Kaivurin turbiini / momentinmuunnin.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mf 35
Viestit: 630
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Kaivurin turbiini / momentinmuunnin.

Viesti Kirjoittaja mf 35 »

Onko kenelläkään kokemusta James 52 laatikon purkamisesta, on mielestäni alkanut luistamaan ei kulje mielestäni normaalisti ja hyyty aikahelposti kun tulee pienikin mäki. On kait siellä jokin suodatinkin se varmaan kannattaa ensin tukia, mutta koneessa on tunteja kuitenkin jo aika paljon eli varmaan kannattaa laittaa kun ajattelin kuitenkin viellä pitää konetta jokin aikaa. Varmaan tulee hintaa moiselle operaatiolle jokin verran mutta pää asia että kone on hyvässä kunnossa.
Viimeksi muokannut mf 35, To Joulu 25, 2008 3:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanha ferguson 35 on ikiliikkuja
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Onhan tää se massikan tekemä pohja, mekaanisella vaihteistolla. Jos on niin..

Ajatko talvella kovalla pakkasella. Jos et aja niin laita 10w30 yleisöljyt.
Esim Teboil Monitra tai vastaava. Vaihteiston suodatin kannattaa samalla vaihtaa.

Jos muuntimen veto huononee yks kaks yllättäen ja hyytyy niin todennäköisesti muuntimen siivet on kasassa ja irti.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
tapsa
Viestit: 3885
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Onko varmasti oikeat öljyt? Naapurilla oli ihan oikeat muuntimen öljyt, mutta ei oikeat siihen kaivuriin. Oireet oli tuollaiset. Se ihmettelee vieläkin miten pienestä voi olla kiinni.
mf 35
Viestit: 630
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mf 35 »

En tiedä mitkä öljyt siellä on, en ole siihen koskaan vaihtanut öljyjä. Veto ei ole äkillisesti heikentynyt vaan pikkuhiljaa mielestäni. 1985 on malliltaan ja tunteja riittävästi. massikka se on rungoltaan ja 4 vaihteinen lootikko.
Vanha ferguson 35 on ikiliikkuja
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
jyrki
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 6:12 pm
Paikkakunta: alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Vaihda suodatin ensimäiseksi sijaitsee startin alapuolella toisekseen sinne kuuluu automaattivaihteisto öljy Jos ei tokene niin muut vaihtoehdot on työläitä/kalliita Turbiini tai öljypumppu vaativat katkaisun Turbiini yli 4000e rahassa Ps. karkeasuodatin vaihteiston alakannessa kolmantena vinkkinä
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

mf 35 kirjoitti:En tiedä mitkä öljyt siellä on, en ole siihen koskaan vaihtanut öljyjä. Veto ei ole äkillisesti heikentynyt vaan pikkuhiljaa mielestäni. 1985 on malliltaan ja tunteja riittävästi. massikka se on rungoltaan ja 4 vaihteinen lootikko.
Vaihda nuo yleisöljyt niin virkistyy.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Tosiaan vaihda ensin suotimet ja tutki ne että minkälaista värkkiä on kertynyt saaliiksi vuosien mittaan.Hytro poveria olen ite käyttänyt NH liikkeet myy, En kyllä laittais yleis öljyä jos sillä ajetaan.Jos ei ajeta niin sama mikä öljy on jos siirrellään vain silloin tällöin pois eestä.
mf 35
Viestit: 630
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mf 35 »

Pitää ottaa öljy proppu irti niin näkee mitä sieltä löytyy, suodatin voi myös olla hiukan tukossa. Epäilen kyllä että siellä alkaa olla jo turbiini hiukan kulunut, senhän kyllä pystyy korjaamaan (korjauttamaan) sillekin varmaan tulee hintaa, vanha kone kuitenkin kyseessä kannattaako muuta kiun laittaa öljyt ja ajaa niin kauan kuin liikku.
Vanha ferguson 35 on ikiliikkuja
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

timoraimo kirjoitti:Tosiaan vaihda ensin suotimet ja tutki ne että minkälaista värkkiä on kertynyt saaliiksi vuosien mittaan.Hytro poveria olen ite käyttänyt NH liikkeet myy, En kyllä laittais yleis öljyä jos sillä ajetaan.Jos ei ajeta niin sama mikä öljy on jos siirrellään vain silloin tällöin pois eestä.
Ajettiin 80-luvulla kolmella 909 Lokomolla yhteensä lähes 40000 tuntia ja aina oli yleisöljyt.
Juuri tuon takia että veti pienemmillä kierroksilla. Etuperässä oli samat öljyt. Ei haitannut jos vuotivat keskenään.
Silloin se oli ihan huollon suositus. Tuo öljyn taso oli muistaakseni 45mm ylempänä ihan alkuperäisestä. Jatkoputki täyttöaukossa.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Öljyhuoltoa se kaivuri vaatii nyt ihan ekaksi ja suodattimet tietysti. Siellä se vika on, jos ei edellisestä öljynvaihdosta tietoa :roll:
Täytyykö turbiini tyhjentää vanhoista likaisista öljyistä erikseen? Samoin täyttyykö se tuosta nuin vaan, kun uutta ööliä on riittävästi lootassa?
Käytetyt suodattimet kannattaa tutkia myös - on mielenkiintoista nähdä, minkälaista moskaa niihin on kertyny vuosien saatossa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
mf 35
Viestit: 630
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mf 35 »

Paljonkohan turbiinin kunnostus tänä päivä maksaa, vois tuossa talven aikana kunnostaa kuitenikin sen, ensin kyllä kokeilen vaihtaa ne öljyt että näkee mitä siellä suodattimessa on.
Vanha ferguson 35 on ikiliikkuja
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

kalvaana kirjoitti:Täytyykö turbiini tyhjentää vanhoista likaisista öljyistä erikseen? Samoin täyttyykö se tuosta nuin vaan, kun uutta ööliä on riittävästi lootassa?
Käytetyt suodattimet kannattaa tutkia myös - on mielenkiintoista nähdä, minkälaista moskaa niihin on kertyny vuosien saatossa.
Ei turbiinia saa tyhjäksi purkamatta ja sittenkin kasatessa täytyy laittaa öljyt sisään.
Kannattaa vaan vaihtaa uudet öljyt sisään ja vaihtaa uudelleen jonkin ajan päästä. Tilavuus muistaakseni vajaa 10 litraa.
Muunnin koneissa yleensä aina öljyt tarkastetaan muuntimesta tyhjäkäynnillä, ellei erikseen ilmoiteta jotain muuta.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
Zepe

Viesti Kirjoittaja Zepe »

James 82D:n ohjekirjassa perä/vaihteistoöljy 10w/30 GL4 eli yleisöljy sopii. Automaattioöljyä en laittais ton perän takia...Myös muuntimen öljy vaihtuu kun peräöljyt vaihtaa.
Muunninlaatikko Sachs sähköisellä suunnanvaihdolla.
Tuossa aika hyvä tietopaketti turbiinikytkimen ja muuntimen erosta...
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_sh ... 0021581708
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Eikös 82 ja 52 ole aika eri pelejä? Lienevätkö kaikki liukasteet samoja?
mf 35
Viestit: 630
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mf 35 »

Aika samanlaisia ne ovat ja ainakin 52:ssa pitää käyttää 10w/30 GL4 öljyä. Ajattelin soittaa ens viikolla Kaarinassa olevaan turbiinikorjaamoon ja kysyä paljonko ne haluu turbiinin korjauksesta.
Vanha ferguson 35 on ikiliikkuja
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
Zepe

Viesti Kirjoittaja Zepe »

NH kirjoitti:Eikös 82 ja 52 ole aika eri pelejä? Lienevätkö kaikki liukasteet samoja?
Onko vaihteiston osalta? Asia tietysti selviäisi jos 52:sen omistajalla olisi ohjekirja.Tai edes vaihteiston tyyppi tiedossa.Ohjekirjoja saa Lännen Traktorsilta.
mf 35
Viestit: 630
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mf 35 »

Ohjekirja löytyy ja siinä on kerrottu mikä öljy siellä pitää olla.
Fichtel & Sachs W280 muunninvaihteisto on kyseisessä koneessa.
Vanha ferguson 35 on ikiliikkuja
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
Zepe

Viesti Kirjoittaja Zepe »

mf 35 kirjoitti:Ohjekirja löytyy ja siinä on kerrottu mikä öljy siellä pitää olla.
Fichtel & Sachs W280 muunninvaihteisto on kyseisessä koneessa.
Sama vaihteisto näyttäis olevan myös 82D:ssä. Onko sulla varaosa kuvastoa? Kysy YV:llä jos kuvia tarviit vaihteistosta ja muuntimesta tosin muunninta ei ole purettuna kuvattuna.
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Tuo on eri muunnin mitä oli Lokomoissa. Niissä oli joku Bock Berg (Varmaan väärin kirjoitettu tuo nimi)

Yleensä kun muuntimet pikkuhiljaa hyytyy niin niistä kuluu päittäislaakerit jolloin siivet jää edemmäksi ja veto huononee.
Sitten tiukemmassa vedossa lämpenee herkemmin.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Eiköhän tämän koneen "vika" ole kuitenkin huollon puute?
Vaihda vaan ne öljyt ja suodattimet ja hämmräöty, kun kone toimii taas 8)
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 40 vierailijaa