natikan moottori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

natikan moottori

Viesti Kirjoittaja mh » To Marras 20, 2008 9:50 pm

olis tiedossa kiinni leikannut 434 natikka.
saako osia miten moottoriin ja minkälainen hinta taso noin suunnilleen?
mites nuo nostolaitteet yleensä nuissa toimii? kuulemma välillä nostaa ja välillä ei nosta,riippuu päivästä :wink:
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?

Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Re: natikan moottori

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies » To Marras 20, 2008 9:59 pm

mh kirjoitti:olis tiedossa kiinni leikannut 434 natikka.
saako osia miten moottoriin ja minkälainen hinta taso noin suunnilleen?
mites nuo nostolaitteet yleensä nuissa toimii? kuulemma välillä nostaa ja välillä ei nosta,riippuu päivästä :wink:
Laita hakusanaksi "sohfi" tai "ostimme and natikan" niin löytyy
lukemisen arvoista tietoa. Saksasa noita Natikoita näkee, luulisi
sieltä löytyvän osiakin. Itsellä ei ole kokemuksia.

Tuo AND tuolla välissä on noita konnektiivejä (and, or,. not, jne)
Viimeksi muokannut Leyland 262 mies, To Marras 20, 2008 10:13 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Re: natikan moottori

Viesti Kirjoittaja topik » To Marras 20, 2008 10:03 pm

Leyland 262 mies kirjoitti:
mh kirjoitti:olis tiedossa kiinni leikannut 434 natikka.
saako osia miten moottoriin ja minkälainen hinta taso noin suunnilleen?
mites nuo nostolaitteet yleensä nuissa toimii? kuulemma välillä nostaa ja välillä ei nosta,riippuu päivästä :wink:
Laita hakusanaksi "sohfi" tai "ostimme and natikan" niin löytyy
lukemisen arvoista tietoa. Sakssa noita Natikoita näkee, luulisi
sieltä löytyvän osiakin. Itsellä ei ole kokemuksia.
Ei sohfi vaan sohvi
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu

kalvaana
Viestit: 6610
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana » To Marras 20, 2008 10:13 pm

Oon yhden tuommosen ennallistanu. Moottori on tuon Natikan heikko lenkki - se kun on tehty bensamoottorista ja mitoitus sen mukainen. Kannet ja lohkot mennee tästä moottorista. Kansikin huonosti suunniteltu, ku imusarjasta menee kannen pultteja läpi, mutta eihän ne "tyhjän päältä" kunnolla purista. Siksi kannen tiiviste ei kestä.
Kahdesta moottorista sain osat haalittua omaani, mutta vielä jäi halkeamia täynnä oleva kansi paikallen. Kova homma oli löytää se varaosamoottori.
Lohkoja ei saa mistään ei uusia eikä käytettyjä. Tai Intiasta saisi, koska kone on siellä tuotannossa vielä Mahindra-merkillä. Kansia saa nyt uutena IKH:lta. Moottorin sisukaluja saa hyvin vaikka just tuosta IKH:sta, eikä ole pahan kalliita.
Onko tietoa, mikä pisti koneen jumiin; laakerivika, etukammion pohja pudonnut männän päälle vai ihan vaan aito kiinnileikkaus. Jäähdytysongelmat kun on tavallisia, kun kannen halkeamasta pääsee palokaasuja vesikiertoon.
Jututin entistä Natikan huoltomiestä aikoinaan ja se sano, että laita siihen 275-mallin putket ja männät, koska 434 ja 414 mallissa on liian ohuet putken seinät ja ne halkeaa alapäästään värinän takia. Käski myös jättää termostaatin pois, että kone kävisi mahdollisimman kylmänä, että se wnaha kansi kestäisi.
Kiertokanki kehvelisti suunniteltu, ku siinä ei ole paikotusta ollenkaan kannessa/kangessa, vaan pultit kiristettäessä kannet keskittyy sen verran, että kone pyörii. Tästä aiheutuneita vikoja on, minkä näkkee monessa yksilössä siitä, että lohkon kylkeen on hitsattu paikka. On nääs tullu kiertokanki kurkkimaan.
Melkein ilmaseksi tuo pitäisi saada, että kannattaa projektiksi ottaa.
Nostolaitteessa omat öljyt ja siinä imupuolella verkkosuodin ja lisäksi siinä penkin edessä olevassa mutikassa pieni sihti. Ensin kannattaa vaihtaa öljyt siitä systeemistä ja putsata se imusihti. Mulla on jossain räjäytyskuva siitä nostolaitteesta - voin lähettää sähköpostilla kopion, kunhan saat ensin koneen käyntiin ja pääset testaamaan nostolaitetta uusilla öljyillä. Niin ja onhan siellä öljyä siellä penkin alla olevassa repussa?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh » To Marras 20, 2008 10:29 pm

no viis satanen pitäis kärsiä ja senkin vois maksaa työllä.
ollu vesipumpun pyörityksessä ja tuulettajan remmi hypänny pois päältä mistä johtuu kiinni leipominen.
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?

tapsa 86
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 » Pe Marras 21, 2008 7:34 am

Tuollaisessa tapauksessa kuntoon vaikuttaa aika paljon millaisilla kierroksilla on leikannut kiinni. Jos kierroksia ollut kaikki mahdollinen ja vähän päälle voi olla aika valmista tavaraa tuo kone ja nuo kannet kun on niissä muutenkin vähän mitä on, niin tuskin tuossa se ehjä on ja lohko voi olla myös vainaa.
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69

kalvaana
Viestit: 6610
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana » Pe Marras 21, 2008 8:44 am

Ja tuosta lohkosta vielä kahden lohkon kokemuksella. Lohkon suunnittelu valamisen kannalta tehty huonosti, kun valurintama näytti kohdanneen sylinterin putkien välisissä kannaksissa ja siihen kohtaan tuli sitten heikko paikka. Mun Natikan omassa lohkossa kaikki välit alas asti halki, kun kone oli kiehunut useasti viimesenä vuonna ennen hajoamistaan.

Suunnittelin jopa sovittaa Mersun diiselin omaan Natikkaani, kun ei meinannu löytyä osia halvalla.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

sohvi
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sohvi » Pe Marras 21, 2008 12:10 pm

Ei ehjän lohkon löytäminen kuitenkaan ihan mahdotonta ole, kun sama lohko on noissa kaikissa vanhoissa. Meniköhän meillä pari viikkoa etsimiseen ja hinta taisi olla 250eur. Muutenhan tuohon saa kaikkea tarvittavaa. Meidän natiaisessa oli suurinpiirtein kaikki muu rikki mutta nostolaitteet pelasi. Olettaisin tämän perusteella että nostolaitteet on melkoisen kestävää tekoa.
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )

mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh » Pe Marras 21, 2008 12:45 pm

moottorina olis konedatan mukaan BD-154 kone.
onko se natikan omaa tuotantua vai jonkun muun tekemä?
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?

MOP
Viestit: 5907
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP » Pe Marras 21, 2008 1:25 pm

Vanhaan hyvään aikaan puhutiin Natikoissa ns. Saksan Neussin tehtaan kiukaista. Tuskin tuo niitä on mutta mun tietojen mukaan tietojen ja siteeksi kokemuksenkin mukaan ne oli ihan ok-kiukaita, jopa erinomaisia jotkut.

kalvaana
Viestit: 6610
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana » Pe Marras 21, 2008 1:26 pm

Se on Natikan oma kone - englannissa 50-luvun alussa suunniteltu. Vielä 70-luvullakin se alkuperäinen bensakone oli valmistusohjelmassa. Suomeen sitä ei kuitenkaan koskaan tuotu.
Tuo tyyppinumeron 154 tarkoittaa kuutiotuumia, eli vähän reilut 2.5 litranen kone. Lohkot sopii 250, 275, 276, 414, 434 ja 444-nalleista. Kaikissa sama iskun pituus, mutta nuissa 4-alkuisissa on ohutseinäiset sylinterin putket, eli männän halkaisija isompi.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa

tommi
Viestit: 5915
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi » Pe Marras 21, 2008 1:28 pm

-51 IHC-neus työnsi Farmall df-25 traktorin markkinoille, moottori oli dieseliksi muutettu Amerikkailnen kaasutinmoottori, ja siihen oli lisätty ylimääräinen runkolaakeri, ja kansi uusittu esikammio tyyppiseksi ja varustettu hehkutulpilla.

Nostolaite lienee seuraavasta mallista DGD-4, jossa oli myös tasauspyörästön lukko ja levyjarrut.

seuraavana tuli B250 jossa oli hyödynnetty edellisen mallin tekniikkaa runsaasti.

Seuraava malli oli B275 joka oli jo alkuperäistä 10 hv tehokkaampi.

sitten uudelleen muotoiltu 276, sekä tehokkaampi 434

Viimeinen muutos -71, 345 ja 444, läihinnä muotoilua.

Pienen esikammiodieseli valmistus päätty Bradfordin tehtaan sulkemisen myötä -75

Intiassa valmistetaan vielä lisenssillä mallia 275.

Tarkennus: B 250 ja sen jälkeläiset on suunniteltu ja valmistettu Englannissa. Valmistus aloitettu -55. Suunnittelussa hyödynnetty Neusin mallia DGD-4, sekä moottori kai kokoinaisuudessaan, tehoja lisätty sylinterin halkaisijaa kasvattamalla jokaisen tehon lisäyksen yhteydessä.
Viimeksi muokannut tommi, Pe Marras 21, 2008 1:56 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05

Torsti
Viestit: 2030
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti » Pe Marras 21, 2008 1:30 pm

Osta pois ja hankit siihen parilla saturaisella vaikkapa patrollin kutosen. Luultavasti pääsee näin halvemmalla ja helpommalla.
Tämä oli sitten vaan tämmönen ehotus, ja sehän riippuu omista tarpeista että mitä siltä koneelta haluaa.
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi

MOP
Viestit: 5907
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP » Pe Marras 21, 2008 1:57 pm

Tee noin ja taas pääsen lainaamaan Päätaloa, nyt Kummun Patruunaa,
eli Kalle Päätaloa senior. Kyllä pakenoo somasti.

Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu » Pe Marras 21, 2008 2:38 pm

Taikka vaikka mersun 3 litran viitosen. Kyllä olisi laadukkaat äänet. 8)

Osta pois vain. Kyllä me neuvotaan, mitä sille pitää tehdä. :lol:

Jonkun moottorityypin korjaaminen voi olla varsin hankalaa ja kallista. Jonkin paremman moottorin vaihtaminen voi olla varsin viisaskin veto. Tuosta touhusta olen juuri hankkimassa kokemusta perkinsin v8:n muodossa. Osien kalleudesta ja saatavuudesta varoiteltiin. Neljän kuukauden jälkeen alkaa osat olla kasassa. Sopuhintaisia osia on pitänyt hankkia kahdelta mantereelta ja männnrenkaita ei saa kuin kiskurihinnalla.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja

konemies1
Viestit: 2697
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 » Pe Marras 21, 2008 4:22 pm

tommi kirjoitti:-51 IHC-neus työnsi Farmall df-25 traktorin markkinoille, moottori oli dieseliksi muutettu Amerikkailnen kaasutinmoottori, ja siihen oli lisätty ylimääräinen runkolaakeri, ja kansi uusittu esikammio tyyppiseksi ja varustettu hehkutulpilla.

Nostolaite lienee seuraavasta mallista DGD-4, jossa oli myös tasauspyörästön lukko ja levyjarrut.

seuraavana tuli B250 jossa oli hyödynnetty edellisen mallin tekniikkaa runsaasti.

Seuraava malli oli B275 joka oli jo alkuperäistä 10 hv tehokkaampi.

sitten uudelleen muotoiltu 276, sekä tehokkaampi 434

Tommi hei! ei milään pahalla, mutta hieman tarkennusta.

Viestistäsi saa sellaisen käsityksen, että valmiiseen bensakoneen lohkoon olisi lisätty ylimääräinen runkolaakeri. Jos oikein tarkkoja ollaan, sitähän me ei yleensä olla,mutta ylimääräistä runkolaakeria ei myöskään koneessa voi olla.

Kyllä se lohko on tarvinnut tehdä kokonaan uusiksi, eikä vain parsia bensakoneen lohkoa.

Viimeinen muutos -71, 345 ja 444, läihinnä muotoilua.

Pienen esikammiodieseli valmistus päätty Bradfordin tehtaan sulkemisen myötä -75

Intiassa valmistetaan vielä lisenssillä mallia 275.

Tarkennus: B 250 ja sen jälkeläiset on suunniteltu ja valmistettu Englannissa. Valmistus aloitettu -55. Suunnittelussa hyödynnetty Neusin mallia DGD-4, sekä moottori kai kokoinaisuudessaan, tehoja lisätty sylinterin halkaisijaa kasvattamalla jokaisen tehon lisäyksen yhteydessä.

mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh » Pe Marras 21, 2008 4:35 pm

no samassa talossa olis vanha isuzu npr575 missä olis 3 litranen kone, ja olis mullakin troopperin 2,5 turbo tallin takana :wink:
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?

Torsti
Viestit: 2030
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti » Pe Marras 21, 2008 4:50 pm

mh kirjoitti:no samassa talossa olis vanha isuzu npr575 missä olis 3 litranen kone, ja olis mullakin troopperin 2,5 turbo tallin takana :wink:
No niin, sittenhän se onkin sitä myöten selvä. (vaikka nuo taitaakin olla vajaasylinterisiä)
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi

mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh » Pe Marras 21, 2008 5:28 pm

no jos laittaa molemmat :wink:
volvon kutos riisseli olis komee :wink:
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?

tommi
Viestit: 5915
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi » Pe Marras 21, 2008 8:00 pm

konemies1 kirjoitti:
Tommi hei! ei milään pahalla, mutta hieman tarkennusta.

Viestistäsi saa sellaisen käsityksen, että valmiiseen bensakoneen lohkoon olisi lisätty ylimääräinen runkolaakeri. Jos oikein tarkkoja ollaan, sitähän me ei yleensä olla,mutta ylimääräistä runkolaakeria ei myöskään koneessa voi olla.

Kyllä se lohko on tarvinnut tehdä kokonaan uusiksi, eikä vain parsia bensakoneen lohkoa.
En voi valitettavasti tarkentaa. Ne lähteet joista olen katellut omistamani 276:sen historiaa ja sen evoluutiota, kertovat asian tuolla kielikuvalla. En tiedä miten se lisäys on tapahtunut tarkalleenottaen. Mutta kaippa se on niin sitten jotenkin tehty, saksassa Neusin osastolla -51 malliin DF-25. Voisi kuvitella että moottori on muutettu viidelle runkolaakerille muutettaessa dieseliksi.

Englanninosasto suunnitteli uutta näppärää mallia -50 luvun alussa ja käytti valmiita osia mahdollisimman paljon, Neusin DGD-4 mallin kanssa oli voimansiirto identtinen, sekä moottori suurelta osin.

Mutta onhan noita bensiimoottoreista huonolla menestyksellä kyhättyjä dieselmoottoreita muitakin, John deere-Lanz T500, jossa oli amerikklaisesta JD bensamoottorista kyhätty suoraruiskutusdiesel.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: IiHoo845, Majestic-12 [Bot] ja 11 vierailijaa