kärrin jarrut

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

kärrin jarrut

Viesti Kirjoittaja imppu »

Arvoisa kuorma-autojakin tunteva raati.

Minulla on fiksauksen alla peräkärri , joka on tietysti tehty kuorma-auton peräpäästä.

Tässä on taka-akselilla jarrut , jotka on olleet nestetoimiset ja paineilmatehosteiset , luulisin.

Eikö tällaisia olekin?

JOS siellä olisi sylinterit ym vielä käyttökuntoiset , voisiko niitä käytellä traktorin hydrauliikalla?

Mitä mahtanueet olla jarrujen käyttöpaineet alunperin?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Mensseli
Viestit: 1095
Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mensseli »

En kovin syvällisesti tunne kuorma-autojen jarruja, mutta olettaisin näin.

Kun poljetaan jarrua se päästää järjestelmästä ilmaa, niin jousivoima kääntää S- akselin tiukka-asentoon ja jarrut lukkiutuu.. kirii.

Kun ei poljeta jarrua, niin järjestelmä pumpaa ilmaa ja ilmasylinteri kääntää S- akselin vapaa-asentoon ja jarru vapautuu.

Traktorin hydraulipaineelle voitasi rakentaa ns. hätäjarrun, ei kelvollista käyttöjarrua.
Piskuinen hydraulisylinteri kääntämään S- akselin vipusta tiukkasuuntaan ja ärhäkkä jousi palauttamaan se.... Tarvitaan tietenkin traktoriin yksiletkunen venttiili, jolla voi vapauttaa paineen.
Rauassa ei oo raha hukassa..
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Ainakaan et voi päästää hydrauliikkaöljyä jarrusylintereihin. (Oletan että nestejarrut) Kumit turpoaa pilalle.Voihan sinne kärryyn laittaa pääsylinterin ja jollakin tavalla käyttää hydrauliikkaa siihen pääsylinteriin.

Painetta pitäisi kyetä säätämään portaattomasti. Tarkoitus rakennella itselle paineilmakäyttö pääsylinterille.

Jos on tarkoitus saada lisää kuormaa pitää kärryn jarrujen toimia traktorin jarrupolkimesta.

Farmilaite kauppaa jotakin hydraulisylinteriä jotka voi laittaa paineilmajarrujen sylinterin tilalle.

Jos siellä on S-nokka paineilmajarrut voi siellä olla yhdistetty käsijarru ja käyttöjarrukello.

Pohjimmaisena tällaisessa kellossa käyttöjarrukalvosylinteri ja sen perässä käsijarrun jousisylinteri. Käyttöjarru jarruttaa kun sinne päästetään paineilmaa. Käsijarru pysyy auki niin kauan kun käsijarrusylinterissä on riittävästi painetta. Paineen laskiessa jousi työntää työsylinterin läpi jarrut kiinni. Liikkeelle ei pääse ennenkun systeemissä on painetta.
Viimeksi muokannut Manuel, Ma Maalis 02, 2009 12:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mensseli kuvaa paineilmajarrujen toimintaa.

Jos siinä impun kärryaihiossa on ollut paineilmatehosteiset mehujarrut (kyllä niitä on), niin rumpujen sisältä löytyy varmaan ihan tavallisen näköiset nestejarrujen jarrusylinterit kenkiä levittämässä.

Kyllähän niitä voi käyttää traktorin hydrauliikalla, mutta miten ajattelit saada ne toimimaan yhteen traktorin jarrujen kanssa? Ei ainakaan saisi kärrin jarrut lukkiutua tyhjänäkään ennen traktorin jarruja, tai muuten on kärri poikittain tiellä ja vastaantulija törmää siihen kuin seinään.

Jos ajattelit niistä apujarruja vaikkapa metsässä ajamiseen, niin sitten vaan joku yksitoiminen venttiili ja sen jälkeen säädettävä painevaro, niin voit hakea paineen sopivaksi, että jarrut toimii, mutta ettei putket petä. En tosin tiedä, minkälaiset työpaineet niissä jarruissa on ollut.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Olen ympännyt näitä k-auton mehujarruja traktorikärrikäyttöön siten että pienella hydraulisylinterillä jossa on jousipalautus käytetään tätä auton omaa pääsylinteriä joka on sen paineilma- tai alipainetehostimen yhdeydessä.

Käyttävän sylinterin koko yleensä 20-30 mm halkaisijaltaan. Tapauskohtainen, täytyy mitoituksessa käyttää vähän maalaisjärkeä.

Voihan sen systeemin rakentaa erikseenkin käyttävän hydraulisylinterin yhteyteen.
Tää ensinmainittu systeemi on vaan helppo toteuttaa, mikäli nää auton omat jarrusysteemit on tallessa ja ehjänä.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

tuo tiivisteongelma vähän mielessä olikin.

KoneMIEHET ovat tehneet joitakin lavettijarruja niin , että kippiventtiili ohjaa paineenalennusventtiilin kautta jarrusylinteriä , joka on jousipalautteinen.

niin , ja nykyäänhän se pitäs ämpätä jarrupolkimen yhteyteen.




taitaa olla parempi ilman jarruja , kuin jonkinmoiset....
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Jiipee ehdotti paineenrajoitusventtiilin avulla hydrauliikan painetta sylinteriin.
Manuel välillä jo vastasi ettei jarrusylinterin kumit kestä öljyä. Ja niinhän se on. Samoin ehdotti systeemiä jota olen käyttänyt.

Tään käyttösysteemin voi myös rakentaa niinkin päin, että jousi painaa nuita jarruja päälle ja traktorin hydrauliikalla ne vapautetaan.
Toimii nopeammin ja kärryssä menee jarrut päälle mikäli kärry vauhdissa irtoaa ja letku pääsee katkiimaan, tai pikaliittin irrottuan päästää paineen pellolle. Vähän soveltaen EU:n mukainen jarrusysteemi.

Jiipee pelkää kärryn jarrujen lukkiutumista, mutta jarruthan voi mitoittaa sen verran heikoksi että ne ei lukkiinnu.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

pannaan ideahautomolootaan.

Jahka kurkistan rummun sisään, saanee tilannetietoa.


Kiitän kommenteista. :wink:
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

rastuhannu kirjoitti:Jiipee pelkää kärryn jarrujen lukkiutumista, mutta jarruthan voi mitoittaa sen verran heikoksi että ne ei lukkiinnu.
Leikkaamalla pätkä jarrukenkien pinnasta pois?

Mulla Bedfordin käyttöjarruna on ylipainetehosteiset nestejarrut (diesel-moottori, pensakoneisissa on alipainetehosteinen), mutta käsijarruna paineilmalla vapautettava iso jousipalautteinen paineilmasylinteri. Tästä käsijarrusta ehkä helpoiten tuon tekisi, jos tuossa on sama systeemi ja paineilmaa olisi saatavissa (onko? luultavasti ei). Kardaanin yläpuolella on yksi n. 20 cm halkaisijaltaan oleva sylinteri, joka vetää (vai työntääkö se?) pitkillä kierretangoilla jarrukengät päälle, kun paineilma katoaa verkosta. Toiminta on aika äkkinäistä, on-off-tyyppistä. Bedfordissa käsijarru ottaa aika tukevasti kiinni, joten jarrutysvoimaa vähentämättä (siis pätkä kengän kitkapinnasta pois) sitä ei oikein käyttöjarruna voi käyttää. Renkaat ainakin ilman kuormaa kuluvat kulmikkaiksi.

Mutta jos tämän sylinterin korvaa hydraulisylinterillä, joka on tarpeeksi hidasliikkeinen ja paineenrajoitusventtiilillä paine rajoitettu, sitä ehkä jotenkin pystyisi käyttöjarruna käyttää.

Jos tuon päättää rakentaa pelkän paineilman varaan, niin jonkun paineilmakompuran tiedän kytketyn akselin kardaaniin, eli aina kun kärry liikkuu, syntyy paineilmaa. Mutta järjestelmä ei saa vuotaa (sellaista ei ole olemassakaan, joka ei vuotaisi) tai sitten alkupaine on saatava jostakin ulkopuolelta, jotta kärryn kanssa pääsee liikkeelle.
Viimeksi muokannut Jarkko, Ma Maalis 02, 2009 10:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Teisko

Viesti Kirjoittaja Teisko »

En lukenut läpi, joten en tiedä onko mainittu.

Hydraulisylinterin jarruvoimaa voi rajoittaa tarvittaessa välijousella ja vastajousella. Mehujarru-ulosotossa traktoreissa itsessään jarrupaineensäätö.

Osia löytyy hyllystä mm. IKHn edustajilla yms..
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Rakensin henkilöauton telikärryyn nestejarrut ja homma onnistui erinomaisesti, ei juuri huomannut jarrutuksessa että perässä oli kuormattu kärry. Kärryssä vetopää käytti pääsylinteriä teleskooppimallisen tangon avulla jossa jäykkä jousi sisällä. Oli parempi kuin mikään nykyisistä EU vehkeistä.

Traktorin kärryn paineilmaa mietin, otanko traktorista vai vetävän kärryn voimanulosotosta. Valmiina Volvon Bendix Westinhouse kompura, vaatinee kuitenkin jostakin öljynpaineen voitelulle.

En edes yritä ohjata kärrin nestejarruja ilman pääsylinteriä ja jotakin menetelmää millä pääsylinteriin kohdistuva paine määräytyy jarrutuksesta.
Carporal major
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Syys 17, 2007 9:32 pm
Paikkakunta: Hydar Rapids, Willa Sointula, stressivapaalla vyöhykkeellä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Carporal major »

Vanhemmissa Bedfordeissa oli bensakoneellisissakin paineilma tehosteiset nestejarrut, niissä oli ilmapuolella vielä mittarillinen liitäntä jolla sai myös renkaisiin otettua ilmaa. Tällainen varustus oli ainakin military malleissa.
"Tää maa on suomalaisten, Ryynästen ja Horttanaisten..."
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Mä olenkin ihmetellyt Bedfordin levotonta linjaa, että jarrut ovat vaihtuneet, jos moottorin polttoainekin on vaihtunut. Käsijarrun takia (jos on aina toiminut siten, että vapautetaan paineilmalla) paineilmakompura pitää silti olla, vaikka käyttöjarru toimisi alipaineella. Mulla on -72:n käyttöohjeessa listattu moottori- ja jarruvaihtoehdot ja sen perusteella olen luullut jarrujen aina olevan alipainetehosteiset, jos on pensakone.

Mutta tuo Teiskon ehdottama välijousi olisi mun mielestä hyvä ratkaisu. Vastajousi pitäisi hydraulisylinteriä vasten olla todella jämäkkä ja siksi se on vähän hankala. Paineilmasylinterin kanssa se toimisi paremmin.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Tuli tuossa mieleeni asiaa sivusta seuranneena, eikö noihin peräkärreihin saisi samalla tavalla jarrun kuin henkilöauton perävaunussa.

Pyörivä vetokoukku liikkuu päittäin esim 50mm ja se ottaa jarrupääsylinteriin jousen välityksellä.
Vieressä on hydraulisylinteri jolla peruutettaessa työnnetään vetokoukun löysä pois, eikä jarru mene päälle.
Periaatteessahan kärri jarruttaa nyt traktorin polkimesta.

Tämä kävisi mehujarruihin suoraan. Soveltaen ilmalla tai hydrauliikalla.
Viimeksi muokannut severi2, Ti Maalis 03, 2009 10:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
suopma-1
Viestit: 234
Liittynyt: La Joulu 24, 2005 10:28 pm
Paikkakunta: e-p
Viesti:

Viesti Kirjoittaja suopma-1 »

Tässä olisi eräs ratkaisu:60 ja vielä 70 luvun alussa tehtiin yleisesti noita vetäviä kärryjä varsin pieniin traktoreihin kuten dexta mf 35 jne tunnetusti näissä ei ne jarrut isolla kuormalla kummoiset olleet.Ratkaistiin pulma varsin edullisesti siirtämällä se pääjarruventtiili sinne runkopalkkien väliin ja sulkemalla etuakselille menevä putkitus ja käyttövivuksi tuollainen 1,5-2 m putki johon kuljettajan istuimelta turvallisesti ylettyi oli muuten varsin tehokas ratkaisu senaikaisiin nopeuksiin.
ok-6
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

severi2 kirjoitti:Tuli tuossa mieleeni asiaa sivusta seuranneena, eikö noihin peräkärreihin saisi samalla tavalla jarrun kuin henkilöauton perävaunussa.

Pyörivä vetokoukku liikkuu päittäin esim 50mm ja se ottaa jarrupääsylinteriin jousen välityksellä.
Vieressä on hydraulisylinteri jolla peruutettaessa työnnetään vetokoukun löysä pois, eikä jarru mene päälle.
Periaatteessahan kärri jarruttaa nyt traktorin polkimesta.

Tämä kävisi mehujarruihin suoraan. Soveltaen ilmalla tai hydrauliikalla.
aikas hyvä!

Voishan koukun löysä olla lukittavissa , hyd. tai sä-magn.voimilla?

Ilmaa ei tähän sotketa , kun ei tavan raksvaattorissa tarvita muutenkaan.

noinniikun käyttöön.
Huono , kun 12V systeemi käytössä 24V olis helpompi harrastajalle.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

severi2 kirjoitti:Tuli tuossa mieleeni asiaa sivusta seuranneena, eikö noihin peräkärreihin saisi samalla tavalla jarrun kuin henkilöauton perävaunussa.

Pyörivä vetokoukku liikkuu päittäin esim 50mm ja se ottaa jarrupääsylinteriin jousen välityksellä.
Vieressä on hydraulisylinteri jolla peruutettaessa työnnetään vetokoukun löysä pois, eikä jarru mene päälle.
Periaatteessahan kärri jarruttaa nyt traktorin polkimesta.

Tämä kävisi mehujarruihin suoraan. Soveltaen ilmalla tai hydrauliikalla.
Mietin sitä että mitenkähän hyväksyvät tätä versiota jos pitää toimia jarrupolkimesta. Toimii se, mutta epäsuorasti. Traktori jarruttaa vain takapyörillä ja se tarkoittaa aika vaatimattomia jarruja. Ei se kärrikään sen paremmin jarruttaisi, kun ei se voi ylittää traktorin hidastuvuutta tai ei oikeasti saavuta edes sitä.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Manuel kirjoitti:
severi2 kirjoitti:Tuli tuossa mieleeni asiaa sivusta seuranneena, eikö noihin peräkärreihin saisi samalla tavalla jarrun kuin henkilöauton perävaunussa.

Pyörivä vetokoukku liikkuu päittäin esim 50mm ja se ottaa jarrupääsylinteriin jousen välityksellä.
Vieressä on hydraulisylinteri jolla peruutettaessa työnnetään vetokoukun löysä pois, eikä jarru mene päälle.
Periaatteessahan kärri jarruttaa nyt traktorin polkimesta.

Tämä kävisi mehujarruihin suoraan. Soveltaen ilmalla tai hydrauliikalla.
Mietin sitä että mitenkähän hyväksyvät tätä versiota jos pitää toimia jarrupolkimesta. Toimii se, mutta epäsuorasti. Traktori jarruttaa vain takapyörillä ja se tarkoittaa aika vaatimattomia jarruja. Ei se kärrikään sen paremmin jarruttaisi, kun ei se voi ylittää traktorin hidastuvuutta tai ei oikeasti saavuta edes sitä.
Eikös tämän tyyliset jarrut tule pakolliseksi pienemmissä traktorien kärryissä uusien EU-määräysten myötä?
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

Ja mie en ajatellut asiaa minkään eeuun tirektiivien takia.

Ihan jostain muusta syystä.

Kukahan viranomainen niitä jarruja vahtis? Eihän näitä katastaa tai rekisteröijä tarvi? Tulevaisuutta sekin voi olla.

Polliisi tietysti voi olla tienpäällää , vaan on aika harvinaista.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Fundeerasin kerran tota severi2sen esittämää systeemiä ja olin jo rakentelemassakin sitä mutta sitten tuli vastaan muutama brobleema.
Vetoaisa- liukuholkki systeemi ei toimi, syynä on henkilöauton peräkärryä huomattavasti suuremmat aisakuormat. Jousittamaton traktori-kärry yhdistelmä murjoo nopeasti liukuholkin tai/ja sen sisällä liikkuvan vetotapin sellaiseen kuntoon että se ei enää liiku mihinkään suuntaan. Myös aisakuormitus kanittaa liukua rajusti.
Systeemi toimii kyllä vähän aikaa, mutta pisempiaikaiseen käyttöön siitä ei ole.
Suunnittelin homman muuten vastaavaksi, mutta siten, että vetoaisassa on pitkulainen reikä. Yläpuolella on justiin vetokoukkuun sopiva renkula, joka on vetoaisaan hitsatun putken läpi kulkevalla työntötangolla kiinni jarrun pääsylinterissä. Nyt kun traktori jarruttaa, pitkulainen vetoaisan reikä antaa kärryn työntyä lähemmäksi tarktoria. Tällöin työntötangon välityksellä jarrut toimivat.
Systeemissä on se puoli, että varsinaiseen kärryn vetoaisaan ei tarvitse tehdä liukuholkkia. Systeemi on vielä vähän "vaiheessa" mm. peruutusta varten tarvitsisi saada pääsylinteri jotenkin vapautettua.
Täysmekaanisilla jarruilla olevaan traktoriin jarrullisen kärryn suunnittelu on ihan mukavaa puuhaa........
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Kiviö ja 61 vierailijaa