viskotuulettimen toiminta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

curve
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 11:40 am
Viesti:

viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja curve »

Jos kylmän traktorin käynnistää (talvikäynnistys, käytetty lohkolämmitystä) , niin pitäisikö viskotuulettimen alkaa heti pyöriä suurella nopeudella?

Jos ei pitäisi, niin missä vika?
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

Autoissa olen huomannut, että:

Kylmänä pyörii hetken kovaa, kuulostaa lähes lentokoneelta jos kierroksia antaa. :shock: Noin kymmenen sekunnin päästä asettuu, ja saa rukkaskädellä pysäytettyä.

Itse kuvittelen sen johtuvan siitä, että vie hetken ennen kun sisällä oleva silikonineste leviää keskipakovoiman vaikutuksesta kehälle ja visko vapautuu.

Sitten kun se mönjä lämmetessään turpoaa, niin alkaa normaali toiminta.
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZET »

Nyt päästiin meikäläistä askarrutaneen kysymyksen ääreen. Tätä en ole jaksanut vielä guuglettaa, myönnetään, mutta perustuuko viskon toiminta siis sisällä olevan möhnän turpoamiseen eikä viskositeetin muuttumiseen? Olen äkkipikaisesti ajatellut, että kun nimi on tuollainen niin olisi olemassa aine, jonka viskositeetti muuttuu "väärin päin" eli kävisi kuumana jäykäksi. Ja olen kovasti ihmetellyt että mikä kumman aine se semmoinen on.
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

ZET kirjoitti: Olen äkkipikaisesti ajatellut, että kun nimi on tuollainen niin olisi olemassa aine, jonka viskositeetti muuttuu "väärin päin" eli kävisi kuumana jäykäksi. Ja olen kovasti ihmetellyt että mikä kumman aine se semmoinen on.
Tuota minäkin olen ajatellut, mutta en ole viitsinyt sitten hirveästi päätäni vaivata. Toiminta tuntuu kylläkin olevan tuollainen lieneekö sitten vika vai ei.

Kaksi vikatilaa noissa tiedän:

On täysin jumissa ja muovisiivikko yleensä hajoaa silloin.

Tai sitten toimii pelkkä laakeri ja siivikko ei juurikaan tuuleta. Kone keittää ennenpitkää jos ei ole ajoviimaa. Ja nyt puhun autosta, en traktorista :lol:
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Tuolta sivu 44.

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... a.Kari.pdf

On selostettu aika hyvin nelivedossa käytettävän viskokytkimen toiminta.

Samanlainen kai se on tuon viskotuulettimenkin sielun toiminta, silikoniöljyä vain lämmittää nyt syylärin läpi virtaava lämmennyt ilma.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Torsti kirjoitti:Tuolta sivu 44.

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... a.Kari.pdf

On selostettu aika hyvin nelivedossa käytettävän viskokytkimen toiminta.

Samanlainen kai se on tuon viskotuulettimenkin sielun toiminta, silikoniöljyä vain lämmittää nyt syylärin läpi virtaava lämmennyt ilma.
Niillä ei ole mitään yhtäläisyyksiä keskenään.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

konemies1 kirjoitti:Niillä ei ole mitään yhtäläisyyksiä keskenään.
Ovat sitten ilmeisesti kaikilla keskustelupalstoilla puhuneet puuta heinää...


Voisitko konemies1 kertoa tyhmälle että miten tuo viskotuuletin sitten oikein toimii?
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
ylioyja
Viestit: 7644
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Torsti kirjoitti:... silikoniöljyä vain lämmittää nyt syylärin läpi virtaava lämmennyt ilma.
Mää olisin luullu, että silikonia lämmittää vesipumpun läpi kulkeva
jäähdyttimestä tuleva lämmin jäähdytysneste, mutta saatan olla väärässä.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Torsti kirjoitti:
konemies1 kirjoitti:Niillä ei ole mitään yhtäläisyyksiä keskenään.
Ovat sitten ilmeisesti kaikilla keskustelupalstoilla puhuneet puuta heinää...


Voisitko konemies1 kertoa tyhmälle että miten tuo viskotuuletin sitten oikein toimii?
Torsti, älä heittäydy tyhmäksi.

Asia nyt vain on niin, että kannattaa itse purkaa sellainen viskotuuletin ja tehdä sitten havaintoja. Se ei nimittäin ole sisäkaluiltaan sellainen kun voi olettaa.

Auton nelivedon viskokytkin on aivan erilainen kuin tuulettimen viskokytkin.
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Koska ei parempaa tietoa ole, niin oletan sitten että siellä viskotuulettimessa on lamelit ja silikoniöljyä. Ehjää tuskin kannattaa huvikseen purkaa, karkaa se öljy kuitenkin sieltä :twisted:

ylioyja: Ainakin mulla on patrollissa siinä tuulettimen keskiössä alumiinisia lämmönvaihtoripoja.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Konemies1 on tietääkseni oikeassa. Jostain kirjasta sen toimintaa joskus tutkin. Sen vehkeen toiminta perustuu sen etupuolella olevan BI-mellaijousen painamaan tappiin, joka on oikeasti ventiilikara. BI-matallijousi painaa sitä karaa lämpötilan mukaan ja kara ohjaa sisällä olevan nesteen virtausta joko siihen osaan kytkintä, jossa sen välitää voimaa tai sitten toiseen paikkaan kytkimessä, jossa se ei luistoa rajoita.

Se, että kytkin on kiinni vähän aikaa käynnistyksen jälkeen, johtuu juuri siitä, että nestettä on aluksi väärässä paikassa ja sen ohjautuminen kestää hetken.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
ylioyja
Viestit: 7644
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Sekö sitten pyörähtelee "levossakin" sen verran, että
syylärin lämpö saa kaksoismetallin lämmitettyä?
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tuossa juuri tutkin kirjasta. F88- volvossa kytkin on kiinteä 56 asteen lämpötilassa, jolloin jättämä on 5%. Siivet pyörivät aina vähintään 25% nopeudella.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Torsti kirjoitti:Koska ei parempaa tietoa ole, niin oletan sitten että siellä viskotuulettimessa on lamelit ja silikoniöljyä. Ehjää tuskin kannattaa huvikseen purkaa, karkaa se öljy kuitenkin sieltä :twisted:

ylioyja: Ainakin mulla on patrollissa siinä tuulettimen keskiössä alumiinisia lämmönvaihtoripoja.
Voi tuulettimen viskokytkimen purkaa kun pitää sitä lappeellaan, siis akselipää alaspäin, niin ei tule yhtään öljyä ulos.

Niitä mitä itse olen purkanut, niinniisä on ollut aivan kytkinlevyn näköinen levy. Sitten on sellainen taivutetun nuolipyssyn nuolen näköinen venttiili kehällä, joka pääsee liukumaan pyörimis-suunnan mukaisesti, ehkä vajaan 1/4 osakierroksen. sitten on muutama poraus öljynkiertoa varten. Ulkopuolella on Velun mainitsema lämpöön reagoiva venttiili S-jousineen ja tietysti puolikkaitten välissä on joko paperi tai yleisemmin O- rengas tiiviste.

Se öljy on melkoista siirappia. Se eilähde käsistä millään pesuaineella, ainoastaan kulumalla.

Yleisin , joskin erittäin harvinainen vika tässä tuulettimessa on laakerivika.

Toinen vika on se, että tiesuola jumittaa ulkopuolisen venttiilin toimintaa joko venttiilinkarasta tai S- jousi (kaksosmetallijousen toimintaa.

Kolmasvika saattaa olla öljyvuoto ulospäin, mutta sen näkee.

Voi sanoa, että tällainen tuuletin on lähes ikiliikkuja.
andypoge
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 4:03 pm
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja andypoge »

Valtra 6800 -00 käy mittarin mukaan liian kylmänä. Termari vaihdettu yms. mutta ei apuja. Nyt aloin ajatella, että voiko tuulettimen viskokytkin olla jumissa ja puhaltaa täysillä koko ajan? Onko ideoita miten tuota tutkisi tai testaisi?
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Käynnistät traktorin kylmänä ja annat sen käydä hetken aikaa, sitten SAMMUTAT moottorin ja kokeilet tuulettimen siivistä pyörivätkö ne tyhjää käsin, jos eivät, niin visko on tod.näk. jumissa. Tuulettimen lapoja ei pidä mennä räpelöimään moottorin käydessä, sillä jos visko onkin jumissa niin siinä käy sormille huonosti. Aikanaan kun ajelin useammallakin 80-luvun Hiacella, niin niissä oli toisinaan noita viskoprobleemia, yksi oli juuttunut jatkuvasti täysiä pyöriväksi ja toisessa oli sellainen, ettei se ottanut pitoja edes silloin kun moottori kuumentui keittäväksi , joten kyllä nuo viskotkin osaavat vikaantua.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja mauri »

Ostaa tai lainaa optisen kierroslukumittarin. Tuulettimeen sopivaan kohtaan heijastava teipinpala ja siihen osoittamalla saa erilaisia lukemia.
Voihan sen lämpötilan suuruuden varmistaa erillisellä mittarilla, niitäkin on ollut muutamalla kympillä myynnissä, esimerkiksi TN15A ollut tälläinen infrapuna-mittari.

Muuten, takaveto ha volvoissa kuuli äänestä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä kun tuuletin ensin pyöri täysillä ja viskonesteen alettua toimimaan pyöriminen hidastui ja ääni vaimeni, ei ehkä meluisemmissa dieseleissä kuulu?
Velu tuolla aiemmin kertoi viskokytkimen toiminnasta.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

andypoge kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 9:15 pm Valtra 6800 -00 käy mittarin mukaan liian kylmänä. Termari vaihdettu yms. mutta ei apuja. Nyt aloin ajatella, että voiko tuulettimen viskokytkin olla jumissa ja puhaltaa täysillä koko ajan? Onko ideoita miten tuota tutkisi tai testaisi?
Kait se nyt kesäkelissä lämpiää normaalisti, vaika puhallin pyöris kiinteästi!?
Onko moottorin alilämpö miten muuten todettu kun koneen omalla mittarilla?! :roll:
farmeri
Viestit: 126
Liittynyt: To Loka 27, 2022 9:36 pm
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja farmeri »

Kannattaa ensimmäisenä varmistaa mittarin toiminnan oikeellisuus. Vaikka visko olisi täysin kiinteänä, kone kyllä lämpeää jos vain rasitusta saa.
Mittaamalla infrapunalämpömittarilla vaikkapa vesiletkusta saanee jo ihan kohtuullisen tarkan käsityksen nesteen lämpötilasta.
"Maatalous on mukava harrastus, mutta pirun kallis"
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: viskotuulettimen toiminta

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Lämpeneehän ne jatkuvavetoisella tuulettimella varustetut vanhemmat moottoritkin normaaliin käyntilämpöön, kunhan termostaati on kunnossa ja kone tekee töitä. Moottorin liian alhaisen käyntilämmön juurisyy ei voi olla viskotuulettimen väärä toiminta.
mauri kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 9:53 pm Muuten, takaveto ha volvoissa kuuli äänestä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä kun tuuletin ensin pyöri täysillä ja viskonesteen alettua toimimaan pyöriminen hidastui ja ääni vaimeni, ei ehkä meluisemmissa dieseleissä kuulu?
Saman tekee Mazdan 2.5 dieselkone. Tuuletin pitää 10-15 sekuntia aika pöhinää käynnistyksen jälkeen, joka kuuluu selvästi sen esikammiokoneen nakutuksen yli kabiinin puolelle.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], hiksi ja 59 vierailijaa