Ford 4000:n ilmaus
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Tammi 01, 2007 1:14 pm
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ford 4000:n ilmaus
Kaverilla on Ford 4000 vm. -68 joka on seissyt 12 vuotta.
Yritti käynnistää vanhoilla polttoaineilla. Kone pyöri ja lähetti lupaavasti savua, muttei käynnistynyt. Savun tulo loppui. Jossain on todennäköisesti tukos. Nyt sisällä on uudet polttoaineet ja kysymys kuuluu mistä se tukos kannattaa etsiä ja miten ilmaaminen tapahtuu? Pumppu on ilmeisesti jakajamallinen.
Yritti käynnistää vanhoilla polttoaineilla. Kone pyöri ja lähetti lupaavasti savua, muttei käynnistynyt. Savun tulo loppui. Jossain on todennäköisesti tukos. Nyt sisällä on uudet polttoaineet ja kysymys kuuluu mistä se tukos kannattaa etsiä ja miten ilmaaminen tapahtuu? Pumppu on ilmeisesti jakajamallinen.
Fordson F, 1926
Fordson N, 1932 (irlantilainen)
Fordson Major E27N, 1951
Valmet 20, 1956
Fordson Super Major, 1963
Rally 10 hp, ruohonleikkuutraktori, 1988
BMW 530 dA M-Sport
Volvo Penta MD7B/120S
Fordson N, 1932 (irlantilainen)
Fordson Major E27N, 1951
Valmet 20, 1956
Fordson Super Major, 1963
Rally 10 hp, ruohonleikkuutraktori, 1988
BMW 530 dA M-Sport
Volvo Penta MD7B/120S
Polttoaineen virtaamisen tankista syöttöpumpulle varmistuu, kun avaa suodattimen kannessa olevan ilmausruuvin. Pitäis tulla polttoainetta ihan omalla voimallaan tankista, nelitonnisessa ku ei ole pa-pumppua, mutta voi myös avustaa starttaamalla. Jos ei tule polttoainetta tankin hanan sihti on todennäköisesti tukossa.
Jos tämä reitti on selvä avataan syöttöpumpun kyljessä oleva ilmausruuvi. Starttausta ja kun siittä ei enää ilmakuplia tule ruuvi kiinni.
Avataan(raotetaan) suihkuputken liitos suihkusta. Taas starttausta
ja ku alkaa luppailemaan niin kiinni. Tarttee joskus aikapaljon sahausta. Näin se tais suurinpittein mennä.
Noi ilmausruuvit hokaa siittä kun niillä ei ole mikään kiinni.
Tärkeää on myös pa- suodattimien puhtaus, oot varmaan vaihtanu ne
Jos tämä reitti on selvä avataan syöttöpumpun kyljessä oleva ilmausruuvi. Starttausta ja kun siittä ei enää ilmakuplia tule ruuvi kiinni.
Avataan(raotetaan) suihkuputken liitos suihkusta. Taas starttausta
ja ku alkaa luppailemaan niin kiinni. Tarttee joskus aikapaljon sahausta. Näin se tais suurinpittein mennä.
Noi ilmausruuvit hokaa siittä kun niillä ei ole mikään kiinni.
Tärkeää on myös pa- suodattimien puhtaus, oot varmaan vaihtanu ne
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Ei kait CAV:n jakajapumppua ilmata starttaamalla?
Nelitonninen hidas ilmattava, kun siirtopumppua ei ole ja joutuu odottamaan painovoimalla tapahtuvaa löpön valumista aina pumpulle asti.
Ilmat poistetaan normaaliin tapaan suodattimen ilmaruuvista ensin ja sitten pumpulta. Pumpussa pitäisi olla kaksi ilmaruuvia - alempi ja ylempi. Ne on 8 tai 9 millin avainvälillä. Molemmat saa olla auki ilmaamisen alkuvaiheessa. Odottellaan, että alemmasta tulee kuplatonta löpöä ja sitten ruuvi kiinni. Sama tarina ylemmän kanssa. Lopuksi yksi suutinputki raolleen ja starttausta. Koneen käynnistyttyä putki kiinni ja se on siinä.
Nelitonninen hidas ilmattava, kun siirtopumppua ei ole ja joutuu odottamaan painovoimalla tapahtuvaa löpön valumista aina pumpulle asti.
Ilmat poistetaan normaaliin tapaan suodattimen ilmaruuvista ensin ja sitten pumpulta. Pumpussa pitäisi olla kaksi ilmaruuvia - alempi ja ylempi. Ne on 8 tai 9 millin avainvälillä. Molemmat saa olla auki ilmaamisen alkuvaiheessa. Odottellaan, että alemmasta tulee kuplatonta löpöä ja sitten ruuvi kiinni. Sama tarina ylemmän kanssa. Lopuksi yksi suutinputki raolleen ja starttausta. Koneen käynnistyttyä putki kiinni ja se on siinä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
kalvaana kirjoitti:Ei kait CAV:n jakajapumppua ilmata starttaamalla?
Nelitonninen hidas ilmattava, kun siirtopumppua ei ole ja joutuu odottamaan painovoimalla tapahtuvaa löpön valumista aina pumpulle asti.
Ilmat poistetaan normaaliin tapaan suodattimen ilmaruuvista ensin ja sitten pumpulta. Pumpussa pitäisi olla kaksi ilmaruuvia - alempi ja ylempi. Ne on 8 tai 9 millin avainvälillä. Molemmat saa olla auki ilmaamisen alkuvaiheessa. Odottellaan, että alemmasta tulee kuplatonta löpöä ja sitten ruuvi kiinni. Sama tarina ylemmän kanssa. Lopuksi yksi suutinputki raolleen ja starttausta. Koneen käynnistyttyä putki kiinni ja se on siinä.
Ton suodatinyksikön saanee ilmattua ilman starttausta mutta CAVin pumppu onki sitte meikäläiselle arvotus, koska olen sen aina ilmannut starttaamalla. Saattaahan se onnistua vartoomallakin. En oo kokkeillu varsinki ku mielestäni siinä on vain yksi ilmausruuvi siinä kylessä ja ei malta odotella. Onhan siinä muitakin ruuveja kyllä mutta seuraava on aivan alhaalla, tyhjennys? No olen kuitenki tuolla tappaa sen saanut liikkeelle ja suht nopeasti
-
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 2:37 pm
- Paikkakunta: oulun eteläinen
- Viesti:
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000:n ilmaus
Kun se kone on seissyt 12 vuotta, niin on syytä irrottaa suuttimet ja suuttimenreijästä ruiskaista tippakannulla öljyä jokaiseen sylinteriin.Manelius Steen kirjoitti:Kaverilla on Ford 4000 vm. -68 joka on seissyt 12 vuotta.
Yritti käynnistää vanhoilla polttoaineilla. Kone pyöri ja lähetti lupaavasti savua, muttei käynnistynyt. Savun tulo loppui. Jossain on todennäköisesti tukos. Nyt sisällä on uudet polttoaineet ja kysymys kuuluu mistä se tukos kannattaa etsiä ja miten ilmaaminen tapahtuu? Pumppu on ilmeisesti jakajamallinen.
Öljy on valunut 12 vuoden aikana sylinterinseinämistä pois ja käynnistystilanteessa kone ilmeisesti leikkaa männistään kun ei ole yhtään voitelua.
Näin yleensä käy kauan seisoneille moottoreille.
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Sanoisin - ja sanonkin, että pumppu lääkärille, jos ei normaalikonsteilla ilmaannu.
Oli itsellä vastaava tapaus- tosin kone oli vain kolme vuotta käyttämättä.
Pumppumies sanoi, että sieltä oli jokin osa jumittunut johtuen käytön/voitelun puutteesta. Vanhasta polttoaineesta ilmeisesti erottuu jotakin mömmöä, joka aiheuttaa ko. ilmiön.
Oli itsellä vastaava tapaus- tosin kone oli vain kolme vuotta käyttämättä.
Pumppumies sanoi, että sieltä oli jokin osa jumittunut johtuen käytön/voitelun puutteesta. Vanhasta polttoaineesta ilmeisesti erottuu jotakin mömmöä, joka aiheuttaa ko. ilmiön.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.
-
- Viestit: 698
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:28 pm
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Tammi 01, 2007 1:14 pm
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
No maltoin katsoa tuota käyttäjän käsikirjaa F4000 ja 5000
Sieltä löyty ilmausohje
Sivu1: http://kuvablogi.com/nayta/1826674/
Sivu2: http://kuvablogi.com/nayta/1826692/
(sori en osannut yhdistää eri sivuja)
Mielenkiintoista erot ripan ohjeeseen verrattuna. Pumppu ilmataan ripan ohjeessa sammutin kiinni startaten ja tossa sitten kaasu auki startaten.
Tuossa meikäläisen käsikirjan ohjeessa on tuo paluulinjan ilmaus, jota ei ainakaan meikäläisen koneessa voi nuin tehä, on vain yksi suodatin ja ei siihen liittyviä ilmausruuveja.
Tiijä sitten, pitänee kokeilla ilmautuuko paremmin ilman starttausta tuo suodatin
Sieltä löyty ilmausohje
Sivu1: http://kuvablogi.com/nayta/1826674/
Sivu2: http://kuvablogi.com/nayta/1826692/
(sori en osannut yhdistää eri sivuja)
Mielenkiintoista erot ripan ohjeeseen verrattuna. Pumppu ilmataan ripan ohjeessa sammutin kiinni startaten ja tossa sitten kaasu auki startaten.
Tuossa meikäläisen käsikirjan ohjeessa on tuo paluulinjan ilmaus, jota ei ainakaan meikäläisen koneessa voi nuin tehä, on vain yksi suodatin ja ei siihen liittyviä ilmausruuveja.
Tiijä sitten, pitänee kokeilla ilmautuuko paremmin ilman starttausta tuo suodatin
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
-
- Viestit: 522
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
- Paikkakunta: Hml
- Viesti:
Tuo CAV:n jakajapumppu on kyllä sellainen, että ainakaan minä en ole koskaan saanut sillä varustettua konetta käyntiin muuten kuin avaamalla suutinputken. Siellä korkeapainepuolen mäntien välissä se ilmakupla pyörii muuten kuin pieru nahkahousuissa. Kun suutinputkea löysää, sisällä olevat ilmakuplat tulevat pois, ja paineet alkavat nousta.
Se pumpun kyljessä oleva ilmaruuvi on kyllä syytä ensiksi avata, sieltä tulee pääosa ilmasta pois. Kun sieltä loppuu ilman tulo, ruuvin voi sulkea.
Minulla on vanha pyöräkuormaaja, jossa on Perkins 6.354, ja siinä on CAV:n jakajapumppu pystyasennossa. Sekä säätövivun että sammutusvivun akselit ovat hyvin kuluneet, ja koska tankki on alhaalla, pumppu on pitkän seisonnan jälkeen täynnä ilmaa.
Laitoin vehkeeseen sen moottorin kyljessä olevan mekaanisen kalvomallisen siirtopumpun korvikkeeksi sähköpumpun. Nyt ilmaaminen käy sähäkästi. Virta päälle ja ilmaruuvi kyljestä auki. Kun löpö alkaa lentää kauniissa kaaressa, kierretään tuuvi kiinni. Sitten avataan yksi suutinputki kunnolla löysälle. Olen vielä helpottanut käynnistymistä hyvin pienellä suihkauksella Start-Pilotia imuputkeen.
Kuutoskone lähtee aika lyhyen starttauksen jälkeen käyntiin, ja sitten käydessä käyn ruuvaamassa suutinputken kiinni. Homma sujuu niin ketterästi, että en ole viitsinyt avata pumppua ja laittaa akseleiden tiivisteitä kuntoon. Kyllähän se vähän sieltä tiputtaa, mutta ei sieltä sentään taida edes puolta kahvikupillista päivässä valua löpöä luontoon.
Se pumpun kyljessä oleva ilmaruuvi on kyllä syytä ensiksi avata, sieltä tulee pääosa ilmasta pois. Kun sieltä loppuu ilman tulo, ruuvin voi sulkea.
Minulla on vanha pyöräkuormaaja, jossa on Perkins 6.354, ja siinä on CAV:n jakajapumppu pystyasennossa. Sekä säätövivun että sammutusvivun akselit ovat hyvin kuluneet, ja koska tankki on alhaalla, pumppu on pitkän seisonnan jälkeen täynnä ilmaa.
Laitoin vehkeeseen sen moottorin kyljessä olevan mekaanisen kalvomallisen siirtopumpun korvikkeeksi sähköpumpun. Nyt ilmaaminen käy sähäkästi. Virta päälle ja ilmaruuvi kyljestä auki. Kun löpö alkaa lentää kauniissa kaaressa, kierretään tuuvi kiinni. Sitten avataan yksi suutinputki kunnolla löysälle. Olen vielä helpottanut käynnistymistä hyvin pienellä suihkauksella Start-Pilotia imuputkeen.
Kuutoskone lähtee aika lyhyen starttauksen jälkeen käyntiin, ja sitten käydessä käyn ruuvaamassa suutinputken kiinni. Homma sujuu niin ketterästi, että en ole viitsinyt avata pumppua ja laittaa akseleiden tiivisteitä kuntoon. Kyllähän se vähän sieltä tiputtaa, mutta ei sieltä sentään taida edes puolta kahvikupillista päivässä valua löpöä luontoon.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: La Kesä 17, 2017 8:53 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Ford 4000:n ilmaus
Löpö loppu omasta 4500 fordista ja nyt kun tankkasin ja ilmasin, niin ei lähde millään käymään. Pari kertaa on hörähtänyt, mutta ei sen enempää. Jakajan ( CAV ) kyljestä ilmausruuvista tulee pelkkää löpöä ja jokaisesta suutinputkestakin tulee löpöä kun veivaa käyntiin. Savua semisti liekkihehkutuksen jälkeen, mutta ei muuten. Akku on uusi 180 Ah ja nyt on kolmas päivä ( kuudes akullinen menossa), kun sitä koitan käynnistellä. Onko ajatuksia miten jatkaa?
Kone jäi lievään ylämäkeen, joten voisko siellä jossain olla vielä ilmakulpa ahdistamassa?
Kone jäi lievään ylämäkeen, joten voisko siellä jossain olla vielä ilmakulpa ahdistamassa?
Re: Ford 4000:n ilmaus
..
Viimeksi muokannut jpeltoma, Ke Tammi 13, 2021 6:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: La Kesä 17, 2017 8:53 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Ford 4000:n ilmaus
Eipä tullu vaihdettua suodatinta. Jokaisesta suihkuputkestaa tulee kuitenkin löpöä, niin ei kai ne tukossa voi olla?
Re: Ford 4000:n ilmaus
..
Viimeksi muokannut jpeltoma, Ke Tammi 13, 2021 6:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: La Kesä 17, 2017 8:53 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Ford 4000:n ilmaus
Pitääpä koittaa vaihtaa suodatin. Itsellä ei mitään käsitystä miten paljon löpöä pitäs tulla suihkuputkista yms.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000:n ilmaus
Jos ei tuu savua niin ei saa löpöä tarpeks. Avasitko kaikki suutinputket vuorotellen? Onhan sammutusvipu varmasti pois päältä, varmista myös pumpun päästä.
Ford 6610 -88
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Bing [Bot], häkkyrä, Saapiska ja 61 vierailijaa