ts 115 "TURBO"

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

ts 115 "TURBO"

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

niin mulla on tuo 115: ja siinähän on 7.5 litran kuutonen. vakiona jotain noin 110 heppaa.joskus tarttis lisäpotkua koneeseen, niin mitäs, jos kellä tuommonen on ,niin jos sen turbottais,niin tulisko paljon lisää? 130- 140hp? ,eihän se maksa ko 2000egee, mut pappa lupas maksaa :D no? onkx järkee,vai vaan erikoisuuden tavoittelua. toki voisin vaihtaa suoraan tm sarjaan,mut ko on tottunu tohon tsään,ko se on niin "kätteen käypä" ainakin meirän hommis :D aattelin ny vaan kysyä :oops:
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

On aika kallis kones rikottavaksi. Myy Suomen hinnoilla pois ja ostaa 100 hv isomman koneen vaikka Englannista ? Jääkin vielä rahaa.

-SS-
maza123
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maza123 »

Onhan noita turbotettukin. Vanha loru: riippuu käyttötarkoituksesta ja kuskista, että miten tulee kestämään...

Mutta tiedän erään huolellisen konemiehen (siis huolsi hyvin ja ajoi järjen kanssa), jolla tuollainen kesti tosi töissä useamman tuhat tuntia. Niin, eikä siis senkään jälkeen hajonnut, vaan vaihtoi muuten vaan uudempaan :D
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

juu ss. tuotakin oon miettiny,mut hankalax männöö. olen myös haaveillu ford 7810 mk 3 4x4 rattorista,ko siinä o nii hieeno fooorttin kuutosen äääni. aijai! en kyllä ts:ää vaihda,mut jos sellaisen jostain "halvalla" sais...................? siis 7810, siis! 8)
senseiaeroforce
Viestit: 112
Liittynyt: To Maalis 20, 2008 1:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja senseiaeroforce »

Muistelisin että siinä on sama pata kuin aikalaisissa NH 8160/M100 ja onhan niitä turbotettunakin paljon ollu, taitaa vaan tulla ongelmaks voimansiirron kestävyys, takaperä muistaakseni...

Tutun tutulla oli ollu joskus tommonen turbolla ja olivat vetäneet sillä kaivuria lavetilla, joskus pitkiäkin matkoja, ja siitä oli sitten hajonnu perä (?) ainakin kerran, ellei kaks, mutta tuommonen lavetin veto on aika raskasta voimansiirrolle...

Varma en ole mutta veikkaisin että siinä on sama voimansiirto kuin ts90, 100 ja 110 malleissa, niissähän voimansiirto kyllä kestää...

Mutta uskoisin että kutos ts kestää turbottamisen kunhan ei loppuun asti kiusaa sitä.
eemeli_83
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:53 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli_83 »

Luulis ny että kestää ton 130-140hv helposti kun ei hirveästi revitä koko ajan. Tiedän tommosen Ts115 jossa on ollu 250hv vakiopumpulla, toki käyny mynädieselis ensin. Mutta eipä se tainnu kestääkään, tais ruveta monilevykytkimet luistamaan vedossa.
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

joo eikös ts 90 100 ja 110 ole muuten sama traktori kuin 115,mutta niissä on 5 litranen nelos kone? ja ts 115 on sama kuutonen mikä on tm sarjassa? vai mitä? eikös tm sarjassa jo melkeen kaikissa ole turbo? vai onko se turbo tehdas asenteisena jotenkin parempi ko jälkeenpäin laitettuna?
maza123
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maza123 »

mikkiman kirjoitti:joo eikös ts 90 100 ja 110 ole muuten sama traktori kuin 115,mutta niissä on 5 litranen nelos kone? ja ts 115 on sama kuutonen mikä on tm sarjassa? vai mitä? eikös tm sarjassa jo melkeen kaikissa ole turbo? vai onko se turbo tehdas asenteisena jotenkin parempi ko jälkeenpäin laitettuna?
Eikait se sen kummempi ole, nakataanko turbo tehtaalla vai jälkikäteen. Usein vain tehdään vähän liian karkeita johtopäätöksiä tyyliin: "joo mun kone sama kuin noissa isommissa, kun vaan nakkaan turbon tähän...". Kannattaa kuitenkin selvittää mitä kaikkea erilaista siinä tehtaalta tulleessa isompitehoisessa turbokoneessa on. Pelkkä sama litratilavuus kun ei kerro vielä, että kone kaikilta sisäosiltaan olisi sama. Esimerkkejä siitä, mitä eroja on ilmennyt tehtaalta tulleen vaparin ja turbokoneen välillä: turbokoneessa ns. turbomännät, eri ruiskupumppu, isompi jäähdytin, sylinterin öljysuihkut, imu- ja pakosarjat erilaiset, kansi eri, suuttimet erit... Voipa olla vaikka öljypumppu ja vesipumppukin erit...
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

jaaha tuo olikin hyvä huomio maza123! kiitos! :(
maza123
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maza123 »

mikkiman kirjoitti:jaaha tuo olikin hyvä huomio maza123! kiitos! :(
Niin no, kunhan vähän pelottelin vaan :D No ei, mutta tuli vaan mieleen tuollaisetkin seikat. Kyllähän noita on turbotettu ongelmitta, joten uskon, että aika vähillä muutoksilla saa kestävän turbokoneen rakennettua. Uskon, että maltillisella virityksellä tuo kone kyllä kestää. Kannattaa kysyä niiltä joilla kokemusta, että miten onnistuu ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Noinkin uudessa konesarjassa tosin valmistetuista koneista turbollisten osuus on niin suuri, että todennäköisesti "muutamaan" valmistettuun vaparikoneeseen ei ole alettu erikseen kehitteleen mitään heikompia ja halvempia osia. Sama tilanne on esim. 665-Valmetin 420 D -koneen kanssa. Muu roina taitaa olla samaa turbollisen 420 DS:n kanssa, mutta pakosarja piti vaihtaa (tosin jotkut onnistuneet modaamaan siitä vanhastakin). Turbotuksen jälkeen tuo veljen Valmetin kone on ollut melko matalaviritteisenä, mutta kyllä kovassa ajossa (esim. helteellä yhtäjaksoisesti urku auki kaksoissilppurin edessä) vaatii sivupeltien irrottamisen, jotta syylärissä riittää kapasiteetti pitämään lämmöt normitasossa.

Niin ja pumpun säädöt kannattaa säädättää ammattimiehellä turbotuksen jälkeen, niin saa koneesta irti optimaalisen teho-kulutus -suhteen. Tosin tuon mainitsemani Valmetin kohdalla pumpulle ei huoltomiehen mielestä tarvinnut tehdä mitään ja jäi siksi ihan tehdassäätöihin ( lukuun ottamatta pientä syötön lisäystä). Ja jotenkin on alkanut tuntua, että paremmin nuo pumpun säädöt istuu nyt tuolle turbotetulle koneelle, kuin silloin ennen vaparille... Mutta noin lähtökohtaisesti ajoitukset pitäisi aina säätää syötön säädön yhteydessä. Viisaat tietää enemmän...
JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Isälläni ollut nyt pari vuotta tuollainen 2000 vuosimallin jälkiturbotettu TS115. Joku edellinen omistaja turbottanut, nyt n. 6500 h mittarissa. Matalaviritteinen ja laiska tuo tietysti on ilman turboa. Viljatilan töissä meillä, tehoa meidän tarpeisiin riittävästi, oisko 120 - 140 hv.
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Tuttavalla on TS 115, uutena melko tehoton, mutta turbon kun sai nii aivan erilainen. Ja hyvin on kestänyt yli 5000h, ja eikä ole ajettu pelkkiä terveisiä.
Monesti ihmetelty että kuinka hyvin kestänyt.
Tehoa on varmaankin 130-140hv.
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

juu tää on vuoden 2001mallia. ite oon huoltanu muuten ,mut 2005 käytin huollos ja sillo makso 1000 egee huolto ,ko kaikki öölit sun muut vaihtoivat :shock: saat..n kallista,mun mielestä. noh .nyt ko veis turbo asennukseen ja täydelliseen huoltoon ni maksais vissiin 4000 egee? :shock: eihän siinä oo mittarissa ko tasan 3000 tuntii vasta............. :D mahtaakohan olla sitten järkee koko touhus........????
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

joo, ala samalla säästämään hommoissa. sehän on pelkkää säästöä kun ei huolla ;-)

joku kyläseppä siihen taikoo turpon helpolla jos ei omat taidot riitä.
moottori kestää varmasti vaikka 200hv. muu voimansiirtohan on ford 5000 järeysluokkaa,eli se 140hv aikasta max.
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

En tiedä mitä eroja koneessa on , mutta olen ajellut 155 casella missä on yli 200. Töitä tehdään jatkuvasti ja kokolailla raskaita sellaisia. Vielä ei ole hajonnut, mutta sekin päivä on edessä. Kulkee kylä kivasti. Turbon pönttökin on palanut valkoiseksi. Mielesträni parhaita koneita mitä tähän asti tullut koitettua.
forssu
Viestit: 2018
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

Alfons kirjoitti:En tiedä mitä eroja koneessa on , mutta olen ajellut 155 casella missä on yli 200. Töitä tehdään jatkuvasti ja kokolailla raskaita sellaisia. Vielä ei ole hajonnut, mutta sekin päivä on edessä. Kulkee kylä kivasti. Turbon pönttökin on palanut valkoiseksi. Mielesträni parhaita koneita mitä tähän asti tullut koitettua.
Niinhän ne tuntuu repivän noista 155 temmi holsuistakin 200 heppaa. Eikä vissiin pahempia ongelmia ole ollut. Mitä nyt muutamista mennyt avon rattaat jos on paljon käytetty ajo voimaa. Mutta nekin saa nykyisin leveämpi niin sitten kestää
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Veikkaisin että noita rattaita ja ehkä ulosotonkin rattaita on särjetty huonolla kytkennällä ja väärillä säädöillä, nimimerkillä kokemusta on;). Ainakin nevalla kuumudessa tuntuvat vaijerit luistavan ja rattaiden kytkeytyiminen jää vajaaksi ja sitten kovassa vedossa kuluu kova rahina... Tuntuu että uusissa koneissa enemmän vikaa noissa, kun ei nivelet ole kuluneet maaleista jne...
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Tuossa ylempänä kirjoitin että joku päivä se löyhä paikka koneesta löytyy, siis tuosta 155:sta.

Nyt löytyi ensimmäinen. Pakosarjasta katkes ensimmäinen pultti... Tainnu käyrä kuumana pakosarja.
Sammy
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 7:09 pm
Paikkakunta: Sippola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Alfons kirjoitti:Tuossa ylempänä kirjoitin että joku päivä se löyhä paikka koneesta löytyy, siis tuosta 155:sta.

Nyt löytyi ensimmäinen. Pakosarjasta katkes ensimmäinen pultti... Tainnu käyrä kuumana pakosarja.
Jotaan perusvikaa noissa vissiin on, työmaalla TM/M Holsuja on seittemän, ja ulkomuistista ainakii kolmesta on katkenneita pakosarjan pultteja vaihdeltu. Halvempaahan toi tietysti on kun aikoinaan satakymppien kanssa, joista meni koko pakosarja poikki...
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Taitaa tuo liiallinen syöttö olla syypää. Huoltomies varoitteli tuosta jo etukäteen.

Joillakin kuulemma ahtoputkissa hydrauliikkapuolen klemmarit että pysyy putket kiinni.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jarikos, Mazaman ja 44 vierailijaa