Jälleen ikävä tapaturma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JKAVS
Viestit: 1328
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Matsikka kirjoitti: Ti Kesä 21, 2022 2:07 pm Mahdanko olla väärässä jos väitän että Palaxin tehdas (ent. Terästakomo ) on ensimmäisiä suomalaisia klapikonevalmistajia jotka ovat hommanneet CE-hyväksymismerkin koneilleen.
CE ei ole hyväksymismerkki. Se kertoo vain sen, että valmistajan mielestä tuote täyttää sille asetetut vaatimukset. Useimpien tuotteiden kohdalla vaatimuksiin ei kuulu mitään ulkopuolisen toimijan tekemää tarkastusta.

Käytännössä CE-merkintä tehdään näin:
1. Etsitään tuotetta koskevat vaatimukset (esim. koneturvallisuus, sähköturvallisuus, sähkömagneettinen yhteensopivuus).
2. Etsitään jokaiseen vaatimukseen liittyvät standardit (esim. ISO 12100 Koneturvallisuuden yleiset suunnitteluperiaatteet).
3. Tarkistetaan että tuote on standardien mukainen.
4. Valmista tuli. Tuotteeseen voidaan nyt asentaa CE-merkintä osoittamaan sen vaatimustenmukaisuutta. Lisäksi on koottava direktiiveissä määritelty dokumentaatio, jonka on oltava heti saatavilla jos Tukes kysyy.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

JKAVS kirjoitti: Ti Kesä 21, 2022 10:16 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Kesä 21, 2022 2:07 pm Mahdanko olla väärässä jos väitän että Palaxin tehdas (ent. Terästakomo ) on ensimmäisiä suomalaisia klapikonevalmistajia jotka ovat hommanneet CE-hyväksymismerkin koneilleen.
CE ei ole hyväksymismerkki. Se kertoo vain sen, että valmistajan mielestä tuote täyttää sille asetetut vaatimukset. Useimpien tuotteiden kohdalla vaatimuksiin ei kuulu mitään ulkopuolisen toimijan tekemää tarkastusta.

Käytännössä CE-merkintä tehdään näin:
1. Etsitään tuotetta koskevat vaatimukset (esim. koneturvallisuus, sähköturvallisuus, sähkömagneettinen yhteensopivuus).
2. Etsitään jokaiseen vaatimukseen liittyvät standardit (esim. ISO 12100 Koneturvallisuuden yleiset suunnitteluperiaatteet).
3. Tarkistetaan että tuote on standardien mukainen.
4. Valmista tuli. Tuotteeseen voidaan nyt asentaa CE-merkintä osoittamaan sen vaatimustenmukaisuutta. Lisäksi on koottava direktiiveissä määritelty dokumentaatio, jonka on oltava heti saatavilla jos Tukes kysyy.
CE merkintä on valmistajan vakuutus, että tuote täyttää kaikki kyseisille tuotteille vaadittavat standardit ja vaatimukset.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

nuc-64 kirjoitti: Ti Kesä 21, 2022 10:36 pm
JKAVS kirjoitti: Ti Kesä 21, 2022 10:16 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Kesä 21, 2022 2:07 pm Mahdanko olla väärässä jos väitän että Palaxin tehdas (ent. Terästakomo ) on ensimmäisiä suomalaisia klapikonevalmistajia jotka ovat hommanneet CE-hyväksymismerkin koneilleen.
CE ei ole hyväksymismerkki. Se kertoo vain sen, että valmistajan mielestä tuote täyttää sille asetetut vaatimukset. Useimpien tuotteiden kohdalla vaatimuksiin ei kuulu mitään ulkopuolisen toimijan tekemää tarkastusta.

Käytännössä CE-merkintä tehdään näin:
1. Etsitään tuotetta koskevat vaatimukset (esim. koneturvallisuus, sähköturvallisuus, sähkömagneettinen yhteensopivuus).
2. Etsitään jokaiseen vaatimukseen liittyvät standardit (esim. ISO 12100 Koneturvallisuuden yleiset suunnitteluperiaatteet).
3. Tarkistetaan että tuote on standardien mukainen.
4. Valmista tuli. Tuotteeseen voidaan nyt asentaa CE-merkintä osoittamaan sen vaatimustenmukaisuutta. Lisäksi on koottava direktiiveissä määritelty dokumentaatio, jonka on oltava heti saatavilla jos Tukes kysyy.
CE merkintä on valmistajan vakuutus, että tuote täyttää kaikki kyseisille tuotteille vaadittavat standardit ja vaatimukset.
No mikäs merkki se sitten oli minkä keskieuroopan työsuojeluviranomaiset myönsi 90-luvulla työkoneista?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
k-pyörä
Viestit: 1547
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Mites ko meikällä on leikkuri yhelle vaikeelle tavaralle, leikkureita on tasan 1kpl ainakaan suomessa.
Jiitek
Viestit: 5873
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

k-pyörä kirjoitti: Ti Kesä 21, 2022 11:04 pm Mites ko meikällä on leikkuri yhelle vaikeelle tavaralle, leikkureita on tasan 1kpl ainakaan suomessa.
Mitä tässä kysytään?
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja sköne »

Superdexta-64 kirjoitti: Ti Kesä 21, 2022 5:32 pm
sköne kirjoitti: Ti Kesä 21, 2022 1:50 pm Omistaja on laitteestaan vastuullinen ja siihen tehdyistä korjauksista/muutoksista. Käyttäjä tai jos on työsuhteessa niin esimies vastaa siitä, että työskennellään turvallisilla laitteilla.

Myyntiin tehdyn laitteen valmistaja on vastuussa, että myyntihetkellä laite on määräysten mukainen. Mikäli myöhemmin löytyy heikkouksia laitteesta, niin silloin kai voidaan harkita vahingonkorvausta jos juttu ei ole vanhentunut. Näin minä ymmärtäisin asian.

Eli jos halkokoneessa on puutteellinen suojaus, niin tekijän tai esimiehen pitäisi ymmärtää lopettaa työ ja sopia omistajan kanssa korjaus. Jos suojaus on taas liian huono tai heikko, niin silloin vastuu on omistajalla??
Järjestäen kaikissa vahingoissa missä olen ollut mukana niin en ole koskaan ymmärtänyt juuri tätä, että mistä sinä tiedät onko joku osa puutteellinen ennen kuin sattuu vahinko? Niinhän tässäkin tapauksessa kävi. Työsuojelupiiristäkin vastaavat, että he eivät tule etukäteen tarkistamaan mitään laitetta vaan vasta kun vahinko sattuu niin tulevat, kyllähän minäkin sen silloin jo itsekin tiedä, kun vahinko on jo housuissa. Näin nämä instanssit vaan pesevät omat kädet ja syyllisyyden pois.

Ei missään yrityksissäkään löydy sellaista ihmemiestä joka osaa aina ja kaikessa ottaa kaiken mahdollisen huomioon. Esimerkkinä tuo valmetin etuakselin heikko kiinnitys jossa kuoli yksi henkilö. Siksi mielestäni meille on vahinkojärjestelmä kehitetty ja siksi mielestäni vahinko sanaa pitäisi enemmän käyttää. Mutta niin kuin joku jo aikaisemmin mainitsi niin olemme menossa enemmän sinne amerikan suuntaan, jossa se syyllinen pitää aina hakea ja sitä kautta maksaja.

Tässäkin tapauksessa oikeus katsoi syylliseksi tuon "tee se itse" miehen ja turvalaitteen puuttumisen. Kuitenkin vahinko on aina ketju onnettomia sattumia jonka lopputuloksena on vahinko. Mielestäni ihan yhtä hyvin olisi voinut syy olla siinä, että pöytä oli tuettu huonosi ja se pääsi ratkaisevalla hetkellä painumaan, samoin tekijä oli horjahtanut ilmeisesti. Oliko tekijä väsynyt? Tarkkaavaisuus heikentynyt? Kaksi työskenteli vaikka kone tarkoitettu vain yhden käyttöön jne. Syitä on loputtomasti mutta tässä kuitenkin oikeus valitsi tapahtumaketjusta yhden linkin ja tuki päätöksesnsä siihen.
Näissä työsuojelutapauksissa on varmasti sellainen harmaa vyöhyke, josta syntyy kohtuuttoman tuntuisia päätöksiä, kun lakia luetaan oikeudessa. Laki on tehty helposti sovellettavaksi, eli vastuullinen on löydettävä. Retorisesti ajatellen olosuhteet pitäisi olla samat isossa firmassa, kuin naapuriavussakin.

Ilmaiseen työhön sovelletaan kahta eri muotoa, talkootyö ja vapaaehtoistyö. Talkootyöllä tarkoitetaan esim. urheiluseuran varainhankintaa, jota tehdään satunnaisesti. Säännöllinen ilmaistyö on vapaaehtoistyötä, johon sovelletaan työsuojelulainsäädäntöä. Näin mulle selvitti Avin työsuojeluviranomainen.Talkootyöläisille pitänee järjestää talkoovakuutus?
oppia ikä kaikki
Ajomies
Viestit: 28112
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Näinhän se pitäisi kyllä, mutta jostain "näkymättömästä" tekstistä tahtoo vaan korvaukset jäädä saamatta tai ei ainakaan niin että kattaisi vahingon kulut läheskään täysimääräisinä. Ennen oli ihmisille sitä opittua monitaitoisuutta toimia erilaisten asioiden parissa, ja tekemällä opittuja. Nykyään ollaan enemmän ja vähemmän "uusavuttomia" koneiden kanssa, ja silloin ei osata varoa niiden kanssa toimiessa. On varmasti ihan eri asioita laittaa sellainen ikänsä puuhastellut henkilö tekemään oudonkin laitteen kanssa, kuin sellainen joka on puukon ja kirveenkin kanssa saanut ensikosketuksen vasta aikuisiässä. Toisin sanoen itsesuojeluvaisto opettaa tutkailemaan asioita myös mahdollisen vaaran olemassaolon, kun taas innokas ja ajattelematon ei näitä vaaroja tiedosta. Sitten ollaan haasteellisessa tilanteessa kun "työnantaja" jolla on kokemuksia tepevistä ja osaavista työntekijöistä, niin helposti olettaa että näin on aina, eikä sitten sitä perehdyttämistä tapahdu siten kuin pitäisi. Vahinko ei kuitenkaan tule kellokaulassa, ja niitä sattuu kokeneimmillekin tekijöille, joskin ne ovat harvempia, onneksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Jos näitä lukee joku yrittäjä joka haluaa hiukan parantaa työturvallisuutta ja turvata "selustaansa" pari asiaa mitä kannattaa tehdä.
Ensiksikin tehkää joka koneelle kortti jossa on koneen lyhyet ohjeet. Kuvat hätäseis napeista ja suojalaitteista. Kortissa tiedot kuinka kone käynnistetään oikein ja mahdolliset turvalaitteet. Lisäksi jos koneella on vaikka mahdollisia vaaranpaikkoja sormivammat, tai puristuminen niin se myös mainitaan. Kortin voi laminoida ja kiinnittää koneeseen.
Toiseksi kun olette perehdyttäneet työntekijän koneelle ja kysytte onko kaikki siitä ymmärretty. Kun koneen käyttö ja turvalaitteet yms. on ymmärretty niin teette kirjallisen lapun jossa on aika, paikka, koneen nimi ja siinä lukee, että olen saanut koneen käyttöön perehdytyksen ja työturvallisen käytön, sitten molempien allekirjoitus.

Näillä kahdella seikalla ollaan jo pitkällä, lähinnä sakkojen yms. kulujen suhteen mitä yleensä vahingossa määrätään (tietysti kone turvalaitteineen pitää olla kunnossa). Henkiset kärsimykset vamman saaneelle on sitten ihan oma juttunsa.
Ford 6610 -88
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja sköne »

Siis noita perehdytyslomakkeita on jo jollain työantajilla käytössä. Yksityisessä lainailussa voi tosiaan olla hyvin yksinkertainenkin lappu, jossa lainaaja toteaa saaneensa riittävän perehdytyksen koneen käyttöön.

Joillekin on vaan nykyäänkin kaikenlaiset paperit täyttä myrkkyä lukea, saatikka kirjoittaa.

Nykyään on myös monipuolinen valikoima erilaisia varoitustarroja. Tuossa yksi esim.
https://aijaa.com/7uRxmv
oppia ikä kaikki
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

sköne kirjoitti: To Kesä 23, 2022 3:09 pm Siis noita perehdytyslomakkeita on jo jollain työantajilla käytössä. Yksityisessä lainailussa voi tosiaan olla hyvin yksinkertainenkin lappu, jossa lainaaja toteaa saaneensa riittävän perehdytyksen koneen käyttöön.

Joillekin on vaan nykyäänkin kaikenlaiset paperit täyttä myrkkyä lukea, saatikka kirjoittaa.

Nykyään on myös monipuolinen valikoima erilaisia varoitustarroja. Tuossa yksi esim.
https://aijaa.com/7uRxmv
Kyllhän tuo "paperin täyttö myrkkyä" asenne alkaa muuttuun, jos tuossakin tapauksessa oli sakko 12k€ siitä kun olis noilla papereilla selvinnyt ilman sakkoja tai ainakin pienemällä sakolla, luulis paperi hommat kiinnostavan tuon jälkeen. Monenko vuoden puut olis tuolla sakkorahalla saanut?
Jos tästä vielä saatiin ennakkotapaus niin alkaa sakkoja heliseen näille tee se itse laitevalmistajille. :lol:
Ford 6610 -88
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Naapurin talliemäntä pyysi multä kärryä lainaan. Kerroun että kärryssä on myös takalaidan alla varavalot jos vaikka peruuttaessa hajoaa jotain. Ylipäänsä luotan koska toi vetää elävää hevostakin... osaa se muuttokuormankin vetää. Varoitin et jos se antaa kärryn muille vedettäväksi ja se hajoaa niin mä revin korvalehdet päästä...
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Hänellä on oikeus vetää kärryä, oikeus lainata sitä ja on kerrottu kuka kärryn omistaa. On laillisilla teillä. En kirjoita paperia. Soittakoon sit ratsiasta.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja sköne »

Onhan suullinenkin sopimus pätevä, jos osapuolet on siitä myöhemmin samaa mieltä. Jos lainaaja ja lainan antaja on asian sopineet ja perehdytyksen käyneet läpi, niin vahingon sattuessa on käyttölupa ja vastuu käytöstä selvä. Tosin paperi on muistamisenkin kannalta parempi. Kaikki vaan ei mielellään pane nimeä kaikenlaisiin papereihin, varsinkin jos ei täysin ymmärrät sen merkitystä.
oppia ikä kaikki
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja savinen »

Työpaikalta vuokrattiin rempan ajaksi trukkia naapuri Virmalle. Piti mennä tekemään käytyökoulutus kaikille alihankkijoille jotka saivat trukkia käyttää. Siis joka virmasta piti olla yksi jantteri paikalla kun esittelin vanhaa trukin louskua. Kirjalliset oli mukana ja joka virman kohdalta, nimi paperiin. Kahdesti tuolla kävin, ja nyt en tiedä joudutko linnaan jos joku tyrii. Eihän tässä ole mikään muu takana kun se että ne vakuutusyhtiöt koettaa aina luistaa niistä tulevista maksuista. Rahat kyllä sinnepäin kelpaa hienosti, mutta kun maksun aika tulee niin kyllä löytyy selityksiä ja porsaan persettä. Ei ihme että noilla menee hienosti…
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
Superdexta-64
Viestit: 3561
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

sköne kirjoitti: To Kesä 23, 2022 9:06 pm Onhan suullinenkin sopimus pätevä, jos osapuolet on siitä myöhemmin samaa mieltä. Jos lainaaja ja lainan antaja on asian sopineet ja perehdytyksen käyneet läpi, niin vahingon sattuessa on käyttölupa ja vastuu käytöstä selvä. Tosin paperi on muistamisenkin kannalta parempi. Kaikki vaan ei mielellään pane nimeä kaikenlaisiin papereihin, varsinkin jos ei täysin ymmärrät sen merkitystä.
Joo niin on yhtä pätevä mutta kun näitä oikeudessa selvitellään niin paperi on varma. Jos tuohon paperiin ei nimeään laita on kaksi vaihtoehtoa. Konetta ei saa käyttää, jos sitä ei ole kuitattu sopimuksella ja jos et kuittaa niin kieltäydyt työstä, voidaan irtisanoa. Toinen vaihtoehto että ei ole ymmärtänyt kaikkia turvallisuusasioita, koulutetaan uudestaan ja sitten tarjotaan taas paperia.
Tämä on monella jo käytössä juuri tuon vastuu kysymyksen ja oikeuskäsittelyiden takia. Tämä ei ole mikään työntekijän valinta laittaako nimensä vai ei tämän menettelytavan voi jopa sisällyttää työsopimuksiin.
Näillä asioilla varmistetaan, että työnteko on turvallista ja kaikki ymmärtävät mitä tekevät, lisäksi vältetään ylimääräiset sakot työnantajalle ja myös velvoitetaan se työnantaja pitämään koneet ja laitteet kunnossa.
Ford 6610 -88
Jäärä
Viestit: 3772
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

savinen kirjoitti: To Kesä 23, 2022 11:38 pm ... Eihän tässä ole mikään muu takana kun se että ne vakuutusyhtiöt koettaa aina luistaa niistä tulevista maksuista. Rahat kyllä sinnepäin kelpaa hienosti, mutta kun maksun aika tulee niin kyllä löytyy selityksiä ja porsaan persettä. Ei ihme että noilla menee hienosti…
Eikö tuo ole kaiken bisneksen perusidea? Keksiä ensin syy, miksi asiakas antaisi yrittäjälle rahaa. Sitten toinen syy siihen, miksi yrittäjän ei tarvitsisi antaa asiakkaalle mitään vastineeksi tai antaa vastinetta korkeintaan minimimäärä.

Tämä on mielestäni yleiskonsepti kaikkeen kannattavaan yrittäjyyteen. Ehkä kuitenkin hieman pelkistetyssä muodossa.
Kyllä se siitä.
tane II
Viestit: 5318
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja tane II »

Seinäjoella kuorma-auton takarengas (vaiko sittenkin -pyörä?) on irronnut ajon aikana ja osunut kolmeen henkilöautoon; yksi henkilö on loukkaantunut vakavasti.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuorma-auton-takarengas-irtosi-kesken-ajon-ja-osui-kolmeen-henkiloautoon...
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7792
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

savinen kirjoitti: To Kesä 23, 2022 11:38 pm Eihän tässä ole mikään muu takana kun se että ne vakuutusyhtiöt koettaa aina luistaa niistä tulevista maksuista. Rahat kyllä sinnepäin kelpaa hienosti, mutta kun maksun aika tulee niin kyllä löytyy selityksiä ja porsaan persettä. Ei ihme että noilla menee hienosti…
Mikäs se vanha vitsi taas olikaan:
"Naulaan astumista ei korvattu,koska naulaan astuja ei käyttänyt kypärää.....

Minulla on OP-pohjolassa joku kumma vakuutus,sitä maksetaan,jollain poonuksilla,eikä minulla ole harmainta hajua,mitä vakuutus korvaa,tulostin hiljattain vakuutuskirjan ja vakuutus ehdot,voi helvata sitä paperin määrää,sivuja oli niin kuin Päätalon kirjoissa. Vakuutus kirjassa on joku puhelin numero,pitää varmaan sitä kautta kysellä,asian perään,jos vaan hermot kestää sitä "jos asianne koskee,niin paina...." Joskus olen puhelin operaattorin kanssa asiodessa,kun oli tarpeeksi monta "paina sitä" hetkeä mennyt ja mielestäni kuulin,ihan oikean ihmisäänen,niin vielä kysynyt että,onko siellä nyt oikea ihminen vai robotti`?
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7792
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

https://www.ts.fi/uutiset/5696251

Olen ollut kerran kuivurityömaalla,siellä oli sellaiset,hiukan hosuvaiset miehet töissä ja minä apupoikana,siilostojen jalustaa oltiin tekemässä,ruosteisista palkeista,pystypalkit oli pystyssä ja niiden päälle touhuttiin vaakatasoon palkkeja.
Hiukan hirvitti,kun äijät väänsi ruostunutta petonirautaa hiukan mutkalle ja heftas näin syntyneen koukun palkin kylkeen kiinni,ei olis yhtään haluttanut saada palkkia niskaan.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Su Kesä 26, 2022 9:30 am https://www.ts.fi/uutiset/5696251

Olikohan jäänyt kypärän leukahihna laittamatta kiinni?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa