unettomat yöt

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

kolme päivää on menny nyt niin ,et aamulla ,ko tuun navetasta klo 9. meen hetkex maate, noin tunniksi, niin siinä tunnissa näen jo kolmee eri unta? :shock: . sen jälkeen on simmonen outo tunne ,et oon kuitenkin niin vi.....tun väsyny kuitenkin, et ei jaksa mitään tehrä? ootan taas ilta navettaa ja ........ niin päivät vaan meneeeeeeee? emmäää tämmöst sit kyl kauaa jaksa?jelppikää ny sit? iltanavetan jälkeen taas huilataan ja.jne.jne
JR
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:44 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JR »

Monesti unettomuus johtuu siitä, että joku tekijä saa elimistön käymään ylikierroksilla ja silloin ei nuku, vaikka olisi kuinka väsynyt.
Oma kokemukseni on vahvasti se, että ruokapuolelta ongelma yleensä löytyy. Minulla on suklaa semmoinen heikko kohta, maistuu kyllä, mutta piristää ja valvottaa.
Kokenut vaihtoehtotohtori saattaisi löytää vian.
JR
kuussatanen
Viestit: 5292
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuussatanen »

Onko kevään valoisuus aiemmin aiheuttanut unirytmiin muutoksia? Tupakoitko/käytätkö nikotiinivalmisteita? Hörpitkö ylenmäärin kahvia?
Oisko ollut jotain muutoksia elämänrytmissäsi?
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Mitä kummaa :roll:

Kirjoitteleeko täällä joku muukin yöllä yksikseen :P
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

kyllä tuo valon lisääntyminen vaikuttaa.myöskin huoli tulevasta stressaa, äh emmätiä!? :shock:
Susi Erkkilä
Viestit: 147
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:26 pm
Paikkakunta: Savo-Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Susi Erkkilä »

Nostellaan.
Onkos täällä muita sellaisia, kun minä, joka nukun viikonloppusin hyvin. En tarkoita pitkään aamulla, mutta sitä, että sen mitä nukun, nukun sikeästi. Viikolla kyllä nukahdan hyvin, mutta tahtoo sitten heräillä aika usein ennen aamu herätystä. Olen siis päivätöissä ja virkkuna pitäisi olla. Eipä tuo valvominen välillä yöllä niin hankalaa ole, mutta, kun nukkuu liian vähän tahtoo päivällä olla vähän töttöröö olo. Illalla ei tahdo jaksaa keskittyä enää mihinkään, kun väsyttää, mutta ei nukuta. Nehän ovat kaksi eri asiaa, nimittäin väsyttäminen ja nukuttaminen.
Lieneekö tämä sitten vain sitä iän mukana tuomaa probleemaa, kun on nuorena nukkunu. ; )
Aiemmin oli myös viikonloppuisin päänsärkyä palkkioksi nukkumisesta, mutta nykyisin tulee ulkoiltua aika paljon, niin se on jäänyt pois.
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Susi Erkkilä kirjoitti:Nostellaan.
Onkos täällä muita sellaisia, kun minä, joka nukun viikonloppusin hyvin. En tarkoita pitkään aamulla, mutta sitä, että sen mitä nukun, nukun sikeästi. Viikolla kyllä nukahdan hyvin, mutta tahtoo sitten heräillä aika usein ennen aamu herätystä.
Vähän samanlaista vaivaa on. Normaali päivärytmi on sellainen, että 2230-2300 välillä nukkumaan ja kuudelta tai n. vartin yli ylös. Jos illasta aikaistaa, herää aiemmin aamulla. Viikonloppuna kai nukkuu paremmin, jos on kertynyt univelkaa viikolla ja jotenkin tiedostamattomasti on "vapaalla", eli ei työasiat niin paljon mielessä. En tiedä onko liikaa työstressiä, mutta yleensä jos yöllä herään 2-5 välillä, niin työasiat on jollakin tapaa mielessä, niitä jää sitten siihen hetkeksi valveille pohtimaan ja sittenpä ei enää nukutakaan.

Semmoinen kumma juttu on, että 2-4 on yleisin aika herätä yöllä. Eikä ole kuin harvoin vessassa juoksun tarve, mikä herättää silloin, vaan ihan muuten vain pätkähtää hereille. Jos emäntä kuorsaa ja sitä joutuu tuuppimaan kääntymään kyljelleen, niin sellaista tapahtuu pitkin yötä säännöllisen epäsäännöllisesti. Mutta melkein joka yö viikolla tulee herättyä kerran tuohon aikaan katsomaan kelloa ja kovin usein siinä on kakkonen tai kolmonen ensimmäinen numero. Jos siinä sitten liukuu työasiat mieleen, niin niitä saakin sitten pohtia... :evil:
Susi Erkkilä
Viestit: 147
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:26 pm
Paikkakunta: Savo-Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Susi Erkkilä »

Ensimmäinen vaihe uniseurannassa on kuulemma unipäiväkirja.
Aloitin sellaisen, ja eka yön raportti oli, että nukkumaan 22, yöllä wc 3,45, Herätys 5.20. Uni omasta mielestäni kohtalaista ja päivällä ei väsyttänyt. En taida ihan toivoton tapaus vielä ollakaan. :D :D :oops: :oops:

Eikös se vanhenemisen merkit ole silloin näkyvissä, kun yöt rampataan kusella ja päivät yritetään muistaa ihmisten nimiä. :lol: :!:
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Kyllä, juuri niin se on.
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Kyllä on niin väärin, silloinkun olin työelämässä niin nukkuin kun
tukki, mutta nyt kun saisi nukkua niin ei nukuta.
Luulen, että vanhemmiten unen tarve vähenee, kun tunnen kuitenkin
itseni virkeäksi.
Luin juuri Susi Erkkilän kirjoituksen, näin on minunkin kohdallani. :lol:
Yrittänyttä ei laiteta
rytinä
Viestit: 1398
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 4:48 pm
Paikkakunta: lieksa vuonisjärvi
Viesti:

valveilla...

Viesti Kirjoittaja rytinä »

Onhan tää yhtä helv....tiä tää unettomuus,, kun on tää pe...leen parkinson....unta ei saa,,joskus on vaan otetteva nukahtamislääke....jonka jälkeen näkee unta jossa oot tykistökeskityksessä sodassa ..herää siihe ku pyörii sängyssä väistellen muka kuulia. valvo taas 2tuntia ja uus yritys...ei oo helppoo ei.
volvo 940 automat 2.3
Mitsupishi l 200 4wd
Ford 5610...5600
harraste Valmet 361
tallissa ZIL K-auto Valmet Dieselilä
M F 165 multi power "löytö"
Scania Super -71 + Hiab
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Ja taas kukutaan,ei uni tule kuulaan,ei.Hlevetinmoinen nivelsärky taas päällänsä,Tramalia taas vaan naamariin :(
Susi Erkkilä
Viestit: 147
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:26 pm
Paikkakunta: Savo-Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Susi Erkkilä »

Tuo se on juuri tärkeä, että illalla pitää tyhjentää ja nollata kaikki.
Illalla pitää sitten rauhoittua, juttelu, rentouttava musiikki, lukeminen, ristikoiden täyttäminen yms, auttaa unen päästä kiinni saamisessa.
Monenlaista konesuunnitteluakin olen harrastellut mielessäni iltapuhteina, jos ei uni heti ota tullakseen. Samoin, kun aamusta alkaa valvotuttamaan ja ei viitsi nousta kukkuloimaan ennenaikojaan. Siinä yleensä vielä torkahtaa hetkisen, ennen herätystä.
Mukavia ajatuksia, kun tuo mieleen, nukkumatti tahtoo sitten noutaa unten maille.

Nyt taas täydenkuun aikaan, unentarve on minimissään ja parin viikon päästä ollaan taas parhaimmillaan, kun saa vähän pitemmät yöunet, näin se vaan monesta tuntuu. Viralliset tulokset ja mittaukset eivät vaan tue tuota tuntemusta.

Vajaa kymmenen vuotta sitten issiashermo aiheutti kipua yölläkin. Se oli ikävä kokemus, kun tuntui, että kipu ei hellitä unessakaan. Onneksi meni sitten ohi, eikä ole ne vaivat nyt riesana.
Mutta kyllä sitä erilailla ymmärtää noista, kun on omakohtaisia kokemuksia.
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

on se juu..kl22 meen maate........ei tuuu uni..navetassa on 5 mullikkaa poikimassa.....ei tiedä minä päivänä?. kamera on ja telkkari sängyn vieres. silti stressi,et jos se poikii ja mää nukun ja se vaikka kuolee siihen? :shock: .. niinkin on joskus käyny..vanhat muistot eläää....välillä tää navetta duuni v..ttaa,mut välillä .....onnex ei oo muuta..???? hitsi ko sais joskus maata 24 tuntii putkeen..... :shock: väsyttääääääh............krhhhh
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Monesti joutuu viikolla nukkumaan niin vähän, että uni tulee houkuttelematta. Viikonloppu menee liiallisessa nukkumisessa, usein ehtoolla seitsemältä jo retkottaa tirsat sohvatualissa, sitten kömpii petiin ja nukkuu aamun valkenemiseen saakka. Ja sitten on pöhrä olo ja päänsärkyä, ei pitäs liikaakaan nukkua.

Eikös se myös ollu niin se sanonta että kuolema kuittaa univelat.

-SS-
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

-SS- kirjoitti:Monesti joutuu viikolla nukkumaan niin vähän, että uni tulee houkuttelematta. Viikonloppu menee liiallisessa nukkumisessa, usein ehtoolla seitsemältä jo retkottaa tirsat sohvatualissa, sitten kömpii petiin ja nukkuu aamun valkenemiseen saakka. Ja sitten on pöhrä olo ja päänsärkyä, ei pitäs liikaakaan nukkua.

Eikös se myös ollu niin se sanonta että kuolema kuittaa univelat.

-SS-
. moni on sanonu myös, et huilataan vasta hauras tai sit ko on hauras,ni joutaa maate.. 8) pitkä aikainen unettomuus vastaa helvettiä.
ripa luisu
Viestit: 1691
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripa luisu »

mulla on aika harvoin unettomuutta ehkä alle 5 kertaa vuodessa, yleensä jos en saa nukuttua niin nousen katsomaan tv:tä tai dvd:tä tai luen kirjaa.
jos on krapula niin herään aamulla 8-9 ja vaikka en olisi nukkunut kuin 3-4 tuntia niin en saa enää millään nukuttua vaikka kuinka väsyttäis.
enemmän on ehkä sitä ongelmaa että viikonloppuisin nukun liikaa jopa 11 tuntia ja silloin kun herää niin on aivan takussa ja pää sekä niskat kipeät.
ford 4000 -75
Konekansa.fi
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

mun duunissa on vaan pakko mennä,vaikka käsiä särkee, elukat ei odota.... amatinvalintakysymys...tiedän!
spark

Viesti Kirjoittaja spark »

Minäkin olen unettomuudesta kärsinyt melkeenpä niinkauan, kuin muistan. Sängyssä täydellisessä hiljaisuudessa oleminen on pahinta. Sitä rupeaa pohtimaan mitä ihmeellisimpiä asioita ja jotkut pienet jututkin rupeaa yöllä rassaamaan helvetisti ja aamulla voi taas ihmetellä, miten jonkun köppäisen jutun takia tuli valvottua neljään amulla.

Avuksi olen ottanut tv:n, josta katselen dvd:ltä vanhoja simpsoneita yms. mitään liian mielenkiintoista ei parane katsoa, mutta satakertaa nähdyt simpsonit auttaa aina. Ne kun on tullut katsottua niin monesti, niin voi silmät sulkea ja yrittää muistella mitä seuraavaksi tapahtuu ja sanotaan. Yleensä yksi tai kaksi jaksoa riittää.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18630
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Unettomuuteen hoitokeinona lampaiden kasvatus.

Taannoin kysytttiin eräältä lapurilta elukoidensa määrää.
"Ei ole oikein tarkaa tietoa.
Aina kun olen laskemaan ruvennut,
niin on uni voittanut ennen viimeistä.."
säästellen sippiin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 36 vierailijaa