Fordsonin hydrauliikka

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tare
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
Viesti:

Fordsonin hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Tare » Ma Maalis 01, 2010 2:32 pm

Neuvokaa minua viisaammat.
Hydrauliikka alkoi reistaamaan pakkasilla. Ok öljyssä oli vettä, lämmitin pohjaa ja laskin veden pois. Toimi vähän aikaa jotenkin (ei hyvin).
Sitten lakkasi äkisti nostamasta kokonaan. Otin kannen auki ja pumpun käteen. Pumppu oli hyvässä kunnossa ja kuin pakasta vedetty todella tiukka.
Kasasin sen ja öljyä tulee ihan kunnolla (en tiedä mikä sileltä pitää tulla).
Käynnistäessä lentää komeassa kaaressa putkesta. Kasasin kannen ja nostot on täysin hukassa. Pikkasen yrittää, mutta ei jaksa edes tyhjänä nousta. Otin kannen päältä sen venttiilipaketin irti. Onko nyt mitään järkeä siinä, että se palauttaa takaisin paluuputkeen kaiken öljyn?
Sinne tuleva öljy menee erästä kanavaa pitkin sellaiseen kanavaan, joka menee suoraan paluuputkeen?? En käsitä sitä. Minulla on kaavio siitä systeemistä ja siinä on virtauksen säätö venttiili jolla jaetaan virtausta kiertoon taikka paluuputkeen. Ja minusta se on niin, että nyt menee suurinpiirtein kaikki paluuseen. Tämä alkaa olla yhtä monimutkainen, kuin moottorisahan kaasutin ja naisen ajatusmaailma..

TunturiPappa
Viestit: 3714
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » Ma Maalis 01, 2010 3:21 pm

Onkohan kyseessä New, Power vai Super Major? Superissa hydrauliikka on pikkusen erilainen...
Vai onko kyseessä kenties Dexta?

Superin hyrdauliikka

Luulisin että sulla ei oo kaikki hanikat ihan oikeessa asennossa... Toinen vaihtoehto on, että joku O-rengas ei tiivistä kunnolla.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Volvo 740 GLE -84

Tare
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tare » Ma Maalis 01, 2010 6:21 pm

Super major. Sain yhdeltä kaverilta dvd levyllä sen englanninkielisen ohjekirjan ja siitä tulostin sen hydr. kaavion.
Englanti vaan jäi aikoinaan hiukan huonolle opiskelulle, kun nukutti niin aina siellä tunnilla...

TunturiPappa
Viestit: 3714
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » Ma Maalis 01, 2010 6:27 pm

Katso onko etualla näkyvä nuppi työnnettynä sisään. Jos ei auta, niin koita kääntää tuota nostolaitekannen sivussa olevaa pientä vipua toiseen asentoon. Varmista myös, että nostolaitteen käyttövipu liikkuu, eikä mikään panttaa sitä.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Volvo 740 GLE -84

jussi71
Viestit: 1732
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 » Ma Maalis 01, 2010 6:30 pm

No sehän on identtinen vaiva mun superin kanssa,nimimerkki manuel ystävällisesti kehotti poistamaan kevennysventtiilin o-renkaan.On toiminut sen jälkeen! Eli se kevennys venttiili on siinä nostolaitesylinterissä käyttöventtiilin vieressä,tulee ulos paineenrajotusventtiilin vierestä.Siinä on ulosvetokierre,mutta sen voi yhtä hyvin lyödä 8mm.tuurnalla ulos vastapuolelta.Siitä karasta mikä sieltä tullee ulos vaan o-rengas pois ja kasaan!(siitä on kuulemma ollut huoltotiedote joskus kuuskytluvulla)

Tare
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tare » Ti Maalis 02, 2010 10:32 am

Kuulostaa uskomattoman hyvältä, kun on taistellut abaut puoli vuotta päästellen muutamia lapsille sopimattomia lausahduksiakin.
Mutta sellainen juttu, että tyhmänä en ymmärrä noiden venttiilijen määritelmiä.
Voitko kertoa ihan fyysisesti mistä sen löydän, etten temmo jotain väärää peliä irti.
Kuvahan helpottaisi, mutta kyllä se varmaan selviää kunhan kerrot mistä löytyy.
Kiitoksia! Kaljat tarjoan, jos sen saan kondikseen... :P

Tare
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tare » Ti Maalis 02, 2010 3:54 pm

En ole varma, mutta katselin noista kuvista sen kevennysventtiilin. (Relief valve) Otin siitä O-renkaan pois, mutta ei tilanne muutu miksikään. Ei nouse niin ei nouse...
Kokeilin painaa ilmaa paineella sinne niin jo ilmanpaineella saa sen nousemaan, mutta nyt sinne sylinterille ei mene öljyä paineella.
En käsitä minne se paine voi kadota matkalla...
Nyt alkaa hermot olla suhteellisen lopussa, kun lunta tulee ja Majori senkuin seisoo...

Racingrabbit
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:36 am
Paikkakunta: Kyröskoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit » Ti Maalis 02, 2010 5:19 pm

Minulla Super Majorissa "ylipaine" venttiili on lauennut omasta mielestäni liian aikaisin koko ajan mitä se minulla on ollut.Nostolaitekannesta kuuluu selvä venttiilin naksahdus ja nostovarret lähtee laskeutumaan.

Sijaitseeko ko. venttiili missä,ja onko sen avautumispainetta mahdollista säätää jollain tavalla?
Super Major -63
Major 4000 -68
Yanmar YB1200S pikkukaivuri
Land Rover 110" County -88
Kawasaki KZ 750 Spectre -82 "museopyörä"
MB LP813 "Hobby" matkailuauto

565-64
Viestit: 435
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 565-64 » Ti Maalis 02, 2010 5:42 pm

Tuo kevennysventtiili on "unloading valve". Jos otit o-renkaan pois tuosta "relief valve":sta niin ei se ainakaan paranna tilannetta, relief valve on paineenrajoitusventtiili.

jussi71
Viestit: 1732
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 » Ti Maalis 02, 2010 5:56 pm

No se rajotusventtiili on siinä sylinterin perseessä kierteellä kiinni ja sen vieressä on se kevennysventtiili piilossa sielä valun sisällä.Muistaakseni siinä on kahdella pikkuruuvilla kansi päällä jonka alta löytyy se ulosvetokierteellä oleva tulppa jonka alta se kevennysventtiili löytyy,olikohan se noin? Kaivanpa vielä noita kuvia jostain...

Glunssi
Viestit: 292
Liittynyt: Su Elo 23, 2009 11:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Glunssi » Ti Maalis 02, 2010 8:30 pm

Oliskos semmonen mahdollista, että joku venttiili olis jäänyt jumiin ja se aiheuttais tuon harmin ? Joku paikka halki ? Nostaako siis yhtään edes pelkkiä varsia ilman kuormaa ? Viagraa :lol:

Tare
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 2:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tare » Ti Maalis 02, 2010 10:43 pm

Ei nouse yhtään...Ja kohta ei nose enää itselläkään, kun alkaa nuppi kiehumaan...
Olen tutkinut sen koko per***een laitteen ja en nyt ainakaan silmämääräisesti löydä vikaa..
Kaikki O-renkaat on ihan ok. Pumppu työntää öljyä niin, että se tyhjäkäynnillä lensi pienellä kaarella putken täydeltä. Pelkällä ilmanpaineella sain ne nostovarret nousemaan ihan terhakasti.
Jokuhan siellä nyt falskaa hukaten paineet. Ulos ei vuoda tippaakaan. Öljyt on vaihdettu vain muutama kymmenen tuntia sitten. Perhana, kun se kansikin painaa niin perhanasti, ettei sitä viitsi alvariinsa olla aukomassa.
No katsotaan vielä ne venttiilit...Kiitti!!

TunturiPappa
Viestit: 3714
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » Ti Maalis 02, 2010 10:53 pm

Onkos kannen ja peräkotelon välinen paineputken O-rengas varmasti reerassa?

Mistä sitä paine ilmaa sinne tuuppasit, kun kokeilit tuota nostolaitetta?
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Volvo 740 GLE -84

Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel » Ke Maalis 03, 2010 9:22 am

Sylinteri kouraan. Ne pari ruuvia auki jotka pitävät sitä pikkukantta. Jos käyttää heittovasaraa, niin kierre tulpassa on 3/8 UNF. Takakautta voi myös lyödä 8 mm tapilla ulos venttiilin ja tulpan.

O-rengas pois venttiilistä, puhdistus niin että kulkee kevyesti. Uusi suodatinpatruuna ja tarkastettava että suodattimen takana oleva alapaineen venttiili toimii. Pitää 2 kiloa painetta. Tämä paine tarvitaan herättämään kevennysventtiili. Pumpulta tuleva putki osaa myös hypätä pois paikoiltaan ja sen päässä pitää olla O-rengas.

Ennenkun puuttuu kevennysventtiilin ei tarvitse odottaa nostavan.

Paineensäätöventtiilin ei pidä puuttua, eikä missään tapauksessa laittaa yli 2mm kolikoita jousen taakse. Paitsi jos haluaa halkaista pumpun.

Jos on vanhempi Super, niin sen paineensäätö/rajoitusventtiilillä on sellainen ominaisuus, että jos se laukeaa niin pudottaa paineet 20 kiloon kunnes kuorma poistuu. Toimii paremmin pitämällä varovasti kierroksia. Toinen vaihtoehto on laittaa siihen uuden Superin pitkä venttiili. Se ei pudota lauetessaan paineita. Superin max. paine on 175 kiloa.

Paineiden mittaus ei ole tyhmempi idea. Sitä ennen pitää poistaa mahdolliset kolikot paineensäätöventtiilistä. Paineenmittaus tapahtuu kytkemällä ulkoiselle ja kuristamalla virtausta vähitellen. Näin siksi että ei särjetä pumppua jos rajoitusventtiili ei toimi.

jussi71
Viestit: 1732
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 » Ke Maalis 03, 2010 5:03 pm

Enpä löytäny kuvaa siitä kevennysventtiilistä että olis saanu varmuuden että olet pidelly oikeeta venttiiliä,löytyisköhän joltain muulta jotain räjäytyskuvaa siitä sylinterikokonaisuudesta?

TunturiPappa
Viestit: 3714
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » Ke Maalis 03, 2010 5:35 pm

Näkyykö tässä kuvassa?

Entäs tässä?
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Volvo 740 GLE -84

jussi71
Viestit: 1732
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 » Ke Maalis 03, 2010 5:51 pm

No tossa jälkimmäisessä kuvassa se piru on! Osa nro 925,tai siitä ainakin itte otin o-renkaan pois ja alko toimiin...muistaakseni se oli ton näkönen kalikka,kaippa joku oikasee jos...

Racingrabbit
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:36 am
Paikkakunta: Kyröskoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit » Ke Maalis 03, 2010 7:07 pm

Manuel kirjoitti: Paineensäätöventtiilin ei pidä puuttua, eikä missään tapauksessa laittaa yli 2mm kolikoita jousen taakse. Paitsi jos haluaa halkaista pumpun.

Jos on vanhempi Super, niin sen paineensäätö/rajoitusventtiilillä on sellainen ominaisuus, että jos se laukeaa niin pudottaa paineet 20 kiloon kunnes kuorma poistuu. Toimii paremmin pitämällä varovasti kierroksia. Toinen vaihtoehto on laittaa siihen uuden Superin pitkä venttiili. Se ei pudota lauetessaan paineita. Superin max. paine on 175 kiloa.
Vinkkaisiko joku vaikka noista TunturiPapan kuvista,mihin sellainen alle 2mm paksu kolikko pitäisi laittaa?

Tai löytyisikö joltain tuollaista uuden Superin pitkää venttiiliä myytäväksi asti?
Super Major -63
Major 4000 -68
Yanmar YB1200S pikkukaivuri
Land Rover 110" County -88
Kawasaki KZ 750 Spectre -82 "museopyörä"
MB LP813 "Hobby" matkailuauto

TunturiPappa
Viestit: 3714
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » Ke Maalis 03, 2010 7:21 pm

Tässä kuvassa näkyy sijainti. Kannen oikealla puolella, eteenpäin katsottaessa. Osakokonaisuus 638...

Tarkempi kuva kyseisistä helyistä.

Kuvassa venttiili näkyy uudenmman mallin pitkä venttiili.

Tuota joustahan siellä kiristetään, eli osaa jolla ei jostain syystä ole osanumeroa. Prikkaa jousen ja "korkin" väliin. Kuten "Manuel" sanoi, ei sovi laittaa liikaa, särkyy paikat muuten.
Viimeksi muokannut TunturiPappa, Ke Maalis 03, 2010 7:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Volvo 740 GLE -84

Glunssi
Viestit: 292
Liittynyt: Su Elo 23, 2009 11:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Glunssi » Ke Maalis 03, 2010 7:21 pm

Meillä on ainakin kahdessa Superissa se kevennysventtiilin O-rengas paikoillaan ja itse asiassa olen vaihtanut ne vielä remonttien yhteydessä uusiin ja hyvin toimii nosto molemmissa. Aika outoa, että ei nosta yhtään. Mihinkä noi iso öljymäärä vois vuotaakkaan ? :shock: Kehittäähän sentään pumppu kunnolla painetta, kun tukit peukalolla ulostulo putken pään ja toisella kädellä pyörität "häntäakselista" ?

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], sikanopee ja 32 vierailijaa