Valumuotti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Valumuotti

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Eihän tuo teräslevy johon porasit 6 mm reiän ollut kosketuksessa sulaan? Se muottihiekka on se joka on sulan ympäröimä muuten jäähtyy liian nopeesti jos on teräslevy.
Ford 6610 -88
k-pyörä
Viestit: 1548
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Valumuotti

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Oma kokemus on samansuuntainen tuon teräksen kosketuksen suhteen. Paitsi poikkeus oli, kun valoin re.n kampikammion, se oli tiivistepinta ylöspäin. No ekakerralla tiiviste pinta oli auki koko matkalta. Alumiinin pintajännitys vai mikä nii sula pullistui koholle tuosta raosta. Sain nippanappa sorvattua tiivistepinnan. No se lohko pasahyi kappaleiksi myöhemmin. Uuven tein muuten samalla viisiin, laitoin vaan teräslevyn työvaran verran korkeemmalle . Kehälle pieniä reikiä sekä kaatoreikä 40mm. Joku hiekkaholkki olisi auttanut valun purussa, mutta sai sen teiponeen irtinkuitenkin. No tiiviste pinta oli täysi ja teräväreunainen. Oli todella herkku sorvata mittaansa. Normaalisti rauta imasee kyllä lämmön, ja sula jämähtää. Nyt se jämähtäminen oli myöhästä, homma oli jo selvä. Muuten hiekkapuhallus hiekka jämi vesilasilla ja joko hiilidioksiidi kaasulla, paremmin kuitenkii sinolilla. Vähä jälkeenpäin hirvittää puuttelliset suojavarusteet. Oli sortsit ja t paita, olis ollu ees suojalasit. Hyvi se män.
Osmo_
Viestit: 8631
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Valumuotti

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Superdexta-64 kirjoitti: Ma Touko 10, 2021 9:36 pm
Osmo_ kirjoitti: Ma Touko 10, 2021 7:29 pm Tuo onkin hyvä ohje! Vielä jos laittaisit kuvan, mistä näkyy eri kanavien asettuminen keernassa. Voisi selventää. Itse tein vain täyttöaukon, josta kulki about Coltin levyinen kanava itse valuun. Raapustelin kappaleesta kehää kohden ilmakanavat ja koska käytin muotin taustana teräslevyä, porasin siihen vielä 6mm ilmaläven. Mutta 15cm pitkä putki täyttöaukkona ei ollut hyvä idea. Pitää lyhentää se.
Tuolla kuva, laatu on käsicadi polveavasten, kun cadohjelma on toisessa koneessa joka on toisaalla, sori siitä. :lol: Toivottavasti saat selvää kuvasta, laskin siihen kaikki mitat mitä tarvitset. Jos olis aikaa niin mallintais ton kanaviston ja tulostais sen vaikka puolenmillin tai millin kuorella ja kaavais kaikki muottiin. Tietysti pitäis tehdä päästöt ja pyöristykset nurkkiin, että irtoo hiekasta.

https://photos.google.com/u/1/album/AF1 ... FbEu64DsAU
En saa tuota linkkiä auki. Onnistuuko Aijaan kautta?
Superdexta-64 kirjoitti: Ma Touko 10, 2021 9:57 pm Eihän tuo teräslevy johon porasit 6 mm reiän ollut kosketuksessa sulaan? Se muottihiekka on se joka on sulan ympäröimä muuten jäähtyy liian nopeesti jos on teräslevy.
Ahaa! Tuossa myös yksi syy. Pitänee tehdä tuolle vormulle kansi, johon saa hiekkaa. Taas viisastuin.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Valumuotti

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Chromen selaimella ainakin tuo linkki aukeaa itsellä. Koita vielä toisella selaimella, jos ei aukea niin kerro mitä herjaa...tai laita minulle YV:nä spostiosoitteesi niin lähetän sen kuvan sinne.
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Valumuotti

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Nyt on kuva aijaassa:

Kuva
Ford 6610 -88
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Valumuotti

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Superdexta-64 kirjoitti: Ti Touko 11, 2021 12:22 pm Chromen selaimella ainakin tuo linkki aukeaa itsellä. Koita vielä toisella selaimella, jos ei aukea niin kerro mitä herjaa...tai laita minulle YV:nä spostiosoitteesi niin lähetän sen kuvan sinne.

404. Tapahtui virhe.

Pyydettyä URL-osoitetta ei löytynyt tältä palvelimelta. Tässä kaikki, mitä tiedämme. tommosta ilmottaa mulle
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Valumuotti

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

jake74 kirjoitti: Ti Touko 11, 2021 9:51 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Ti Touko 11, 2021 12:22 pm Chromen selaimella ainakin tuo linkki aukeaa itsellä. Koita vielä toisella selaimella, jos ei aukea niin kerro mitä herjaa...tai laita minulle YV:nä spostiosoitteesi niin lähetän sen kuvan sinne.

404. Tapahtui virhe.

Pyydettyä URL-osoitetta ei löytynyt tältä palvelimelta. Tässä kaikki, mitä tiedämme. tommosta ilmottaa mulle
Poistin kuvan sieltä kun se näkyy nyt tuossa Aijaan kautta, kiitti tiedosta kumminkin.
Ford 6610 -88
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot], zukka ja 33 vierailijaa