Farmall M traderin koneella

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
talvela
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Farmall M traderin koneella

Viesti Kirjoittaja talvela »

Sain tommosen farmallin ennen joulua lahjoituksena hyväänkotiin periaatteella. Olis saattanu muuten mennä romuks. Hyvin käy ja kulkee sen verran kovaa, et kuskilta loppuu luanto ennen ku koneesta menohalut. Siihen on laitettu toi kutonen kiini joskus -72. Alkuperänenkin kone on tallesa ja muutakin orkkis osaa on jemmattuna. Haen niitä si joskus keväällä kotio päin. http://kuvablogi.com/blog/1684/5/
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Hieno pelastus! Todella masinistin teko :!:

Tuo on jo sitä ikää, että voisi mennä nuinkin, vaikkei ole alkuperäinen. Ei varmasti tule samanlaista vastaan. Pesu ja puunaus vain, vuodot kuriin ja eikun "on the road" kesätunnelmissa
8)
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
linkoville
Viestit: 390
Liittynyt: To Marras 02, 2006 10:22 pm
Paikkakunta: inkoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linkoville »

hiano on :wink:
Fordson Major 55
SUZUKI S 85
Rover
Viestit: 45
Liittynyt: La Syys 15, 2007 6:38 pm
Paikkakunta: Itä-uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rover »

Olen kateellinen....... :)
anglia67
Viestit: 623
Liittynyt: La Heinä 29, 2006 8:40 pm
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anglia67 »

Asiallinen pitkäkeula 8)
"Hattu päähän ja hyvästi!"
ceepvi
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 10:00 am
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ceepvi »

Hieno peli. Meinaatko alkaa restauroimaan?
Super Major -63
Ford Consul -60
Ym. romua
talvela
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talvela »

Tarkotus olis korjata kaikki pikku puutteet ja laittaa se rekisteriin kevään aikana. Mutta kaikki alkuperäiset osat laitetaan jemmaan jos joskus tulee vaikka laitettua alkuperäis kuosiin. Tärkeintä on että se on katon alla ja joskus välillä vähän ajelee.
Esa H
Viestit: 35
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:51 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esa H »

On hyvin pidetty traktori, ja maltettu rakentaa valmiiksi asti esim. konepelti. Lisäksi vielä ymmärretty säilyttää alkuperäiset osat. Teillä päin on ollut kaukonäköisyyttä. Siinä näkyy olevan jo kääntyvät etupyörät! Mistä lie nuo takalikasuojat?
Esa H
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Missäpäin tuo on majaillut. Kun jotenkin tuntuu, että olisin tuollaisen nähnyt. Masinistitapahtumassa? Traktoritallissa Janakkalassa?
talvela
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talvela »

Se saattaa olla vuoden -51 mallia ja se on ostettu vuanna -65 matkusta humppilaan. Siitä lähtien se on ollu humppilassa ja on edelleenkin.
mutujussi
Viestit: 164
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Jokioinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mutujussi »

Ei kun kesällä kone näytille Minkiön höyryfestareille, on lähellä
Suuri yleisö kaipaa vanhoja koneita
Tyyppi
Viestit: 839
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 9:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

Mikähän tuossa ohjauksessa on pielessä? Katsokaas linkkuun käännettyjen etupyörien kulmia. Kai yleensä sisäkurvin puoleinen pyörä kääntyy enemmän, kun kiertää pienempisäteistä ympyrääkin. Voi olla "toleransseja" jossain tai, jos on kunnossa niin voi olla mielenkiintoinen ajettava.
"Mitä teetkin, tervaa se lopuks...."
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Tyyppi kirjoitti:Mikähän tuossa ohjauksessa on pielessä? Katsokaas linkkuun käännettyjen etupyörien kulmia. Kai yleensä sisäkurvin puoleinen pyörä kääntyy enemmän, kun kiertää pienempisäteistä ympyrääkin. Voi olla "toleransseja" jossain tai, jos on kunnossa niin voi olla mielenkiintoinen ajettava.
Tuota ohjausta kattelin minäkin, oisko tuossa käännetty akseli toisin päin moottorin vaihdon yhteydessä.
Vai kuuluuko olla ohjaus vehkeet akselin etupuolella.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
V8-Fordson
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 8:39 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V8-Fordson »

Pyörien kääntyminen on sitten ymmärettävissä jos etuakseli on käännetty.
Asiaa voi korjata jos etuakselin poorit on kunnossa ja "sopiva".
Asiaa pitäisi kuvitella siten että kiinnittäis esim. narun taka-akselin
kohdalle keskelle traktoria ja vetää narun toinen pää etuakselin pyörän
viereen silloin naru näyttää missä asennossa pitäisi etuakselissa olla
raidetangon päät.
ymmärsikö kukaan tätä sepustusta, jos ymmärsi niin tällä ohjeella pitäisi
tulla ohjaus optimaaliseksi ei sorra käännettäessä.

t. Peter
Jussi
Viestit: 546
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Onko tuo sitten mallista ja/tai vuosimallista kiinni, että ovatko ohjaustillbehörit milläkin puolella? Vrt. esim.

http://johnkeyes.com/images/magick.php/ ... ractor.jpg
http://www.belltractors.com/site_images ... 40_C_1.jpg

vs.

http://www.murphysalvage.com/images/IHC ... 0M%202.JPG
http://www.tractor.org.il/tractors/pics/Farmall-M-a.jpg

Tämä siis lienee se paras ratkaisu tuohon ogelmaan ja optimaalinen ohjauslaitteiden sijoittelu, vai

http://www.ozarkmountainimages.com/Ozar ... 20M800.jpg ? :wink:

Ja tietty tuolta sitten lisää vertailukohtia vaikka miten paljon:

http://images.google.fi/images?sourceid ... =farmall+m
- Mieluummin kivaa kuin hyvää -
talvela
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talvela »

Siinä on se oikeen pualeinen ohjausvarsi on vääntyny joskus mettäsä. Se aiheuttaa sen että kun kääntää reilusti vasemmalle niin se oikeenpualen renkas kääntyy liikaa. Annoin sille semmosta pikahoitoo että nyt se kärsii ajaa jo suoraan, mutta kääntäessä on oltava tarkkana. Eli säätelin niitä kahta poikittain olevaa tankoa. Kai sen arvais vääntää oikeeseen muotoon kun antais pilleillä kuumaa. Ei se tollainkaan ole hyvä. Sitä en si tiä onko akseli oikein päin.
JM
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 10:01 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JM »

Traktori, jossa raidetanko on etupuolella, on valmistettu USA:ssa ja sellainen, missä tangot ovat takapuolella on englantilainen. Amerikkalainen on harvinainen Suomessa, suurin osa on engelsmannin tekoisia.
talvela
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talvela »

Nyt on si famallikin vuoskymmenien jälkeen taas rekisterissä. Oli aika pieni vaiva lopulta. Eikä kustannuksetkaan olleet suuria. Jonkun tovin insinöörit ihmetteli ja yks kävi oikein paikanpäällä kattomasa laitetta. Onnistu viälä alkuperäisellä rekisterinumerollakin. Niin ja ohjausvarsi on oikastu joten ajelukin on paljon mielekkäämpää.
Glunssi
Viestit: 292
Liittynyt: Su Elo 23, 2009 11:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Glunssi »

Käykö mettällä vielä ? :lol:
talvela
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talvela »

Ei se varmaan mettähommiin enää jouru, mut kauppareisuun se voi joutua.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa