Valtra 1112 Um475

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ahma 450
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 8:41 pm
Paikkakunta: Alajärvi
Viesti:

Valtra 1112 Um475

Viesti Kirjoittaja ahma 450 »

Kävin tänään katsomassa tuollaista kaivuria.Umpirautaa näytti olevan.Moottori ainakin tuntu olevan kunnossa,ja hydrauliikassa tehot tallessa.Onko jollain kokemusta tuollaisesta koneesta,mitä hyviä/huonoja puolia.Onko tyyppivikoja?Koneen mittarissa oli 6400h,tiedä sitte oliko kaikki mittarissa...
Valtra a95 , Fiatagri 82-94DTj, Deutz D15+sivuniittokone,Super major ja Hyndai 55-3
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Riippuu siitä minkälaisessa käytössä on ollut näihin päiviin saakka.Aika perusvarma kone muuten . 14 vuotta kaivelin tuollaisella, jos pumppu sattuu kunnossa olemaan on kyllä riski kone, ei ollut mitään isompaa. Silloin tällöin letkua tiivistettä jokus vähän hitsausta.Normaalit huollot pesut rasvaukset niin pysyi kovassa vedossa. Pikkasen liikaa perä painoinen etu renkaat kun vaihtaa vähän leveämmät sekä taakse paripyörät niin pysyy paremmin pinnalla Eikä keula niin helposti sukella, ja jos hyvän yksilön löydät niin osta pois. :D
jjracing
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: hankasalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jjracing »

Minkä ikäinen kone? Itsellä on tuollainen yhdistelmä vuosimallia -75 ja koppi ei ole vielä niillä pitkillä sivulaseilla. Koneesta kannattaa tarkistaa rungon takapään kiinnitys vaarnat, että on tiukalla. Ne ovat siellä portaalin ja vaihteistokotelon välissä takapuolella 4 kpl. Oliko koneessa painemittaria kiinteästi hydrauliikassa ,sitä seuraamalla saa selville pumpun kunnon, jos paine nousee yhtään vapisemalla alkaa vickersin lamellipumppu vedellä viimeisiään. omaan koneeseen vaihdoin viime keväänä uuden casappan hammaspyöräpumpun tuon vickersin tilalle oli entinen pumppu jo niin väljä että puolen tunnin kaivuun jälkeen hävisi paineet kokonaan. Tuosta tuntimäärästä itsellä mittarissa 7400 tuntia ,edellinen omistaja sanoi että ei ollut varma oliko se 27400 vai 37400 tuntia. Tuossa joitain kuvia um:n pumppu rempasta http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bgba+j ... tusta.html
Fordson super major -64
Fordson super dexta -63
Nh ts100 -03
pari Ih 585xl:ää
ahma 450
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 8:41 pm
Paikkakunta: Alajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma 450 »

vm.oli -80,eli oli kirkkaankeltainen väri.Koneessa oli paripyörät.Telat oli myös,mutta aika huonot.Sitte siinä oli sekin että koneessa oli lisäpyörät ylipitkille teloille,mutta telat yletty vaan etupyörille.Sais kyllä ostaa toiset telat jatkoksi.olkatapit oli aika väljät,oli suunnitellut laittaa kuorma-auton etunavat.Kytkin oli uusittu hiljan,vaihteet pelas hienosti.
Valtra a95 , Fiatagri 82-94DTj, Deutz D15+sivuniittokone,Super major ja Hyndai 55-3
jjracing
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 7:22 pm
Paikkakunta: hankasalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jjracing »

Niitä ylipitkiä teloja ei tarvii kuin mehtäojilla, tahtoo kuskilta loppua kantti normi teloillakin ennen uppoamista ja niitten ylipitkien telojen pitäisi olla hyvä kuntoiset että pysyy kunnolla päällä ja saa muuten olla kannokossa tarkkana ettei putoa tela pois.
Fordson super major -64
Fordson super dexta -63
Nh ts100 -03
pari Ih 585xl:ää
Kari W.
Viestit: 190
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:33 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kari W. »

Tein omaani Valmet 1112 + Valtra J-610C -76 Pumppuremonttia muutama vuosi sitten ja kyllä kannatti.

Huomasin Nettikoneesta että joku kaupittelee aika sopivaan hintaan Vickersin sisuskaluja...
http://www.nettikone.com/727989

Jos koeajamasi kone on mascussessa, niin ikäisekseen ihan toimivalta tuntui kuvien perusteella. Raaka peruskonehan se on.

Se mitä itselle on tullut vastaan... Jos Hydrauliventtiililohko on Finnhydraulin tekemä, siihen ei saa mitään varaosia enää. Varoventtiileitä yritin kerran metsästää Lännen Tracktorsin reputusmyymälästä, mutta turhaan. Toinen on se että 1102/1112 valmetin vaihdelaatikkoon ei saa enää osia, joten sen soisi olevan kunnossa. Vetoakselien stefat tuppaavat vuotamaan ja venteet öljyiset sisäpuolelta. Kuulin myös että uutta jäähdyttäjää ei saa enää... Se hyvä puoli 1102/1112 411BS moottorissa on että on ns. kuivaputkikone eli puurot ja vellit eivät sekoitu kuin kannentiivisteestä. Omassa tuppaa myös Simsin ruiskutuspumppu vuotavan hieman sisäisesti naftaa moottoriöljyn sekaan ja pidemmän päälle notkistaa öljyä...

Tässä nyt jotain mitä tuli päälimmäisenä mieleen.

Kuva kaunottarista :D
http://kariholm.woima.fi/kalusto/IMG_0623.JPG
hamhar
Viestit: 762
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hamhar »

Kari W. kirjoitti:Tein omaani Valmet 1112 + Valtra J-610C -76 Pumppuremonttia muutama vuosi sitten ja kyllä kannatti.

Huomasin Nettikoneesta että joku kaupittelee aika sopivaan hintaan Vickersin sisuskaluja...
http://www.nettikone.com/727989

Jos koeajamasi kone on mascussessa, niin ikäisekseen ihan toimivalta tuntui kuvien perusteella. Raaka peruskonehan se on.

Se mitä itselle on tullut vastaan... Jos Hydrauliventtiililohko on Finnhydraulin tekemä, siihen ei saa mitään varaosia enää. Varoventtiileitä yritin kerran metsästää Lännen Tracktorsin reputusmyymälästä, mutta turhaan. Toinen on se että 1102/1112 valmetin vaihdelaatikkoon ei saa enää osia, joten sen soisi olevan kunnossa. Vetoakselien stefat tuppaavat vuotamaan ja venteet öljyiset sisäpuolelta. Kuulin myös että uutta jäähdyttäjää ei saa enää... Se hyvä puoli 1102/1112 411BS moottorissa on että on ns. kuivaputkikone eli puurot ja vellit eivät sekoitu kuin kannentiivisteestä. Omassa tuppaa myös Simsin ruiskutuspumppu vuotavan hieman sisäisesti naftaa moottoriöljyn sekaan ja pidemmän päälle notkistaa öljyä...

Tässä nyt jotain mitä tuli päälimmäisenä mieleen.

Kuva kaunottarista :D
http://kariholm.woima.fi/kalusto/IMG_0623.JPG
Olethan tarkistanut(uusinut) liekkihehkun ettei sieltä vuoda ylimääräistä naftaa moottoriin?
ahma 450
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 8:41 pm
Paikkakunta: Alajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma 450 »

Taitaa olla paras unohtaa nuo Lännen+valmet yhdistelmät,ja laittaa tuo major kuntoon! Tietääkö joku majoria,jossa ehjä moottori,muulla kunnolla ei väliä.
Valtra a95 , Fiatagri 82-94DTj, Deutz D15+sivuniittokone,Super major ja Hyndai 55-3
hamhar
Viestit: 762
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hamhar »

ahma 450 kirjoitti:Taitaa olla paras unohtaa nuo Lännen+valmet yhdistelmät,ja laittaa tuo major kuntoon! Tietääkö joku majoria,jossa ehjä moottori,muulla kunnolla ei väliä.
Höh, minä sain viesteistä aivan eri kuvan. Kaikkea pikku ongelmaa on varmaan kaikissa tuon ikäisissä. Riippuu varmaan eniten entisistä käyttäjistä miten viat on korjattu sitä mukaan kun niitä on tullut, vai onko kaikki käytävä kerralla läpi. Luulenpa että tuollaisella voisi tehdä vielä jonkin asteisia työhommiakin jos on kunnossa/kunnostaa. Jäähdyttimiä saa esim jäähdytin korjaamoilta, ne tekee vaikka mallin mukaan uuden. Käytettyjä osia saa vaihteistoihin mutta aivan uuden veroista käytetyillä osilla ei välttämättä saa, mutta toimivan kyllä.
ahma 450
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2008 8:41 pm
Paikkakunta: Alajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma 450 »

Aloin tuossa miettiä, että ei sille kaivurihankinnalle oikein löydy taloudellista perustetetta.Ja harrestemielessä tuommonen 9000e on kyllä liikaa.Jos joskus kahtelis Vammas+ford yhdistelmää,siihen saa varmaan paremmin osia,ainakin peruskoneeseen.
Valtra a95 , Fiatagri 82-94DTj, Deutz D15+sivuniittokone,Super major ja Hyndai 55-3
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Kahtele vaan ford vammas major osan saanti sekä huolto neuvonta pelaa.
markusj
Viestit: 52
Liittynyt: La Kesä 21, 2014 9:52 pm
Paikkakunta: Wroclaw
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markusj »

Kari W. kirjoitti:
Kuva kaunottarista :D
http://kariholm.woima.fi/kalusto/IMG_0623.JPG
Komeaksi maalattu kaivuri. Millä värisävyllä tuo on maalattu?
ursus 1224
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 12:16 pm
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ursus 1224 »

Kaikissa merkeissä hän ne omat vikansa on mutta traktorikaivuriin osat on halpoja hankkia toisin kun pyöriviin koneisiin
tietysti jos hyvän majorin fordin päällä löytää niin siihen löytyy osaa paremmin kyllä kun noihin 1102 valmetteihin
ursus 1224 dl turbo -87
ursus 1204 diver -83
vammas major -90
Fiat-Allis s.60
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Mulla on ollut c1112-4 jo 7 vuotta. Nuo on raudanääressä tehtyjä koneita ja akselit on reilusti mitoitettu. Kalimberi on ihan eri kuin 702-pohjaisissa. En kyllä moittisi kuin sitä että sarana puuttuu hytin edestä ja mekaaninen voimansiirto on vähän kankea kuormatessa ja pikku siirtelyssä. Toisaalta tuollainen mehuvetoisena on kyllä melko jaksamaton esitys. Nimen omaan tuo valmetin järein keltainen sarja on kyllä lujaa tekoa, ne kestää vaikka niissäkin on valmetin normaalit suunnittelun puutteet vain alimitoitus puuttuu.

Muuten tuo on luja ja huoleton pitää. Ei ole kahta kertaa tarvinnut samaa paikka rassata. Hytissä on tilaa kun on lennonjohtajamalli. Sanoisin että jos ostaa kunnossa olevan koneen, niin sen kanssa pärjåä. Rikkinäisen valmetin osto on vähän niin ja näin, osia saa vaihtelevasti.

Pumppuremontti kiinnostaa. Mitä mahtoisisukset vickersiin maksaa. Llikohan tässä joku kaksikammioinen vickers vqs21 tai sinnepäin. Kuumilla öljyillä olisi mukava saada vähän piristystä vaikka vielä toimii ihan hyvin kuumanakin, joskin valitusta kuuluu jo vähän pumpusta.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
kuutio
Viestit: 1131
Liittynyt: Su Maalis 07, 2010 10:12 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuutio »

juu, ja mulla kans tommonen takatuuppari tehtaantekemä kaivuri, vm-76,ollu jo useemman vuoden

melki aina kun jtn pitäs pihas tehrä niin ensmäisenä valmettiin

tohon on alkuperästen etupainojen tilalle joku laittanu valtran etukuormaajan uudemmasta, olikohan 613 mallista

vaikka sukurasite on voorteista, niin kyllä toi vallu on ollu alusta asti ihan käsittämättömän helposti käynnistyvä
Rappiotilan saattohoitaja
Juho

Viesti Kirjoittaja Juho »

Yksi ratkaisuVelun Valtaran pumppupäivitykseen on hankkia Vickers "klooni". Omaan 812 CM:ään maksoi jotain 700-800 euroa 3 vuotta sitten. Alkuperäiset Vickers sisuskalut olisi olleet jossain 2000 Euron tietämillä. Itse ostin tuolta:hydrauliikkapumppu.fi. Ei toki nettikaupasta mutta kyselemällä löytyi.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kiitos. Tuota voisi harkita.

Oon miettinyt myös,, että jos saisi samalla vähän lisää tuottoa. Tässähän on se kaksipainejärjestelmä, jossa toinen pumppu menee vapaakierrolle kovemmilla paineilla. Olisi mukava saada vähän vauhtia lisää ja toisaalta pienemmät kaivuukierroksetkin kelpaisi.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
jouto
Viestit: 2138
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Valtra 1112 Um475

Viesti Kirjoittaja jouto »

Vanhan soiron jatkoksi tämmöistä: Kaverin tuttava hankki Valmet-1112-peruskoneisen yhdistelmän, jossa on kaivimena Ukko-Mestari 475 ja etukuormaajassa seisoo Valtra J1112. Kaivuri ja peruskone ovat marjapuuron punaisia, kuormain normi-Valtran keltainen. Vuosimallista ei ole tietoa. Lootasta en tiedä, mutta uusi omistaja sanoo että:
- traktorissa on kaksoiskytkin, tai lieneekö siis kaksipolkiminen eli parikytkin.
- vain yksi vaihdekeppi (ihmettelee kertojan puutetta, ja näyttää, että uusi omistaja ei ole ajanut vielä koneella).
- myyjä sanonut uudelle omistajalle, että tämmöistä kokoonpanoa olisi myöty TVH:lle joskus.
- väljyyttä on tapeissa riittävästi. Onko expanderi ratkaisu vai joku muu toimi?

Pienestä kuvasta saatoin päätellä, että nokkapumppu ei ole alkuperäinen, sen näköistä tavaraa on nenänpielessä oikealla.

Onko näissä alunperin märkäputkimoottori?
Mikähän laite se on? Panen kuvia näkysälle kunhan saan parempia käsiini.

t. Kauko Ollila
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 689
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Valtra 1112 Um475

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

jouto kirjoitti: Pe Tammi 03, 2020 9:00 pm Vanhan soiron jatkoksi tämmöistä: Kaverin tuttava hankki Valmet-1112-peruskoneisen yhdistelmän, jossa on kaivimena Ukko-Mestari 475 ja etukuormaajassa seisoo Valtra J1112. Kaivuri ja peruskone ovat marjapuuron punaisia, kuormain normi-Valtran keltainen. Vuosimallista ei ole tietoa. Lootasta en tiedä, mutta uusi omistaja sanoo että:
- traktorissa on kaksoiskytkin, tai lieneekö siis kaksipolkiminen eli parikytkin.
- vain yksi vaihdekeppi (ihmettelee kertojan puutetta, ja näyttää, että uusi omistaja ei ole ajanut vielä koneella).
- myyjä sanonut uudelle omistajalle, että tämmöistä kokoonpanoa olisi myöty TVH:lle joskus.
- väljyyttä on tapeissa riittävästi. Onko expanderi ratkaisu vai joku muu toimi?

Pienestä kuvasta saatoin päätellä, että nokkapumppu ei ole alkuperäinen, sen näköistä tavaraa on nenänpielessä oikealla.

Onko näissä alunperin märkäputkimoottori?
Mikähän laite se on? Panen kuvia näkysälle kunhan saan parempia käsiini.

t. Kauko Ollila
Mitähän tuosta vielä seuraa kun uusi omistaja ei taida ymmärtää koneesta hölkäsen pöläystä,jos se on kovalla laatikolla niin yksöiskytkin koska voimanottoahan ei ole ja jos taas muuntimella niin kaksi poljinta rinnakkain on jarrut,yleensä vasemmalla jalalla.
trahata
Viestit: 811
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Valtra 1112 Um475

Viesti Kirjoittaja trahata »

Pyöränpyörittäjä sanoi jo kaiken,voi pojat....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Antti S, Google [Bot], Lurkus, Punkero, SPS1975 ja 37 vierailijaa