huolettaako koskaan traktorin kestävyys?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

DexMasZet kirjoitti:Dextassa ei tarvitse kuin valojen lasia vähän varoa...
Mut eikös ne syty palamaan ihan itestäänkin tasamaallakin? heheheh
Joo, täytyy ottaa vaan lunkisti. Tulihan sillä jo 30i-m3 puita kuskattua noin 1...1.5m3 kerrallaan. Eli just sen verta, että keula kevenee...
Nyt ostin mönkijän ja sillä teen reisut, joilta ei tarvitse puuta takaisin tuoda. Sekin pelottaa kokoajan, vaikka ajettiinkin melko hemmetin rajut koeajot... Kokoajan kuuluvinaan rutinaa/kolinaa... kestääköhän etuperä... hajookohan kone... tällasta tää on.

Kuva
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18645
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Massikalla ajeltiin suurin piirtein kaikki talviset ajot "keula pystyssä". Junkkarin juontoreen paakan alta meni vetovarsiin kiinnitetty reikärauta.
Rekeä ylos nostamalla saatiin pitoa/painoa vetäville pyörille sekä eturenkaat ylös hangesta etenemistä haittaamasta.
Jarrut olivat tietysti enempi käytössä, vetovarret molemmat ainakin kertaalleen korjatut.
Varret eivät nostossa katkenneet, vaan äkkinäinen sivuttaisliike(= olemattomien rajoittimen syy) murjaisi reiän kohdalta poikki.
säästellen sippiin
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

Minä olen tarinoista ollut ymmärtävinäni, että iät kaiket ajettu eturenkaat ilmassa, mutta se kun oma kokemus on niin lapsenkengissä vielä, niin tiedä häntä.
Ja tosiaan jännitin, että ne on kyllä hajoilleet, mutta kukaan ei noista kehuskele missään, vaan vain niistä keulimisista...
Eli senkun antaa mennä vaan...
kuutoshullu
Viestit: 556
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2009 6:51 pm
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuutoshullu »

No huolettaahan se aina kun noita klapei kuskaa tonne isän luokse... Aina on sitten ollut joku muu ns päivystämässä et jos jotain sattuu niin tulee apuun...

Viimeks kun vaihdoin majorin vaihdeloota öljyt niin oli aika paljon hippuja seassa liekkö normaalia taikka sitten se porsii kohta.. No katotaan kui kaua kestää... Ja niin asiaan viimeks kun vein klapei niin meni tuo suutinputki poikki.... Että silleen... :lol:
Fordson D Major/ Trader 590E
Volvo f613
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

Saattaa olla melkonen pösäys, kun kuormattu kone (pumppu) tunkee ulos riisseliä katkenneesta putkesta. Saati kun kierrokset putoavat ja pumppu käskee lisää, lisää, lisää...
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18645
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Induktanssi kirjoitti:Minä olen tarinoista ollut ymmärtävinäni, että iät kaiket ajettu eturenkaat ilmassa, mutta se kun oma kokemus on niin lapsenkengissä vielä, niin tiedä häntä.
Ja tosiaan jännitin, että ne on kyllä hajoilleet, mutta kukaan ei noista kehuskele missään, vaan vain niistä keulimisista...
Eli senkun antaa mennä vaan...
Ei sitä yhettömiin keulittu, viimeistään talliin peruutellessa yleensä etuset maassa.
Olettaisin Dextasi käytön olevan hyvinkin kohtuullista verrattuna esim. lapsuuteni keväisiin kuuluneisiin talvien kohmettaneiden sontatunkioiden siirtelysessioihin.
Lähikuljetus kynnöksille tapahtui jousiteräksisin irtopiikein varustetulla lantatalikolla. Talikon täyttö jäätyneeseen tunkioon piikkejä vauhdillla työnnättämällä ja nostolaittella pitoa renkaisiin hakemalla oli jo muutamaa pykälää rasittavmpaa niin koneelle kuin kuljettajallekin, kuin mitä esim "irtonaisen" lumen linkoaminen tai painavankin halkolaatikon rauhallinen siirtely.
Jotenkin nyt harmittaa kun noiden sontasouvien aikoihin ei ollut näin edistyksellistä tallentamistekniikkaa kuin mitä nykyiset kännykät edustavat.
Siinä se rapa lentäsi ja huono haisisi, paskahommaa kirjaimellisesti..

Tuota harmia lievittämään ei riitä edes Intian ihmeiden itkuun päätyvät traktorimittelöfilmit
https://www.youtube.com/watch?v=kLD9laP85YA
säästellen sippiin
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

Jos uskovainen olisin, sanoisin, notta Luojan kiitos, kun vielä on teidänlaisianne herrasmiehiä. TE olette meidän lapsosten tietopankki.
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Induktanssi kirjoitti:Minä olen tarinoista ollut ymmärtävinäni, että iät kaiket ajettu eturenkaat ilmassa, mutta se kun oma kokemus on niin lapsenkengissä vielä, niin tiedä häntä.
Ja tosiaan jännitin, että ne on kyllä hajoilleet, mutta kukaan ei noista kehuskele missään, vaan vain niistä keulimisista...
Eli senkun antaa mennä vaan...
Kyllähän sitä dextalla vielä keulaa kevittää, mutta kun alkaa 2040s jontikalla tassut tavoittelee taivasta, alkaa pieni jännitys nousta. Korkeassa kopissa istuessa pitkän keulan takana alkaa jo 50cm korkeus tuntumaan villiltä. Juontokouralla tuotakin konetta rääkätty ja vain nosto tanko nostolaitteesta mennyt poikki.

Valmetilla vastaavasti tullut harrastettua "endoamista" eli taka pään kevennystä. Märkä rehu paali piheissä ei tarvitse kummoista kuoppaa pihassa olla, kun perä nousee. Siinä kun kallistuukin etu akselin ansiosta kone, niin on jänniä paikkoja riittämiin. Tuotakin rääkkiä kestänyt 20v, eikä ole etu akseli vielä antautunut. Kuitenkin paali painaa noin 850kg ja takavanne painot päälle, eli koko koneen paino noitten lisäksi kiikkuuetu akselin varassa..

Eläs mittään, muutamia johtoja tullut tässä vaiheltua ja dextan sähkö puoli on varsin kelpo kunnossa. Mitenkä usein muuten Induktanssi vaihtaa dextaan öljyt?
Tässä vaan taas öljy arpajaiset menossa, mitä sinne kaataisi... Paikallisessa olisi universaali pönttö 50e tarjous hintaan, jos sitä vaihtelisi vaihteistoonkin terveemmän väriset. Vai ostaako delvacit vai pistääkö perus 12e/4l teboilin moniaste 10w-30 ölpät maksin hyllystä... Perhana kun ei olisi kuin monitraa olemassa, niin ee tarvihtisi tämmöisilläkään päätä vaivata...
Ajomies
Viestit: 28143
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Enempi jännittäisin työturvallisuudesta kuin koneiden kestämisistä, koneita saa korjattua, mutta jos se ainokainen lähtee, ei oo kellään kivaa, ainakan velkojilla. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Induktanssi
Viestit: 2962
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

DexMasZet kirjoitti: Mitenkä usein muuten Induktanssi vaihtaa dextaan öljyt?
.
Eno on asiasta puhunut noin 619 kertaa, mutta saa puolestani vaihtaa. Tein sähköt ja ajan sen 30i-m3 puita klapiksi asti vuodessa, joten sopii hoitaa tuo puoli.
Perään toki heitin 15litraa, että saatiin nostolaite liikkeelle, mutta tuosta on jo aikaa.
Tarve olisi välitön, mutta jos ei ukkoa kiinnosta, niin ei sitten.
Yksi syy muuten mönkkärin ostoonkin. Ajan sillä pikkureissut, niin en ainakaan ajotunteja juuri tuo Dextalle.
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Semmoista nyt kylväissä on ollut, että Newholland liikkeestä hankittu uusinta mallia oleva Shell Spirax S4 TXM peräöljy narauttelee ja lukitsee Foordin jarruja erittäin epämiellyttävästi. Mikähän siinä oikein on ?

Viime kesänä havaitsin öljyn olevan harmaata ja vanhan väristä, vaihdoin ennen syystöitä Motonetin Agrifarm yleisöljyn, se toimi oikein hyvin, mutta oli kylminä aamuina vähän paksua; nostolaite viivytteli ja voimanottoakseli pyöriskeli pitkään.

Sitten talveksi laitoin tuon Spiraxin. Mutta nyt päistekäännöksissä pärisee.

7000:ssa ja toisessa viistonnisessa on vanhaa varastoa Shell Donax TDS, hienosti pelittää.

-SS-
jylhä
Viestit: 2907
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Vähän pitkin viikkoa on tullu pyöritettyä 60vuotilaalla majorilla 100vuotiasta kivimurskaa. Se lötköttää tyhjäkäynnillä menemään tunnista toiseen ja ei sekään hyvää moottorille tee. Murskankin mahdollinen hajoaminen hiukan huolettaa, kun osat lienee siihen niinsanotusti kivenalla. Uusin kone tontilla on vuodelta 70 ja kyllä välillä ajattelee että eikö näitten pitäs olla jo eläkkeellä.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
puuhastelija
Viestit: 808
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

kuutoshullu kirjoitti:Viimeks kun vaihdoin majorin vaihdeloota öljyt niin oli aika paljon hippuja seassa liekkö normaalia taikka sitten se porsii kohta.. No katotaan kui kaua kestää... Ja niin asiaan viimeks kun vein klapei niin meni tuo suutinputki poikki.... Että silleen... :lol:

viime syksynä piti ottaa natikanpoikasesta lootaöljyt pois voa akselin takia. tuli kanssa paljon murua ja vähän kuin sorvinlastua -sellaista pientä kiekuraa.

siitä ei ole montaa vuotta kun otin öljyt pois edellisen kerran. silloin oli öljyt ihan puhtaat.

on kieltämättä tullut hieman rahisteltua vaihteiden kanssa. enpä rahistele enää.

mulla meni kanssa suutinputki yhtenä keväänä. lauantaiaamu ja kaikenlaista kuskattavaa venesatamasta mökille merenjäätä pitkin.

pakko ajaa varovasti 3:lla sylinterillä koko viikonloppu, kun jäät sulaa alta.

siinä tuli mietittyä, että miten loput tavarat hoituu mökille ja kenen vehkeellä hinataan natikka keskeltä ulappaa, jos sinne antautuu.


onko tuollainen "vajaalla moottorilla" ajaminen kovinkin haitallista? kampiakselille voisi kuvitella suurempaa katkeamisriskiä, ei kai se muuhun vaikuta dieselkoneessa?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16227
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Traktorin hajoaminen ei kovin huoleta, vähän 165:n sähköjohdot mietityttää....pitäis uusia. 399:n aluevaihtajan jousen uusiminen rauhoitti sillä ajamisen tunnelmaa.
Kylväessä Kevythinattavan Simultan voimansiirron kytkennässä oleva jousi huolettaa, pitää kattella jokavälissä että syöttötelat pyörii.
Sampo 680 on levottomuutta aiheuttava kones, moneen vuoteen ei kovin suuria remontteja ole ollut, mutta siltikin.
Mettätöis HakkiSouvari on todellakin huolenaiheuttaja, letkuja, puominpätkiä, tappeja ja vaikka mitä voi mennä koska tahansa poikki. Toisaalta oon vähentänyt (lähes lopettanut) mettässä ajon joten ei paljon vaivaa.
Haketta tehdessä porukan vanha HS 500 rumpuhakkuri on epävarmuuden aiheuttaja, sen homman oon ulkoistanut enkä ymmärrä miksi pitäis väkisin itse yrittää.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

ainahan vanha on vanha.. mut hajoo ne uudemmatkin.. velpojal oli 160heppanen nyykkäri koeajos ja 40tuntia mittaris ku hajos pien hydeletku takaa lohkolt.. varmaan valmistusvika mut olihan siinä öljyä ennenku edes lavetin vedos huomas.. nää vanhat koneet on ku ite pystyy korjaa jne ni em kyl säästele.. tiellä mennään täysil. äestetään täysil.. kone kestää jos on kunnos.. 500tkm 6,2d vani saa kenkää välil mitä moottori kiertää.. huonohan se on jos ei kestä.. aina menny päästöistäkin läpi kun ei hissuttele ja sääli vanhista.. koneet tykkää et niillä ajetaan täysil.. siihen ne on tehty. 7000 olis kestotestiä suoritettava ku pitäis kuulemma vantaalta hakea kotiin.. no peltorin patterit tarkastikseen ja eiku matkaan..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Induktanssi kirjoitti:
DexMasZet kirjoitti: Mitenkä usein muuten Induktanssi vaihtaa dextaan öljyt?
.
Eno on asiasta puhunut noin 619 kertaa, mutta saa puolestani vaihtaa. Tein sähköt ja ajan sen 30i-m3 puita klapiksi asti vuodessa, joten sopii hoitaa tuo puoli.
Perään toki heitin 15litraa, että saatiin nostolaite liikkeelle, mutta tuosta on jo aikaa.
Tarve olisi välitön, mutta jos ei ukkoa kiinnosta, niin ei sitten.
Yksi syy muuten mönkkärin ostoonkin. Ajan sillä pikkureissut, niin en ainakaan ajotunteja juuri tuo Dextalle.
Enosi alkaa kuulostamaan koko ajan tutummalta, kova olisi tarve tehdä vaikka mitä, mutta sitten kun jotain pitää tehdä etsitään esim työkaluja puol päivää, sitten hilataan romppeet työ paikalle. Ehkä 5min hommia ja kahven keittoon...

Se on noin 10min homma vaihtaa ne öljyt, eikä maksane kuin 40e yhteensä öljyt+ suodatin. Samalla tietysti olisi hyvä venttiili välyksetkin katella kohdilleen, jos siitäkin useampi vuosi aekoo...
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Induktanssi kirjoitti:Saattaa olla melkonen pösäys, kun kuormattu kone (pumppu) tunkee ulos riisseliä katkenneesta putkesta. Saati kun kierrokset putoavat ja pumppu käskee lisää, lisää, lisää...
Tarkoititko suutinputkea?

On katkennu kesken ajon ja sen verran huomas, että alkoi käydä kolmella ja konepellin alta hieman lensi polttoainetta. Lähinnä kasteli koneen. Tuotto on kuitenkin aika pieni noilla pumpuilla :)
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

-SS- kirjoitti:Semmoista nyt kylväissä on ollut, että Newholland liikkeestä hankittu uusinta mallia oleva Shell Spirax S4 TXM peräöljy narauttelee ja lukitsee Foordin jarruja erittäin epämiellyttävästi. Mikähän siinä oikein on ?
-SS-
Uusi Nyykkäri teki alkuperäisillä Ambroilla samaa. Vaihdoin ekassa huollossa Monitraan ja epämiellyttävät ominaisuudet jäi.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

cardaani kirjoitti:
-SS- kirjoitti:Semmoista nyt kylväissä on ollut, että Newholland liikkeestä hankittu uusinta mallia oleva Shell Spirax S4 TXM peräöljy narauttelee ja lukitsee Foordin jarruja erittäin epämiellyttävästi. Mikähän siinä oikein on ?
-SS-
Uusi Nyykkäri teki alkuperäisillä Ambroilla samaa. Vaihdoin ekassa huollossa Monitraan ja epämiellyttävät ominaisuudet jäi.
Joo hain tuolla S4:llä pakkasenkestoa, ja toimikin siinä suhteessa kiitettävästi, rullasi pakkasella kuin kesällä. Teboilin Monitra on kallista, joskus olen käyttänyt Teboil Wetol -märkäjarruperäöljyä. Oli tosi paksua pakkasella lähtiissä.

Oletteko muuten huomanneet, että romuksi tuomittu työkone alkaakin ihmeesti kestää ja kestää, kun markilla on uudempi korvaava kone, ja vanha kone saa vaan rumimmat palstat ja kiusaavimmat työt, lähes huollotta ?

Itse voin vahvistaa seuraavat ihmeparantumisen kokeneet koneet, kun kilpailija on samassa vajassa:
Juko kylvölannoitin -> Tume
Eho ruisku -> Moteska
Sampo puimuri -> Claas

-SS-
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Eihän se rattorin kestävyys huoleta yhtään ,ku kaikki paikat täynnä fordeja.Kaikki muu kyllä huolettaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jussi_oulu, Kaunotar, Rh- ja 86 vierailijaa