kevyt kuormuriin lavan teko

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
beetu
Viestit: 91
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 7:48 pm
Paikkakunta: keski-suomi
Viesti:

kevyt kuormuriin lavan teko

Viesti Kirjoittaja beetu »

kysytääs masinisteilta neuvoa tuommoiseen projektiin, eli ostin tuommoisen pullakorilla olevan 609 mersun pikkukuorkin, ja nostin kopin pois perälautanosturi jäi paikalleen, nyt olis tarkoitus tehdä lava siis pelkkä pohja ilman laitoja. kantavuuttahan tuohon tulee joku 2500-3000kg ja tarkoitus olis että pystyy kuljettaan autoa ja mahdollisesti pientä mini kaivuria ym.tavaraa kysymys koskee tuota lavan rakennetta, nythän siinä on nuo runkopalkit joiden väli on n.80cm, niiden päälle tulis poikittain n.70cm jaolla palkit ja niiden päihin hitsataan runkon suuntaisesti pitkät palkit,nuita poikkittaisia palkkia mietin että mikä koko kestäis, että ei tule suotta ylimitoitettua ja sitä myötä kantavuus putoaa,ja tuo lavan leveys on 230cm. päälle suunnittelin 27mm filmivaneria.
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

lava

Viesti Kirjoittaja rytinä »

Viimekesänä teimmä lavan toyota dynaan ,,jos tartet mittoja voin laittaa .,,kunhan huomennapalaan"keikalta"
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
Rolle
Viestit: 227
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:48 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Juuri niin kuin kerroit, siitä on hyvä lähteä. En osaa sanoa mitoista, mutta tuskin kannattaa säästä aine. Mersun runko on aika vetelä joten kannattaa laittaa kunnon palkit. Itse olen rakentamassa vaijerikippi minun lavameseen 307D ja olen tehnyt ihan apurungon 60*45*4mm rhs putkesta. Tosin 307 on vaan prässätty peltirunko, 609 taitaa olla jo raudasta palkkirunko?
jylhä
Viestit: 2907
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Tarviiks kaikki korirakenteet jo jotain kirottuja vaatimuksenmukaisuus todistuksia? Jos niin pitää löytää joku firma jolla on luvat semmosia kirjottaa, samalla sieltä saa parhaan tiedot ainevahvuuksista ym käytännön kokemuksiin perustuvista jutuista.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

lava

Viesti Kirjoittaja rytinä »

http://hane111.kuvat.fi/kuvat/lLAVA2aB.jpg
Tehtiin Toyota Dynaan lava viimekesänä ,tässä ensimmäinen suttunen rakennekuva,,,teen takemmat yksityiskohdat ja materiaalivahvuudet huomenna päiväsaikaan.
ei me mitäänlupia kyselty,katsastus vain
katso kuva tojo
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
beetu
Viestit: 91
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 7:48 pm
Paikkakunta: keski-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetu »

kyllä ne mullekin sano konttorilta kun tuosta projektista kyselin että joku todistus rakenteista ja ohjaamoa suojaavasta sermista pitäis olla.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Monesti riittää kirjallinen valmistustodistus. Siinä vaikka Pekka Puupää vakuuttaa, että rakenne on tehty kestämään X määrää kuormaa jne.

Tälläisiä todistuksia piti ainakin ennen tehdä omavalmistekärryistäkin.



Mitäs siinä rekisteriotteessa tällä hetkellä lukee päällirakenteista?
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

ei tarvinnu

Viesti Kirjoittaja rytinä »

eI LIEKSAN konttorilla ainakaan kyselleet mitään todistuksia (vai tuntevatko minut niin hyvin)--teimme mahdollisimman kevyen lavan ja olen ajanut usean tonnin kivikuorman (laiton kuljeteus) eikä taipunu .
katsastus mies kyllä oli hyvin tiukka mm.likasuojien koosta,,tämä on siis paku-kuormaautossa pitää olla alleajoeteet ja valot -ainakin
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
MORSKU
Viestit: 2109
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 6:54 pm
Paikkakunta: ROVANIEMI - OULU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

beetu kirjoitti:kyllä ne mullekin sano konttorilta kun tuosta projektista kyselin että joku todistus rakenteista ja ohjaamoa suojaavasta sermista pitäis olla.
Lujuuslaskelmat pitää olla kun menet muutoskatsastaan :idea:

Etusermistä, lavan kiinnityspisteistä runkoon ja kuormansidonta pisteistä pitää olla lujuuslaskentatodistus :idea:
Lissää paskaa housuun ja ette päin...
MORSKU
Viestit: 2109
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 6:54 pm
Paikkakunta: ROVANIEMI - OULU
Viesti:

Re: ei tarvinnu

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

rytinä kirjoitti:eI LIEKSAN konttorilla ainakaan kyselleet mitään todistuksia (vai tuntevatko minut niin hyvin)--teimme mahdollisimman kevyen lavan ja olen ajanut usean tonnin kivikuorman (laiton kuljeteus) eikä taipunu .
katsastus mies kyllä oli hyvin tiukka mm.likasuojien koosta,,tämä on siis paku-kuormaautossa pitää olla alleajoeteet ja valot -ainakin
Oliko sulla ennenminkin siinä avolava :?: jos oli niin silloin ne ei kysele vaikka tekee kokonaan uuden :o jos oli erillaiset päälirakenteet niin sitten ne on tehny "virkavirheen" :lol:

Kuorma-autoissa ei kaikissa tarvi olla alleajosuojia/äärivaloja :wink: siinä on joku vuosi/kk yhdistelmä mistä eteenpäin pitää olla pakollisesti :idea: ja vapaaehtoisesti on suotavaa laittaa sivu/äärivalot ne parantaa juuri näihin vuodenaikoihin paljon näkyvyyttä = turvallisuutta :wink:
Lissää paskaa housuun ja ette päin...
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

avolava

Viesti Kirjoittaja rytinä »

Niipä olikin avolava joka oli aivan mädäntyny atomeiksi- :?
Tehtiin uusi mutta vähä pienempi Tilanne onki toinen kun päällä on olluumpi koppi,silloin varmaankin katsastaja vaatii MORSKUN luettelemat todistukset :D
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
beetu
Viestit: 91
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 7:48 pm
Paikkakunta: keski-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetu »

taitaa tulla tuosta todistuksesta se kallein ja hankalin propleema koko muutoksesta. kukahan jyväskylän suunnalla tuomoisen laskelman tekee ja mitä maksaa, onko kellään kokemusta vastaavasta.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Tuollaisten staattisten rasituksien laskenta pitäis olla koneinsinöörille ihan vasemman käden hommaa. Ainoa ongelma on se, jonkun pitää olla syventynyt lain vaatimuksiin sen verran, että voi antaa ko. laskijalle lähtöarvot. Tietysti tekniset vaatimukset laskijalle pitää osoittaa myös hyvällä rakennepiirustuksella.

Itse oon näitä asioita opiskellut jo aikoja sitten. On päässyt vähän unohtumaan...

Siellä Jyväskylässä taitaa olla vielä AMK. Auto- ja konepuoli. Voisivat olla ihan tyytyväisiä, jos pääsisivät harjoitustyönä oppilaille antamaan. Aikataulu tietysti venyy. Joku vois oikein tehdä päättötyön aiheesta.

Tuo suurpiirteinen kommentti, jonka konttorilta sait - kuvaa vain sitä, että ne eivät ole asiasta perillä yhtään.
mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh »

teet lavan ja käyt näyttään konttorilla,sitte jos pitää olla todistukset niin kysyt vaikka raskoneelta.
mä erehdyin kysyy dynan rungosta konttorilta ja tuntu et mitään ei saa tehdä itse vaan kaikki piää tehdä oikeassa korjaamossa ja todistusten mukaan.
tein rungon uusiksi samoilla vahvuuksilla ja samanlaisen kuin alunperin oli,vein toiselle konttorille niin inssi tuumas että hyvin oot ruosteet korjannu,näin pitäs kaikki tehdä. :wink:
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

lava

Viesti Kirjoittaja rytinä »

http://kuvablogi.com/blog/23821/
Sainpa laitettua blogiin kuvia,, toiseen tiedostoon kirjautumis ongema.
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
Esa H
Viestit: 35
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:51 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esa H »

Vaatimukset löytyvät:http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... akorit.htm

Todistukseksi riittää:
Todistus
Ajoneuvon rek:no xxx-yyy (tai valm:no) kuormakori täyttää Lmp:n 940/82 vaatimukset.
Vantaalla 29.11.2009
Uuno Turhapuro

Lmp 940/82 = liikenneministeriön päätös no 940 vuodelta 1982

Tässä vakuutetaan kerralla korin kiinnitys runkoon, ohjaamon suoja ja kuormansidontapisteen.

Se vastaa omaisuudellaan, joka panee nimensä alle! Käytännössä AKE haluaa siinä jonkun firman vastuuseen, mutta miksei siinä voi olla yksityinenkin (=laskuaitoinen) henkilö. Näistä ei liene kukaan käynyt leivättömän pöydän ääressä????

Lujuuslaskelmissa on hyvä käyttää jotakin varmuuskerrointa ja esimerkiksi kuormansidontapisteitä saa asentaa huomattavasti enemmän kuin vaaditaan. Se on nimittäin merkillistä, että meidän on tapana tehdä juuri se minimi mitä viranomaiset vaativat. Eikä aina sitäkään! Kuinka helppoa kuorman sitominen on, kun niitä rakseja on paljon.

Ajoneuvovalmistajilla on omat ohjeensa korin kiinnitykseen. Väärin tehty kiinnitys vaikuttaa usein nimittäin auton ajo-ominaisuuksiin. Tässä tehdään yllättävän paljon virheitä. Suuretkaan korivalmistajat eivät noudata autonvalmistajan ohjeita. Kummastuttaa esimerkiksi se, että kun auton runkoon on jo tehtaalla porattu valmiiksi reiät koria varten, niin korivalmistaja haluaa porata sinne omat reikänsä. Joillakin merkeillä on jopa korvakot valmiina, mutta niitä ei haluta käyttää, vaan tehdään mieluummin ylimääräistä työtä. Nykyään ohjeet löytyvät helposti kirjautumalla autonvalmistajan nettisivuille.

Näitä asioita kun hieman tutkiskelee niin hyvä siitä tulee!
Esa H
-PAH-
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 2:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -PAH- »

Kyllä nimimerkki Esa H:lla on asiat hallussa. Muutaman asian haluaisin vielä mainita.

Uusi VNa työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta (403/2008) eli nk. käyttöasetus astui voimaan tämän vuoden alusta ja kumosi vanhan nk. käyttöpäätöksen, tämäkin osaltaan vaikuttaa koneen ja laitteen suunnitteluun. Tässä asetuksessa on jo mainitaankin suunnittelijan pätevyydestä, tosin ylimalkaisesti lausuttuna. ( Esimerkiksi nosturien tarkastaminen loppuu siirtymäajan jälkeen ilman vähintään teknikon tutkinnon omaavilta vuoden 2011 lopussa. )

-Suunnitelmaan kannattaa siis allekirjoittaa suunnittelijan pätevyys, eli vaikka ”koneinsinööri”. ( Edellyttäisin kuitenkin vielä opintojen lisäksi muutaman vuoden "perehtyneisyyttä" kuorma-autopuolen tekniikkaan ja käyttöolosuhteisiin ennen päällirakennesuunnittelijaksi ryhtymistä, käytäntö kun tahtoo olla paras kouluttaja.)

-Ihan maallikkopohjalta en suosittelisi nimeä laitettavan suuren vastuun vuoksi. Vastuuhan varmasti konkretisoituu, jos ajoneuvo joutuu osalliseksi esim. kuolonkolarin osapuoleksi, teknisessä tutkimuksessa aina selvitetään molempien autojen tekniikka perinpohjaisesti ja jos
jotakin huomautettavaa löytyy, alkaa sitten tukalat paikat suunnittelijalla/päällirakentajalla.

-Ainakin yksi katsastusketju sanoo lähettävänsä päällirakennelaskelmat suoraa AKE:en arkistoitavaksi/tarkastettavaksi.

-Päällirakennelaskelmissa kannattaa esittää koko laskelma laskuineen, kuvineen ja laskentatapoineen dokumentoitavaksi AKE:een. Mielestäni se vapauttaa hieman laatijan vastuuta, koska AKE kuuluu viranomaisvastuun piiriin. Tämä tarkoittaa sitä, että heillä on jonkinmoinen tarkastusvelvollisuus laskelmasta.

-Olen samaa mieltä Esa H:n kanssa siitä, että suuretkaan korinvalmistajat eivät noudata autonvalmistajan päällirakenneohjeita kovin tarkkaan. Reikien tekeminen kuorma-auton runkoon muualle kuin aivan neutraalitasoon on kuitenkin aina hieman lujuutta heikentävä. Mm. reikien viimeistelyssä on usein sanomista, pelkkä poraaminenhan ei yleensä riitä, vaan reikä on viimeisteltävä reunoiltaan hiusmurtumien lähdön estämiseksi jne.

- Vastuu ja rakenteen tarkastaminen työn jälkeen maksaa aina jonkin verran. Monet päällirakenteita rakentavat yritykset eivät ole monestikaan kiinnostuneita vain pelkästä lujuuslaskennasta ja luvan laatimisesta, ellei yrityksessä ole sellaista suunnitteluhenkilöä jolla on sivutyölupa tehdä omia töitään myös muille.

On verraten ikävää, että tiukkeneva lainsäädäntö kohta kahlitsee kuorma-autojen rakenteen muuttamista "masinistivoimin" esim. omaan käyttöön.
Lainsäädännön tiukkeneminen johtuu mm. vakuutusalan intresseistä ja lisää vaatimuksia on jo esitetty lainsäätäjille mm. kuorma-autojen suhteen.
-PAH-
beetu
Viestit: 91
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 7:48 pm
Paikkakunta: keski-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetu »

täytyy huomenna ruveta tuumasta toimeen ja tekemään,katsotaan sitten kun on valmis mitä sen paperin kanssa tehdään ja suunnitelma on että varsinaisen runkon päälle tulee apurunko 50*50 jonka päälle poikittain syrjälleen 50*70 50cm jaolla ja niiden päihin pitkittäin 50*100 ja nuo olis 3mm seinämällä. päälle tulee 27mm filmivaneri.
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

lava

Viesti Kirjoittaja rytinä »

TOYOTAN LAVAN ULOKEHÄ 4cm x4cm ainevahvuus 3mm
Välituet 4cm x4 cm ainevahvuus 3mm u-rauta k/k 60cm Lavan runko 4cm x8cm ainevahvuus 3 mm
Etusermi 4cmx 8 cm ainevahvuus 3mm
auton rungon ja lavanrugon välissä vanerisuikale
tamän pienempiä rautoja tuskin kannattaa käyttää kokemuksen mukaan kestää.
välituet hitsattu ulkokehän sivuun pohjavaneri tuli tän päälle
Lisätietoja saa jos kiinnostaa
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: anttvirt, Eräilves, Google [Bot] ja 48 vierailijaa