ts 115 "TURBO"
-
- Viestit: 1852
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
- Viesti:
ts 115 "TURBO"
niin mulla on tuo 115: ja siinähän on 7.5 litran kuutonen. vakiona jotain noin 110 heppaa.joskus tarttis lisäpotkua koneeseen, niin mitäs, jos kellä tuommonen on ,niin jos sen turbottais,niin tulisko paljon lisää? 130- 140hp? ,eihän se maksa ko 2000egee, mut pappa lupas maksaa no? onkx järkee,vai vaan erikoisuuden tavoittelua. toki voisin vaihtaa suoraan tm sarjaan,mut ko on tottunu tohon tsään,ko se on niin "kätteen käypä" ainakin meirän hommis aattelin ny vaan kysyä
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
-
- Viestit: 269
- Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
- Viesti:
Onhan noita turbotettukin. Vanha loru: riippuu käyttötarkoituksesta ja kuskista, että miten tulee kestämään...
Mutta tiedän erään huolellisen konemiehen (siis huolsi hyvin ja ajoi järjen kanssa), jolla tuollainen kesti tosi töissä useamman tuhat tuntia. Niin, eikä siis senkään jälkeen hajonnut, vaan vaihtoi muuten vaan uudempaan
Mutta tiedän erään huolellisen konemiehen (siis huolsi hyvin ja ajoi järjen kanssa), jolla tuollainen kesti tosi töissä useamman tuhat tuntia. Niin, eikä siis senkään jälkeen hajonnut, vaan vaihtoi muuten vaan uudempaan
-
- Viestit: 1852
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: To Maalis 20, 2008 1:11 pm
- Viesti:
Muistelisin että siinä on sama pata kuin aikalaisissa NH 8160/M100 ja onhan niitä turbotettunakin paljon ollu, taitaa vaan tulla ongelmaks voimansiirron kestävyys, takaperä muistaakseni...
Tutun tutulla oli ollu joskus tommonen turbolla ja olivat vetäneet sillä kaivuria lavetilla, joskus pitkiäkin matkoja, ja siitä oli sitten hajonnu perä (?) ainakin kerran, ellei kaks, mutta tuommonen lavetin veto on aika raskasta voimansiirrolle...
Varma en ole mutta veikkaisin että siinä on sama voimansiirto kuin ts90, 100 ja 110 malleissa, niissähän voimansiirto kyllä kestää...
Mutta uskoisin että kutos ts kestää turbottamisen kunhan ei loppuun asti kiusaa sitä.
Tutun tutulla oli ollu joskus tommonen turbolla ja olivat vetäneet sillä kaivuria lavetilla, joskus pitkiäkin matkoja, ja siitä oli sitten hajonnu perä (?) ainakin kerran, ellei kaks, mutta tuommonen lavetin veto on aika raskasta voimansiirrolle...
Varma en ole mutta veikkaisin että siinä on sama voimansiirto kuin ts90, 100 ja 110 malleissa, niissähän voimansiirto kyllä kestää...
Mutta uskoisin että kutos ts kestää turbottamisen kunhan ei loppuun asti kiusaa sitä.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:53 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1852
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 269
- Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
- Viesti:
Eikait se sen kummempi ole, nakataanko turbo tehtaalla vai jälkikäteen. Usein vain tehdään vähän liian karkeita johtopäätöksiä tyyliin: "joo mun kone sama kuin noissa isommissa, kun vaan nakkaan turbon tähän...". Kannattaa kuitenkin selvittää mitä kaikkea erilaista siinä tehtaalta tulleessa isompitehoisessa turbokoneessa on. Pelkkä sama litratilavuus kun ei kerro vielä, että kone kaikilta sisäosiltaan olisi sama. Esimerkkejä siitä, mitä eroja on ilmennyt tehtaalta tulleen vaparin ja turbokoneen välillä: turbokoneessa ns. turbomännät, eri ruiskupumppu, isompi jäähdytin, sylinterin öljysuihkut, imu- ja pakosarjat erilaiset, kansi eri, suuttimet erit... Voipa olla vaikka öljypumppu ja vesipumppukin erit...mikkiman kirjoitti:joo eikös ts 90 100 ja 110 ole muuten sama traktori kuin 115,mutta niissä on 5 litranen nelos kone? ja ts 115 on sama kuutonen mikä on tm sarjassa? vai mitä? eikös tm sarjassa jo melkeen kaikissa ole turbo? vai onko se turbo tehdas asenteisena jotenkin parempi ko jälkeenpäin laitettuna?
-
- Viestit: 1852
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 269
- Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
- Viesti:
Niin no, kunhan vähän pelottelin vaan No ei, mutta tuli vaan mieleen tuollaisetkin seikat. Kyllähän noita on turbotettu ongelmitta, joten uskon, että aika vähillä muutoksilla saa kestävän turbokoneen rakennettua. Uskon, että maltillisella virityksellä tuo kone kyllä kestää. Kannattaa kysyä niiltä joilla kokemusta, että miten onnistuu ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Noinkin uudessa konesarjassa tosin valmistetuista koneista turbollisten osuus on niin suuri, että todennäköisesti "muutamaan" valmistettuun vaparikoneeseen ei ole alettu erikseen kehitteleen mitään heikompia ja halvempia osia. Sama tilanne on esim. 665-Valmetin 420 D -koneen kanssa. Muu roina taitaa olla samaa turbollisen 420 DS:n kanssa, mutta pakosarja piti vaihtaa (tosin jotkut onnistuneet modaamaan siitä vanhastakin). Turbotuksen jälkeen tuo veljen Valmetin kone on ollut melko matalaviritteisenä, mutta kyllä kovassa ajossa (esim. helteellä yhtäjaksoisesti urku auki kaksoissilppurin edessä) vaatii sivupeltien irrottamisen, jotta syylärissä riittää kapasiteetti pitämään lämmöt normitasossa.mikkiman kirjoitti:jaaha tuo olikin hyvä huomio maza123! kiitos!
Niin ja pumpun säädöt kannattaa säädättää ammattimiehellä turbotuksen jälkeen, niin saa koneesta irti optimaalisen teho-kulutus -suhteen. Tosin tuon mainitsemani Valmetin kohdalla pumpulle ei huoltomiehen mielestä tarvinnut tehdä mitään ja jäi siksi ihan tehdassäätöihin ( lukuun ottamatta pientä syötön lisäystä). Ja jotenkin on alkanut tuntua, että paremmin nuo pumpun säädöt istuu nyt tuolle turbotetulle koneelle, kuin silloin ennen vaparille... Mutta noin lähtökohtaisesti ajoitukset pitäisi aina säätää syötön säädön yhteydessä. Viisaat tietää enemmän...
-
- Viestit: 824
- Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
- Paikkakunta: Kanta Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 1852
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
- Viesti:
juu tää on vuoden 2001mallia. ite oon huoltanu muuten ,mut 2005 käytin huollos ja sillo makso 1000 egee huolto ,ko kaikki öölit sun muut vaihtoivat saat..n kallista,mun mielestä. noh .nyt ko veis turbo asennukseen ja täydelliseen huoltoon ni maksais vissiin 4000 egee? eihän siinä oo mittarissa ko tasan 3000 tuntii vasta............. mahtaakohan olla sitten järkee koko touhus........????
-
- Viestit: 1654
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
En tiedä mitä eroja koneessa on , mutta olen ajellut 155 casella missä on yli 200. Töitä tehdään jatkuvasti ja kokolailla raskaita sellaisia. Vielä ei ole hajonnut, mutta sekin päivä on edessä. Kulkee kylä kivasti. Turbon pönttökin on palanut valkoiseksi. Mielesträni parhaita koneita mitä tähän asti tullut koitettua.
-
- Viestit: 2018
- Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
- Paikkakunta: Teuva
- Viesti:
Niinhän ne tuntuu repivän noista 155 temmi holsuistakin 200 heppaa. Eikä vissiin pahempia ongelmia ole ollut. Mitä nyt muutamista mennyt avon rattaat jos on paljon käytetty ajo voimaa. Mutta nekin saa nykyisin leveämpi niin sitten kestääAlfons kirjoitti:En tiedä mitä eroja koneessa on , mutta olen ajellut 155 casella missä on yli 200. Töitä tehdään jatkuvasti ja kokolailla raskaita sellaisia. Vielä ei ole hajonnut, mutta sekin päivä on edessä. Kulkee kylä kivasti. Turbon pönttökin on palanut valkoiseksi. Mielesträni parhaita koneita mitä tähän asti tullut koitettua.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
Veikkaisin että noita rattaita ja ehkä ulosotonkin rattaita on särjetty huonolla kytkennällä ja väärillä säädöillä, nimimerkillä kokemusta on;). Ainakin nevalla kuumudessa tuntuvat vaijerit luistavan ja rattaiden kytkeytyiminen jää vajaaksi ja sitten kovassa vedossa kuluu kova rahina... Tuntuu että uusissa koneissa enemmän vikaa noissa, kun ei nivelet ole kuluneet maaleista jne...
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 7:09 pm
- Paikkakunta: Sippola
- Viesti:
Jotaan perusvikaa noissa vissiin on, työmaalla TM/M Holsuja on seittemän, ja ulkomuistista ainakii kolmesta on katkenneita pakosarjan pultteja vaihdeltu. Halvempaahan toi tietysti on kun aikoinaan satakymppien kanssa, joista meni koko pakosarja poikki...Alfons kirjoitti:Tuossa ylempänä kirjoitin että joku päivä se löyhä paikka koneesta löytyy, siis tuosta 155:sta.
Nyt löytyi ensimmäinen. Pakosarjasta katkes ensimmäinen pultti... Tainnu käyrä kuumana pakosarja.
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jarikos, Mazaman ja 44 vierailijaa