Lana ei pyörähdä.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7813
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Lana ei pyörähdä.

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Tuli ostettua muutama vuosi takaperin,Vama merkkinen takalana,hydraulisella terän käännöllä,enkä tähän mennessä ole oppinut pyöräyttämään sitä veto asenosta työntöasentoon tai päinvastoin sillä lailla tyylikkäästi,vaan se pysähtyy traktorin pituussuuntaisesti :evil: ,jonka jälkeen minä hinaan sitä maata pitkin hydraulikkaventtiili(vai mikä se on) kellunta-asennossa saadakseni terän kääntymään haluamaani suuntaan.
Onko kenelläkään muulla samanlaisia ongelmia?Kyselee palstalle kirjautunut nimimerkki.
TunturiPappa
Viestit: 5781
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tästä on ollut ennenkin keskustelua ja ongelmaan ei ole oikein löytynyt ratkaisua. Sylinterin ja terän välistä geometriaa muuttamalla, ongelmaa voisi koittaa poistaa. Yhtäläillä muutkin tekee, iskevät maahan tai penkkaan ja pyörittävät.
Yks konsti olis laittaa naru lanan kulmasta hyttiin, mistä voi koittaa antaa suuntaa...
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

VM:n 300 levyssä tuo kääntö ainakin toimii ihan hyvin. Toki vauhtia pitää olla jonkun verran mutta eipä se kyllä jumiin tuohon jää. Millaista kääntönopeutta käytätte?
popo99
Viestit: 164
Liittynyt: To Touko 14, 2009 7:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja popo99 »

itelle vaman lana ja kääntyy hyvin, ihan sama pyöräyttääkö tyhjäkäynnillä tai kierroksilla. pieni välys kääntökehässä helpottaa, liika vaseliini ahistaa. käytön/harjoittelun puutetta jollei käänny :wink:
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7813
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Lana ei pyörähdä.

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Keskustelun kohteena oleva lana on 2,5m:n laite ja se on Case 685:n perässä,joskus lanan saa sovinnolla pyörähtämään työntö asennosta vetoasentoon,kun koneella on työskennelty jo jonkun aikaa,polkaisee kaasun pohjaan ja osaa oikeaan aikaan kääntää hallintavivun toiseen suuntaan,mutta tarkkana siinä saa touhuta.
TunturiPappa
Viestit: 5781
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Konstit on monet, sano kissa, ku mummol pöytää pyyhki...
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jonash
Viestit: 346
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonash »

Ainakin Patu 1800-kourakuormaimessa oli aikaisemmin "kuollut" kohta, kun siirtopuomi käännettiin pääpuomin päälle.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Painot levyn päihin. Jatkaa pyörimistään paremmin.

Kuusi tuntia takana pyörittelyä Jykevän paksulla sylinterillä ja viiistonnisen pienellä tuotolla, silti ei jumittanut kertaakaan. On niin raskas se levy, että jatkaa liikettään sen jumikohdan yli.

-SS-
SamiT
Viestit: 6794
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Pieni välys teränkääntösylinterin nivelpäissä auttaa kääntymistä, helpottuu nimittäin kummasti lanan ikääntyessä. Ja käännettäessä kannattaa käyttää moottoria isoilla kierroksilla jotta saa enemmän liikenopeutta terälevyyn.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
vanha
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:48 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanha »

se on juuri siinä se juju kuten kysyjä jo tuossa vastasikin, että juuri siinä makeimmalla paikalla osaa sen suunnan vaihtaa. sitähän ei opi muuta kun tekemällä.jotkut ei silläkään. :(
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Suuri tuotto hydrauliikassa auttaa asiaan tolkuttomasti. mm. tuo patun kuollutkulma johtuu siitä, että tuottoa ei ole tarpeeksi ja tuleekin paineen sijaan alipaine. Jos nyt puhutaan siitä laajakulmanivelettömästä kuormaajasta jossa on pikkutuottoisilla traktoreilla semmonen jännä notkahdus liikeradassa?
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
S P
Viestit: 33
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:59 pm
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa, ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S P »

Aikani seurasin sivusta kans tuota hommaa, merkki ku merkki pyörähtää jos pyörähtää :D
Joten kun tuli aijalliseksi uusia oma levy, niin päätin heti että EI tollasta! mun hermot ei piisaa kiirees leikkiä :(

Joten tein tommosen: http://kuvablogi.com/blog/22234/1/
Menopaluu! on muuten tosi hyvä ja monipuolinen tuo kun on kaks kulutusterää, tasaanen jäläki!
kirjat
Viestit: 245
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 5:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjat »

Minulla on Kipan lana ja olen kyllästynyt kääntämisongelmiin ja auraan 200 metriä pitrkän tieni peruuttaen.
maxi
MOP
Viestit: 7536
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

SP:n lana on kyllä oikein hieno. Mutta kun ei kärsi noin ottavaa käyttää. On pakko saada lanata "toisin päin". Kun on murskepintaiset tiet ja ei yhtään polannetta. Mulla on Jykevä 15 ja tänään viimeksi tein kirosyntiä sen kanssa. Sitten pyörähti, kun itsestään, en edes tajunnut, mitä sille tapahtui.
Eli näppihäiriö se on, jos ei käänny. Mulla MF 390 ja olen kokeillut myös pumput yhdessä. Tosinpäin menee hyvin, mutta ei toiseen suuntaan. Näköjään täytyy vielä harjoitella.
samiharju
Viestit: 527
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 3:56 pm
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mekaaninen kääntö toimii...
Nuthill Garage
S P
Viestit: 33
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:59 pm
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa, ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S P »

samiharju kirjoitti:mekaaninen kääntö toimii...
Niinhän se, niin kauan ku on vaan mekaanista käyttäny, tuota en enää antaas pois!

eikä sinällään ollu kovin kallis investointi alle 200€ shokkiventtiileineen letkuineen.

MOP:lle: Tuo ottavuus ei oo tuos mikään ongelma päinvastoin, työntövarrella se säädetään: Eteen ajaes varsipitkälle: ottaa vain "takaterä"= sama kuin tavallinen lana väärinpäin ei "haukkaa"

varsi puolesvälis: ottaa molemmat (tuolla hyvä esim tasottaamursketta)

varsi lyhkääsenä: puree niin pirusti :lol: (irtoo esim. polanteet keväällä) ei oo meinaan mikään ihan köykäänen tuo perälevy ja se oli jo tehdes meininkinäki! Köykääselllä perälevyllä ei tee mitää :(
samiharju
Viestit: 527
Liittynyt: Ti Maalis 07, 2006 3:56 pm
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mä kateellisena tää moitin nykytekniikkaa vaan.. XD
Nuthill Garage
Hanski
Viestit: 353
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:10 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Tyylikkäästi kääntyy mekäläisenkin Vama työntöasennosta vetoasentoon vaan toisinpäin mennäänkin sitten vain tuurilla. Joskus suojalumi jäätynyt levyyn kiinni paksuna kerroksena ja silloin kääntö pelaa kuin ajatus.
Tuosta päätellen SS:n painotusajatus lienee toteutuskelpoinen.
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Meillä on itte tehty mutta apinoitu Vaman R mallista ja se kans jää useimmiten välille mutta kyllä se välillä menee kivuttomasti ympäri. Siitä käännöstä taisi silloin tulla vaan niin tivis ja nyt on vähä kulunu niin toimii paremmin. Onko muuten Vaman levyis se sylinteri vakiona keskellä runkoa?
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
enfo
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 3:15 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enfo »

samiharju kirjoitti:mekaaninen kääntö toimii...
Toimii toimii, mutta usein jää kääntämättä ihan laiskuuttaan. :roll:
Onkos noissa tehdaslevyissä missään maan muotoja seuraavaa levyosaa? Mielestäni ainakin hyvä ominaisuus jos on pihat vähän jokasuuntaan vinossa. :wink: Saahan tonkin tietysti suoraan lukittua.
http://kuvablogi.com/nayta/2125998/
Kyllä koneessa voimaa on, onhan se power major :)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 35 vierailijaa