kärrin jarrut

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Samaa mieltä V361:n kanssa autonperäkärrijarrusysteemistä traktorikärryn jarrussa. Teoriassa toimii mutta käytännössä ei. Aisapainot liian suuret.
Tietenkin jos rakentais pöly- ja vesisuojatun kuulaholkkisysteemin. Tai aisan sisään rullalaakerisysteemin, samantyylisen kuin kuormaajan ylettimissä on. Eikun kehittelemään vaan Pojat ja miksei Tytötkin.

Ja se peruutus systeemihän vois olla siellä jarrukengillä, vähän niinkuin paremmissa autonkärryn jarruissa.
Teisko

Viesti Kirjoittaja Teisko »

Luin kysymyksen uudelleen.

Siis työhydrauliikalla ei saa toimivia jarruja. Ainoastaan paniikkijarrut. Nämä eivät myöskään lisää kytkentämassaa, kuten jarruhydrauliikalla ohjatut.

Jarruhydrauliikalla taas saa ihan toimivat jarrut omatekoisiinkin kärryihin. Sikäli mikäli on jarruhydrauliikka vetokoneessa. Ja sehän nyt on kai kaikissa maataloustraktoreissa 80-luvun alusta lähtien. Jos ei ole, niin vaihtoehdoiksi jää rakentaa sellainen traktoriin, rakentaa paineilma pedalbox, tehdä mekaaninen vaijeriviritys, tai sitten aisatunnustelulla toimiva jarru. Se lienee helpoin, jos valmista paineilma- tai jarruhydrauliikkaulosottoa ei ole. Aisatunnustelulla toimivassa maataloustraktorin perävaunussa ei myöskään kytkentämassa kasva, jos oikein muistan lakiteksin. Katsokoon joku muu, mutta "ohjaamosta säätyvät" oli mielestäni sanamuoto. En ole varma. Jos oli "polkimesta säätyvä" on tilanne silloinkin aika kaksipiippuinen aisatunnustelua ajatellen. Semmoinen juuei.

Paineilma pedalboxit ovat muuten ainakin Valluun järkyttävän hintaisia jälkiasennussarjana. Kymmenesosalla hinnasta sellaisen tekee vanhan kuorma-auton osista ja tarvikeosista säveltämällä.

Talon sakemanissa sellaiset ovat tehtaanlaisina, ja kuivat levyt. Hyvin hyvä ratkaisu tien päälle perävaunun vetoon. Tsih tsih.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

Ja minkähä takia ei työhydrauliikalla saa toimivaa käyttöjarrua?

Se , jonka näin eräässä kaivinkonelavetissa , on katastukonttorilla syynätty kippihydrauliikalla paineenalennusventtiilillä toteutettu jarru.

En hirviä sille kähmylle sanoa , että ei tuo toimi. :oops:
Viimeksi muokannut imppu, To Maalis 05, 2009 9:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Teisko

Viesti Kirjoittaja Teisko »

Lienee rakennettu jonkinlaisella pedalboxilla ohjattu jarruhydraulisysteemi, jossa hydrauliöljy kiertää kipin kierron kautta. silloinhan siinä on jarruhydrauliikan ulosotto, eikä jarrusylintereitä käytetä työhydrauliikalla.

Vaan vetääkö joku niin vanhalla traktorilla lavettia, ettei siinä olisi jarruille omaa ulosottoa? Aika kaukaa haettua. Miksiköhän on käyty katsastuskonttorilla? Jäänee sekin arvoitukseksi.

Yleisempi on traktorin jarruhydrauliikkaulosotolla ohjattava paineilmajarru täysperävaunuista modatuissa maataistelukärryissä. Aisalla joko kookas varastopainesäiliö tai traktorissa kompressori. Kuten mainittu sakemanneissa ilmajarrut vakiona ja Vallussa lisävarusteena. Jos autossa josta kärryjä tehdään on toimivat jarrut, voi sitä ilmapuoltakin siis käyttää hyväkseen. Pellepelottoman vikaa kyllä pitää olla.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

Teisko kirjoitti:Lienee rakennettu jonkinlaisella pedalboxilla ohjattu jarruhydraulisysteemi, jossa hydrauliöljy kiertää kipin kierron kautta. silloinhan siinä on jarruhydrauliikan ulosotto, eikä jarrusylintereitä käytetä työhydrauliikalla.

Vaan vetääkö joku niin vanhalla traktorilla lavettia, ettei siinä olisi jarruille omaa ulosottoa? Aika kaukaa haettua. Miksiköhän on käyty katsastuskonttorilla? Jäänee sekin arvoitukseksi.

Yleisempi on traktorin jarruhydrauliikkaulosotolla ohjattava paineilmajarru täysperävaunuista modatuissa maataistelukärryissä. Aisalla joko kookas varastopainesäiliö tai traktorissa kompressori. Kuten mainittu sakemanneissa ilmajarrut vakiona ja Vallussa lisävarusteena. Jos autossa josta kärryjä tehdään on toimivat jarrut, voi sitä ilmapuoltakin siis käyttää hyväkseen. Pellepelottoman vikaa kyllä pitää olla.
juu juu. :?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Teisko

Viesti Kirjoittaja Teisko »

Jäi vaivaamaan, että pitääkö mainittu jarrusylinteri kyseisiä jarruja auki, vai toimiiko se kuten pikkuautojen rumpujarruissa, joissa se puristaa kenkiä vasten rumpua? Auton merkistäkään ei ole tainnut olla juttua? Minulla on kevyen kuorma-auton etuakseli yhdessä trailerissa, jossa, jos en ihan väärin muista, oli ennen sen riisumista samanlaiset nestepainetoimiset rumpujarrut kuin pikkuautoissa.

Tästä voisi päätellä, että takana olisi ollut myös selkeä nestetoiminen rumpu kevyemmän kaluston malliin.

Olisi edes valokuva ketjun kysymyksen taustalla olevasta jarrurummusta, niin joku vanhempi käpy voisi sen hyvinkin tunnistaa.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

imppu kirjoitti:pannaan ideahautomolootaan.

Jahka kurkistan rummun sisään, saanee tilannetietoa.


Kiitän kommenteista. :wink:

:wink: :wink:
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Jonkinlainen paineenrajoitus tai säätöjärjestelmä sille kärrille on tehtävä ellei kehitetä ABS'ää. Muuten tyhjän kärrin pyörät ovat heti lukossa tai kuormalla ei riitä jarrutustehoa.

Suuri osa ideoista on sellaisia että pelaisi kyllä erillisellä jarruventtiilillä mutta ei polkimen kanssa eikä tajua kärrin kuormaa.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Yleisin tapaus kun perävaunun jarruja tarvitaan on sellainen että
liukkaalla ajoneuvoyhdistelmä juuttuu ylämäkeen. Silloin pitäisi perävaunun jarrut löytyä tai muutoin on vaarana että ajosuunta vaihtuu. Tällaisissa tilanteissa ei aisantyönnöllä käytetty jarru toimi.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tässäpä on selitetty ilmajarrujärjetelmä varsin perusteellisesti.

http://www.youtube.com/watch?v=qJa5-_Ex ... re=related
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
ookkonen
Viestit: 1141
Liittynyt: La Tammi 31, 2009 6:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ookkonen »

oli kyllä aika tyhjentävä selostus,mitänyt muutama selite jäi uupumaan ymmärryksestä puuttellisen lontoon murteen ymmärtämisen takia :lol:
mut ainakin pää periaatteet selvitti hyvin,vois jossain projektissa käyttää..
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

jah , itse alkuperäiseen ämpyilyyni löytyi ratkaisu : k-a:n kärrin ei vetävä akseli , jossa ollut ilmajarrut. Siihen jarrun akselisytseemiin nestepainesylinteri , jota muutkin ovat toteuttaneet.

Akseli löytyi työkaverilta , oli aivan kärrityömaan vieressä hangessa piilossa....

Toinen samanmoinen voisi olla myytävänä..
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
jussi77
Viestit: 4477
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: kärrin jarrut

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Onkohan ns kardaanijarru laillinen traktorin perävaunun käyttöjarruksi? omistan kärryn, jossa kuorma-auton perä ilman kardaania. se kardaanilaippa perässä pyörii ja virisi idea jarrun tekemisestä siihen. vai pitäskö vaan viitsiä avata ne navat ja tsekkaa jos sais ne rumpujarrut pelaamaan. ei toki huonoa tekisi tsekkaa laakerit, mutta käyttö on noin kerran vuodessa puuta sahalle ja sahatavaraa takaisin.
traktorissa ei vielä ole mitään jarruhydrauliikkaa, mutta se tarttee tehdä jos tuo kärryn puoli selkenee.
jarruilla sais vielä sen 0,4xtraktorin painon hyötykäyttöön ja tietty se seisontajarrukin.
Valmetilla...
Viestit: 800
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: kärrin jarrut

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Seisontajarruhan on monesti jousijarruttomissa kärryissä toteutettu ihan vaan samanlaisella veivisysteemillä millä aisan korkeutta säädetään. Vaijerit vaan räikän päähän kiinni.
mutterisorvi
Viestit: 129
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 1:24 pm
Viesti:

Re: kärrin jarrut

Viesti Kirjoittaja mutterisorvi »

jussi77 kirjoitti: La Maalis 23, 2024 10:12 pm Onkohan ns kardaanijarru laillinen traktorin perävaunun käyttöjarruksi? omistan kärryn, jossa kuorma-auton perä ilman kardaania. se kardaanilaippa perässä pyörii ja virisi idea jarrun tekemisestä siihen. vai pitäskö vaan viitsiä avata ne navat ja tsekkaa jos sais ne rumpujarrut pelaamaan. ei toki huonoa tekisi tsekkaa laakerit, mutta käyttö on noin kerran vuodessa puuta sahalle ja sahatavaraa takaisin.
traktorissa ei vielä ole mitään jarruhydrauliikkaa, mutta se tarttee tehdä jos tuo kärryn puoli selkenee.
jarruilla sais vielä sen 0,4xtraktorin painon hyötykäyttöön ja tietty se seisontajarrukin.
Juuri nyt pikkutiet on siinä kunnossa, ettei tuollainen kardaanijarru toimi. Jos toinen pyörä on pitävällä alustalla ja toinen liukkaalla, niin jarrutettaessa liukkaalla oleva vain rupeaa pyörimään vastapäivään ajosuuntaan nähden. Ja pitävän alustan pyörä ei jarruta.
Lurkus
Viestit: 1018
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: kärrin jarrut

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

mutterisorvi kirjoitti: Su Maalis 24, 2024 11:17 am
jussi77 kirjoitti: La Maalis 23, 2024 10:12 pm Onkohan ns kardaanijarru laillinen traktorin perävaunun käyttöjarruksi? omistan kärryn, jossa kuorma-auton perä ilman kardaania. se kardaanilaippa perässä pyörii ja virisi idea jarrun tekemisestä siihen. vai pitäskö vaan viitsiä avata ne navat ja tsekkaa jos sais ne rumpujarrut pelaamaan. ei toki huonoa tekisi tsekkaa laakerit, mutta käyttö on noin kerran vuodessa puuta sahalle ja sahatavaraa takaisin.
traktorissa ei vielä ole mitään jarruhydrauliikkaa, mutta se tarttee tehdä jos tuo kärryn puoli selkenee.
jarruilla sais vielä sen 0,4xtraktorin painon hyötykäyttöön ja tietty se seisontajarrukin.
Juuri nyt pikkutiet on siinä kunnossa, ettei tuollainen kardaanijarru toimi. Jos toinen pyörä on pitävällä alustalla ja toinen liukkaalla, niin jarrutettaessa liukkaalla oleva vain rupeaa pyörimään vastapäivään ajosuuntaan nähden. Ja pitävän alustan pyörä ei jarruta.
Ne jarruttaa samanverran jos tasauspyörästö on avoin.
tapaniv
Viestit: 1158
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: kärrin jarrut

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Meillä oli aikoinaan tuollaiset Mersun alustasta tehdyt kärryt Fergun perässä. Jarrut oli toteutettu juuri tuolla jousipalautteisella pienellä hydraulisylinterillä joka painoi tehostimessa olevaa jarrusylinteriä. Kärryssä oli siis omat jarrunesteet. Se sylinteri aisi olla Nurmen tuotantoa. Jarrutehoa säädettiin Fergusonin nostolaitteen paineensäädöllä. Käytännössä kuormalla ajettiin pelkästään käsihallintaisella jarrulla, kun sen tehot riittivät vauhdin hallintaan. Eihän se nykyisiä poljinhallintaisia jarruja vastanut, mutta oli siihen aikaan varmaan lähellä hyvää.
jussi77
Viestit: 4477
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: kärrin jarrut

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

mutterisorvi kirjoitti: Su Maalis 24, 2024 11:17 am
jussi77 kirjoitti: La Maalis 23, 2024 10:12 pm Onkohan ns kardaanijarru laillinen traktorin perävaunun käyttöjarruksi? omistan kärryn, jossa kuorma-auton perä ilman kardaania. se kardaanilaippa perässä pyörii ja virisi idea jarrun tekemisestä siihen. vai pitäskö vaan viitsiä avata ne navat ja tsekkaa jos sais ne rumpujarrut pelaamaan. ei toki huonoa tekisi tsekkaa laakerit, mutta käyttö on noin kerran vuodessa puuta sahalle ja sahatavaraa takaisin.
traktorissa ei vielä ole mitään jarruhydrauliikkaa, mutta se tarttee tehdä jos tuo kärryn puoli selkenee.
jarruilla sais vielä sen 0,4xtraktorin painon hyötykäyttöön ja tietty se seisontajarrukin.
Juuri nyt pikkutiet on siinä kunnossa, ettei tuollainen kardaanijarru toimi. Jos toinen pyörä on pitävällä alustalla ja toinen liukkaalla, niin jarrutettaessa liukkaalla oleva vain rupeaa pyörimään vastapäivään ajosuuntaan nähden. Ja pitävän alustan pyörä ei jarruta.
Liukkaus ei ole ongelma, koska ajetaan vain sulalla kelilla kun traktorissa ei ole ketjuja. kiinnostaisi vain, että onko tuo laillinen vai pitääkö olla pyöräkohtainen. ei mitään käsitystä millaisessa kunnossa tai onko navoissa lainkaan osia sisällä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Räsänen ja 42 vierailijaa