viskotuulettimen toiminta
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: To Kesä 01, 2006 11:40 am
- Viesti:
viskotuulettimen toiminta
Jos kylmän traktorin käynnistää (talvikäynnistys, käytetty lohkolämmitystä) , niin pitäisikö viskotuulettimen alkaa heti pyöriä suurella nopeudella?
Jos ei pitäisi, niin missä vika?
Jos ei pitäisi, niin missä vika?
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Autoissa olen huomannut, että:
Kylmänä pyörii hetken kovaa, kuulostaa lähes lentokoneelta jos kierroksia antaa. Noin kymmenen sekunnin päästä asettuu, ja saa rukkaskädellä pysäytettyä.
Itse kuvittelen sen johtuvan siitä, että vie hetken ennen kun sisällä oleva silikonineste leviää keskipakovoiman vaikutuksesta kehälle ja visko vapautuu.
Sitten kun se mönjä lämmetessään turpoaa, niin alkaa normaali toiminta.
Kylmänä pyörii hetken kovaa, kuulostaa lähes lentokoneelta jos kierroksia antaa. Noin kymmenen sekunnin päästä asettuu, ja saa rukkaskädellä pysäytettyä.
Itse kuvittelen sen johtuvan siitä, että vie hetken ennen kun sisällä oleva silikonineste leviää keskipakovoiman vaikutuksesta kehälle ja visko vapautuu.
Sitten kun se mönjä lämmetessään turpoaa, niin alkaa normaali toiminta.
-
- Viestit: 2713
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Nyt päästiin meikäläistä askarrutaneen kysymyksen ääreen. Tätä en ole jaksanut vielä guuglettaa, myönnetään, mutta perustuuko viskon toiminta siis sisällä olevan möhnän turpoamiseen eikä viskositeetin muuttumiseen? Olen äkkipikaisesti ajatellut, että kun nimi on tuollainen niin olisi olemassa aine, jonka viskositeetti muuttuu "väärin päin" eli kävisi kuumana jäykäksi. Ja olen kovasti ihmetellyt että mikä kumman aine se semmoinen on.
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Tuota minäkin olen ajatellut, mutta en ole viitsinyt sitten hirveästi päätäni vaivata. Toiminta tuntuu kylläkin olevan tuollainen lieneekö sitten vika vai ei.ZET kirjoitti: Olen äkkipikaisesti ajatellut, että kun nimi on tuollainen niin olisi olemassa aine, jonka viskositeetti muuttuu "väärin päin" eli kävisi kuumana jäykäksi. Ja olen kovasti ihmetellyt että mikä kumman aine se semmoinen on.
Kaksi vikatilaa noissa tiedän:
On täysin jumissa ja muovisiivikko yleensä hajoaa silloin.
Tai sitten toimii pelkkä laakeri ja siivikko ei juurikaan tuuleta. Kone keittää ennenpitkää jos ei ole ajoviimaa. Ja nyt puhun autosta, en traktorista
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Tuolta sivu 44.
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... a.Kari.pdf
On selostettu aika hyvin nelivedossa käytettävän viskokytkimen toiminta.
Samanlainen kai se on tuon viskotuulettimenkin sielun toiminta, silikoniöljyä vain lämmittää nyt syylärin läpi virtaava lämmennyt ilma.
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... a.Kari.pdf
On selostettu aika hyvin nelivedossa käytettävän viskokytkimen toiminta.
Samanlainen kai se on tuon viskotuulettimenkin sielun toiminta, silikoniöljyä vain lämmittää nyt syylärin läpi virtaava lämmennyt ilma.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Niillä ei ole mitään yhtäläisyyksiä keskenään.Torsti kirjoitti:Tuolta sivu 44.
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... a.Kari.pdf
On selostettu aika hyvin nelivedossa käytettävän viskokytkimen toiminta.
Samanlainen kai se on tuon viskotuulettimenkin sielun toiminta, silikoniöljyä vain lämmittää nyt syylärin läpi virtaava lämmennyt ilma.
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Ovat sitten ilmeisesti kaikilla keskustelupalstoilla puhuneet puuta heinää...konemies1 kirjoitti:Niillä ei ole mitään yhtäläisyyksiä keskenään.
Voisitko konemies1 kertoa tyhmälle että miten tuo viskotuuletin sitten oikein toimii?
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
-
- Viestit: 7644
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Torsti, älä heittäydy tyhmäksi.Torsti kirjoitti:Ovat sitten ilmeisesti kaikilla keskustelupalstoilla puhuneet puuta heinää...konemies1 kirjoitti:Niillä ei ole mitään yhtäläisyyksiä keskenään.
Voisitko konemies1 kertoa tyhmälle että miten tuo viskotuuletin sitten oikein toimii?
Asia nyt vain on niin, että kannattaa itse purkaa sellainen viskotuuletin ja tehdä sitten havaintoja. Se ei nimittäin ole sisäkaluiltaan sellainen kun voi olettaa.
Auton nelivedon viskokytkin on aivan erilainen kuin tuulettimen viskokytkin.
-
- Viestit: 2031
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
- Viesti:
Koska ei parempaa tietoa ole, niin oletan sitten että siellä viskotuulettimessa on lamelit ja silikoniöljyä. Ehjää tuskin kannattaa huvikseen purkaa, karkaa se öljy kuitenkin sieltä
ylioyja: Ainakin mulla on patrollissa siinä tuulettimen keskiössä alumiinisia lämmönvaihtoripoja.
ylioyja: Ainakin mulla on patrollissa siinä tuulettimen keskiössä alumiinisia lämmönvaihtoripoja.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
http://www.belkku.fi
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Konemies1 on tietääkseni oikeassa. Jostain kirjasta sen toimintaa joskus tutkin. Sen vehkeen toiminta perustuu sen etupuolella olevan BI-mellaijousen painamaan tappiin, joka on oikeasti ventiilikara. BI-matallijousi painaa sitä karaa lämpötilan mukaan ja kara ohjaa sisällä olevan nesteen virtausta joko siihen osaan kytkintä, jossa sen välitää voimaa tai sitten toiseen paikkaan kytkimessä, jossa se ei luistoa rajoita.
Se, että kytkin on kiinni vähän aikaa käynnistyksen jälkeen, johtuu juuri siitä, että nestettä on aluksi väärässä paikassa ja sen ohjautuminen kestää hetken.
Se, että kytkin on kiinni vähän aikaa käynnistyksen jälkeen, johtuu juuri siitä, että nestettä on aluksi väärässä paikassa ja sen ohjautuminen kestää hetken.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 7644
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tuossa juuri tutkin kirjasta. F88- volvossa kytkin on kiinteä 56 asteen lämpötilassa, jolloin jättämä on 5%. Siivet pyörivät aina vähintään 25% nopeudella.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Voi tuulettimen viskokytkimen purkaa kun pitää sitä lappeellaan, siis akselipää alaspäin, niin ei tule yhtään öljyä ulos.Torsti kirjoitti:Koska ei parempaa tietoa ole, niin oletan sitten että siellä viskotuulettimessa on lamelit ja silikoniöljyä. Ehjää tuskin kannattaa huvikseen purkaa, karkaa se öljy kuitenkin sieltä :twisted:
ylioyja: Ainakin mulla on patrollissa siinä tuulettimen keskiössä alumiinisia lämmönvaihtoripoja.
Niitä mitä itse olen purkanut, niinniisä on ollut aivan kytkinlevyn näköinen levy. Sitten on sellainen taivutetun nuolipyssyn nuolen näköinen venttiili kehällä, joka pääsee liukumaan pyörimis-suunnan mukaisesti, ehkä vajaan 1/4 osakierroksen. sitten on muutama poraus öljynkiertoa varten. Ulkopuolella on Velun mainitsema lämpöön reagoiva venttiili S-jousineen ja tietysti puolikkaitten välissä on joko paperi tai yleisemmin O- rengas tiiviste.
Se öljy on melkoista siirappia. Se eilähde käsistä millään pesuaineella, ainoastaan kulumalla.
Yleisin , joskin erittäin harvinainen vika tässä tuulettimessa on laakerivika.
Toinen vika on se, että tiesuola jumittaa ulkopuolisen venttiilin toimintaa joko venttiilinkarasta tai S- jousi (kaksosmetallijousen toimintaa.
Kolmasvika saattaa olla öljyvuoto ulospäin, mutta sen näkee.
Voi sanoa, että tällainen tuuletin on lähes ikiliikkuja.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 4:03 pm
- Viesti:
Re: viskotuulettimen toiminta
Valtra 6800 -00 käy mittarin mukaan liian kylmänä. Termari vaihdettu yms. mutta ei apuja. Nyt aloin ajatella, että voiko tuulettimen viskokytkin olla jumissa ja puhaltaa täysillä koko ajan? Onko ideoita miten tuota tutkisi tai testaisi?
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: viskotuulettimen toiminta
Käynnistät traktorin kylmänä ja annat sen käydä hetken aikaa, sitten SAMMUTAT moottorin ja kokeilet tuulettimen siivistä pyörivätkö ne tyhjää käsin, jos eivät, niin visko on tod.näk. jumissa. Tuulettimen lapoja ei pidä mennä räpelöimään moottorin käydessä, sillä jos visko onkin jumissa niin siinä käy sormille huonosti. Aikanaan kun ajelin useammallakin 80-luvun Hiacella, niin niissä oli toisinaan noita viskoprobleemia, yksi oli juuttunut jatkuvasti täysiä pyöriväksi ja toisessa oli sellainen, ettei se ottanut pitoja edes silloin kun moottori kuumentui keittäväksi , joten kyllä nuo viskotkin osaavat vikaantua.
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: viskotuulettimen toiminta
Ostaa tai lainaa optisen kierroslukumittarin. Tuulettimeen sopivaan kohtaan heijastava teipinpala ja siihen osoittamalla saa erilaisia lukemia.
Voihan sen lämpötilan suuruuden varmistaa erillisellä mittarilla, niitäkin on ollut muutamalla kympillä myynnissä, esimerkiksi TN15A ollut tälläinen infrapuna-mittari.
Muuten, takaveto ha volvoissa kuuli äänestä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä kun tuuletin ensin pyöri täysillä ja viskonesteen alettua toimimaan pyöriminen hidastui ja ääni vaimeni, ei ehkä meluisemmissa dieseleissä kuulu?
Velu tuolla aiemmin kertoi viskokytkimen toiminnasta.
Voihan sen lämpötilan suuruuden varmistaa erillisellä mittarilla, niitäkin on ollut muutamalla kympillä myynnissä, esimerkiksi TN15A ollut tälläinen infrapuna-mittari.
Muuten, takaveto ha volvoissa kuuli äänestä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä kun tuuletin ensin pyöri täysillä ja viskonesteen alettua toimimaan pyöriminen hidastui ja ääni vaimeni, ei ehkä meluisemmissa dieseleissä kuulu?
Velu tuolla aiemmin kertoi viskokytkimen toiminnasta.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: viskotuulettimen toiminta
Kait se nyt kesäkelissä lämpiää normaalisti, vaika puhallin pyöris kiinteästi!?
Onko moottorin alilämpö miten muuten todettu kun koneen omalla mittarilla?!
-
- Viestit: 126
- Liittynyt: To Loka 27, 2022 9:36 pm
- Viesti:
Re: viskotuulettimen toiminta
Kannattaa ensimmäisenä varmistaa mittarin toiminnan oikeellisuus. Vaikka visko olisi täysin kiinteänä, kone kyllä lämpeää jos vain rasitusta saa.
Mittaamalla infrapunalämpömittarilla vaikkapa vesiletkusta saanee jo ihan kohtuullisen tarkan käsityksen nesteen lämpötilasta.
Mittaamalla infrapunalämpömittarilla vaikkapa vesiletkusta saanee jo ihan kohtuullisen tarkan käsityksen nesteen lämpötilasta.
"Maatalous on mukava harrastus, mutta pirun kallis"
-
- Viestit: 10654
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: viskotuulettimen toiminta
Lämpeneehän ne jatkuvavetoisella tuulettimella varustetut vanhemmat moottoritkin normaaliin käyntilämpöön, kunhan termostaati on kunnossa ja kone tekee töitä. Moottorin liian alhaisen käyntilämmön juurisyy ei voi olla viskotuulettimen väärä toiminta.
Saman tekee Mazdan 2.5 dieselkone. Tuuletin pitää 10-15 sekuntia aika pöhinää käynnistyksen jälkeen, joka kuuluu selvästi sen esikammiokoneen nakutuksen yli kabiinin puolelle.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], hiksi ja 59 vierailijaa