Ford 5000:n voiman ulosotto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
V-P
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 10:14 pm
Paikkakunta: Lohja/Helsinki/Somerniemi
Viesti:

Ford 5000:n voiman ulosotto

Viesti Kirjoittaja V-P »

Tänään sirkelöidessä tuli huomatuksi, että foordin voimanottoakseli ei mene kunnolla päälle. Viimeksi tullut ulosottoa käytettyä syksyllä ja silloin se toimi moitteettomasti. Akseli pyörii hyvin, mutta voimaa uupuu. Tuntuisi luistavan akselin kytkimestä, koska isommalla puulla loppuu pyöriminen kokonaan. Ulosoton kytkennän vivulla ei ole mitään vaikutusta asiaan.

Mikähän mahtaisi olla vialla?

Itsellä tuli mieleen, että kytkinpakan hydraulipaine ei nousisi tarpeeksi korkeaksi ja näinollen kytkin luistaisi?!? :shock:

Hyviä ideoita otetaan vastaan ennenkuin aletaan nostolaitekantta avaamaan. :roll:
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

voisko olla huonot öljyt..? on kankeat eikä virtaa kunnol.. ei kannata ainakaan käyttää jos luistaa.. tuskin siitä paranee.. :( arvailua vaan..
V-P
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 10:14 pm
Paikkakunta: Lohja/Helsinki/Somerniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V-P »

Peräöljyt on kyllä vaihdettu kesällä, että tuskin niissä vikaa on...

Jotenkin vaan kummasti tuntuis siltä, että siellä saattais olla kosteutta mikä on jäätyny ja estää öljyn kulkua, koska syksyllä toimi moitteettomasti :?

Harmittaa vaan, kun työhalut olis kovat näin hiihtoloman aikaan ja hommista ei meinaa tulla yhtään mitään prkl... :evil:
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

entäs suodatin? sehän ekana hyhmää.. tietty jos nostolaite toimii kunnol niin ei luulisi sen olevan.. ja ei tietty mahdollista saada lämpöiseen talliin yöksi..? alkaa pikkuhiljaa kyllä tää talvi riittää vaikka kivaa onkin kun on lunta ja pakkasta..no onpa saanut 4000 tehdä lumitöitä oikein useamman tankin edestä.. yleensä kun tankillisella pääsee pitkälle.. vaikka mikäs sen mukavampaa kun ajella näillä vanhemmilla peleillä.. :lol:
V-P
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 10:14 pm
Paikkakunta: Lohja/Helsinki/Somerniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V-P »

Suodatinta ei oo tullu katsottuun, mutta nostolaitteet ja muu hydrauliikka kyllä pelaa mainiosti. Ja lämpimään halliin ei tosiaan oo mahdollista saada ilman 50km ajoa :D Pitänee viikonloppuna lämmitellä perää vielä lämmittimellä kun nollakelejä lupaili.

Tosiaan lunta on riittänyt tänä talvena enemmän kuin tarpeeksi. Usemman kerran on saanut tiet ajaa puhtaaksi. Mutta onhan se mitä parhainta terapiaa päästä mökille ajelemaan foordilla kiireisen kouluviikon jälkeen :) Mahtaisi monia kaupunkilaisia harmittaa jos tietäisivät mistä jäävät paitsi :P
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juu kyllä kosteus tai jarrumöhnä imusihdissä tässä -20 ja -30 välisinä pakkasviimassa tekee melkoisen jähmeäksi öljyn, ei tahdo ihan heti haukata, piti käyttää hetken paikallaan ennen kuin nousi kunnolla.

Öljynä on Donax 10W-30 olisikohan pitänyt laittaa sitä 69A lisäainetta silti ?

-SS-
V-P
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 10:14 pm
Paikkakunta: Lohja/Helsinki/Somerniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V-P »

-SS- kirjoitti:Juu kyllä kosteus tai jarrumöhnä imusihdissä tässä -20 ja -30 välisinä pakkasviimassa tekee melkoisen jähmeäksi öljyn, ei tahdo ihan heti haukata, piti käyttää hetken paikallaan ennen kuin nousi kunnolla.
Siinäpä se vika varmasti onkin. En sitten tiedä missä kunnossa imusihti mahtaa olla, kun ei ole peräkotelo vielä ollut auki vaikka foordi on jo usemman vuoden mökillä ollut. Tiedä vaikka olisi alkuperäinen suodatin paikoillaan :roll:

Öljynä on samaiset donaxit ja melko jähmeältä tuntuu kylmänä. Melkein kuin jarrua painaisi kun kytkimen polkaisee pienestä vauhdista pohjaan :D
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Joo ölpät kun vaihtaa pitää ehdottomasti putsata se imusihti jos se on semmosta vekillä olevaa hienoa sihtiä. Vekin harjat läpäisee edes jotakin, pohjat on varmasti umpeenmuurautuneet.

Pesin kuumalla vedellä ja pehmeällä harjalla, ja katsoin valoa vasten oliko ehjää.

Se sihti on siinä pumpussa kiinni peltituubin päässä. Pumpun irrotus on helpompi tehdä ilman apuvälineitä kuin nostolaitekannen ylösnosto.

-SS-
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

kyllä se näyttää olevan jumppailua noilla uusillakin traktoreilla,, kone käyntiin niin kaikki räikät huutaa kun öljyt niin jäykät.. mutta hiljalleen jumpaten siitä heräävät.. joten vois auttaa kun käyttelee nostolaitetta laidasta laitaan.. meillä 4000 castrol as superit perässä ja laatikossa ja ollut jo kauan sama merkki ja hyväksi todettu.. ei ole ikinä ollut hyhmäys/jäätymis ongelmia.. mut taitaa olla eroja 5000 verrattuna muutenkin tossa hydrauliikassa..
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kylmillä öljyillä ei meinaa turbokoneenkaan teho riittää aluksi maantievaihteella, niin paljon perän alennusvaihteet vastustaa. Mutta nopein tapa saada peräöljyt lämpimäksi on juuri tehdä parin kilometrin kierros maantievaihteella.

-SS-
V-P
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 10:14 pm
Paikkakunta: Lohja/Helsinki/Somerniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V-P »

Meikäläisellä on ollut tapana antaa foordin käydä tyhjäkäyntiä kahvipaussin ajan, että ehtii hieman lämmetä kone. Säälittää vanhalla konella alkaa heti hommiin ennenkun on kunnolla lämmin. Perän öljyt notkistuu tosiaan sitten ajossa huomattavasti jo muutaman sadan metrin jälkeen.

Täytyy tuota suodatinta tutkailla vähän lämpimämmillä keleillä. Muutamia sähköjohtoja, öljynpainemittarin ja volttimittarin asensin tuossa pari viikkoa sitten ja oli niin pirun kylmää hommaa ulkona tehdä :D Latausjännitteet tuntuu olevan melko alhaiset, menee varmaan lataussäädin myös vaihtoon...
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Joo käyttöohjekirjassa onkin pakkasella moottorille ohjeena 3-4 minuutin lämmityskäyttö nopealla joutokäynnillä.

-SS-
aholaha
Viestit: 2
Liittynyt: To Elo 10, 2017 10:25 pm
Viesti:

Re: Ford 5000:n voiman ulosotto

Viesti Kirjoittaja aholaha »

Moi,

selvisikö tämä tauti koskaan lopullisesti? Mulla on ford 5000 vm 72 tasan tarkkaan sama ongelma tosin sillä erotuksella että nyt on kesä ja lämmin. Mulla on sellainen käsitys että siellä imupuolella on tosiaan sellainen verkkosihti mutta paluupuolella tai jossain olis myös joku paperisihti, jota ei todennäköisesti ole koskaan vaihdettu ja olis näin ollen mössönä tai imetty tuohon imusihtiin. Mulla kun ei ole korjausopasta niin ei ole ihan faktaa tietoa tuosta. Osaiskos joku vahvistaa tämän? Ja jos joku osais neuvoa miten nuo vaihdetaan, niin vielä parempi?

Korjausopasta netistä koitin metsästää mutta en löytänyt suomenkielistä mistään, jossa olis tuo kuvattuna, olisko tähän vinkkiä?

Jos tuo öljyn vaihto ei auta niin mikäs sitten vois olla vikana?

Kiitos!
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 5000:n voiman ulosotto

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

imusihti tosiaan on pohjalla ja paluuputkessa on paperinen paluu suodatin. nostolaite kansi ylös niin alkaa näkemään. 5000 tais pystyä vaihtamaankin yläkautta. 4000 on lyötävä poikki. pumppu voi olla rikki että ei anna sinne matalapaine puolelle tarpeeksi painetta että pakka kytkeytyy. pakalle menevä putkisto voi vuotaa, pakan stefa voi vuotaa paineet jne. onhan siinä vika mahdollisuuksia. kansi auki ja uudet tiivisteet joka kohtaan niin voi alkaa toimimaan. ja putsaa perän ja vaihtaa suodattimen.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
aholaha
Viestit: 2
Liittynyt: To Elo 10, 2017 10:25 pm
Viesti:

Re: Ford 5000:n voiman ulosotto

Viesti Kirjoittaja aholaha »

Kiitokset vastauksesta. Sen verran tarkennusta haluaisin kysäistä että tuo viimeinen lause "ja putsaa perän ja vaihtaa suorattimen" niin tarkoittaako se että siellä on vielä joku muukin suodatin kuin se imusihti ja paluupuolen paperisuodatin joka pitäis vaihtaa?
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5000:n voiman ulosotto

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ei ole muita suodattimia.

Imusihti voi ahdistaa eniten. Paluusuodatin on jousikuormitteinen ja jos se on tukossa pääsee öljy kuitenkin siitä päästä laskemaan peräkoteloon. Nostossa siihen paluupatruunalle ei mene öljyä ollenkaan. Vain vapaakierrolla.

Voi se pumppu olla kulunutkin. Aukaisu ja kulumajälkien tarkastus. Mutta uusi Dynamatic on noin 300 euroa verolla, paikalle sopiva nimetön tarvikeosa parisataa euroa. Ainakin ykhden ulkomailta tilatun intialaisen vai mikä lie pumpun olen todennut toimineen noin 9 vuotta. Painetta se ei ole koko aikana nostanut ihan 175 bar ehkä 165 bar mutta en availlut sitä pumpussa kiinni ollutta varoventtiiliä.

Ja kun on 8210 apusylinteri niin nousee painoa ihan hyvin vaikka ei mitenkään nopeasti.

-SS-
elk
Viestit: 1296
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Ford 5000:n voiman ulosotto

Viesti Kirjoittaja elk »

Mistä mitataan ulosoton paine 5000:sta?
Onko nii järjetön systeemi ettei saa mistään :|
Olis mukava varmistaa pumpun kunto kun muuten tulee pakka kuntoon.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5000:n voiman ulosotto

Viesti Kirjoittaja -SS- »

elk kirjoitti:Mistä mitataan ulosoton paine 5000:sta?
Onko nii järjetön systeemi ettei saa mistään :|
Olis mukava varmistaa pumpun kunto kun muuten tulee pakka kuntoon.
Taitaa olla siinä kytkimen venttiiilin yhteydessä se painesäätö. Täytyy tsekata jostakin.

-SS-
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Ford 5000:n voiman ulosotto

Viesti Kirjoittaja masankp »

Kyllä siellä se pakka vuotaa, lähinnä ne männänrenkaan näköset akselilla.
Pumppuja on noihin vaihdettu, mutta ei ole kertaakaan menny ulosottopaineiden vuoksi, vaan muun hydrauliikan toimimattomuuden takia.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jiitek, Semrush [Bot] ja 46 vierailijaa