Kespes ja Laka yht/yhs kattilat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

lämmittäjä
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 1:49 pm
Paikkakunta: pohjanmaa
Viesti:

Kespes ja Laka yht/yhs kattilat

Viesti Kirjoittaja lämmittäjä »

Kiinnostaa kokemukset ilman varaajia toimivista kattiloista, saako kesällä toimimaan millään polttoaineella, jos kulutus on pienehköä?
R.A
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 11:40 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.A »

Eiköhän ne kesälläkin ihan pelaa. Mutta pienellä lämmön kulutuksella kattila/piippu likaantuu enemmän, kun kattila "käy" harvoin.
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

R.A kirjoitti:pienellä lämmön kulutuksella kattila/piippu likaantuu enemmän
Lue: pikeentyy kattila ja piippu ihan prkleesti siitä kitupoltosta. Yhden kesän kokeilin varaajattomalla kattilalla tuota ja se sai riittää. Minun mielestä varaajaton puukattila ei ole pienen energiankulutuksen aikaan toimiva systeemi.
R.A
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 11:40 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.A »

jiipee kirjoitti: Lue: pikeentyy kattila ja piippu ihan prkleesti siitä kitupoltosta. Yhden kesän kokeilin varaajattomalla kattilalla tuota ja se sai riittää. Minun mielestä varaajaton puukattila ei ole pienen energiankulutuksen aikaan toimiva systeemi.
**** No ei välttämättä niin prkleesti, mutta enemmän kun itse lämmityskaudella :wink:
Lisäksi itse kattila ja sen säädöt / käytettävä polttoaine vaikuttaa pikittymiseen.

Sama homma mutta lievempänä esim. stokerit,yms polttimet eli ei välttämättä kannata pitää kesällä käynnissä,jos kuormitus pientä, kun palopäässä lähinnä ylläpitotuli. Tietysti näissäkin laitekohtaisia eroja.. :roll:
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

R.A kirjoitti:Sama homma mutta lievempänä esim. stokerit,yms polttimet eli ei välttämättä kannata pitää kesällä käynnissä,jos kuormitus pientä, kun palopäässä lähinnä ylläpitotuli. Tietysti näissäkin laitekohtaisia eroja.. :roll:
Aivan, stokerin etuna on polttoaineen syöttö ulkopuolelta palopäähän ja kun se palopää on kuitenkin kohtuu pieni, ei kovin iso polttoainemäärä ole kaasuuntumislämpötilassa. Puukattilan pesässä on satsia kerralla paljon enemmän.
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

15kw kespes kokemuksia on kolmelta viime vuodelta. talvisin se on ihan ok,kerran vrk riittää kun lisää puut.kesällä pesällisellä pääsee kolme vrk,mutta nokeaa/pikeää piippua paljon. itse meinasin että jos sähköllä tämän kesän,mutta sitä on vaan puuta mätetty uuniin vieläkin(liekö nuuka olen??) tehoja tuntuu olevan,ei ole vielä missään vaiheessa ollu loppumaisillaan.kattilan asennuksessa,oli sähköjärjestelmän kanssa aika miettiminen. tehtaalta ei saanut valmista pakettia.oli vaan ohjekirjassa alkeellinen sähkökaavio. suntti venttiilinkin joutu ostaa erikseen,eli toimitukseen ei kyllä kuulunut mitään muuta kuin kattila.

ps. kun tilaat kattilaa kannattaa laittaa kuva mistä haluat piipulle lähdön kattilasta. itse tilasin lähdön oikealta takaa(tarkoittaa oikean reunan takaosaa) ja kattila tuli niin yhde olikin takana oikealla(eli kattilan takana oikeassa reunassa :cry: )
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
R.A
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 11:40 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.A »

Jos nyt en väärin muista, niin näihin edesmenneisiin hakas-sampsa kattiloihin, valmistaja suositteli tehonsäätöä (paloilmasäätö) "kelien mukaan" niin ettei kattilan seisontajakso olisi kohtuuttoman pitkä ja hyötysuhde olisi parempi...
Idea hyvä, mutta miten lie toiminut sitten käytännössä?
lämmittäjä
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 1:49 pm
Paikkakunta: pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lämmittäjä »

Pystyyköhän Kespes kattilaan laittamaan kesän ajaksi pellettipoltinta, ois ainaki halvempaa kun sähköllä.
Eihän tosin uutta poltinta kannata ostaa, mutta jos sattuu löytään edullisen...
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

kespeksessä on tuo paloilmansäätö ja kitutulelle oma ilman säätö,ei ole kyllä tullut paljoa säädeltyä erikseen kesäksi.

kespes 25kw sai muistaakseni öljypolttimon laitettua,että sillon se pelletti kävis vissiin siihen.jos oikein muistelen niin 15 ja 25kw kattilan hintae-ero taisi olla hinta luokkaa 500€(siis muistaakseni)
muutenhan kespeksellä pystyy polttaa melkein ihan mitä vaan,vaihtaa vaan erillaisen ilmaputken...
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Ferkku, Google [Bot], HiluxMan, Ilmiö, Sumi, TunturiPappa, zukka ja 62 vierailijaa