Hundested semi-diesel moottori, uusi aika edessä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Hundested semi-diesel moottori, uusi aika edessä

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Peruskorjaan tuollaista Hundestedin vm -74 olevaa semi-diesel moottoria. Nämähän ovat alunperin olleet hehkukuulakoneita, mutta tekniikan kehittyessä tulleet täysverisiksi diseleiksi, muistona vain iso sähköhehku. Kaikki moottorin osat tallessa, kyseessä siis venemoottori, joten myös alkuperäinen 122cm halkaisijaltaan oleva potkuri akseleineen tallessa. Koneelle on valmistunut traktorivetoinen lavetti, nyt vaan odotellaan, että innostuis tilaamaan nosturin.
Moottorin tekniset tiedot:
Merkki: Hundested Marine Motor
Malli: DD/EL
Teho 115hv/400rpm
Sylinterien lkm: 2
Iskutilavuus: 40l
Paino: 4.3tn
Kytkin: mekaaninen
Voitelu: Åssa Lubrikator BSP 12/5

Projektia voi seurata:
http://kuvablogi.com/blog/20990/1/
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Komea on moottori! Tehopainosuhde on nykymittapuun mukaan aika vaatimaton.
Heinlein

Re: Hundested semi-diesel moottori, uusi aika edessä

Viesti Kirjoittaja Heinlein »

KoneSeppä kirjoitti:Peruskorjaan tuollaista Hundestedin vm -74 olevaa semi-diesel moottoria.

Moottorin tekniset tiedot:
Merkki: Hundested Marine Motor
Malli: DD/EL
Teho 115hv/400rpm
Sylinterien lkm: 2
Iskutilavuus: 40l
Paino: 4.3tn
Kytkin: mekaaninen
Voitelu: Åssa Lubrikator BSP 12/5

Projektia voi seurata:
http://kuvablogi.com/blog/20990/1/
Onko materiaali käytettävissä juuri aloitettuun MasinistiWikiin? Jäisi tieto muistiin ja muiden asian harrastajien käytettäväksi.

http://wiki.masinistiserveri.fi/index.php/Etusivu
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Mutta väännössä löytyy, on mahdollisesti kuljettanut n. 16m:n pituista ja n. 20tn painoista tammitroolaria ja myös ehkä tonnikaupalla silakkaa. Tyhjänä, kun on väännetty Kamewa optimi asentoon on saattanut perä painua niin, ettei paljon ole laitaa jäänyt näkyviin. Hieno projekti sulla.
KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Kone ollut aikaisemmin käytössä noin 12m lohiverkkoveneessä, samantyylinen runko kuin noissa tammitroolareissa. Voimaahan noissa on runsaaan puoleisesti, olen kuullut, että se kamewa- potkuri vaatisi noin 250hv nykydieselin, jotta toimisi edes järkevillä alennusvaihteilla.

Materiaali on käytettävissä MasinistiWikiin. Koitan tosiaan kertoa korjauksesta täällä, ja lisätä kuvia tonne blogiin. Ja voinhan minä itsekin jonkin sorttisen artikkelin tonne tehdä, kun eikös tämä wiki ole sellanen avoin juttu?
Heinlein

Viesti Kirjoittaja Heinlein »

KoneSeppä kirjoitti:
Materiaali on käytettävissä MasinistiWikiin. Koitan tosiaan kertoa korjauksesta täällä, ja lisätä kuvia tonne blogiin. Ja voinhan minä itsekin jonkin sorttisen artikkelin tonne tehdä, kun eikös tämä wiki ole sellanen avoin juttu?
Sutjakkaamminhan homma sujuisi, jos itse pistäisit materiaalia sinne. Kaikki liikenevä vaan kopioiden sinne. Saa pilkunviilaajat hommia.
KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Selvä peli, näin tehdäänn.
KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Pikkusen näemmä harjoittelua vaatii, mutta eiköhän se tästä.



http://wiki.masinistiserveri.fi/index.php/Hundested

Perhana, osasinhan minä sinne kuvankin laittaa. Vaihdan kyllä ton kuvan parempaan, kunhan kone on trailerin päällä
KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Päätin nyt sitten tehdä ihan oikean kunnon artikkelin aiheesta, lähetin HUndestediin tanskaan sähköpostia, jotta saan tarvittavaa tietoa. Teen myös hieman suppeamman artikkelin englanniksi muille sivustoille, koska Hudnested Motorfabrik on aika tuntematon moottoritehdas, netissä ei ainakaan artikkeleita juuri ole.
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Taitaa olla Johannasta kotoisin tuo motti, paatti sahattiin poikki näillä kulmilla, EU:n toiveesta.
KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Kylläkin näin, ilmeisesti alkuperäinen nimi on ilmeisesti ollut Lill Greth.
KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Eilen tuli koneen traileri pihaan, ihan komiaa jälkeä saaneet ammattikoulussa tehtyä. Autonosturi nähtäneen koneen nosto puuhissa tällä tai ensi viikolla.
http://kuvablogi.com/nayta/1846147/
KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Eilen saatiin sitten kone trailerin pälle. Nosto meni ihan hyvin, mutta yksi kuparinen öljyputki menee uusiksi, meni vähän lyttyyn. Traileri oli muuten hyvä, paitsi aisan puoleista palkkia pitää vahvistaa. Palkki alkoi joustamaan, kun tunkkasi aisasta.
Kuvia:
http://kuvablogi.com/nayta/1848785/
KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Tänään ekat savut moottorista, tosin iskä oli kokeillut jo eilen konetta.. Toisilla hehkuilla käyntiin. Konemiehillä vähän erimielisyyksiä startissa, hieman hilpeää touhua. Syy miksi ei heti lähtenyt oli se, että liikaa ryyppyä, jolloin kone ryntäsi, ja laitoin kaasun kiinni, koska paniikki iski. Toisella startilla laitoin vaan 4 käsipumppausta sylinteriä kohti. Tyhjäkäynti oli nyt noin 100 kierrosta minuutissa. Vielä pitäisi hieman säätää, lopulta tyhjäkäynti pitäs olla noin 50 kierrosta minuutissa. Hienot tupakanpolttajan savurenkaatkin saatiin aikaiseksi, tosin vaan hieman suuremmassa mittakaavassa. Kone vastasi hyvin kaasuun, ja muutenkin toimi niin kuin kuuluu. Sauhut oli aikas mahtavat, startissa pilvi kohosi varmaan johonkin 7 metriin. Että semmosta. Banjot soimaan vaan!! Perhana vaan, kun kamerasta loppu akku niin ei saanut toista videota aikaseks.

"Isot pojat tuolla nurkan takana leikkii moottorilla kuin pikkupojat leluautoilla"
KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Tänään sähkökäyttöiset hehkut koekäyttöön. Sainpa myös koneen hieman hallitummin käyttöön. Hienon savupilven tekee tuo syöttöpumpun käsisyöttö. :D
http://www.youtube.com/watch?v=C-5pLi72BP0
http://www.youtube.com/watch?v=xyYtfOobQy0

E: Nonii, nyt toimii
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Mitä koneelle nykyään kuuluu?

Jos tehoa on tuossa nykydieseleihin verrattuna todella paljon, niin mikä kone sopis 10m pikkuhinaajaan että vastais n. 130 hepan nykydiesel-konetta? kuulapääkone saa olla..
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
KoneSeppä
Viestit: 55
Liittynyt: La Huhti 04, 2009 9:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneSeppä »

Vähän on jääny tämä kirjottelu vähemmälle täällä

Kone on nyt maalattuna trailerin päällä ja odotta siirtoa troolari märtaan. Päätös koneevaihdota tehtiin elokuussa.
Kuvia: http://kuvablogi.com/blog/20990/6/

Paatissa oli ennen 115hp 6.7l Volvo Penta, malliltaan MD67C. Jos jotakuta kiinnostaa kyseinen moottori, voipi laittaa YV:tä.

Veikkaisin etä paattiisi sopisi noin 40-80hp kuulapääkone. Vaikea sanoa, kun ei tiedä runko muodosta mitään, jos kapea kanootti, niin tuo 40hp voi hyvinkin riittää. Runkomuodosta pitäisi siis saada kuva, tai edes mittoja.
Hurskainen
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 11:54 pm
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Hurskainen »

Hei!
Ostin tämän moottorin ja Märta-aluksen, ottaisitko "KoneSeppä" yhteyttä. :) 0504065204
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Hundested semi-diesel moottori, uusi aika edessä

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Minkälainen paatti tämä Märta on.????
takana loistava tulevaisuus
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], rokkimatti ja 57 vierailijaa