huolettaako koskaan traktorin kestävyys?
-
- Viestit: 170
- Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 8:30 pm
- Paikkakunta: Etelä-savo
- Viesti:
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
tä? huoletaaks tää muita ku belkku kuskei? mie ku luulin jot ryssän romut vua hajjoo
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
- ihmehitsari
- Viestit: 18646
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Huolta ja murhetta. Sitähän se ihmisen elämä sisällään pitää, mikäli sen asenteen ottaa ja osin ottamattakin. Murhe ja huoli kuuluu elämään.
Pettääkö sydän, tuleeko tuperkkeli, puhkeaako kumi, laukeaako moottori ja monta muuta itsestä riippuvaa ja riippumatonta juttua kerkiää mielessä käydä, ennen kuin monttu umpeen luodaan ja peijaskahvit juodaan. Tuotakin hetkeä voi murehtia monin ajatuksin; surevatko omaiset, närästääkö kahvi papin vatsaa, montako rakkoa tulee lapioijien käsiin, runnovatko suorintein koneen kauhalla kallliit käärinliinat kurttuun, mitä jos olenkin elossa, ym.
Ihmisen kantamakseen ottamansa toteutumattomat murheet näkyvät monessa paikassa. Yleensä pukeutuu sanoiksi; mitäs minä sanoin, enkös minä jo sanotut, minä arvasin tämän, pitihän se arvata, minä tiesin tämän. Eli on märehditty joku "onnettomuus" jo ennen tapahtunutta. Myös tietynlainen pessimismi ja apaattisuus on ominaista huolien kantajalle.
Terve harkinta, tietynlainen kylmäpäisyys elämisessä ilman ennakkoajatuksia ja tapahtuneiden epämieluisien asioiden oikeisiin mittasuhteisiin asettelulla voi kuitenkin onnistua elämään täyttä elämää ilman pään murheilla pehmeäksi saattamista.
Zetorissa olis jarruremonttia tiedossa, eikä syytä tiedossa, miksi polkustimet ovat holtittomat. Ei huoleta, ei se silti karkaa, jäljet ainakin jättää, jos lähtee.
Pettääkö sydän, tuleeko tuperkkeli, puhkeaako kumi, laukeaako moottori ja monta muuta itsestä riippuvaa ja riippumatonta juttua kerkiää mielessä käydä, ennen kuin monttu umpeen luodaan ja peijaskahvit juodaan. Tuotakin hetkeä voi murehtia monin ajatuksin; surevatko omaiset, närästääkö kahvi papin vatsaa, montako rakkoa tulee lapioijien käsiin, runnovatko suorintein koneen kauhalla kallliit käärinliinat kurttuun, mitä jos olenkin elossa, ym.
Ihmisen kantamakseen ottamansa toteutumattomat murheet näkyvät monessa paikassa. Yleensä pukeutuu sanoiksi; mitäs minä sanoin, enkös minä jo sanotut, minä arvasin tämän, pitihän se arvata, minä tiesin tämän. Eli on märehditty joku "onnettomuus" jo ennen tapahtunutta. Myös tietynlainen pessimismi ja apaattisuus on ominaista huolien kantajalle.
Terve harkinta, tietynlainen kylmäpäisyys elämisessä ilman ennakkoajatuksia ja tapahtuneiden epämieluisien asioiden oikeisiin mittasuhteisiin asettelulla voi kuitenkin onnistua elämään täyttä elämää ilman pään murheilla pehmeäksi saattamista.
Zetorissa olis jarruremonttia tiedossa, eikä syytä tiedossa, miksi polkustimet ovat holtittomat. Ei huoleta, ei se silti karkaa, jäljet ainakin jättää, jos lähtee.
säästellen sippiin
-
- Viestit: 6518
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
mitä wetolia sul oli? en nyt just muista kumpaa meil on mut hyvin on toiminu niissä pakkasissa mitä tääl etelä suomes löytyy..-SS- kirjoitti:Joo hain tuolla S4:llä pakkasenkestoa, ja toimikin siinä suhteessa kiitettävästi, rullasi pakkasella kuin kesällä. Teboilin Monitra on kallista, joskus olen käyttänyt Teboil Wetol -märkäjarruperäöljyä. Oli tosi paksua pakkasella lähtiissä.cardaani kirjoitti:Uusi Nyykkäri teki alkuperäisillä Ambroilla samaa. Vaihdoin ekassa huollossa Monitraan ja epämiellyttävät ominaisuudet jäi.-SS- kirjoitti:Semmoista nyt kylväissä on ollut, että Newholland liikkeestä hankittu uusinta mallia oleva Shell Spirax S4 TXM peräöljy narauttelee ja lukitsee Foordin jarruja erittäin epämiellyttävästi. Mikähän siinä oikein on ?
-SS-
Oletteko muuten huomanneet, että romuksi tuomittu työkone alkaakin ihmeesti kestää ja kestää, kun markilla on uudempi korvaava kone, ja vanha kone saa vaan rumimmat palstat ja kiusaavimmat työt, lähes huollotta ?
Itse voin vahvistaa seuraavat ihmeparantumisen kokeneet koneet, kun kilpailija on samassa vajassa:
Juko kylvölannoitin -> Tume
Eho ruisku -> Moteska
Sampo puimuri -> Claas
-SS-
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
Niin. Tulihan sitä klapisäkkejä nostellessa mietittyä fiiatin etuakselia että miten kestää. No, jos hajoaa niin korjataan vaikka ei se varmaan tällä käytöllä aivan heti hajoa.
Keulimiset ei ainakaan 640 niin huolettaneet, kevyt keulaisena kun oli jatkuvasti ilmassa. Joskus ko oli se esapatu linko perässä ja 680 ootti kytkin remonttia ja lunta oli kinostanut paikoin toista metriä niin sehän sitten tuossa tallin päässä loppu kulkeminen ja aattelin että nostanpa linkoa ylös ja linkoan vähän kerralla niin sehän vain keula nousi ja sai pitoa lisää ja meno jatkui. 680 en ole saanut keulaa vielä ilmaan muuta ko ek:lla puskiessa, tietenki ollut tuo ek painona melkein kokoajan.
Kaverin kanssa tehtiin apetta joskus ja loppu paalit kärröstä ja piti kantaa sitten parin sadan metrin päästä ja ännän perässä ei ollut mitään värkkiä niin oli aika jännä kattoa ko yks otti kaks sataviiskymppistä paalia päällekkäin ja peruutteli sinne missä apevaunu oli, kyllä oli perä keveänä.
Keulimiset ei ainakaan 640 niin huolettaneet, kevyt keulaisena kun oli jatkuvasti ilmassa. Joskus ko oli se esapatu linko perässä ja 680 ootti kytkin remonttia ja lunta oli kinostanut paikoin toista metriä niin sehän sitten tuossa tallin päässä loppu kulkeminen ja aattelin että nostanpa linkoa ylös ja linkoan vähän kerralla niin sehän vain keula nousi ja sai pitoa lisää ja meno jatkui. 680 en ole saanut keulaa vielä ilmaan muuta ko ek:lla puskiessa, tietenki ollut tuo ek painona melkein kokoajan.
Kaverin kanssa tehtiin apetta joskus ja loppu paalit kärröstä ja piti kantaa sitten parin sadan metrin päästä ja ännän perässä ei ollut mitään värkkiä niin oli aika jännä kattoa ko yks otti kaks sataviiskymppistä paalia päällekkäin ja peruutteli sinne missä apevaunu oli, kyllä oli perä keveänä.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: Ma Helmi 04, 2013 12:15 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 28150
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Joskus aikoja sitten eräs mies valitteli kuinka oli tekniikka mennyt huonoksi, kun Talbotissa kolmas kytkinlevy ja vasta 29 000 km mittarissa. No kun sitten lähti ajelemaan ei kyllä itseäni ihmetyttäny miksi ei kestä, pikemminkin kummastutti että jos noin ajellaan niin hyvinhän se on kestänyt. Tämä "fiksu" kun sääteli vauhtia kytkimellä, piti mäessä paikallaan jne.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 6790
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
-
- Viestit: 1691
- Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
- Paikkakunta: seinäjoki
- Viesti:
No eniten huolettaa pitkät ajot tiellä kaasupohjassa.
Viimeksi pariviikkoa sitten tuli 2x1.5 tuntia tinni tiskis.
Toistaiseksi ei oo tullu muuta huomattua kuin huohotus noissa retkissä.
Viimeksi pariviikkoa sitten tuli 2x1.5 tuntia tinni tiskis.
Toistaiseksi ei oo tullu muuta huomattua kuin huohotus noissa retkissä.
ford 4000 -75
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1872
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
- Paikkakunta: kalvola
- Viesti:
Minulla oli majurissa puolitelat ja allekirjoitan edellisen, tie ajossakaan ei voinut isointa vaihdetta käyttää. Niiden maastokelpoisuudesta kertoo sellainen, jouduin kokoileen koivutukit sellaiselta suolta, jossa kuusen kannot oli niin korkealla, että majurin etupyörät pyrki kannon alle siinä täytyi kouralla nostaa kärryä, että pääsi kannon päälle. Pomo oli pannut kaatomiehet kiskoon metsätratorin raiteisiin laittamat propsit kasaan, jotka minun oli tuotava pinoon, ja toin kanssa.jouko kirjoitti:No ajattelin pistää tähän nyt juttua niistä puoliteloista ku niistä on ollu täällä muutaman kerran juttua, ja tämä liittyy siihen traktorin kestävyyteen.
No niitä puoliteloja on kehuttu kauheana,mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että ei niitä kannata laittaa rattoriin, jos ei nyt ihan pakko oo.Ne telat rasittaa niin paljo traktorin voimansiirtoa ja vetoakselia.
Sitte ku ne telat tahtoo täryyttää rattoria, nii monesti alkaa vuotamaan perästä öljyä siitä missä taka akseli on kiinni perässä, siitä saumasta.Ennen piti monesti meijän puolitela rattorista paikata tiivistemassalla ja vaikka millä.Ja sitte on pitäny yhen kerran niitten telojen takia ostaa uusia rattaita perään,kun tahtoo rasittaa niin paljo
Toki teloilla pääsee melkeen mihin vaan, mutta ite en niitä kyllä välttämättä laittaisi.Ne on niin paha vastus rattoriin ku rattoriin, että ennemmin ostaa hyvät ketjut. Hyvillä ketjuilla pääsee melkeen yhtähyvin, teloissa vaan se että kantaa paremmin,muuta plussaa niistä ei oo
Yrittänyttä ei laiteta
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
On kai niitä pelottavia tapauksia sattunut useampiakin Lähinnä silloin kun värkissä on joku vika ilmennyt. Esim. pyöräalustaisesta kaivinkoneesta pamahtanut useampi kehänpultti poikki, hieman huolestuttanut että kestääkö kotiin ajaa.
Eräs traktoripelko sattui aikoinaan. Yöllä kuulin kun meidän fiiatti huusi kuin lentokone. Oli kotoa parin kiometrin päässä turvesuolla palaturvekonetta vetämässä, tai oikeammin sillä hetkellä siirtoajossa tankkauksesta työkohteeseen. Siltä seisomalta hyppäsin moottoripyörän selkään ja lähdin katsastamaan tilannetta. Hyvä että pyörällä traktorin tavoitin. Piti ruveta kierroksia hiukan ruuvailemaan pienemmälle ja hiukan kuskia moitiskelemaan.
Oli taas joku kuski lisäillyt koneeseen kierroksia ja reilunlaisesti vaikka entisiäkin oli jo yllinkyllin. Maksimikierrokset pyrittiin pitämään alle 4500.
Eräs traktoripelko sattui aikoinaan. Yöllä kuulin kun meidän fiiatti huusi kuin lentokone. Oli kotoa parin kiometrin päässä turvesuolla palaturvekonetta vetämässä, tai oikeammin sillä hetkellä siirtoajossa tankkauksesta työkohteeseen. Siltä seisomalta hyppäsin moottoripyörän selkään ja lähdin katsastamaan tilannetta. Hyvä että pyörällä traktorin tavoitin. Piti ruveta kierroksia hiukan ruuvailemaan pienemmälle ja hiukan kuskia moitiskelemaan.
Oli taas joku kuski lisäillyt koneeseen kierroksia ja reilunlaisesti vaikka entisiäkin oli jo yllinkyllin. Maksimikierrokset pyrittiin pitämään alle 4500.
-
- Viestit: 8627
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Ikinä ei ole sattunut isompia vahinkoja. Kerran äkeen sivulohkoa nostaessa katkesi Deutzin etukuormaajan lohkolle menevä paineletku ja päästi parikytä litraa öljyä päisteeseen. Metsässä saa pelätä renkaita ja etenkin venttiilitappeja.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Kävi minulla mielessä veoakseleiden ja kytkimen kestäminen viime kesänä, kun Vammas upposi ylipitkillä teloilla varustettuna märkään turpeeseen ja sen verran syvälle ettei liikkunut eteen eikä taakse. Ja liikkuminen tuommoisessa tilanteessa on semmoista että kaasu pohjaan, kerätään kierroksia, kytkin ylös, kaivurilla avustetaan joko työntäen tai vetäen, mihin suuntaan mennään, ja kun moottorista loppuu voima, sitten kytkin pohjaan ja keräämään kierroksia. Irtosi lopulta sivulle vääntelemällä, ja pääsin peruuttamaan veteliköstä pois, kaasu pohjassa kytkintä polkien metri metriltä. Jotku traktorit kestävät tuommoisen rääkin, jotku eivät.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 1822
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
- Viesti:
Re:
Vanha topikki ja tuli silmiin kuin txm öljy ois tajouksessa, tarkistin mikä öljy se nyt sitten. Onko noin että jarrut kummitelee foordeissa jos kaataa niihi txämmää?-SS- kirjoitti: ↑Pe Huhti 25, 2014 8:42 pmJoo hain tuolla S4:llä pakkasenkestoa, ja toimikin siinä suhteessa kiitettävästi, rullasi pakkasella kuin kesällä. Teboilin Monitra on kallista, joskus olen käyttänyt Teboil Wetol -märkäjarruperäöljyä. Oli tosi paksua pakkasella lähtiissä.cardaani kirjoitti:Uusi Nyykkäri teki alkuperäisillä Ambroilla samaa. Vaihdoin ekassa huollossa Monitraan ja epämiellyttävät ominaisuudet jäi.-SS- kirjoitti:Semmoista nyt kylväissä on ollut, että Newholland liikkeestä hankittu uusinta mallia oleva Shell Spirax S4 TXM peräöljy narauttelee ja lukitsee Foordin jarruja erittäin epämiellyttävästi. Mikähän siinä oikein on ?
-SS-
Oletteko muuten huomanneet, että romuksi tuomittu työkone alkaakin ihmeesti kestää ja kestää, kun markilla on uudempi korvaava kone, ja vanha kone saa vaan rumimmat palstat ja kiusaavimmat työt, lähes huollotta ?
Itse voin vahvistaa seuraavat ihmeparantumisen kokeneet koneet, kun kilpailija on samassa vajassa:
Juko kylvölannoitin -> Tume
Eho ruisku -> Moteska
Sampo puimuri -> Claas
-SS-
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
- Viesti:
Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?
Ei kovin usein huoleta kestävyys. Tietysti kokoajan tulee kaikille koneille lisää ikää ja sitä myötä käy aina väliin mielessä että kait nämä vielä menee, vaikkei mitenkään erityisen vanhoja traktorit ole. 6850 Valmetin sähköpoksi jutut mietityttää kun uutta poksia ei saa enään että kauonkon toimii. Tekisi kyllä mieli hankkiutua kyseisestä värkistä eroon, mutta just nyt se ei ole mahdollista ja uudempien sopivuus metsään on mitä on Valmetissakin.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
- Viesti:
Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?
Kyllä se välillä huolettaa, varsinkin keväällä kun käytössä yhden koneen varassa ollaan.
Äärirajoilla mennään kuormituksen suhteen ja iso tuntilukema niin väkisin pelkää että jotakin hajoaa.
Voin sanoa että stressaava ajoa on kuskille.
Äärirajoilla mennään kuormituksen suhteen ja iso tuntilukema niin väkisin pelkää että jotakin hajoaa.
Voin sanoa että stressaava ajoa on kuskille.
-
- Viestit: 2973
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?
Kyllä mulla tahtoo aina olla pelko persauksissa mikä hajoaa. Noita lumihommia kun touhuan ja traktoreita on vaan yksi, niin aina tulee mietittyä. Etukuormaaja kun tuossa Casessa on, niin kyllähän sitä tulee käytettyä, yleensä on aura siinä kiinni, mutta tänään oli lumikauha. Kuormaajalla vaikka varovastikin kun pukkaa esteeseen, niin paha tekee, tänäänkin penkkoja siirtäessä tuli kanto vastaan, mitta onneksi ajoin varovasti tunnustellen. Niin ja mitähän se etuakseli tykkää auran, vieläpä pitkärunkoisen vanhan Vilan heiluttelusta... Hydrauliöljyä vähän jostain pikkuletkusta kojelaudan takaa tippaisee, mutta kun ei oikein ennen kevättä viitsisi ulkona remontteerata...
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Marras 18, 2007 4:33 pm
- Paikkakunta: suonenjoki
- Viesti:
-
- Viestit: 1552
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?
Viimeks pari viikkoa sitten yhtä mökkitietä lingotessa. Tiellä oli koko talven lumet ja pikku ykkösellä käytännössä kaasu pohjassa vajaat pari tuntia.
Tuli kaikenlaisia uusia hajuja ohjaamoon, kun ei ollu aikoihin konetta kuormitettu kunnolla.
Tuolloin kävi mielessä saako kaikki laakerit varmasti voitelua yms. skenaarioita.
No kesti taas tuonkin reissun.
Tuli kaikenlaisia uusia hajuja ohjaamoon, kun ei ollu aikoihin konetta kuormitettu kunnolla.
Tuolloin kävi mielessä saako kaikki laakerit varmasti voitelua yms. skenaarioita.
No kesti taas tuonkin reissun.
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2021 7:55 pm
- Viesti:
Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?
Mitä noista vanhoista romuista huolta kantaa. Muutaman tonnin vehkeitä niin ei korkealta putoa jos hajoaa. Tulotkaan ei niistä ole riippuvaisia eikä menot. Ainoa huoli ehkä että jää johonkin keskelle tietä missä muiden esteenä
Fordson major
Ford county 654
Ford 7700
Ford county 654
Ford 7700
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jussi_oulu, Kaunotar, odin56 ja 58 vierailijaa