syöttöjen ruuvaus majorissa???

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

majorimies
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:56 pm
Viesti:

syöttöjen ruuvaus majorissa???

Viesti Kirjoittaja majorimies »

niin olisi tarkoitus ehkä lisätä vääntöä/ tehoa majorissa syöttöjen säädön kautta joten mitenkä moinen homma onnistuu?
niin onkos siitä muuten mitään haittoja tai koneen keston heikkenemistä?
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Saat sen vain savuttamaan ja nokeentumaan ja sen myötä teho heikkenee tulevaisuudessa vaikka se nytt tuntuisi ehkä vähän piristyvän.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
majorimies
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majorimies »

joo mutta mistä se onnistuu kun huvittaisi ainakin tietää onko sitä nyt jo ruuvattu kun päästelee woimasavuja tällä hetkellä.
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Onko pumppu alipaine vai mekaaninen? Kyllä meilestäni kannattaa vähän piristää, aikanaan kun ruuvasin lisää niin piristy kummasti, sitten tehtiin pumppuun remontti ja säädöt kohdilleen, tuntui ettei sillä pääse mihinkään ja sammahteli vähän väliä, oli kuin opettelis ajamaan, oli taas (pakko) ruuvata reilusti lisää?
tane II
Viestit: 5316
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Noh, entäs kierrosluvun nostaminen? Traderissa 'sama' kone (tosin ainakin nokka-akseli lienee erilainen) antaa 2500 kierr/min nopeudella huomattavasti enemmän tehoa. Kulkisikin hiukan kovempaa :twisted:
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

Kyllä se 3000 kestää. :wink:
tane II
Viestit: 5316
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Huuhaa kirjoitti:Kyllä se 3000 kestää. :wink:
Saattaa kestää, tai sitten ei, mutta vääntömomentti taitaa ahtamattomassa jo tippua senveran, ettei lisätehoa enää tule paljoakaan! 8)

Kannattaa muistaa, että teho = vääntömomentti x kierrosluku x jokuvakio :wink:
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

Vaan joudukas olisi, kun laittaisi vaikka hiasen 5000 r kiertävän moottorin ja isot takapyörät.
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Ensimmäiseen poweriin ruuvasin kierroksia arviolta n.2200.Nopeus kyllä lisääntyi, sitten jonkin ajan päästä ilmaantui ihme vika tuohon alipainesäätöiseen ruiskutuspumppuun.Saattoi sammua pienillä kierroksilla kun vedätti ja nosti äkäseen kytkintä.Eikä millään käyntiin ennenkuin irrotti sammuttimen kopan ruiskutuspumpusta. No hammastankohan se alkoi jumittamaan kuluneessa pumpussa kun liikettä oli ruuvattu lisää, jotenkin lisäsi liikaa syöttöjä kun alkoi voima loppua tyhjäkäynnillä ja tanko meni ääripäähän.Mutta voihan sitä kokeilla kierrosten lisäystä jos on hyvä pumppu.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

Mulla on Powerissani Traderin neloskone ja myöntää täytyy että hyvin kulkee!
Eli moottori on kuulemma kylän vanhasta myymälä-autosta.
Edellinen omistaja kehui että ei saisi täysillä päästellä, olis liikaa kierroksia
majurille. En tiedä kun ei tuo mittari pelaa.
Ferguson 35 -58 Kultamaha
Fordson Power Major -59
Ford 4110 -83
Ford County 764 -78
Honda TRX 300 -95
Agria 4800 -73
tane II
Viestit: 5316
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Powerissa on 1600 kierr/min, Traderissa 2500 kierr/min, miksi se sitten "olis liikaa kierroksia majurille", jos vielä on alkuperäinen Traderin kone? :roll:

Onko kuorma-autokäyttö sitten kevyempää vai suunniteltu käyttöikä lyhyempi, vai mistä tuo ero sitten mahtaa johtua? Vääntöä kyllä riittää tuonne 2500 saakka.
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

pappasti aikoinaan pisti superin pakkosyöttönuppiin joku ihme systeemin,jotta sai painettua sen päälle silloin kuin halusi. tuli ainaskii 10 heppaa lisää.? :shock: tierä sitten ,savua ainaskin..he hee :lol:
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

tane II kirjoitti:Powerissa on 1600 kierr/min, Traderissa 2500 kierr/min, miksi se sitten "olis liikaa kierroksia majurille", jos vielä on alkuperäinen Traderin kone? :roll:

Onko kuorma-autokäyttö sitten kevyempää vai suunniteltu käyttöikä lyhyempi, vai mistä tuo ero sitten mahtaa johtua? Vääntöä kyllä riittää tuonne 2500 saakka.
En tiedä jos nelos Traderi käyttäytyy samalla tavalla kuin kutonen mutta vääntöä on kierroksilla mutta ylämäessä jos on kuormaa riittävästi niin vääntö loppuu alakierroksilla aika jyrkästi. Olen ymmärtänyt että Majori taas vääntää rajusti alakierroksilla tukehtumiseen saakka. Se on varmaan nokkaakselin muotoilu joka tekee sen eron. En ole ajannut tavallisella Majorilla 25 vuoteen niin en nyt oikein muista miten se käyttäytyi. :oops:
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
eeko
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 7:58 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeko »

Paljon kommentteje, mutta eipä kukaan ole onnistunut vielä vastaamaan molempiin kysymyksiin! :o
tane II
Viestit: 5316
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

grani kirjoitti:
tane II kirjoitti:Powerissa on 1600 kierr/min, Traderissa 2500 kierr/min, miksi se sitten "olis liikaa kierroksia majurille", jos vielä on alkuperäinen Traderin kone? :roll:

Onko kuorma-autokäyttö sitten kevyempää vai suunniteltu käyttöikä lyhyempi, vai mistä tuo ero sitten mahtaa johtua? Vääntöä kyllä riittää tuonne 2500 saakka.
En tiedä jos nelos Traderi käyttäytyy samalla tavalla kuin kutonen mutta vääntöä on kierroksilla mutta ylämäessä jos on kuormaa riittävästi niin vääntö loppuu alakierroksilla aika jyrkästi. Olen ymmärtänyt että Majori taas vääntää rajusti alakierroksilla tukehtumiseen saakka. Se on varmaan nokkaakselin muotoilu joka tekee sen eron. En ole ajannut tavallisella Majorilla 25 vuoteen niin en nyt oikein muista miten se käyttäytyi. :oops:
Molemmista (Majorin nelonen ja Traderin kuutonen) olen jonkinlaisia käppyröitä nähnyt, ei niissä minusta paperilla paljon eroa ole. Muistinvaraisesti, Majorin maksimimomentti on hiukan (olisiko ollut 100 kierr/min) pienemmällä kierrosluvulla (lukuarvot on tietenkin nelosessa ja kuutosessa ihan eri), mutta ei niissä käyrissä mitään suurta eroa ollut. Majorin kierrosluku on sitten vaan rajoitettu siihen n. 1600 kierr/min.

Editoidaan myöhemmin, jos muistin pahasti väärin! :wink:

No, editoidaan sitten :roll:, sillä onhan niissä hiukan enemmän eroa: Konedata ilmoittaa Power ja Super Majorin momentin 1200 kierr/min nopeudella, käyrän mukaan maksimi ehkä 1300 kierr/min kohdalla. Traderin 6-koneen momentti taas ilmoitetaan esitteessä 1500 kierr/min nopeudella ja maksimi on ehkä 1700 kierr/min kohdalla. Käyrät loppuvat 800/1000 kierr/min kohdalla, joten sen alapuolella olevia eroja ei niistä näe.
Viimeksi muokannut tane II, La Marras 29, 2008 12:05 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Manuelissa (4x4) on etukuormaaja hydraulisella kauhankäännöllä. Kun ajaa kauhan täyteen vetää Majorin kone aivan starttin kierroksille saakka ennenkuin pysähtyy. Mitään jyrkkää väännön romahtamista ei tapahdu, vaikka vääntö heikkenee koko ajan kun mennään alle 1000 kmin.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

tane II kirjoitti:
grani kirjoitti:
tane II kirjoitti:Powerissa on 1600 kierr/min, Traderissa 2500 kierr/min, miksi se sitten "olis liikaa kierroksia majurille", jos vielä on alkuperäinen Traderin kone? :roll:

Onko kuorma-autokäyttö sitten kevyempää vai suunniteltu käyttöikä lyhyempi, vai mistä tuo ero sitten mahtaa johtua? Vääntöä kyllä riittää tuonne 2500 saakka.
En tiedä jos nelos Traderi käyttäytyy samalla tavalla kuin kutonen mutta vääntöä on kierroksilla mutta ylämäessä jos on kuormaa riittävästi niin vääntö loppuu alakierroksilla aika jyrkästi. Olen ymmärtänyt että Majori taas vääntää rajusti alakierroksilla tukehtumiseen saakka. Se on varmaan nokkaakselin muotoilu joka tekee sen eron. En ole ajannut tavallisella Majorilla 25 vuoteen niin en nyt oikein muista miten se käyttäytyi. :oops:
Molemmista (Majorin nelonen ja Traderin kuutonen) olen jonkinlaisia käppyröitä nähnyt, ei niissä minusta paperilla paljon eroa ole. Muistinvaraisesti, Majorin maksimimomentti on hiukan (olisiko ollut 100 kierr/min) pienemmällä kierrosluvulla (lukuarvot on tietenkin nelosessa ja kuutosessa ihan eri), mutta ei niissä käyrissä mitään suurta eroa ollut. Majorin kierrosluku on sitten vaan rajoitettu siihen n. 1600 kierr/min.

Editoidaan myöhemmin, jos muistin pahasti väärin! :wink:
Minunkaan kommenttini ei valitettavasti vastaa alkuperäiseen kysymykseen mutta hieman pisti silmään tuo "rajoitettu 1600 kierr/min"...itse muistelisin lukeneeni Majorin ohjekirjasta nopeus taulukkoa jossa oli mainittu nopeudet kaikilla vaihtella kierros luvuilla 1600 ja 2100... Eli epäilen hieman tuota 1600 jonka tuosta viestistä ymmärsin huippukierroksisksi. Voi olla myös että muistan väärin...
Viimeksi muokannut TunturiPappa, Pe Marras 28, 2008 7:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
majorimies
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majorimies »

no palataanpas alku peräiseen aiheeseen eli syöttöpumppua koskevaan viritykseen: alipaine pumppu mulla siinä on ja ainakin siitä ruuvista puuttuu sinetti mikä on siinä pakkosyötön ja sammutusvivun vieressä. onko siinä se itse syötön säätö ruuvi vai onko se jokin kierros ruuvi?
tane II
Viestit: 5316
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

TunturiPappa kirjoitti:
tane II kirjoitti:
grani kirjoitti:
tane II kirjoitti:Powerissa on 1600 kierr/min, Traderissa 2500 kierr/min, miksi se sitten "olis liikaa kierroksia majurille", jos vielä on alkuperäinen Traderin kone? :roll:

Onko kuorma-autokäyttö sitten kevyempää vai suunniteltu käyttöikä lyhyempi, vai mistä tuo ero sitten mahtaa johtua? Vääntöä kyllä riittää tuonne 2500 saakka.
En tiedä jos nelos Traderi käyttäytyy samalla tavalla kuin kutonen mutta vääntöä on kierroksilla mutta ylämäessä jos on kuormaa riittävästi niin vääntö loppuu alakierroksilla aika jyrkästi. Olen ymmärtänyt että Majori taas vääntää rajusti alakierroksilla tukehtumiseen saakka. Se on varmaan nokkaakselin muotoilu joka tekee sen eron. En ole ajannut tavallisella Majorilla 25 vuoteen niin en nyt oikein muista miten se käyttäytyi. :oops:
Molemmista (Majorin nelonen ja Traderin kuutonen) olen jonkinlaisia käppyröitä nähnyt, ei niissä minusta paperilla paljon eroa ole. Muistinvaraisesti, Majorin maksimimomentti on hiukan (olisiko ollut 100 kierr/min) pienemmällä kierrosluvulla (lukuarvot on tietenkin nelosessa ja kuutosessa ihan eri), mutta ei niissä käyrissä mitään suurta eroa ollut. Majorin kierrosluku on sitten vaan rajoitettu siihen n. 1600 kierr/min.

Editoidaan myöhemmin, jos muistin pahasti väärin! :wink:
Minunkaan kommenttini ei valitettavasti vastaa alkuperäiseen kysymykseen mutta hieman pisti silmään tuo "rajoitettu 1600 kierr/min"...itse muistelisin lukeneeni Majorin ohjekirjasta nopeus taulukkoa jossa oli mainittu nipeudet kaikilla vaihtella kierros luvuilla 1600 ja 2100... Eli epäilen hieman tuota 1600 jonka tuosta viestistä ymmärsin huippukierroksisksi.
Mennäänpäs takaisin asian sivuun! :wink:

Joo, tarkkaanottaen se on tietenkin maksimitehon kierrosluku, mutta hyvin jyrkästi teho sen jälkeen putoaa ja rajoitinhan sen tietenkin pudottaa.

Minä taas epäilen tuota 2100 kierr/min :wink:, täällä http://www.fordsontractorpages.nl/manua ... e80-81.JPG on vastaava taulukko englanninkielisestä ohjekirjasta ja siinä taulukossa suurin kierrosluku on 1600 kierr/min.
majorimies
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majorimies »

majorin korkein kierrosluku on 1700rpm luettukäyttöohjekirjasta.
niin missä olisi moinen kierrostenrajoittaja?
missä ne kierrosten ja syötön säätöruuvit on majorissa entä sinetin alaiset ruuvit?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 24 vierailijaa