Kaivurin turbiini / momentinmuunnin.
-
- Viestit: 630
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Kaivurin turbiini / momentinmuunnin.
Onko kenelläkään kokemusta James 52 laatikon purkamisesta, on mielestäni alkanut luistamaan ei kulje mielestäni normaalisti ja hyyty aikahelposti kun tulee pienikin mäki. On kait siellä jokin suodatinkin se varmaan kannattaa ensin tukia, mutta koneessa on tunteja kuitenkin jo aika paljon eli varmaan kannattaa laittaa kun ajattelin kuitenkin viellä pitää konetta jokin aikaa. Varmaan tulee hintaa moiselle operaatiolle jokin verran mutta pää asia että kone on hyvässä kunnossa.
Viimeksi muokannut mf 35, To Joulu 25, 2008 3:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanha ferguson 35 on ikiliikkuja
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
-
- Viestit: 2384
- Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Onhan tää se massikan tekemä pohja, mekaanisella vaihteistolla. Jos on niin..
Ajatko talvella kovalla pakkasella. Jos et aja niin laita 10w30 yleisöljyt.
Esim Teboil Monitra tai vastaava. Vaihteiston suodatin kannattaa samalla vaihtaa.
Jos muuntimen veto huononee yks kaks yllättäen ja hyytyy niin todennäköisesti muuntimen siivet on kasassa ja irti.
Ajatko talvella kovalla pakkasella. Jos et aja niin laita 10w30 yleisöljyt.
Esim Teboil Monitra tai vastaava. Vaihteiston suodatin kannattaa samalla vaihtaa.
Jos muuntimen veto huononee yks kaks yllättäen ja hyytyy niin todennäköisesti muuntimen siivet on kasassa ja irti.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
-
- Viestit: 3885
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
-
- Viestit: 630
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: Su Loka 26, 2008 6:12 pm
- Paikkakunta: alavus
- Viesti:
-
- Viestit: 2384
- Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Vaihda nuo yleisöljyt niin virkistyy.mf 35 kirjoitti:En tiedä mitkä öljyt siellä on, en ole siihen koskaan vaihtanut öljyjä. Veto ei ole äkillisesti heikentynyt vaan pikkuhiljaa mielestäni. 1985 on malliltaan ja tunteja riittävästi. massikka se on rungoltaan ja 4 vaihteinen lootikko.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
-
- Viestit: 630
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Pitää ottaa öljy proppu irti niin näkee mitä sieltä löytyy, suodatin voi myös olla hiukan tukossa. Epäilen kyllä että siellä alkaa olla jo turbiini hiukan kulunut, senhän kyllä pystyy korjaamaan (korjauttamaan) sillekin varmaan tulee hintaa, vanha kone kuitenkin kyseessä kannattaako muuta kiun laittaa öljyt ja ajaa niin kauan kuin liikku.
Vanha ferguson 35 on ikiliikkuja
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
-
- Viestit: 2384
- Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ajettiin 80-luvulla kolmella 909 Lokomolla yhteensä lähes 40000 tuntia ja aina oli yleisöljyt.timoraimo kirjoitti:Tosiaan vaihda ensin suotimet ja tutki ne että minkälaista värkkiä on kertynyt saaliiksi vuosien mittaan.Hytro poveria olen ite käyttänyt NH liikkeet myy, En kyllä laittais yleis öljyä jos sillä ajetaan.Jos ei ajeta niin sama mikä öljy on jos siirrellään vain silloin tällöin pois eestä.
Juuri tuon takia että veti pienemmillä kierroksilla. Etuperässä oli samat öljyt. Ei haitannut jos vuotivat keskenään.
Silloin se oli ihan huollon suositus. Tuo öljyn taso oli muistaakseni 45mm ylempänä ihan alkuperäisestä. Jatkoputki täyttöaukossa.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Öljyhuoltoa se kaivuri vaatii nyt ihan ekaksi ja suodattimet tietysti. Siellä se vika on, jos ei edellisestä öljynvaihdosta tietoa
Täytyykö turbiini tyhjentää vanhoista likaisista öljyistä erikseen? Samoin täyttyykö se tuosta nuin vaan, kun uutta ööliä on riittävästi lootassa?
Käytetyt suodattimet kannattaa tutkia myös - on mielenkiintoista nähdä, minkälaista moskaa niihin on kertyny vuosien saatossa.
Täytyykö turbiini tyhjentää vanhoista likaisista öljyistä erikseen? Samoin täyttyykö se tuosta nuin vaan, kun uutta ööliä on riittävästi lootassa?
Käytetyt suodattimet kannattaa tutkia myös - on mielenkiintoista nähdä, minkälaista moskaa niihin on kertyny vuosien saatossa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 630
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 2384
- Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ei turbiinia saa tyhjäksi purkamatta ja sittenkin kasatessa täytyy laittaa öljyt sisään.kalvaana kirjoitti:Täytyykö turbiini tyhjentää vanhoista likaisista öljyistä erikseen? Samoin täyttyykö se tuosta nuin vaan, kun uutta ööliä on riittävästi lootassa?
Käytetyt suodattimet kannattaa tutkia myös - on mielenkiintoista nähdä, minkälaista moskaa niihin on kertyny vuosien saatossa.
Kannattaa vaan vaihtaa uudet öljyt sisään ja vaihtaa uudelleen jonkin ajan päästä. Tilavuus muistaakseni vajaa 10 litraa.
Muunnin koneissa yleensä aina öljyt tarkastetaan muuntimesta tyhjäkäynnillä, ellei erikseen ilmoiteta jotain muuta.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
James 82D:n ohjekirjassa perä/vaihteistoöljy 10w/30 GL4 eli yleisöljy sopii. Automaattioöljyä en laittais ton perän takia...Myös muuntimen öljy vaihtuu kun peräöljyt vaihtaa.
Muunninlaatikko Sachs sähköisellä suunnanvaihdolla.
Tuossa aika hyvä tietopaketti turbiinikytkimen ja muuntimen erosta...
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_sh ... 0021581708
Muunninlaatikko Sachs sähköisellä suunnanvaihdolla.
Tuossa aika hyvä tietopaketti turbiinikytkimen ja muuntimen erosta...
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_sh ... 0021581708
-
- Viestit: 630
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 630
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Sama vaihteisto näyttäis olevan myös 82D:ssä. Onko sulla varaosa kuvastoa? Kysy YV:llä jos kuvia tarviit vaihteistosta ja muuntimesta tosin muunninta ei ole purettuna kuvattuna.mf 35 kirjoitti:Ohjekirja löytyy ja siinä on kerrottu mikä öljy siellä pitää olla.
Fichtel & Sachs W280 muunninvaihteisto on kyseisessä koneessa.
-
- Viestit: 2384
- Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tuo on eri muunnin mitä oli Lokomoissa. Niissä oli joku Bock Berg (Varmaan väärin kirjoitettu tuo nimi)
Yleensä kun muuntimet pikkuhiljaa hyytyy niin niistä kuluu päittäislaakerit jolloin siivet jää edemmäksi ja veto huononee.
Sitten tiukemmassa vedossa lämpenee herkemmin.
Yleensä kun muuntimet pikkuhiljaa hyytyy niin niistä kuluu päittäislaakerit jolloin siivet jää edemmäksi ja veto huononee.
Sitten tiukemmassa vedossa lämpenee herkemmin.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 40 vierailijaa