Ford 4000:n ilmaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Manelius Steen
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Tammi 01, 2007 1:14 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ford 4000:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja Manelius Steen »

Kaverilla on Ford 4000 vm. -68 joka on seissyt 12 vuotta.
Yritti käynnistää vanhoilla polttoaineilla. Kone pyöri ja lähetti lupaavasti savua, muttei käynnistynyt. Savun tulo loppui. Jossain on todennäköisesti tukos. Nyt sisällä on uudet polttoaineet ja kysymys kuuluu mistä se tukos kannattaa etsiä ja miten ilmaaminen tapahtuu? Pumppu on ilmeisesti jakajamallinen.
Fordson F, 1926
Fordson N, 1932 (irlantilainen)
Fordson Major E27N, 1951
Valmet 20, 1956
Fordson Super Major, 1963
Rally 10 hp, ruohonleikkuutraktori, 1988
BMW 530 dA M-Sport
Volvo Penta MD7B/120S
rajora

Viesti Kirjoittaja rajora »

Polttoaineen virtaamisen tankista syöttöpumpulle varmistuu, kun avaa suodattimen kannessa olevan ilmausruuvin. Pitäis tulla polttoainetta ihan omalla voimallaan tankista, nelitonnisessa ku ei ole pa-pumppua, mutta voi myös avustaa starttaamalla. Jos ei tule polttoainetta tankin hanan sihti on todennäköisesti tukossa.

Jos tämä reitti on selvä avataan syöttöpumpun kyljessä oleva ilmausruuvi. Starttausta ja kun siittä ei enää ilmakuplia tule ruuvi kiinni.

Avataan(raotetaan) suihkuputken liitos suihkusta. Taas starttausta
ja ku alkaa luppailemaan niin kiinni. Tarttee joskus aikapaljon sahausta. Näin se tais suurinpittein mennä.

Noi ilmausruuvit hokaa siittä kun niillä ei ole mikään kiinni.

Tärkeää on myös pa- suodattimien puhtaus, oot varmaan vaihtanu ne :wink:
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ei kait CAV:n jakajapumppua ilmata starttaamalla?
Nelitonninen hidas ilmattava, kun siirtopumppua ei ole ja joutuu odottamaan painovoimalla tapahtuvaa löpön valumista aina pumpulle asti.
Ilmat poistetaan normaaliin tapaan suodattimen ilmaruuvista ensin ja sitten pumpulta. Pumpussa pitäisi olla kaksi ilmaruuvia - alempi ja ylempi. Ne on 8 tai 9 millin avainvälillä. Molemmat saa olla auki ilmaamisen alkuvaiheessa. Odottellaan, että alemmasta tulee kuplatonta löpöä ja sitten ruuvi kiinni. Sama tarina ylemmän kanssa. Lopuksi yksi suutinputki raolleen ja starttausta. Koneen käynnistyttyä putki kiinni ja se on siinä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
rajora

Viesti Kirjoittaja rajora »

kalvaana kirjoitti:Ei kait CAV:n jakajapumppua ilmata starttaamalla?
Nelitonninen hidas ilmattava, kun siirtopumppua ei ole ja joutuu odottamaan painovoimalla tapahtuvaa löpön valumista aina pumpulle asti.
Ilmat poistetaan normaaliin tapaan suodattimen ilmaruuvista ensin ja sitten pumpulta. Pumpussa pitäisi olla kaksi ilmaruuvia - alempi ja ylempi. Ne on 8 tai 9 millin avainvälillä. Molemmat saa olla auki ilmaamisen alkuvaiheessa. Odottellaan, että alemmasta tulee kuplatonta löpöä ja sitten ruuvi kiinni. Sama tarina ylemmän kanssa. Lopuksi yksi suutinputki raolleen ja starttausta. Koneen käynnistyttyä putki kiinni ja se on siinä.


Ton suodatinyksikön saanee ilmattua ilman starttausta mutta CAVin pumppu onki sitte meikäläiselle arvotus, koska olen sen aina ilmannut starttaamalla. Saattaahan se onnistua vartoomallakin. En oo kokkeillu varsinki ku mielestäni siinä on vain yksi ilmausruuvi siinä kylessä ja ei malta odotella. Onhan siinä muitakin ruuveja kyllä mutta seuraava on aivan alhaalla, tyhjennys? No olen kuitenki tuolla tappaa sen saanut liikkeelle ja suht nopeasti :wink:
4000
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 2:37 pm
Paikkakunta: oulun eteläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 4000 »

Ja jos edellä mainituilla konsteilla ei käynnisty niin suutinputken liitintä irti. Oma kones on räjähtänyt yleensä tulille kun on startatessa toisella kädellä löysänny pumpun kylestä ilmaruuvia ja toisella suutinputken liitinkiä.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Ford 4000:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Manelius Steen kirjoitti:Kaverilla on Ford 4000 vm. -68 joka on seissyt 12 vuotta.
Yritti käynnistää vanhoilla polttoaineilla. Kone pyöri ja lähetti lupaavasti savua, muttei käynnistynyt. Savun tulo loppui. Jossain on todennäköisesti tukos. Nyt sisällä on uudet polttoaineet ja kysymys kuuluu mistä se tukos kannattaa etsiä ja miten ilmaaminen tapahtuu? Pumppu on ilmeisesti jakajamallinen.
Kun se kone on seissyt 12 vuotta, niin on syytä irrottaa suuttimet ja suuttimenreijästä ruiskaista tippakannulla öljyä jokaiseen sylinteriin.

Öljy on valunut 12 vuoden aikana sylinterinseinämistä pois ja käynnistystilanteessa kone ilmeisesti leikkaa männistään kun ei ole yhtään voitelua.

Näin yleensä käy kauan seisoneille moottoreille.
rajora

Viesti Kirjoittaja rajora »

????
maramies
Viestit: 452
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maramies »

Sanoisin - ja sanonkin, että pumppu lääkärille, jos ei normaalikonsteilla ilmaannu.
Oli itsellä vastaava tapaus- tosin kone oli vain kolme vuotta käyttämättä.
Pumppumies sanoi, että sieltä oli jokin osa jumittunut johtuen käytön/voitelun puutteesta. Vanhasta polttoaineesta ilmeisesti erottuu jotakin mömmöä, joka aiheuttaa ko. ilmiön.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.
Ripa
Viestit: 698
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:28 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripa »

son Ford
Manelius Steen
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Tammi 01, 2007 1:14 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Manelius Steen »

Kiitos hyvistä neuvoista. Tästä on hyvä jatkaa.
Fordson F, 1926
Fordson N, 1932 (irlantilainen)
Fordson Major E27N, 1951
Valmet 20, 1956
Fordson Super Major, 1963
Rally 10 hp, ruohonleikkuutraktori, 1988
BMW 530 dA M-Sport
Volvo Penta MD7B/120S
rajora

Viesti Kirjoittaja rajora »

No maltoin katsoa tuota käyttäjän käsikirjaa F4000 ja 5000

Sieltä löyty ilmausohje

Sivu1: http://kuvablogi.com/nayta/1826674/
Sivu2: http://kuvablogi.com/nayta/1826692/

(sori en osannut yhdistää eri sivuja)

Mielenkiintoista erot ripan ohjeeseen verrattuna. Pumppu ilmataan ripan ohjeessa sammutin kiinni startaten ja tossa sitten kaasu auki startaten.

Tuossa meikäläisen käsikirjan ohjeessa on tuo paluulinjan ilmaus, jota ei ainakaan meikäläisen koneessa voi nuin tehä, on vain yksi suodatin ja ei siihen liittyviä ilmausruuveja.

Tiijä sitten, pitänee kokeilla ilmautuuko paremmin ilman starttausta tuo suodatin :)
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Ripalla on kymppisarjan fordin ohje. Meillä löytyy satasarjan fordi, erona on erilainen ruuvi syöttöpumpussa, muuten samanlainen kuin ripalla
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

Tuo CAV:n jakajapumppu on kyllä sellainen, että ainakaan minä en ole koskaan saanut sillä varustettua konetta käyntiin muuten kuin avaamalla suutinputken. Siellä korkeapainepuolen mäntien välissä se ilmakupla pyörii muuten kuin pieru nahkahousuissa. Kun suutinputkea löysää, sisällä olevat ilmakuplat tulevat pois, ja paineet alkavat nousta.

Se pumpun kyljessä oleva ilmaruuvi on kyllä syytä ensiksi avata, sieltä tulee pääosa ilmasta pois. Kun sieltä loppuu ilman tulo, ruuvin voi sulkea.

Minulla on vanha pyöräkuormaaja, jossa on Perkins 6.354, ja siinä on CAV:n jakajapumppu pystyasennossa. Sekä säätövivun että sammutusvivun akselit ovat hyvin kuluneet, ja koska tankki on alhaalla, pumppu on pitkän seisonnan jälkeen täynnä ilmaa.

Laitoin vehkeeseen sen moottorin kyljessä olevan mekaanisen kalvomallisen siirtopumpun korvikkeeksi sähköpumpun. Nyt ilmaaminen käy sähäkästi. Virta päälle ja ilmaruuvi kyljestä auki. Kun löpö alkaa lentää kauniissa kaaressa, kierretään tuuvi kiinni. Sitten avataan yksi suutinputki kunnolla löysälle. Olen vielä helpottanut käynnistymistä hyvin pienellä suihkauksella Start-Pilotia imuputkeen.

Kuutoskone lähtee aika lyhyen starttauksen jälkeen käyntiin, ja sitten käydessä käyn ruuvaamassa suutinputken kiinni. Homma sujuu niin ketterästi, että en ole viitsinyt avata pumppua ja laittaa akseleiden tiivisteitä kuntoon. Kyllähän se vähän sieltä tiputtaa, mutta ei sieltä sentään taida edes puolta kahvikupillista päivässä valua löpöä luontoon.
rajora

Viesti Kirjoittaja rajora »

Kysseessä oli alkuperäisen viestin mukkaan tonnisarjalainen.
Kuten huomattu voi olla todella erilainen ilmaussysteemi kymppi- ,sata- tai tonnisarjoissa. Hyvä että tuli ilmi
Semminki sekoittaa hommaa jos on vaihdettu uudempaa pa- systeemiä vanhaan tai päinvastoin eli kantapään kautta opetellaan :lol:
GaryRock
Viestit: 43
Liittynyt: La Kesä 17, 2017 8:53 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Ford 4000:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja GaryRock »

Löpö loppu omasta 4500 fordista ja nyt kun tankkasin ja ilmasin, niin ei lähde millään käymään. Pari kertaa on hörähtänyt, mutta ei sen enempää. Jakajan ( CAV ) kyljestä ilmausruuvista tulee pelkkää löpöä ja jokaisesta suutinputkestakin tulee löpöä kun veivaa käyntiin. Savua semisti liekkihehkutuksen jälkeen, mutta ei muuten. Akku on uusi 180 Ah ja nyt on kolmas päivä ( kuudes akullinen menossa), kun sitä koitan käynnistellä. Onko ajatuksia miten jatkaa?
Kone jäi lievään ylämäkeen, joten voisko siellä jossain olla vielä ilmakulpa ahdistamassa?
jpeltoma

Re: Ford 4000:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

..
Viimeksi muokannut jpeltoma, Ke Tammi 13, 2021 6:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GaryRock
Viestit: 43
Liittynyt: La Kesä 17, 2017 8:53 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Ford 4000:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja GaryRock »

Eipä tullu vaihdettua suodatinta. Jokaisesta suihkuputkestaa tulee kuitenkin löpöä, niin ei kai ne tukossa voi olla?
jpeltoma

Re: Ford 4000:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

..
Viimeksi muokannut jpeltoma, Ke Tammi 13, 2021 6:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GaryRock
Viestit: 43
Liittynyt: La Kesä 17, 2017 8:53 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Ford 4000:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja GaryRock »

Pitääpä koittaa vaihtaa suodatin. Itsellä ei mitään käsitystä miten paljon löpöä pitäs tulla suihkuputkista yms.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 4000:n ilmaus

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Jos ei tuu savua niin ei saa löpöä tarpeks. Avasitko kaikki suutinputket vuorotellen? Onhan sammutusvipu varmasti pois päältä, varmista myös pumpun päästä.
Ford 6610 -88
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Bing [Bot], häkkyrä, Saapiska ja 61 vierailijaa