2CV

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Manuel

2CV

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Tuo CV tarkoittanee hevosvoimia. Kai jotain ranskalaisia verohevosia. Kesällähän siinä vehkeessä oli huumoriakin, talvella oli vitsit vähissä.

Kun ajelin sillä niin kaikki näkivät siinä pelkkiä hyviä puolia, kenelläkään kun ei ollut surkeampaa laitetta. (Kun myöhemmin oli BMW, niin kaikki keksivät siihen jos jonkinlaisia vikoja)

Kerran kavereiden kanssa lähdimme erääseen tanssipaikkaan maalla. Riisuimme siitä pois konepellin, etulokasuojat, katon, tavarasäiliön kannen ja ovet. Ei jäänyt jäljelle kuin etupuskuri, lyhdyt ja takalokasuojat. Siihen kun lastasimme vielä tyttöjä niin alusta miltei raapi maata. Tunnelma tietysti korkealla.

Toisella kerralla samoilla alueilla Kurun Luoteen kylän ja Luhalahden välisillä metsäteillä ajelimme, muut perässä Peugeot 404 dieselillä. Hyvin pysyi takana kun missään ei hellännyt kaasua pohjasta. (Huom. 12 hv) Vaan sitten tuli sellainen mäen huippu jonka takana heti toinen samanlainen. Siitä ensimmäisestä se jo loikkasi kohtalaisen ilmalennon ja tuli alas sen seuraavan huipun etupuolelle. Siitä kun lähdettiin niin kaverit jotka tulivat perässä sanoivat että kaikki pyörät roikkui kuin sammakon koivet ja taivas näkyi alta. Alashan sieltäkin tultiin, mutta kaasu ei enää vaikuttanut mitään. Kone kiersi mutta auto pysähtyi.

Seurasi tutustuminen tilanteeseen. Vasemman puoleinen vetoakseli oli tippunut booreistaan. Ei muuta kuin kuusenkarahkalla väännettiin kylki ylös ja akseli booriin, vaan ei liikahtanut mihinkään. Pieni lisätutkimus paljasti että vaihdelaatikon takapää oli noussut kiinnityksistään ja piti kytkinvaijerin tiukalla, eli kuin poljin olisi ollut pohjassa. Muttereiden löysäys auttoi ja laatikko putosi paikoilleen ja matka jatkui.

Eräänä päivänä oli talvella pakkasta -33 astetta. Eihän se 6 V systeemi jaksanut käynnistää, mutta lainasin toisesta autosta 12 V akkua. Oli kuin olisi vihaista kissaa vetänyt hännästä. Startti pisteli tosi rivakasti konetta ympäri ja heti lähti käyntiin. Oma akku takaisin ja menoksi.

Kesällä kävimme, tyttöystävä + toinen pari telttailemassa Hangossa. Takaisin tullessa oli joku kysely missä kaikki pysäytettiin ja kysyttiin mistä tulossa, minne menossa ja matkan syy. Kun hyppäsin autoon takaisin en älynnyt miten matalalla se siinä kuormassa kulki ja löin pääni pahan kerran oviaukon yläreunaan. Tyttöystävä alkoi virnuilemaan ja totesi että toisia Jumala rankaisee heti. Päähän koski tosissaan ja ajattelin että kyllä minä sinun suusi tukin. Sanoin vain ja toisia yhdeksän kuukauden päästä. Ainaskin hymy hyytyi.

Piti noukkia hyvä kaveri kyytiin Hotelli Palacen edestä. Tämä lähti jo juoksemaan eteenpäin kun tulin vauhdilla. Ajattelin kyllähän tulet vielä takaisin. Oli rättärissä hyvät jarrut (Olin vaihtanut Jurid'in nauhat siihen) Se pysähtyi melkein kuin seinään, mutta samalla tuli Taunus 20M TS perään. Taunus jäi siihen, rättärin vauriot kuhmu takapuskurissa ja kaikista polttimoista takaa lanka poikki. Valitettavasti katkesivat molemmat selkänojan putket siinä tällissä ja penkistä tuli makuuistuin. No, ei muuta kun vaihto etupenkkien kesken. Tällainen se oli lopun aikaa ja kävi erinomaisesti toiseenkin harrastukseen.
Avatar
Aakku
Viestit: 4107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Hauska tarina :D
Mullakin odottaa kesää tallissa 2CV -56.
Kaikki hauskat muistot kuitenkin liittyy hippiaikaan, kun maata kierreltiin Junakeula Volkkarilla, joka oli ihan pensselillä maalattu. Oli kultaista -70 lukua.
gaz
Viestit: 322
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
Paikkakunta: jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gaz »

mää oon ajanu ajokortin -71 vuoden sätkällä, vajassa seisoo vieläkin.
Petrilei
Viestit: 498
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: 2CV

Viesti Kirjoittaja Petrilei »

Manuel kirjoitti:Tuo CV tarkoittanee hevosvoimia. Kai jotain ranskalaisia verohevosia. Kesällähän siinä vehkeessä oli huumoriakin, talvella oli vitsit vähissä.
Itselläni oli tuollainen muskelimoottorilla (se 602 cm3) viitisen vuotta, perheen ainoana kulkupelinä. Talviautona oikein hyvä, kun viritti telttapatjan kattoon ja vähän suojasi moottoria. Lumituiskut olivat ainoa riesa, lunta tuli myös sisään. Ja silleen kätevä, että kun kelillä kun kelillä meni ulkoiluun sopivalla vaatetuksella sisään, niin oli juuri sopivan lämmin. Etenemiskyky on hyvä. Paksummassa lumessa luiska keula vaan nostaa lunta tuulilasille ja näkyvyys kärsii..

Petri
Jumunen
Viestit: 3060
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: 2CV

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

[quote="Manuel"].

Kerran kavereiden kanssa lähdimme erääseen tanssipaikkaan maalla. Riisuimme siitä pois konepellin, etulokasuojat, katon, tavarasäiliön kannen ja ovet. Ei jäänyt jäljelle kuin etupuskuri, lyhdyt ja takalokasuojat. Siihen kun lastasimme vielä tyttöjä niin alusta miltei raapi maata. Tunnelma tietysti korkealla.


Minä tein saman tempun useammankin kerran, jos oli hellettä. Piti vain kurveissa pidellä ratista tiukasti, ettei tielle pudonnut.
Iloittelu loppui, kun poliisit sattuivat ajamaan vastaan. Uukkarin tekivät ja pillit päällä perään. Ihan väen vängällä meinasivat sakon kirjoittaa. Luopuivat aikeesta, kun tiedustelin, että mitä lakipykälää nyt oikein rikon, eivätkä osanneet vastata. Etukilvenkin olin konepellistä irroittanut ja laittanut tuulilasiin sisäpuolelle.
gaz
Viestit: 322
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
Paikkakunta: jämsänkoski
Viesti:

Re: 2CV

Viesti Kirjoittaja gaz »

Jumunen kirjoitti:
Manuel kirjoitti:.

Kerran kavereiden kanssa lähdimme erääseen tanssipaikkaan maalla. Riisuimme siitä pois konepellin, etulokasuojat, katon, tavarasäiliön kannen ja ovet. Ei jäänyt jäljelle kuin etupuskuri, lyhdyt ja takalokasuojat. Siihen kun lastasimme vielä tyttöjä niin alusta miltei raapi maata. Tunnelma tietysti korkealla.


Minä tein saman tempun useammankin kerran, jos oli hellettä. Piti vain kurveissa pidellä ratista tiukasti, ettei tielle pudonnut.
Iloittelu loppui, kun poliisit sattuivat ajamaan vastaan. Uukkarin tekivät ja pillit päällä perään. Ihan väen vängällä meinasivat sakon kirjoittaa. Luopuivat aikeesta, kun tiedustelin, että mitä lakipykälää nyt oikein rikon, eivätkä osanneet vastata. Etukilvenkin olin konepellistä irroittanut ja laittanut tuulilasiin sisäpuolelle.
Joo määkin kerran nappasin takaoven mukaan ja vein paarin narikkaan , oli olevinaan hauskaa, kätevästihän ne luukut irtoo
Jumunen
Viestit: 3060
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: 2CV

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Petrilei kirjoitti:
Itselläni oli tuollainen muskelimoottorilla (se 602 cm3) viitisen vuotta, perheen ainoana kulkupelinä. Talviautona oikein hyvä, kun viritti telttapatjan kattoon ja vähän suojasi moottoria. Lumituiskut olivat ainoa riesa, lunta tuli myös sisään. Ja silleen kätevä, että kun kelillä kun kelillä meni ulkoiluun sopivalla vaatetuksella sisään, niin oli juuri sopivan lämmin. Etenemiskyky on hyvä. Paksummassa lumessa luiska keula vaan nostaa lunta tuulilasille ja näkyvyys kärsii..

Petri
Olihan rättäri mainio talviauto: Viisitoistatuumaiset, kapeat renkaat etenivät hyvin hangessa. Painosta vetävillä pyörillä oli leijonanosa ja samat pyörät vielä ohjasivat. Moottori oli riittävän tehoton lähtöihin, joten ei liukkailla jäänyt paikoilleen sutimaan. Jos pakkasilla akku oli huonossa hapessa, niin takakontista vain veivi esille ja sillä öljyjä norjistelemaan. Petrilein kanssa olen kyllä hieman eri mieltä paksummassa lumessa etenemisestä. Rättäri kyllä selvisi hyvin isostakin kinoksesta, hetkeen ei vain nähnyt mitään, kun valkoista lunta oli kaikkialla. Mutta, mutta, matalan maavaran takia rättäri kyllä hyytyi, jos lunta oli tullut 20 senttiä, eikä aura-auto ollut ehtinyt käymään.
Jumunen
Viestit: 3060
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: 2CV

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Yritti väkisin kirjoittaa saman jorinan toiseen kertaan. :oops:
Jumunen
Viestit: 3060
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: 2CV

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

gaz kirjoitti:

Joo määkin kerran nappasin takaoven mukaan ja vein paarin narikkaan , oli olevinaan hauskaa, kätevästihän ne luukut irtoo
Penkit irtosivat yhtä kätevästi, kymmeniä kertoja otin penkin mukaani, kun menin katsomaan puulaaki-, ja maakuntasarjan pesäpallo-otteluita. Ei tarvinnut seistä ja oli pehmeä istua.
TunturiPappa
Viestit: 3819
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

gaz kirjoitti:mää oon ajanu ajokortin -71 vuoden sätkällä, vajassa seisoo vieläkin.
Oliko kyseessä ajokortin saaminen vai menetys...? :D
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2
Volvo 740 GLE -84
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Aakku kirjoitti:Hauska tarina :D
Mullakin odottaa kesää tallissa 2CV -56.
Kaikki hauskat muistot kuitenkin liittyy hippiaikaan, kun maata kierreltiin Junakeula Volkkarilla, joka oli ihan pensselillä maalattu. Oli kultaista -70 lukua.
-56 se minunkin vehkeeni oli.

Silloin kun ylimääräiset osat oli riisuttu huomautteli konstaapeli tanssipaikassa että "Pojat, pojat, takaa puuttuu rekisterilaatta" Ei tuo sen enempää sanonut. Puuttuihan se kun oli siinä autossa tavarasäiliön kannessa.
Jumunen
Viestit: 3060
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Manuel kirjoitti:

Silloin kun ylimääräiset osat oli riisuttu huomautteli konstaapeli tanssipaikassa että "Pojat, pojat, takaa puuttuu rekisterilaatta" Ei tuo sen enempää sanonut. Puuttuihan se kun oli siinä autossa tavarasäiliön kannessa.
Miksi ihmeessä rekkari oli tavarasäiliön kannessa? Sen paikkahan on takapuskurin ja takaluukun välissä olevassa pellissä. Näin on ollut ainakin minun kolmessa rättärissäni, tosin vanhin niistä oli vm -62.
vanha
Viestit: 1373
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:48 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanha »

CV=Cheval Vapeur (vero)hevosvoima.Rättärissähän on harvoin kylmempi kuin ulkona, hyvä talviauto siis.
jussi71
Viestit: 1732
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

Kiva peli se on toi rättäri! Vielä kun ehtis sen kasaileen joku kevät....(seissyt jo monta kesää) näyttää siltä ettei ens kesänäkään ajella sitikalla,taitaa tää talo vaatia kaiken huomion :cry: Mulla on semmonen 72-mallinen 2CV4,ollu jotain kymmenen vuotta
gaz
Viestit: 322
Liittynyt: To Kesä 05, 2008 2:32 pm
Paikkakunta: jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gaz »

TunturiPappa kirjoitti:
gaz kirjoitti:mää oon ajanu ajokortin -71 vuoden sätkällä, vajassa seisoo vieläkin.
Oliko kyseessä ajokortin saaminen vai menetys...? :D
niin tosiaan rättärillä sain ja kerran dneprillä ylinopeudesta lähti, nyt on kyllä läpyskä lompsassa.
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Parikymmentä vuotta on taivalta sätkällä tullu tehtyä.
Lähellä ja kaukana.

Mitä tulee sätkän lämpimyyteen on aika paljon siitä kiinni
miten kuumana saa koneen talvella käymään.
On vähän niin kuin sauna, että jos kiuas on kylmä niin
on turha odottaa saavansa löylyjä :)

Sattuipa kerran niin että omassa kulkimessani satoi
lunta vaikka ulkona ei :!:
Katto sellainen omatekemä mistä puuttui se alkuperäisessä
oleva nukkapinta eli siis oli sileetä pressua.
Oli sitten kerännyt kuuraa sinne katon sisäpintaan kun
lämppäristä lämmintä hönkäili ja ulkona oli pakkasta.

Sitten sopivasti tuli rekka vastaan kevätauringon paisteessa
ja sehän tunnetusti ravistaa kulkimen kattoa rivakasti.

Siinä sitä sitten sai ihailla lumihiutaleiden leijailua
kapiinissa auringon säteiden näkymää tehostaessa.

Nykyinen kuljin on seitenykkönen, kutosen koneella,
ja kahden hengen pick-up.

Tarinoita riittäisi kyllä vaikka kuinka paljon.
2cv on tekosyy tutustua mukaviin ihmisiin.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Jumunen kirjoitti:
Manuel kirjoitti:

Silloin kun ylimääräiset osat oli riisuttu huomautteli konstaapeli tanssipaikassa että "Pojat, pojat, takaa puuttuu rekisterilaatta" Ei tuo sen enempää sanonut. Puuttuihan se kun oli siinä autossa tavarasäiliön kannessa.
Miksi ihmeessä rekkari oli tavarasäiliön kannessa? Sen paikkahan on takapuskurin ja takaluukun välissä olevassa pellissä. Näin on ollut ainakin minun kolmessa rättärissäni, tosin vanhin niistä oli vm -62.
Muistaakseni luukku meni siinä alas saakka, eikä ollut mitään alapaneelia niinkun uudemmissa.
vanha
Viestit: 1373
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:48 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanha »

Citroenin omistaja ei voi olla läpeensä paha ihminen.
Avatar
Aakku
Viestit: 4107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Manuel kirjoitti:
Jumunen kirjoitti:
Manuel kirjoitti:

Silloin kun ylimääräiset osat oli riisuttu huomautteli konstaapeli tanssipaikassa että "Pojat, pojat, takaa puuttuu rekisterilaatta" Ei tuo sen enempää sanonut. Puuttuihan se kun oli siinä autossa tavarasäiliön kannessa.
Miksi ihmeessä rekkari oli tavarasäiliön kannessa? Sen paikkahan on takapuskurin ja takaluukun välissä olevassa pellissä. Näin on ollut ainakin minun kolmessa rättärissäni, tosin vanhin niistä oli vm -62.
Muistaakseni luukku meni siinä alas saakka, eikä ollut mitään alapaneelia niinkun uudemmissa.
Selitys on yksinkertainen. Vuoden -56 mallissa ei vielä ollut metallista takaluukkua, vaan rätti ulottui takaa alas asti. Manuelin sätkässä on ollut ajalle tyypillinen iso lisävarusteluukku. Sitä sanotaan Bombeeksi. Se ulottui alapaneelin päälle astii, minkä vuoksi rekisterikilpi oli kiinni takaluukussa.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Aakku kirjoitti:
Manuel kirjoitti:
Jumunen kirjoitti:
Manuel kirjoitti:

Silloin kun ylimääräiset osat oli riisuttu huomautteli konstaapeli tanssipaikassa että "Pojat, pojat, takaa puuttuu rekisterilaatta" Ei tuo sen enempää sanonut. Puuttuihan se kun oli siinä autossa tavarasäiliön kannessa.
Miksi ihmeessä rekkari oli tavarasäiliön kannessa? Sen paikkahan on takapuskurin ja takaluukun välissä olevassa pellissä. Näin on ollut ainakin minun kolmessa rättärissäni, tosin vanhin niistä oli vm -62.
Muistaakseni luukku meni siinä alas saakka, eikä ollut mitään alapaneelia niinkun uudemmissa.
Selitys on yksinkertainen. Vuoden -56 mallissa ei vielä ollut metallista takaluukkua, vaan rätti ulottui takaa alas asti. Manuelin sätkässä on ollut ajalle tyypillinen iso lisävarusteluukku. Sitä sanotaan Bombeeksi. Se ulottui alapaneelin päälle astii, minkä vuoksi rekisterikilpi oli kiinni takaluukussa.
Noin se varmaan olikin. En muista nähneeni silloin toista samanlaista. Ajattelin vain että eri vuosimalli, sillä ne täysrätit muistan kyllä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], JURO, Majestic-12 [Bot] ja 69 vierailijaa