Sivu 1/2

viskotuulettimen toiminta

Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 4:17 pm
Kirjoittaja curve
Jos kylmän traktorin käynnistää (talvikäynnistys, käytetty lohkolämmitystä) , niin pitäisikö viskotuulettimen alkaa heti pyöriä suurella nopeudella?

Jos ei pitäisi, niin missä vika?

Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 4:24 pm
Kirjoittaja ahma
Autoissa olen huomannut, että:

Kylmänä pyörii hetken kovaa, kuulostaa lähes lentokoneelta jos kierroksia antaa. :shock: Noin kymmenen sekunnin päästä asettuu, ja saa rukkaskädellä pysäytettyä.

Itse kuvittelen sen johtuvan siitä, että vie hetken ennen kun sisällä oleva silikonineste leviää keskipakovoiman vaikutuksesta kehälle ja visko vapautuu.

Sitten kun se mönjä lämmetessään turpoaa, niin alkaa normaali toiminta.

Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 6:30 pm
Kirjoittaja ZET
Nyt päästiin meikäläistä askarrutaneen kysymyksen ääreen. Tätä en ole jaksanut vielä guuglettaa, myönnetään, mutta perustuuko viskon toiminta siis sisällä olevan möhnän turpoamiseen eikä viskositeetin muuttumiseen? Olen äkkipikaisesti ajatellut, että kun nimi on tuollainen niin olisi olemassa aine, jonka viskositeetti muuttuu "väärin päin" eli kävisi kuumana jäykäksi. Ja olen kovasti ihmetellyt että mikä kumman aine se semmoinen on.

Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 6:41 pm
Kirjoittaja ahma
ZET kirjoitti: Olen äkkipikaisesti ajatellut, että kun nimi on tuollainen niin olisi olemassa aine, jonka viskositeetti muuttuu "väärin päin" eli kävisi kuumana jäykäksi. Ja olen kovasti ihmetellyt että mikä kumman aine se semmoinen on.
Tuota minäkin olen ajatellut, mutta en ole viitsinyt sitten hirveästi päätäni vaivata. Toiminta tuntuu kylläkin olevan tuollainen lieneekö sitten vika vai ei.

Kaksi vikatilaa noissa tiedän:

On täysin jumissa ja muovisiivikko yleensä hajoaa silloin.

Tai sitten toimii pelkkä laakeri ja siivikko ei juurikaan tuuleta. Kone keittää ennenpitkää jos ei ole ajoviimaa. Ja nyt puhun autosta, en traktorista :lol:

Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 7:01 pm
Kirjoittaja Torsti
Tuolta sivu 44.

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... a.Kari.pdf

On selostettu aika hyvin nelivedossa käytettävän viskokytkimen toiminta.

Samanlainen kai se on tuon viskotuulettimenkin sielun toiminta, silikoniöljyä vain lämmittää nyt syylärin läpi virtaava lämmennyt ilma.

Lähetetty: Su Tammi 17, 2010 8:29 pm
Kirjoittaja konemies1
Torsti kirjoitti:Tuolta sivu 44.

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... a.Kari.pdf

On selostettu aika hyvin nelivedossa käytettävän viskokytkimen toiminta.

Samanlainen kai se on tuon viskotuulettimenkin sielun toiminta, silikoniöljyä vain lämmittää nyt syylärin läpi virtaava lämmennyt ilma.
Niillä ei ole mitään yhtäläisyyksiä keskenään.

Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 5:14 pm
Kirjoittaja Torsti
konemies1 kirjoitti:Niillä ei ole mitään yhtäläisyyksiä keskenään.
Ovat sitten ilmeisesti kaikilla keskustelupalstoilla puhuneet puuta heinää...


Voisitko konemies1 kertoa tyhmälle että miten tuo viskotuuletin sitten oikein toimii?

Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 5:57 pm
Kirjoittaja ylioyja
Torsti kirjoitti:... silikoniöljyä vain lämmittää nyt syylärin läpi virtaava lämmennyt ilma.
Mää olisin luullu, että silikonia lämmittää vesipumpun läpi kulkeva
jäähdyttimestä tuleva lämmin jäähdytysneste, mutta saatan olla väärässä.

Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 6:54 pm
Kirjoittaja konemies1
Torsti kirjoitti:
konemies1 kirjoitti:Niillä ei ole mitään yhtäläisyyksiä keskenään.
Ovat sitten ilmeisesti kaikilla keskustelupalstoilla puhuneet puuta heinää...


Voisitko konemies1 kertoa tyhmälle että miten tuo viskotuuletin sitten oikein toimii?
Torsti, älä heittäydy tyhmäksi.

Asia nyt vain on niin, että kannattaa itse purkaa sellainen viskotuuletin ja tehdä sitten havaintoja. Se ei nimittäin ole sisäkaluiltaan sellainen kun voi olettaa.

Auton nelivedon viskokytkin on aivan erilainen kuin tuulettimen viskokytkin.

Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 7:10 pm
Kirjoittaja Torsti
Koska ei parempaa tietoa ole, niin oletan sitten että siellä viskotuulettimessa on lamelit ja silikoniöljyä. Ehjää tuskin kannattaa huvikseen purkaa, karkaa se öljy kuitenkin sieltä :twisted:

ylioyja: Ainakin mulla on patrollissa siinä tuulettimen keskiössä alumiinisia lämmönvaihtoripoja.

Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 7:37 pm
Kirjoittaja Velu
Konemies1 on tietääkseni oikeassa. Jostain kirjasta sen toimintaa joskus tutkin. Sen vehkeen toiminta perustuu sen etupuolella olevan BI-mellaijousen painamaan tappiin, joka on oikeasti ventiilikara. BI-matallijousi painaa sitä karaa lämpötilan mukaan ja kara ohjaa sisällä olevan nesteen virtausta joko siihen osaan kytkintä, jossa sen välitää voimaa tai sitten toiseen paikkaan kytkimessä, jossa se ei luistoa rajoita.

Se, että kytkin on kiinni vähän aikaa käynnistyksen jälkeen, johtuu juuri siitä, että nestettä on aluksi väärässä paikassa ja sen ohjautuminen kestää hetken.

Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 8:02 pm
Kirjoittaja ylioyja
Sekö sitten pyörähtelee "levossakin" sen verran, että
syylärin lämpö saa kaksoismetallin lämmitettyä?

Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 8:06 pm
Kirjoittaja Velu
Tuossa juuri tutkin kirjasta. F88- volvossa kytkin on kiinteä 56 asteen lämpötilassa, jolloin jättämä on 5%. Siivet pyörivät aina vähintään 25% nopeudella.

Lähetetty: Ma Tammi 18, 2010 8:42 pm
Kirjoittaja konemies1
Torsti kirjoitti:Koska ei parempaa tietoa ole, niin oletan sitten että siellä viskotuulettimessa on lamelit ja silikoniöljyä. Ehjää tuskin kannattaa huvikseen purkaa, karkaa se öljy kuitenkin sieltä :twisted:

ylioyja: Ainakin mulla on patrollissa siinä tuulettimen keskiössä alumiinisia lämmönvaihtoripoja.
Voi tuulettimen viskokytkimen purkaa kun pitää sitä lappeellaan, siis akselipää alaspäin, niin ei tule yhtään öljyä ulos.

Niitä mitä itse olen purkanut, niinniisä on ollut aivan kytkinlevyn näköinen levy. Sitten on sellainen taivutetun nuolipyssyn nuolen näköinen venttiili kehällä, joka pääsee liukumaan pyörimis-suunnan mukaisesti, ehkä vajaan 1/4 osakierroksen. sitten on muutama poraus öljynkiertoa varten. Ulkopuolella on Velun mainitsema lämpöön reagoiva venttiili S-jousineen ja tietysti puolikkaitten välissä on joko paperi tai yleisemmin O- rengas tiiviste.

Se öljy on melkoista siirappia. Se eilähde käsistä millään pesuaineella, ainoastaan kulumalla.

Yleisin , joskin erittäin harvinainen vika tässä tuulettimessa on laakerivika.

Toinen vika on se, että tiesuola jumittaa ulkopuolisen venttiilin toimintaa joko venttiilinkarasta tai S- jousi (kaksosmetallijousen toimintaa.

Kolmasvika saattaa olla öljyvuoto ulospäin, mutta sen näkee.

Voi sanoa, että tällainen tuuletin on lähes ikiliikkuja.

Re: viskotuulettimen toiminta

Lähetetty: Ti Touko 30, 2023 9:15 pm
Kirjoittaja andypoge
Valtra 6800 -00 käy mittarin mukaan liian kylmänä. Termari vaihdettu yms. mutta ei apuja. Nyt aloin ajatella, että voiko tuulettimen viskokytkin olla jumissa ja puhaltaa täysillä koko ajan? Onko ideoita miten tuota tutkisi tai testaisi?

Re: viskotuulettimen toiminta

Lähetetty: Ti Touko 30, 2023 9:49 pm
Kirjoittaja SPS1975
Käynnistät traktorin kylmänä ja annat sen käydä hetken aikaa, sitten SAMMUTAT moottorin ja kokeilet tuulettimen siivistä pyörivätkö ne tyhjää käsin, jos eivät, niin visko on tod.näk. jumissa. Tuulettimen lapoja ei pidä mennä räpelöimään moottorin käydessä, sillä jos visko onkin jumissa niin siinä käy sormille huonosti. Aikanaan kun ajelin useammallakin 80-luvun Hiacella, niin niissä oli toisinaan noita viskoprobleemia, yksi oli juuttunut jatkuvasti täysiä pyöriväksi ja toisessa oli sellainen, ettei se ottanut pitoja edes silloin kun moottori kuumentui keittäväksi , joten kyllä nuo viskotkin osaavat vikaantua.

Re: viskotuulettimen toiminta

Lähetetty: Ti Touko 30, 2023 9:53 pm
Kirjoittaja mauri
Ostaa tai lainaa optisen kierroslukumittarin. Tuulettimeen sopivaan kohtaan heijastava teipinpala ja siihen osoittamalla saa erilaisia lukemia.
Voihan sen lämpötilan suuruuden varmistaa erillisellä mittarilla, niitäkin on ollut muutamalla kympillä myynnissä, esimerkiksi TN15A ollut tälläinen infrapuna-mittari.

Muuten, takaveto ha volvoissa kuuli äänestä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä kun tuuletin ensin pyöri täysillä ja viskonesteen alettua toimimaan pyöriminen hidastui ja ääni vaimeni, ei ehkä meluisemmissa dieseleissä kuulu?
Velu tuolla aiemmin kertoi viskokytkimen toiminnasta.

Re: viskotuulettimen toiminta

Lähetetty: Ti Touko 30, 2023 10:02 pm
Kirjoittaja Tumppi 865
andypoge kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 9:15 pm Valtra 6800 -00 käy mittarin mukaan liian kylmänä. Termari vaihdettu yms. mutta ei apuja. Nyt aloin ajatella, että voiko tuulettimen viskokytkin olla jumissa ja puhaltaa täysillä koko ajan? Onko ideoita miten tuota tutkisi tai testaisi?
Kait se nyt kesäkelissä lämpiää normaalisti, vaika puhallin pyöris kiinteästi!?
Onko moottorin alilämpö miten muuten todettu kun koneen omalla mittarilla?! :roll:

Re: viskotuulettimen toiminta

Lähetetty: To Kesä 01, 2023 5:01 pm
Kirjoittaja farmeri
Kannattaa ensimmäisenä varmistaa mittarin toiminnan oikeellisuus. Vaikka visko olisi täysin kiinteänä, kone kyllä lämpeää jos vain rasitusta saa.
Mittaamalla infrapunalämpömittarilla vaikkapa vesiletkusta saanee jo ihan kohtuullisen tarkan käsityksen nesteen lämpötilasta.

Re: viskotuulettimen toiminta

Lähetetty: Pe Kesä 02, 2023 10:38 am
Kirjoittaja jiipee
Lämpeneehän ne jatkuvavetoisella tuulettimella varustetut vanhemmat moottoritkin normaaliin käyntilämpöön, kunhan termostaati on kunnossa ja kone tekee töitä. Moottorin liian alhaisen käyntilämmön juurisyy ei voi olla viskotuulettimen väärä toiminta.
mauri kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 9:53 pm Muuten, takaveto ha volvoissa kuuli äänestä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä kun tuuletin ensin pyöri täysillä ja viskonesteen alettua toimimaan pyöriminen hidastui ja ääni vaimeni, ei ehkä meluisemmissa dieseleissä kuulu?
Saman tekee Mazdan 2.5 dieselkone. Tuuletin pitää 10-15 sekuntia aika pöhinää käynnistyksen jälkeen, joka kuuluu selvästi sen esikammiokoneen nakutuksen yli kabiinin puolelle.