Valmet 361.2 vetopyörästö

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

KariP
Viestit: 19
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 3:31 pm
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Valmet 361.2 vetopyörästö

Viesti Kirjoittaja KariP »

Valmet 361.2 napa-akselin hammaspyörä ja vetoakselin hampaisto tiputti hampaita .meni oikea puoli juntturaan ,se tasauspyörästön puoli (kolisi jo ajaessa jonkun aikaa), kynkän aukaisun jälkeen vian laatu selvisi, molemmista hampaita öljyn seassa. Vetoakselin sain Valtran purkuvarastolta ,mutta hammaspyörää ei tunnu oikein löytyvän uusia, eikä purkuosia .Olisko hammaspyörä Valmet 361 ja 565 heikkous?
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Voisi löytyä tuo isompi pyörän akseliin tuleva ratas.
Kun muistaisin arkena katsoa. Soita 0400-294901.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
KariP
Viestit: 19
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 3:31 pm
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Valmet 361.2 vetoakselisto

Viesti Kirjoittaja KariP »

Valmet 33, 361 ja 565 vetoakselit ovat muuten samanlaiset , paitsi tasauspyörästöllisissä malleissa ,polkimen puoleisen akselin pooritus on pitempi (oikeanpuoleinen). Napa-akselin iso hammaspyörä on kaikissa samanlainen ( 37-hammasta) ja toispuoleinen poorihammastus akseliin.
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Meijän 565:lle kävi aikanaan ihan samalla tavalla, että joku heikkous siellä perässä on. Sitä ei oltu tutkittu mikä sieltä hajos, laittovat vaihtoon viallisena ko. raktorin.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

565:n aikana on karkaisua laitettu syvempään. Sen näkee sinistymästä
miten syvältä ratas on karkaistu. Kyllä se normaalin käytön kestää mutta joskus tulee kova vääntö ja hammas katkeaa. Voihan siihen hitsata uuden hampaan. Hyvä porailla jotain ruuveja hampaan kohdalle jotta saa sen
lujempaan kiinni. Korjattu ratas voi maantieajossa hieman kuulua jos sen rälläkällä koneistaa. Oikein jyrsimellä tietysti tulisi parempi.
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Aika riskaapelia lähtee tieliikenteeseen semmosella vehkeellä, jossa on voimansiirron rattaita hitsailtu. En ainakaan paljon yli 10 km/h ajelis.
ka veli
Viestit: 407
Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 11:30 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ka veli »

Leyland 262 mies kirjoitti:565:n aikana on karkaisua laitettu syvempään. Sen näkee sinistymästä
miten syvältä ratas on karkaistu. Kyllä se normaalin käytön kestää mutta joskus tulee kova vääntö ja hammas katkeaa. Voihan siihen hitsata uuden hampaan. Hyvä porailla jotain ruuveja hampaan kohdalle jotta saa sen
lujempaan kiinni. Korjattu ratas voi maantieajossa hieman kuulua jos sen rälläkällä koneistaa. Oikein jyrsimellä tietysti tulisi parempi.
Tämä neuvo vaikuttaa ns. myynti remontilta :evil:
Vitsikäs tuo Leuland 262 mies :D
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Yleensä jos hammas katkeaa niin katkeaa ehjä hammas eikä korjattu.
Hammas katkeaa pienellä vaihteella ajossa suurella momentilla.
Hampaan katkeamisen kyllä huomaa välittömästi eikä sillä kukaan tietämättään lähde liikenteeseen.

Hammasratas ei ole mikään ketju vaan hampaat ovat suuremman aikaa
käyttämättöminä. Silloin kun kuski tekee ratkaisevan virheen niin katkeaa se hammas joka sattuu olla hampaalla. Kyllähän tuo valtavasti kestää mutta
rajansa kaikella.

Kyllähän tuollaiset remontit ammattilaisen hommia ovat, ei sinne pidä
mennä harjoittelemaan.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

On muuten uskomattoman hienosti koneistettu aikoinaan nuo rattaat. Avasin ihan mielenkiinnosta muutama vuosi sitten meidän 361-ykkösmallin portaalin ja siellähän näkyi vielä koneistusjäljet kosketuspinnoissa, rattaat varmasti alkuperäiset koska kone uutena ostettu eikä ikinä avattu. 502:ssa paljon karumpi jälki noissa rattaissa, taisivat 502:n aikaan olla itänaapurin tekemiä rattaat.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

"Aika riskaapelia lähtee tieliikenteeseen semmosella vehkeellä, jossa on voimansiirron rattaita hitsailtu. En ainakaan paljon yli 10 km/h ajelis."

Kyllä sen hampaan hitsauskorjauksella saa entisen veroiseksi. Ei kylläkään ihan micillä ja tavallisella langalla.
Tää vaan että kannattaako sitä ruveta korjaamaan, koska kyseisiä rattaita varmaan hyvin löytyy. Jos ei nyt viime romunkeräyspuumin aikana ole sulattoon joutuneet.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Eikös noita rattaita ole saanut teräksestä tehtyinä versioinakin?
-itsellä 3kpl ehjää alkuperäistä jemmassa kaivuriin...tosin siitä ei ole mennyt mutta 361:stä oli hammas poikki kun sen ostin.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
502/73
Viestit: 296
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:29 am
Viesti:

hammasratas

Viesti Kirjoittaja 502/73 »

Terve!

Mulla särkyi viime kesänä 502:sta vetoakseli ja sen päähän tuleva
hammasratas. Hammasrattaita oli uusia Purkupojilla Pälkäneellä, hinta
muistaakseni aika suolainen.
KariP
Viestit: 19
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 3:31 pm
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Valmet 361.2 vetopyörästö

Viesti Kirjoittaja KariP »

Kyllä siinä jotain karkaisu ongelmia varmaankin on ollut, kun se hammasratas niitä hammpaita tiputtelee. Purkaamoista ainakin ainakin osat lähtee alta aikayksikön. Vähänlaisesti on hammasrattaita markkinoilla. Ps. Olisiko ASENTAJALLA tarkempia tietoja kys. asiasta???
Vallut ovat olleet maatalous käytössä ,pelto- ja metsäajossa . 361.2 -59 + 565.2 -63, omassa käytössä -80-luvun alkupuolelta asti.
Leukkumies
Viestit: 761
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

Kerran vaihdoin yhteen 361:seen peräöljyt, koktailien mukana tuli hampaanpuolikas :shock:
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Leukkumies kirjoitti:Kerran vaihdoin yhteen 361:seen peräöljyt, koktailien mukana tuli hampaanpuolikas :shock:
Miksei jääkarhut syö pingviineitä?
ossi

hampaat pois mummolta

Viesti Kirjoittaja ossi »

Tästähän on aiemminkin keskusteltu, moni on sairaalassa viikonkin ollut kun pikku Veestä hampaat loksahtanut tiellä ajaessa! Kaikkee ne Suomalaeset on aikoinaan keksineet menettääkseen terveyden.
Avatar
Kontio
Viestit: 1661
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Valmet 361.2 vetopyörästö

Viesti Kirjoittaja Kontio »

KariP kirjoitti: Vallut ovat olleet maatalous käytössä ,pelto- ja metsäajossa . 361.2 -59 + 565.2 -63, omassa käytössä -80-luvun alkupuolelta asti.
Tarkoittaako nuo -59 ja -63 vuosimalleja? Jos tarkoittaa, niin 361 tuli muistaakseni markkinoille -61, ja 565 taas marraskuussa -64.
Tämä nyt tällaista pilkun nus... taa. :wink:
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Leyland 262 mies kirjoitti: Miksei jääkarhut syö pingviineitä?
Net ei yletä.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Tuo on todennäköisesti väärinkäsitys että hampaan katkeamisen takia
joku olisi menettänyt terveyden. Todennäköisesti on tapahtunut
niin että on ajeltu sellaisella traktorilla josta hammas on ollut poikki
ja metallinpalanen on mennyt hampaankoloon.
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Valmet 565 esiteltiin meidän pitäjässä ekan kerran syyskuussa -64. Olin silloin siellä paikalla ja koeajamassa myös. Ja sieltä oli 36 km. Tourulaan tehtaalle.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 36 vierailijaa