Koneistus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
TunturiPappa
Viestit: 3769
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Koneistus

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » Ma Helmi 16, 2009 11:46 pm

Kun Masinistien palstalla tuntuu liikkuvan paljon koneistuksesta tietävää väkeä sekä koneistajia niin luon nyt tälle keskustelulle oman topicin. Itse olen vasta ensimmäistä vuotta ammattikouluissa opiskelemassa joten välillä tulee sellainen paikka eteen missä tarvitsisin viisaampien apua koneistus asioissa.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84

kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies » Ti Helmi 17, 2009 12:49 am

Ei mitään uutta auringon alla, mitä vanhempaa kirjallisuutta löydät asiasta sitä parempi ja kattavampi on tieto. Joskus sama asia voidaan tehdä vähän eri tavoin. On asioita jota voi oppia ja omaksua muilta ja asioita jotka itse työn ohella oivaltaa, näistä asioista lopulta tulee ammattitaito.

Viiskuus10
Viestit: 1000
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 10:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viiskuus10 » Ti Helmi 17, 2009 9:49 am

Koneistus on kivaa :!:

70-luvulla, kun vapauduin intistä, pääsin metalli-alan tehtaaseen töihin. Koulutus oli ylioppilas, ei mitään muuta. Muistan, kun työhönottaja kysyi, että tiedänkö mitä eroa on sorvilla ja jyrsinkoneella, ja enpä osannut siihen juuri mitään spekuloida. Ja eikun koneelle hommiin, ne oli siihen aikaan manuaalikoneita. Joku asettaja neuvoi alkuun. Mutta ei mennyt kauan, kun aloin itse tehdä myös asetukset. Kolmen vuoden ajalta on työtodistuksia, missä lukee sorvaaja, jyrsijä, hioja tms. Sitten teknilliseen, ja sen jälkeen samaan tehtaaseen tuotekehitysosastolle suunnittelijaksi. Sitten poliitikot suuressa viisaudessaan kaatoi sen tehtaan, ja mä jouduin puolustusvoimiin mekaniikkasuunnittelijaksi. Siitä lähtien kaikki onkin ollut pelkkää alamäkeä. Nyt työtön.

Haikeudella muistelen niitä koneistaja-aikoja. Tunsin suurta tyydytystä siitä, että pärjäsin niiden vanhojen koneistajien rinnalla.

Pitäsköhän ostaa tuonne autotallin perälle joku härveli....

Mensseli
Viestit: 1095
Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mensseli » Ti Helmi 17, 2009 10:02 am

Yritetään jelppiä, esitä vain ongelmasi, palstalla tuntuu tietoa olevan.

Itse aloitin ammattikoulussa 1963 ja sen jälkeen on koneistajan vuosia kertymyt ja nyt olen eläkkeellä. Eli koneistajan vuosia päältä 40, joista 17 CNC:llä. Pienin kappale mahtu kynnen alle ja suurin 95 tonnia raahattiin lavetilla asikkaalle.
Omassa verstaassakin on sorvi, että alan vuosia vielä karttuu.

Nuoremmille vinkiksi,,, opettele tekemään itsekkin sorvin, höylän ja jyrsimen teriä, sillä kaikke ei saa teollisesti valmistettuna kaupasta.,, ja se hinta.
Pistäkää ope seinää vasten ja pankaa opettaan.
Rauassa ei oo raha hukassa..

4000
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 2:37 pm
Paikkakunta: oulun eteläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 4000 » Ti Helmi 17, 2009 2:23 pm

Ei ihan aiheeseen, mutta siihen liipaten:

Tarvis löytää tietoa aiheesta työstökoneiden perustaminen ja asentaminen. Olisiko asiantuntijoilla vinkkejä ja vihjeitä asioihin liittyvästä kirjallisuudesta, nettimateriaalista ym. tietolähteistä?

Ilmeisesti ohjeita perustan tekoon, ominaisuuksiin ja itse koneen asennukseen on jonkin verran koneiden mukana toimitettavissa ohjeissa.

ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder » Ti Helmi 17, 2009 5:27 pm

Laitoin pari kuvaa kuvaboxiin vuoden takaa,kun työpaikan koneistushalliin tuli uusi jyrsin.Reilu metriä vahva valu tuli alle,terästäkin meni kiitettävästi..
Viimeksi muokannut ultimate welder, Ti Helmi 17, 2009 7:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mikspure
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 3:37 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna(tuulos)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikspure » Ti Helmi 17, 2009 6:41 pm

Joo oon itekin kone- ja metallialalla ekaa vuotta.
Joo onhan toi koneistaminen ihan mielenkiintosta hommaa :roll:
Minkä pelti heittää sen kitti peittää.

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » Ti Helmi 17, 2009 6:50 pm

4000:n

Joskus aiemmin oli näillä palstoilla keskustelua aiheesta. Taisi silloin olla yhtä monta mielipidettä kuin miestäkin.

Nää koneiden jalustat ja koneiden kiinnittäminen on aikapaljon tapauskohtainen juttu. Masinistikoneet enimäkseen taitaa seistä betoninpäällä tassujen varassa. Mikä normaalisti isoimmille rohjoille riittääkin.
Näin on meidänkin koneet lattianpäällä tassujen varassa. Sorvi laitettu 3 jalan varaan että pysyis johteet suorana. Jos on työstettävänä joku isompi epätasapainoinen kappele, niin pyörittelee vähän rauhallisemmin. Isompi jyrsin taasen painaa 5 tonnia, niin ei se itsekseen minnekkään karkaa, eikä pienistä vapise.

Tuossa eräällä konepajalla tuli työstökoneen alle monttuun noin 25 auto kuormaa betonia, ja mahdottomasti rautaa sekaan. Ja paljon kiinnityspultteja
Betoniautomies myöhemmin tavatessamme ihmetteli, että mikähän siinä oikein oli tekeillä kun monttuun päiväkausi monella autolla massaa ajettiin.

Nuille väleille kait yleensä nää työstökoneiden alustat asettuu. Paitsi näkyy niitä olevan ihan sepelin päälläkin.

Ohjeita "oikeaan" asennukseen varmaan löytyy.

linkoville
Viestit: 390
Liittynyt: To Marras 02, 2006 10:22 pm
Paikkakunta: inkoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linkoville » Ti Helmi 17, 2009 6:52 pm

koulussa tulee sorvailtuu omia ja muitten luokkalaisten hommia vaikka ollaan autopuolella

kivaa hommaa kun kone tekee työt
Fordson Major 55
SUZUKI S 85

TunturiPappa
Viestit: 3769
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » Ti Helmi 17, 2009 7:26 pm

Mensseli kirjoitti:Yritetään jelppiä, esitä vain ongelmasi, palstalla tuntuu tietoa olevan.

Itse aloitin ammattikoulussa 1963 ja sen jälkeen on koneistajan vuosia kertymyt ja nyt olen eläkkeellä. Eli koneistajan vuosia päältä 40, joista 17 CNC:llä. Pienin kappale mahtu kynnen alle ja suurin 95 tonnia raahattiin lavetilla asikkaalle.
Omassa verstaassakin on sorvi, että alan vuosia vielä karttuu.

Nuoremmille vinkiksi,,, opettele tekemään itsekkin sorvin, höylän ja jyrsimen teriä, sillä kaikke ei saa teollisesti valmistettuna kaupasta.,, ja se hinta.
Pistäkää ope seinää vasten ja pankaa opettaan.
Poranterät täytyy itse osata teroittaa ja pistoterän tekeminen on varmaan ainoat terägeometriaan liittyvät harjoitukset. Jyrsinkoneelle tulee tapit valmiina ja muuten käytetään kovametallipaloilla olevia jyrsinpäitä. Höyläystä ei tänä päivänä enää opeteta (harmi) ja konehöylää ei meillä koulussa edes ole (harmi sekin). Juuri tänään oli juttua tuon meidän opettajan kanssa että metallihöylä olisi ihan helvatan kätevä kone sillä erillaiset aventimet joilla saa esim. neliöreikiä ovat aivan järjettömän hintaisia. Jyrsin koneella pystyy nelöreijän tekemään mutta nurkkiin täytyy porata kevennys reijät tai sitten ne täytyy viilata muotoonsa. Keskustelu lähti tälläkertaa siitä kun Majoriin ei tullut tuota veiviä mukana niin täytyisi sellainen 3/4 tuuman neliöreikä saada aikaiseksi. Yhdessäkään sorvissa ei ole lukittavaa karaputkea joten jyrsintä hommiksi menee...
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84

Avatar
Kontio
Viestit: 1585
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kontio » Ti Helmi 17, 2009 7:57 pm

No ei teidän koulussa ole missään jyrsärissä pistopäätä kiinni?
Sillähän myös tekisi nuo reiät.

Konepajamies

Viesti Kirjoittaja Konepajamies » Ti Helmi 17, 2009 8:05 pm

Pistohöylä on tosiaan kätevä kone .Sillä voi tehdä hyvin monimutkaisiakin kappaleita, jos kiireen kanssa ei tartte tapella.
Höylä on oikeastaan helppokäyttöisin varsinaisista työstökoneista.Verattuna esim. jyrsinkoneeseen. Ennesvanhaan oppipoika pantiin yleensä ensimmäiseksi pistohöylälle.

Hyvin usein kun tarvitaan neliöreikää 1/2 tai 3/4 tuuman ,niin uhrataan hylsyavain .Siitähän se löytyy ja luja.

TunturiPappa
Viestit: 3769
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » Ti Helmi 17, 2009 9:19 pm

Konepajamies kirjoitti:Pistohöylä on tosiaan kätevä kone .Sillä voi tehdä hyvin monimutkaisiakin kappaleita, jos kiireen kanssa ei tartte tapella.
Höylä on oikeastaan helppokäyttöisin varsinaisista työstökoneista.Verattuna esim. jyrsinkoneeseen. Ennesvanhaan oppipoika pantiin yleensä ensimmäiseksi pistohöylälle.

Hyvin usein kun tarvitaan neliöreikää 1/2 tai 3/4 tuuman ,niin uhrataan hylsyavain .Siitähän se löytyy ja luja.
Sitäkin tässä tuumailtiin mutta voi olla hakemisissa niin pitkä 3/4 tuumanen neliskantti... Siinä kun tuumailtiin sitä reijän tekemistä niin yksi opettajista ehdotti että tilattaisiin sellainen höyläpää jyrsinkoneeseen...asia jäi sillälailla kesken että tää yks päätti että sellasta ei tilata...
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84

mikspure
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 3:37 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna(tuulos)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikspure » Ti Helmi 17, 2009 9:33 pm

Eilen meinas tai oli lähellä lentää jursimen terän kappale silmään. :oops:
Onneks ei käynny mitään.
Minkä pelti heittää sen kitti peittää.

ookkonen
Viestit: 1112
Liittynyt: La Tammi 31, 2009 6:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ookkonen » Ti Helmi 17, 2009 9:40 pm

jaa onks rambo taas poikkiteloin?

drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter » Ti Helmi 17, 2009 10:24 pm

eikös noita neliskanttisia reikiä tehä ainakin jollain kipinätyöstöllä? mikä virallinen nimi sitte onkaa? yhdellä tutulla on useempi niitä , ne valmistaa ruiskupuristus muotteja muoville....
mahtuhan se eilenki..........

Avatar
Kontio
Viestit: 1585
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kontio » Ti Helmi 17, 2009 10:28 pm

drafter kirjoitti:eikös noita neliskanttisia reikiä tehä ainakin jollain kipinätyöstöllä? mikä virallinen nimi sitte onkaa? yhdellä tutulla on useempi niitä , ne valmistaa ruiskupuristus muotteja muoville....
Tuollakin valmistetaan, myös lankasahausta käytetään.

enfo
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 3:15 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enfo » Ti Helmi 17, 2009 10:57 pm

Sorvaat umpiaineesta noin 100 mm pitkän pätkän halkaisija noin 40mm josta jyrsit halkaisijasta puolet pois ja siihen tapilla oikeen levyinen ura ja syvyys tietysti puolet, kun katkaset tangon onkin "avain" melkein tehty.
Sitten vaan sorvaat tiukan holkin johon lyöt puolikkaat.
Tollain minä veivin tein ja ei sitä ainakaan veivaamalla hajalle saa! :roll:
Kyllä koneessa voimaa on, onhan se power major :)

TunturiPappa
Viestit: 3769
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » Ti Helmi 17, 2009 11:11 pm

enfo kirjoitti:Sorvaat umpiaineesta noin 100 mm pitkän pätkän halkaisija noin 40mm josta jyrsit halkaisijasta puolet pois ja siihen tapilla oikeen levyinen ura ja syvyys tietysti puolet, kun katkaset tangon onkin "avain" melkein tehty.
Sitten vaan sorvaat tiukan holkin johon lyöt puolikkaat.
Tollain minä veivin tein ja ei sitä ainakaan veivaamalla hajalle saa! :roll:
AIVAN!!! Sillä lailla sen saisi tehtyä helposti... hiukan täytyy tuumailla tuota kokoa että siitä tulisi mahdollisimman originelli...
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84

Konepajamies

Viesti Kirjoittaja Konepajamies » Ke Helmi 18, 2009 8:20 am

Voi sen tehdä helpomminkin!
Jyrsit sopivan kokoiseen kalikkaan 3/4 tuuman levyisen uran ,joka on huomattavasti syvempi .Tähän avonaiseen sivuun teet 3/4 levyisen ja kalikan ulkohalkaisijaan nähden sopivan täytepalan jonka hitsaat kalikkaan.
Tietysti teet kunnon seevit ennen hitsausta. Aivan juurta myöten. Varot kuitenkin ettei hitsiä lorahda läpi. Kun sorvaat lopuksi ulkopinnan ,niin sulla on holkki jossa on kanttinen reikä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kimmy ja 44 vierailijaa