Linja-auto paloi ykköstiellä. Ei tullut tapaturmaa, koska ei ollut matkustajia.
Hieman ihmetytti palomestarin lausunto. "Linja-auto paloi voimakkaasti päästä päähän: auton takaosasta etuosaan. Kuljettaja pelastautui autosta ikkunan kautta, kun autoon alkoi tulla savua, eivätkä linja-auton ovet enää auenneet. Kuljettaja kertoi tehneensä työtä 40 vuotta, eikä koskaan aikaisemmin ole sattunut moista, Ekholm selvitti."
Miksi ovi ei auennut? Sähköt tietysti oli poikki, mutta onhan oven yläosassa turvakytkin, jolla saa paineet pois. Olikohan todella tekninen vika, vaiko kuljettajan paniikki. Osaamattomuudesta ei liene kysymys. Kyllä 40 vuotta bussia ajaneena turvakytkin pitäisi olla tuttu juttu.
Tähän pitäisi onnettomuustutkijalautakunnan paneutua. Jos linja-autossa olisi ollut vaikka 40 ihmistä, eikä kuljettaja saa ovia auki, niin olisi tullut pahaa jälkeä.
Aakku kirjoitti: ↑Su Marras 20, 2022 4:39 pm
Linja-auto paloi ykköstiellä. Ei tullut tapaturmaa, koska ei ollut matkustajia.
Hieman ihmetytti palomestarin lausunto. "Linja-auto paloi voimakkaasti päästä päähän: auton takaosasta etuosaan. Kuljettaja pelastautui autosta ikkunan kautta, kun autoon alkoi tulla savua, eivätkä linja-auton ovet enää auenneet. Kuljettaja kertoi tehneensä työtä 40 vuotta, eikä koskaan aikaisemmin ole sattunut moista, Ekholm selvitti."
Miksi ovi ei auennut? Sähköt tietysti oli poikki, mutta onhan oven yläosassa turvakytkin, jolla saa paineet pois. Olikohan todella tekninen vika, vaiko kuljettajan paniikki. Osaamattomuudesta ei liene kysymys. Kyllä 40 vuotta bussia ajaneena turvakytkin pitäisi olla tuttu juttu.
Tähän pitäisi onnettomuustutkijalautakunnan paneutua. Jos linja-autossa olisi ollut vaikka 40 ihmistä, eikä kuljettaja saa ovia auki, niin olisi tullut pahaa jälkeä.
Olisiko paniikki syntynyt jos ne liekit tai savu on ollut siinä etuoven kohdalla? Ja missä vaiheessa kuljettaja on sen savun havainnut? Yllättävän rajuja nuo linja-autojen palot ovat ellei niitä havaitse ajoissa. Jarrujen kuumuudesta johtuva palo on hankala hallita kun sammuttimen jäähdyttävää vaikutusta ei juurikaan ole, ja kun sen vielä tyhjentää siihen savuavalle jarrulle niin lämmöt nousee ja lopulta rengas syttyy palamaan. Konetilassa riehuva palo on helpompi saada hallintaan, kun vain saa ajoissa tukahdettua ja estettyä polttoaineen kulun.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Palanut takaa eteen eli konepuolelta palo lähtenyt. Keskimoottorikin on maallikolle ja toimittajalle takana, onhan se kuskin takana. Paineilmat veks, selvä peli. Eipä aukea uksi muuta kuin turvakytkimestä. Sitten vähän spekulaatiota. 40 vuoden ura ja tyhjä auto. Pistää miettimään eläkeläistä joka on lähtenyt vaikkapa noutamaan ruotsinlaivaporukkaa Turusta. Ventoniemi ajelee vähän toiseen suuntaan vakituisesti. Pitäis toki kuulua velvollisuuksiin ja ammattitaitoon avata ovet tuossakin tilanteessa. Olishan siellä voinut olla täys pokakin päällä.
Valmetilla... kirjoitti: ↑Su Marras 20, 2022 8:10 pm
Vaaditaanko uudempiin linja-autoihin jo sammutusjärjestelmä konehuoneeseen vai onko mulla vain joku harhaluulo tuosta?
Taisi olla joku OP-vakuutuksen tiedote josta luin että 1.6.2018 jälkeen ensirekisteröidyissä 22 tai yli matkustajapaikan linja-autoissa on oltava. Ei koske täyssähkö linja-autoja.
Samassa myös mainittiin että linja-autopaloja on keskimäärin yli 1/viikko, henkilövahinkoja harvemmin.
nuo linja autojen konehuoneet yms on monesti niin öljyssä ja piessä kun ei oo pesty juuri koskaan. ja pikku tihkuvuoto voi olla kauankin ennenkuin joku korjaa.. ei vissiin kellään varaa huoltaa ja varsinkin ennakkoon..
Väitteitä öljyisistä ja muutenkin likaisista linja-autojen koneista olen kuullut. En niitä ole pahemmin päässyt katsomaan mutta luulen, että osa ongelmaa on se, että nykyään on isotehoisia koneita ahtaissa tiloissa. Kun sitten vielä jokin ilman välilauhdutin likaantuu ja ilmansaanti alkaa muutenkin heiketä niin pakokaasulämmöt nousee, lämpösuojaukset pettää, sähköjohtojen eristeet sulaa jne.
Jotain muutosta on kuitenkin tapahtunut, koska ei niitä linja-autoja aikaisemmin niin paljon palanut.
sköne kirjoitti: ↑Su Marras 20, 2022 10:16 pm
Jotain muutosta on kuitenkin tapahtunut, koska ei niitä linja-autoja aikaisemmin niin paljon palanut.
Nuoruudessani oli linja-autojenkin moottorit edessä, siinä kuljettajan vieressä ne metelöi ja haisi sen jonkinlaisen kopan alla. Oli varmaan paremmin kuljettajan audiovisuaalisessa valvonnassa kuin nämä nykyiset mahurit ja takamoottoriset. Varsinkin takamoottorin sijoituspaikka kerää kaiken mahdollisen ryönän koneen ympäristöön kun moottorintilan jäähdytysilmankin pitää siellä kulkea, mahtaako jäähdyttimenkin tarvitsema ilma siellä kiertää. Siihen sitten vielä murtunut ruiskutusputki ja kuuma pakosarja antaa omat sytykkeensä. Esimerkiksi laivojen konehuoneessa on moottoreissa vesijäähdytetyt pakosarjat ja turboahtimien päällä eristeet. Näitä on yleisesti myös maanalaisten laitesuojien koneissa käytetty.
sköne kirjoitti: ↑Su Marras 20, 2022 10:16 pm
Jotain muutosta on kuitenkin tapahtunut, koska ei niitä linja-autoja aikaisemmin niin paljon palanut.
Nuoruudessani oli linja-autojenkin moottorit edessä, siinä kuljettajan vieressä ne metelöi ja haisi sen jonkinlaisen kopan alla. Oli varmaan paremmin kuljettajan audiovisuaalisessa valvonnassa kuin nämä nykyiset mahurit ja takamoottoriset.
Ja kuski avasi oven käsikäyttöisellä vipusysteemillä.
sköne kirjoitti: ↑Su Marras 20, 2022 10:16 pm
Jotain muutosta on kuitenkin tapahtunut, koska ei niitä linja-autoja aikaisemmin niin paljon palanut.
Nuoruudessani oli linja-autojenkin moottorit edessä, siinä kuljettajan vieressä ne metelöi ja haisi sen jonkinlaisen kopan alla. Oli varmaan paremmin kuljettajan audiovisuaalisessa valvonnassa kuin nämä nykyiset mahurit ja takamoottoriset.
Ja kuski avasi oven käsikäyttöisellä vipusysteemillä.
Niin ja rahastaja(henkilö) kiersi keräämässä maksut, takaosassa oli tupakkaosasto jossa kuuli rasvaisimmat jutut, saattoi perjantai-illan vuorossa (tai lauantain kun oli vielä 6 päiväinen työviikko) siellä korkkikin narahtaa ...
sköne kirjoitti: ↑Su Marras 20, 2022 10:16 pm
Jotain muutosta on kuitenkin tapahtunut, koska ei niitä linja-autoja aikaisemmin niin paljon palanut.
Nuoruudessani oli linja-autojenkin moottorit edessä, siinä kuljettajan vieressä ne metelöi ja haisi sen jonkinlaisen kopan alla. Oli varmaan paremmin kuljettajan audiovisuaalisessa valvonnassa kuin nämä nykyiset mahurit ja takamoottoriset.
Ja kuski avasi oven käsikäyttöisellä vipusysteemillä.
Niin ja rahastaja(henkilö) kiersi keräämässä maksut, takaosassa oli tupakkaosasto jossa kuuli rasvaisimmat jutut, saattoi perjantai-illan vuorossa (tai lauantain kun oli vielä 6 päiväinen työviikko) siellä korkkikin narahtaa ...
Ilmankos on lauluja tehty bussi matkoista, oi niitä vanhoja hyviä aikoja.
Pari kertaa oli tulipalo lähellä ex- työpaikan linja-autoissa. Vebastosta lähti yksi palo, sammui onneksi sillä sen ajan pienellä sammutinpullolla. Sitten toinen kerta oli lähellä, kun ohjaustehostajan metallikudosletku oli irronnut kiinnikkeistään ja osui laturin virtanapaan. Kuljettaja oli mennyt tupakalle ja huomasi liekkien lepattamisen, ja sai sen sammutettua heittämällä lunta liekkien päälle. Moottoritila pestiin vähintään kerran kuukaudessa ja aina jos oli jotain öljyjä tms. sinne vuotanut. Jarrujen kuumentumisia oli silloin tällöin mutta ilmiliekkeihin asti ei onneksi yhtäkään. Mutta ei ne palot harvinaisia ollut ennenkään, kun postilla oli 60 - luvulla pari Man - linja-autoa ja molemmista paloi kaikki sähköjohdot keulasta perään. Oli vähän erokoisesti niiden sähköt rakennettu ja sulakkeita ei juurikaan ollut. Muovi on materiaalina lisääntynyt näissä raskaissa ajoneuvoissa ja sitten nämä saastehimmelit kohottavat lämpötiloja melkoisesti siellä konehuoneessa jolloin paloriskikin kasvaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ja muistui mieleen vielä sekin asia jolla saattaa olla merkitystä siihen että niitä linja-autojen paloja oli ennen vähemmän on se, kun katsastus oli kaksi kertaa vuodessa. Ainakin mahdolliset öljy ym. vuodot havaittiin jolloin ne oli "pakko" korjata.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
mauri kirjoitti: ↑Su Marras 20, 2022 10:41 pm
Nuoruudessani oli linja-autojenkin moottorit edessä, siinä kuljettajan vieressä ne metelöi ja haisi sen jonkinlaisen kopan alla. Oli varmaan paremmin kuljettajan audiovisuaalisessa valvonnassa kuin nämä nykyiset mahurit ja takamoottoriset. Varsinkin takamoottorin sijoituspaikka kerää kaiken mahdollisen ryönän koneen ympäristöön kun moottorintilan jäähdytysilmankin pitää siellä kulkea, mahtaako jäähdyttimenkin tarvitsema ilma siellä kiertää. Siihen sitten vielä murtunut ruiskutusputki ja kuuma pakosarja antaa omat sytykkeensä. Esimerkiksi laivojen konehuoneessa on moottoreissa vesijäähdytetyt pakosarjat ja turboahtimien päällä eristeet. Näitä on yleisesti myös maanalaisten laitesuojien koneissa käytetty.
Tuota samaa mietin. Lisäksi ennen moottorin ympärillä ja moottoritilassa oli paljon vähemmän tavaraa, eikä niitä ilman tietokoneavusteisuutta oltu saatu ahdetuksi läheskään yhtä tiukkaan.
Muistui vielä mieleen vanhojen linja-autojen lämmityslaite, joka koostui matkustamon läpi vedetyistä, suojaverkon alle sijoitetuista pakoputkista. Joskus pakoputkiin tuli reikiä ja matkustamoon vastaavasti dieselin käryä. Usein lyhyet paikallislinjat ajettiin vielä kaikkein vanhimmalla kalustolla, joten kaikenlaista "pikku vikaa" kalustossa oli.
sköne kirjoitti: ↑Su Marras 20, 2022 10:16 pm
Väitteitä öljyisistä ja muutenkin likaisista linja-autojen koneista olen kuullut. En niitä ole pahemmin päässyt katsomaan mutta luulen, että osa ongelmaa on se, että nykyään on isotehoisia koneita ahtaissa tiloissa. Kun sitten vielä jokin ilman välilauhdutin likaantuu ja ilmansaanti alkaa muutenkin heiketä niin pakokaasulämmöt nousee, lämpösuojaukset pettää, sähköjohtojen eristeet sulaa jne.
Jotain muutosta on kuitenkin tapahtunut, koska ei niitä linja-autoja aikaisemmin niin paljon palanut.
Tuossa kesällä oli yhden linja-autoyrittäjän kanssa puhetta kaikenlaista ja meni sitten raskaan kaluston huoltoon se keskustelu.
Moitti huoltajia siitä, että eivät tee hommiaan kunnolla, öljyt saatetaan vaihtaa mutta on jopa öljylingot putsaamatta ja pinnoille valuneita öljyjä ei pyyhitä pois, vaan sinne jää.
Oli sitä mieltä, että itse ne huollot olisi tehtävä, että saa kunnollista jälkeä.
sköne kirjoitti: ↑Su Marras 20, 2022 10:16 pm
Väitteitä öljyisistä ja muutenkin likaisista linja-autojen koneista olen kuullut. En niitä ole pahemmin päässyt katsomaan mutta luulen, että osa ongelmaa on se, että nykyään on isotehoisia koneita ahtaissa tiloissa. Kun sitten vielä jokin ilman välilauhdutin likaantuu ja ilmansaanti alkaa muutenkin heiketä niin pakokaasulämmöt nousee, lämpösuojaukset pettää, sähköjohtojen eristeet sulaa jne.
Jotain muutosta on kuitenkin tapahtunut, koska ei niitä linja-autoja aikaisemmin niin paljon palanut.
Tuossa kesällä oli yhden linja-autoyrittäjän kanssa puhetta kaikenlaista ja meni sitten raskaan kaluston huoltoon se keskustelu.
Moitti huoltajia siitä, että eivät tee hommiaan kunnolla, öljyt saatetaan vaihtaa mutta on jopa öljylingot putsaamatta ja pinnoille valuneita öljyjä ei pyyhitä pois, vaan sinne jää.
Oli sitä mieltä, että itse ne huollot olisi tehtävä, että saa kunnollista jälkeä.
Miten sitten lie laajemmassa mittakaavassa.
Eihän sinne koneeseen juurikaan tarvitse mennä öljyjen kanssa turaamaan, kun linko irrotetaan puhdistukseen ja pestään irrallaan. Turbon suodatin sijaitsee niin ettei senkään vaihdossa öljyjä valu mihinkään koneen päälle. Joissakin polttoainesuodattimet saattaa valuttaa muutaman tipan mutta siinä yleensä käytetään astiaa johon ne valumat menee. Mutta se on totta että huoltovälit ovat todella pitkiä, öljyt vaihdettiin moottoreihin, minun aloittaessa noiden huoltamisen, 5000 km välein, sitten 7500 km sen jälkeen 10 000 km ja nyt mennään jo 50 000 - 60 000 km vaihtoväleillä. Alustan rasvaukset tehtiin vielä puolta lyhemmin väliajoin, mutta nyt sekin taitaa jo mennä isossa huollossa? Mutta tällä huoltosysteemillä jää ne kulutusosien tarkastelu pois kuten jarruhihnojen kuluneisuus samoin kuin kaikki muukin silmämääräisesti havaittavien vikojen korjaaminen ja ennakointi. toki nykyään on levyjarrut yleisiä mutta huoltoa ja seuraamista nekin tarvitsee. Kaupunki liikenteessä varsinkin jarrujen kuluminen on nopeaa, huolimatta hidastimista. Linja-autoyrittäjät pissivät omiin muroihinsa jättämällä ne huollot vain pintapuolisiksi, eivätkä ole halukkaita maksamaan "ylimääräistä" toimivan auton huolloista. Sitten onkin helppoa vierittää syyt huonoille huoltajille kun ei siihen halua vaikuttaa!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi