvan vielä koskaan.

Ei sitä päivänvalossa näekään, pimeällä kyllä.

Jos hehkuisikin, korkeintaan pinta hehkuu. Läpikuuma se ei ole, joten paksuntamisesta ei ole mitään hyötyä.
Manuel kirjoitti:
Jarkko kirjoitti:
Manuel kirjoitti:ABS on eri asia kuin akseleiden välisen jarrutehon säätely. ABS'n puuttuminen peliin on aina ei toivottu ilmiö, joka pidentää jarrutusmatkaa. Hyöty lähinnä siinä että korjaa kuskin mokia.
En usko että kenelläkään perheautokuskilla on niin täydellinen jarrujalka, että pystyy pysäyttämään auton lyhyemmällä matkalla ilman ABS:ää, kuin ABS:n kanssa, eli on pelkkää teoriaa, että ABS pidentää jarrutusmatkaa. Se, että ABS toiminnallaan parantaa myös etu-/taka-akseleitten välistä jarrutasapainoa syö teorian, että ABS pidentää jarrutusmatkaa.
ABS joutuu löysäämään jarrun toimiakseen. Tästä seuraa pätkä jolla pyörä ei jarruta. Helppo kokeilla jos on jyrkkä luminen tai jäinen mäki. Jos jarruttaa niin ettei ABS puutu, pysähtyy nopeammin. Jos se puuttuu jarrutukseen pitenee jarrutusmatka. Minulla on tuollainen kohta 300 metrin ajon jälkeen ja asia tulee testattua vaikka joka päivä.
Mä en ole ABS-autolla päässyt koskaan ajamaan, mutta täällä ollaan päinvastaista mieltä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lukkiutumaton_jarru

"Perinteiseen jarrujärjestelmään verrattuna ABS:n jarrutusmatka on märällä ja liukkaalla pinnalla lyhyempi, pehmeällä tiellä jarrutusmatka on pidempi. Monet ABS-tekniikat ovat myös kuivalla tehokkaampia."

Näyttäisi olevan juuri päinvastoin, mitä sinä selität. Oletkohan sinäkään koskaan ajanut ABS-jarrullista autoa? :shock:
Manuel kirjoitti:Kaivelepa muuten niitä Toyotan levyjen mittoja.
Olihan ne jo tuossa edellisellä sivulla.
Tureq kirjoitti:Avensis II jarrulevyjen halkaisijat: Eteen joko 278 tai 295mm jäähdytetyt, taakse 280mm

Corolla 12 eli 2002-2007 eteen 255-295mm jäähdytetyt, taakse 258-269mm.
Melkoisia jöötejä nykyjarruissa. :shock: Mulla ei noin iso mahtusi varmaan vanteen sisään ilman jarrusatulaakaan. Vannekoko mulla on 13 ". Nykyrenkaissa nuo ovat varmaan maksimimitat, mitä jarrussatulan kanssa mahtuu vanteen sisään, eli turha itkeä pienistä jarrulevyistä. Mullakin jarrusatula menee n. sentin päässä vanteen sisäpinnasta, mutta levyn halkaisijaa en tiedä.

Eri asia sitten, jos on niin paljon ylimääräistä pätäkkää, että voi investoida vanteisiin, joihin voi vetää päälle vain kissannahat. Niitten sisään mahtuu taas pari tuumaa isommat jarrulevyt. En tiedä millaiset tuollaiset vanteet ovat ajaa, mutta pieneen koloon ajaessa voi hampaista irrota paikat, kun rengas ei jousta yhtään.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

Manuel kirjoitti:
Kaivelepa muuten niitä Toyotan levyjen mittoja.
Tein pikaisen tutkimuksen 1995 vuosimallin keskiluokan autojen etujarrulevyistä.

Citroen Xantia 1.8 266x20,5
Fiat Tempra 1,6 240x11
Ford Escort 1,8 239,5x20
Honda Civic 1,6 240x21
Lada 1700 252x10,5
Mazda 323 1.8 257x22
Mitsubishi Lancer 1,6 236x18
Nissan Almera 1,6 247x18
Opel Astra 1,6 236x20
Seat Cordoba 1.6 239x12
Suzuki Baleno 1,6 235x20
Toyota Corolla 1,6 255x22
Vw Golf 1.8 239x12
Volvo 440 260x12

lähde: http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/JARRU1.pdf
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
luminpe1
Viestit: 1128
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Jos Manuel -tai kuka muu hyvänsä -ajaa niin että jarrulevyillä on tapana olla punahehkuiset, niin silloin olisi ehkä laittaa jäitä muuallekin kuin jarrulevyille. Katsoin uuden Verson testiä Tekniikan Maailmasta. Jarrujen pitoa ja jarrutustehon tasaisuutta kehuttiin esimerkillisiksi. Mitä siis tehtaan vielä tarvitsisi tehdä?
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

luminpe1 kirjoitti:Jos Manuel -tai kuka muu hyvänsä -ajaa niin että jarrulevyillä on tapana olla punahehkuiset, niin silloin olisi ehkä laittaa jäitä muuallekin kuin jarrulevyille. Katsoin uuden Verson testiä Tekniikan Maailmasta. Jarrujen pitoa ja jarrutustehon tasaisuutta kehuttiin esimerkillisiksi. Mitä siis tehtaan vielä tarvitsisi tehdä?
Tässä näyttää kirjoittajilta unohtuvan mistä olikaan kysymys. Tarkkaan ottaen siitä että Toyotan nopeus saattaa karata käsistä kaasupolkimen vuoksi. Silloin ei niiden jarrut riitä pysäyttämään autoa jossa moottori vetää täysillä. Siksi niitä onnettomuuksia on sattunut.

Paremmilla jarruilla saattaisi onnistua. Suomen kattonopeuksille ne riittävät.

Kun on kyse Toyotan huonosta moraalista turvallisuuden suhteen, niin eikös joku yritä heti vääntää keskustelua aivan muihin ominaisuuksiin.

Jos sanoisin mitä Toyotan pitäisi tehdä, niin koko turvallisuusajattelu uusiksi. Ajo-ominaisuuksista lähtien. Siellä ei ole juuri mitään mihin ei pitäisi puuttua. Vaan ei se sen jälkeen enää Toyota olisikaan.

Se mitä itse voi tehdä Toyotan jarruille, on laittaa Jurid'in jarrupalat. Ne on tehty vapaata nopeutta varten. Samalla pitää olla varuillaan ettei sekoita niitä sellaiseen merkkiin kuin Jufi. Samanvärinen paketti, sinikeltainen ja yritetään väittää että olisi sama. On täysin ala-arvoinen jarrupala, luokkaa Biltema. On kokeiltu. Hyvä tapa hävittää jarrut suuremmilla nopeuksilla. Saattavat olla huonommat kuin alkuperäiset.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Xantiassa suurimmat halkaisijat jarrulevyissä :shock:

Näissä Xantioissa vaikuttaa käsijarru siis etujarruihin. Se kääntää sellaisella kammella mäntiä levyyn kiinni. Taikka toista tarkalleen ottaen, koska siinä on sellainen liukuva satula. Veikkaan että teho on melko kova koska hienosti sillä pysähtyy, olen kokeillut. Jäähdytettävät levyt. Kerran oli kaverilla hiertynyt käsijarruvaijeri, sen se tekee 100 000km - 200 000km välein. Sellainen kiekura kuluttaa kuoren, joka pitää renkaan kääntyessä vaijeria oikeassa kohti. Hiertymästä pääsee vesi, joka jäätyy ja jumittaa. (tuon kohdan voi ehkäistä letkun pätkällä vaijerin päällä, jota vaihedellaan aina joskus) Kaveri oli ajanut jumittavalla jarrulla 10km meille. Levy hehkui ihan punaisena pihalla parkissa, ja vannekkin oli todella kuuma. Siinä oli liike-energia muuttunut lämpöenerhiaksi. Jarru ei kuitenkaan mennyt pilalle, eikä edes levy kieroon.

Itse herkistelin katsastukseen jarruja uusien levyjen takia, koska palat oli vanhat. Samalla puhdistelin pakoputkea päästömittausta varten. 100km/h vauhtia kolmosella; jarrut ja kaasu pohjaan. Vauhti hidastu joka kerralla, olis vaikka pysähtynytkin, jos vaan olis jarruttanut tarpeeksi kauan. Mutta kyseessä onkin vanha laiska etukammioturbodiesel ja tehoa vain 90hv.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

OIU kirjoitti:
Manuel kirjoitti:
Kaivelepa muuten niitä Toyotan levyjen mittoja.
Tein pikaisen tutkimuksen 1995 vuosimallin keskiluokan autojen etujarrulevyistä.

Citroen Xantia 1.8 266x20,5
Fiat Tempra 1,6 240x11
Ford Escort 1,8 239,5x20
Honda Civic 1,6 240x21
Lada 1700 252x10,5
Mazda 323 1.8 257x22
Mitsubishi Lancer 1,6 236x18
Nissan Almera 1,6 247x18
Opel Astra 1,6 236x20
Seat Cordoba 1.6 239x12
Suzuki Baleno 1,6 235x20
Toyota Corolla 1,6 255x22
Vw Golf 1.8 239x12
Volvo 440 260x12

lähde: http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/JARRU1.pdf
Ainakin tuossa -91 Jetassa jäähdytetyt levyt edessä. Yritin mittailla tuon nykyisen kulkineen jarruja. Kahan luettelosta ei sitä löytynyt. Se 300 mm halkaisijana piti paikkansa, levyn paksuuden pystyy tarkasti mittaamaan vasta jos pyörä on irti. Arvioisin että n. 27 mm. Siinä siis 4 tällaista levyä hillitsemässä. Painonjakauma tasan etu ja taka-akselin välillä. Nokkapainoinen etuvetovehje kuormittaa etujarrujaan huomattavasti enemmän ja vaatisi myös sen huomioimista mitoituksessa. Pysähtyminen nojaa niissä kahteen pienempään levyyn.
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Kommentteja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

No Manuel kommentoippa nyt niitä alimittaisia Toyotan jarruja kun tuolla aiemmin niitten massaa ja kokoa väitit pienemmäksi, kuin eurooppalaisissa, jotka sentään on mitoitettu autobaanalle koviin nopeuksiin.
Ainakin tuo yllä oleva taulukko näyttää ihan jotain muuta Toyotan osalta.
Kannattaa muistaa missä olosuhteissa siellä Japanissa ajellaan, saattaa niitä jarrutustilanteita tulla eteen hieman useammin, kuin täällä euroopassa.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

Manuel kirjoitti:Nokkapainoinen etuvetovehje kuormittaa etujarrujaan huomattavasti enemmän ja vaatisi myös sen huomioimista mitoituksessa. Pysähtyminen nojaa niissä kahteen pienempään levyyn.
Kuormittaa huomattavasti enemmän kuin mikä?

Mulla on sellainen käsitys että aina suurin osa jarrutustehosta saadaan aikaan etujarruilla, oli sitten auto tai mp kyseessä, ja etu- tai takavetoinen.
Viimeksi muokannut Lucas, La Maalis 13, 2010 6:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Jetan levy

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Jetassa -91 1,6/1,8 levyn koko 239x12, todella massiivinen levy koviin nopeuksiin, verrattuna Toyotan rimpulaan 255x22.
Ettet vaan mittaile niitä levyjä Kekkosen kalamitalla, sillähän mitattiin 60- luvulla lapissa poikavauva, joka painoi 18kg synnyttyään.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Manuel kirjoitti:Tarkkaan ottaen siitä että Toyotan nopeus saattaa karata käsistä kaasupolkimen vuoksi. Silloin ei niiden jarrut riitä pysäyttämään autoa jossa moottori vetää täysillä. Siksi niitä onnettomuuksia on sattunut.
Kaasupolkimen viasta on turha syyttää jarruja. Pikemminkin se kertoo moottorin tehokkuudesta, kuin jarrujen huonoudesta.

Näyttää siltä, että Toyotan jarrut ovat vähintään yhtä hyvät kuin muillakin, joten jos kaasupoljinvika iskee mihin tahansa muuhunkin autoon, niin onko se silloinkin jarrujen vika?
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Manuel kirjoitti:Ainakin tuossa -91 Jetassa jäähdytetyt levyt edessä. Yritin mittailla tuon nykyisen kulkineen jarruja. Kahan luettelosta ei sitä löytynyt. Se 300 mm halkaisijana piti paikkansa, levyn paksuuden pystyy tarkasti mittaamaan vasta jos pyörä on irti. Arvioisin että n. 27 mm. Siinä siis 4 tällaista levyä hillitsemässä. Painonjakauma tasan etu ja taka-akselin välillä. Nokkapainoinen etuvetovehje kuormittaa etujarrujaan huomattavasti enemmän ja vaatisi myös sen huomioimista mitoituksessa. Pysähtyminen nojaa niissä kahteen pienempään levyyn.
Voimakkaammassa jarrutuksessa painopiste siirtyy eteen, joten jos paikallaan ollessa painopiste on tasan etu- ja taka-akselin kesken ja jokaisessa pyörässä on yhtä tehokkaat jarrut, takana on silloin liian tehokkaat jarrut.

Kevyessä jarrutuksessa (esim. lähestyttäessä liikennevaloja, jotka ovat hetki sitten vaihtuneet punaiseksi) voi olla ok, että kaikki pyörät jarruttavat yhtä voimakkaasti, mutta siinä tilanteessa hidastuvuuden kannalta sillä ei ole väliä, kumpi akseli jarruttaa kuinkakin voimakkaasti. Jos on liukasta ja vautia liikaa, ABS tasaisi näitä eroja muutenkin, kuten Wikissä kerrottiin, vaikka itse olitkin eri mieltä kumpi on liukkaalla parempi, ABS vai ilman ABS:ää.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

-85 etuvetocorollasta sain jarrut häipymään ajellessani kotiin hiekkatietä. Ajelin suoralla pätkällä minkä Toyotan alustalla ja 155r13 renkailla suinkin uskalsi(n 140) ja aloin suoran päässä jarruttelemaan jotta käännyn kotiin. Silloin jarrujen teho hävisi suht äkkiä ja totaalisesti. Tojossa oli kyl aina melko peittävät pölykapselit peltivanteiden päällä joten ei jäähdyttäne jarruja kovin hyvin.

Omissa autoissa joissa ollut pelkkiä peltivanteita ja aluja ei ihan noin totaalista häipymistä ole tapahtunut. Tosin Audeihin on tullut vaihdettua isompia jarruvermeitä ihan vapaaehtoisesti. Joskus on sitten jarruletku saattanut mennä kovassa jarrutuksessa hajalle...
Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 8400, Bing [Bot], Juhnu ja 46 vierailijaa