Voimaton ukko mestari

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kekkeruusi
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
Paikkakunta: Ii
Viesti:

Voimaton ukko mestari

Viesti Kirjoittaja kekkeruusi »

UM 475 -74 pitäisi saada kaivuukuntoon, missä vika?
Puomista katoaa voima ensimmäisenä. Öljyt ei kerkeä edes lämmetä kunnolla 40c asteeseen.
Painemittari näyttää vain 70baria kun 1500rpm koneessa. Eniten hämmästytti, että 20m siirtoajon jälkeen puomissa oli taas voimaa huomattavasti enempi! Ensimmäisenä ajattelin tarkistaa pääpaineenrajoitusventtiilin, seuraavaksi suoraan pumpunkorjaukseen? vai voiko paskat öljyt aiheuttaa tämmöstä?
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Kannattaa tietysti katsoa ensin öljyn laatu jos vaikka ois vaihdon paikka.Sitten keula säiliössä imu siivilä että onko tukkeutumaa pesun paikka.Sen jälkeen onko jos on karakohtaisia sokki venttiileitä roskia välissä puhista .Onko vaiva kuinka monella karalla ja takerteleeko ne missään vaiheessa.Ja toimiiko paremmin jos enempi lämpenee vai onko aivan tehoton kylmänä.Pumppuhan on alkuperäisesti vickers siipimalli jos ei ole vaihdettu muuhun.Vonkuuko se pumppu kun alkaa lämpenemään jos vonkuu on pumppu pesä aalloille kulunut. Likaisilla öljyillä pikeentyy siivet pumppu pesään eikä keskipako voima heitä niitä pitkälle pumppaus asentoon.
kekkeruusi
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
Paikkakunta: Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kekkeruusi »

Alkuperäinen pumppu pitäs olla, tyyppikilpi vaan oli kadonnut ja vickerssiltä näyttää. Vonkumista en kuullut kun kokeilin kaivella joten seuraavaksi tutkin tuon siivilän. Ongelma poistuu kun malttaa muutaman minuutin olla irti vivuista ja alkaa vaivata noin 10 liikkeen jälkeen :( painemittari heiluu toisinaan jopa 100baarissa jos voimaa sattuu löytymään.
ursus 1224
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 12:16 pm
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
Viesti:

oireet

Viesti Kirjoittaja ursus 1224 »

kyllä viittais päävaroventtiliin kannattais ottaa ja säätää paineet kohalle ja jos sillä ei asetu niin hommata uuspäävaro omassa koneessa oli vaan samanlaiset oireet vika korjaantu pikku säädöllä :)
JVK
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 08, 2007 3:15 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JVK »

Itselläni UM 2t:n puomi oli voimaton. Varoventtiilin alempi o-rengas oli rikki ja ventiilin istukka oli jostain syystä kääntynyt poikittain ja laski paineet ohi. Uusi tiiviste (löytyi vain tiivisteliikkeestä) ja istukka oikeaan asentoon. Voima palautui. En tiedä minkälainen varo on 475:ssa
Ursus 385 -81, Valmet 361 -63 ja Valmet 565 + UM 2T -68.
kekkeruusi
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
Paikkakunta: Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kekkeruusi »

UM 475:ssa on kiinteä "patruuna" venttiilipöydässä. Eli hankala säätää :( Lisääntyikö teillä puomin voima kierroksia lisäämällä? Ainakin itsellä saa puomin liikkeelle kun laittaa hanat auki :evil:

edit: Tuli sitten tarkistettua O-renkaat jotka näytti olevan ehjiä, tosin oli tuota aikasemminkin purettu... liekkö paineita säädelty summassa? vaikka ohjekirja sen kieltää :twisted: Pumpun korjaussarja hankittu. Toivotaan että auttaa, muuten menee sormi suuhun pitkäksi aikaa.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Aiheeseen liittyen...
-jos jollain on tiedossa 2t-ukkomestarin käyttöventtiilistö (kolmosen kantikkaan mallinen pöytä on meillä mutta ei ole samanlainen) puretusta häkkyrästä niin kiinnostaisi kunnostusaihioksi ja varaosiksi :wink:
Tarkoitus on jossainvaiheessa kunnostaa venttiilistö omasta kakkosesta kun on päässyt väljäksi vuosien saatossa,vielä pystyy kaivamaan mutta lämpöisenä kadottaa hiukan jo voimiaan...
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
ursus 1224
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 12:16 pm
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
Viesti:

Um3T

Viesti Kirjoittaja ursus 1224 »

löytys yks valulohko UM3T halkivika päädyssä mutta kaikki karat ja muut osat tallessa varaosiks ihan käypä ja sitten 2 irto lohkon siivua UM355
1102
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 18, 2006 8:25 pm
Paikkakunta: Kuopio Iisalmi akselilla vitosen varrella
Viesti:

Venttiilipöytä

Viesti Kirjoittaja 1102 »

Mahtaako jollakulla olla finnhydraulikin venttiilipöytää tai lohkoja joutilaana?
o4o-5371525
JVK
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 08, 2007 3:15 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JVK »

Minun UM 2t:ssä voima hiukan lisääntyi kierroksia nostamalla ja koneella tehtiin töitä, mutta edellä kerrotun varon korjaamisen jälkeen toimi normaalisti.
TKH kyseli venttiiilipöytää. Minun koneen alkuperäinen nelivipuventtiilipöytä on ehkä parhaiten toimiva osa koneessa. Kone on vielä työkunnossa runsaine hitsauksineen. Jos tilanne muuttuu olen valmis luopumaan koneesta tai sen osista. Pidän asian mielessä.

PS. tarve olisi ainakin yhdelle 565:n riittävän vahvalle vanteelle ja muutamalle telakengälle liittimineen.
Ursus 385 -81, Valmet 361 -63 ja Valmet 565 + UM 2T -68.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Kun kekkeruusi laitat ne uudet sisukset pumppuun, niin varmista se päävaron paine. Ettei vaan tulisi haaveria.

Varmaan lähistöltä löytyy hydrauliliike jonne voisit sen varon kiikuttaa tarkistukseen.

Tai rakenna koepenkki itsellesi. Ei kummonen homma tehdä.
kekkeruusi
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
Paikkakunta: Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kekkeruusi »

voihan rkele, paineenrajoitusventtiilin täytyy olla todellinen ongelma, pumpun korjauksella tuli voimaa pirusti lisää (100bar -> 150bar), mutta silti tehot katoaa yhtäkkiä :twisted:
apö
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:23 am
Paikkakunta: kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apö »

Eli sisuskalut sopi siis sisään?? Oliko se ohut tiiviste sopiva sinne etupäähän?Jos paineet nousi mutta silti "romahtaa" äkkiseltään täytyy sen varon lorauttaa paineet tankkilinjaan. Varoako ei pysty purkamaan?Kai siinä sentään säätöruuvi päässä on?Kokeile piruuttaan säätää varoa löysälle ja siitä sitten kiristämään kunnes pystyy puomia liikuttelemaan normaalisti. Meinaan jos pumppu antaa soppaa niin paljon että rojauttaa varon auki, eikä jousi jaksa palauttaa sitä, mene ja tiedä..
kekkeruusi
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
Paikkakunta: Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kekkeruusi »

Juu, hyvin sopi sisuskalut ja tiivisteet :) Varon pystyy kyllä purkamaan, mutta olen noudattanut korjausoppaan suosituksia enkä siten ole aivan palasiksi purkanut :) toki jos säätöruuvin kierrokset laskis niin vois käyttää sen ja jousen poissa?
Säätöruuviin tässä mallissa pääsee käsiksi vasta lukkorenkaan + sihdin poiston jälkeen eli ajonaikana tuota ei onnistu säädellä.
Kävi itselläkin tuo jousen temppuilu mielessä eli taidan kokeilla sitä ja tarkistaa samalla, että oisko vielä venttiilipöydässä piilossa yksi O-rengas tuolle paineenrajoitusventtiilille.
kekkeruusi
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 9:10 pm
Paikkakunta: Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kekkeruusi »

O-renkaat on ehjät, mutta venttiilin kartiossa todella pieni pykälä.. voisko tuo niin paljoa vaikuttaa? Pelottaa, että kiinansorvilla tulee vaan enempi tuhoa jos tuota alkaa tasoitteleen?
Kuva

mietin jos purkais tuon kartion aivan palasiksi, pesis ja kasais uusilla O-renkailla. Tuntuu, että venttiili ei palaudu heti vaan jää hetkeksi auki-asentoon jolloin voima katoaa.
Kuva

ja tässä vielä kuva paineenrajoitusventtiilin rungosta:
Kuva
1102
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 18, 2006 8:25 pm
Paikkakunta: Kuopio Iisalmi akselilla vitosen varrella
Viesti:

päävaro

Viesti Kirjoittaja 1102 »

Eikös tuo ole dowtyn venttiilipöydän päävaro?
o4o-5371525
ursus 1224
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 12:16 pm
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
Viesti:

päävaroventtiili

Viesti Kirjoittaja ursus 1224 »

eipä se vanhan venttiilin purkaminen ja putsaus paljoa auta kun pää on hakkaantunu ja kulunut hanki uusi vettiili niin sillä vika korjaantuu kerralla
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

No katoitko sen imusihdin?

Entä imuputken? Ettei varmasti ole tukossa, vaikka letkun sisäpinnasta irronneen kumisuikaleen takia. Menee korjattu pumppu äkkiä pilalle.

Voihan se varokin takerrella, mutta jos siinä on pahasti kulumaa, lämmittää se öljyjä jokatapauksessa, kun öljy kirnuaa välistä paineessa. Jos se on tuossa mallissa helposti uusittava, niin uusi ihmeessä, kun remonttia olet alkanut tekemään. Silloin ainakin pääset sen turhasta öljyn lämmittämisestä, sekä varmistut ettei vika ainakaan ole siinä.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
1102
Viestit: 14
Liittynyt: To Touko 18, 2006 8:25 pm
Paikkakunta: Kuopio Iisalmi akselilla vitosen varrella
Viesti:

Re: Voimaton ukko mestari

Viesti Kirjoittaja 1102 »

kekkeruusi kirjoitti:U
Painemittari näyttää vain 70baria kun 1500rpm koneessa.
Mitenkäs, oletko katsonut paluupuolen suodatinta?
o4o-5371525
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Tarkistappas vielä yksi juttu sieltä tankista. Kun tuossa edellä oli imuputkesta puhetta. Ainakin joissain UM:missä oli tankissa sulkuventtiili tankin ja pumpun välillä, ettei se vaan olisi lähes kiinni. Venttiili tankin sisällä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 35 vierailijaa