huolettaako koskaan traktorin kestävyys?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

saku
Viestit: 333
Liittynyt: To Heinä 06, 2006 3:04 pm
Viesti:

huolettaako koskaan traktorin kestävyys?

Viesti Kirjoittaja saku »

Niin eli jos teette rattorilla jotai hommaa, mikä teidän mielestä tuntuu semmoselta että se rasittaa rattoria, nii kuin se teitä vaivaa? Tämä on itellä ainaki monesti tullu esille, koska muutaman kerran on käyny niin että rattorista joku paikka hajonnu rivakan ajon takia, mutta nyt on tullu varovammin ajettua ja silti huolettaa jatkuvasti että millon joku paikka leviää ja saa varata aikaaa kunnolla että vian saa kuntoon.

Hyvä esimerkki ku muutama vuosi sitte dextalla lumitöitä tehtiin, niin alko kuulua semmonen jyrske kokoajan perästä.No siinä kuitenki ajeltiin ja sitte alko jo voimakkaampaa ääntä kuulua.No en enää ajanu vaan vietiin se talliin ja mietiskeltiin että mikä siinä on.Muutama päivän tutkittiin asiaa ja tuli selväksi että "Kruunupyörä" perästä oli levinny.Oli sitte melekonen remontti laittaa uus tilalle, ku tämmöstä remonttia varsinkaan en oo koskaa ees tehny.Se lohutti asiaa ku ihmeen kaupalla saatiin rattori kasaan ja toimi loistavasti
metalisti
Viestit: 400
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

Yli tunnin ajomatkat pistää miettiin kun lusikka tiskissä huudatetaan, vaikka ei silti niitä oireitakaan ole ollu.
-kaikkea jännää-
forssu
Viestit: 2018
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

joskus kyllä kun tullaan jotain alamäkeä lappu lattias ja kierroksia alkaa olla lähemmäs 3000.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
sytty
Viestit: 876
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sytty »

suurin piirtein aina huolettaa traktorien kestävyys ku töissä kattoo minkälaista pataa ne saa...
mutta ei tuo viistonninen oo oikeastaan huolettanu koskaa vaikka on ainaki 40 vuotta vanhempi kuin nuo työpaikan valtrat :lol:
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Lumitöissä mä mietin AINA mikä menee rikki. Siinä jos missään on riski saada traktori rikki.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

raktorin rikkoontuminen

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Kyllä metsäajossa varsinkin kivikossa pelkään vanteen reunojen
kestävyyttä, kun ne ottaa kiviin eikä ole vahvistetut vanteen reunat.
Kone ei siellä joudu koville.
Silloin kun ajoin majurilla niin koneremontin jälkeen tuli oltua korva tarkkana oudoille äänille, kun ajatteli tulikohan kaikki tehtyä kunnolla.
massikka135
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 8:44 am
Paikkakunta: Hämeenkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja massikka135 »

startatessa pistää ainamietityttämään että mitätapahtuu kun on vähä oireillut koneiden startit.. ja lingotessa pistää mietityttämään massikan perä kun tarpeeksi ottaa voimaa ni joku siellä perässä luistaa ei lingon nivelakselin kytkin ollenkaan..
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Ei ole varsinaisesti pelkkä traktorin kestävyys huolestuttanut mutta kokonaisuus venettä kuskatessa trailerilla mereltä kotiin ja päinvastoin. Kerran on trailerin pyörän laakeri levinnyt tielle keskellä aamuruuhkaa ja kerran vetosilmukka katkennut aisasta. Traktori hyytyi kerran polttoainesiivilän tukkeuduttua mutta silloin vene oli jo meressä. Vikamahdollisuuksia löytyy ja ei haluaisi jäädä tientukkeeksi pidemmäksi aikaa. Kerran jarrut oli niin kuumenneet että jarrutusteho oli tyystin kateissa. Kaikesta olen jotakin oppinut.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18568
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Säännöllisesti suoritetut ennakkohuollot ja muutkin koneelle suoritetut silmäilyt vähentävät oleellisesti huolta.
Mutta koska kysymyksessä ovat mekaaniset laitteet, niin murhetta aina tahtoo silloin tällöin tulla.
Vaan eipä kannata liikaa ennalta tulevaisuutta murehtia. Voi tosiaankin joutua sairaalan pehmustettuun huoneeseen kettingeillä seinään kiinnitetyksi jos alvariinsa tulevia remontteja päässä hautoo.
säästellen sippiin
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juu lumitöissä voi aina jotain mennä rikki mekaaniset tärskyt helposti tai ajaa vaikka väsyneenä seinään.

Silloin kun on kaksi konetta samalla paikkakunnalla, tietää, että aina tulee hommat edes jotenkuten tehdyksi.

Käytetyn koneen oston jälkeen jännittää pari vuotta ottaa isompaa hommaa sen päälle, sitten jo tietää, mitä pitäs tehdä. Ja tiettty kaikkia koneita ei koskaan tarjotakaan urakkaan, eikä edes omiin hommiin ainoaksi koneeksi.

-SS-
linkomies
Viestit: 647
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 7:12 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linkomies »

metalisti kirjoitti:Yli tunnin ajomatkat pistää miettiin kun lusikka tiskissä huudatetaan, vaikka ei silti niitä oireitakaan ole ollu.
Noilla suovehkeillä huudatetaan 12h ja sitten tankataan, puhalletaan pölyt ja huudetaan seuraava vuoro.
Kyllä tuntuu kestävän.. kertaakaan en kahdessa kesässä törmännyt muuhun, kuin nivelakseli ja hölmöilyongelmiin :?
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla!
rajora

Viesti Kirjoittaja rajora »

No jaa, ei tule tippaakaan mieleen kestävyys, varsinkaan kun täysillä kierroksilla painattaa tykkää vain siittä. Kyllä sen pitää kestää se tuhansia tunteja ja tuhansien tuntien jälkeenkin :wink:

Son Ford
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Kantojyrsimen eres joskus tuntui että mitäs nyt, siihenkin tottuu.
Kyllä koneet pääsääntöisesti kestää, taitaa vähät ajot ja siitä johtuva huono huolto hirvittää eniten... Taitaa olla koneelle sama onko kaasu pohjassa tunnin vai vuorokauden.
rajora

Viesti Kirjoittaja rajora »

Alfons kirjoitti:Kantojyrsimen eres joskus tuntui että mitäs nyt, siihenkin tottuu.
Kyllä koneet pääsääntöisesti kestää, taitaa vähät ajot ja siitä johtuva huono huolto hirvittää eniten... Taitaa olla koneelle sama onko kaasu pohjassa tunnin vai vuorokauden.
Olen vähän eri mieltä, ford4000 oli lainassa velipojalla viljamyllyn pyörittäjänä ja huus täysillä viikon. Vauhissa kuulemma tankkas. :) Ei kuulemma lisännyt öljyä kun ei ollut tarvis, tosin eppäilen ettei edes tarkistanut No yläviivassa oli ölkyt kun palautti( siis hain) sen :lol:
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Mitä tarkemmin koneet oppii tuntemaan, niin sen vähemmän niitä käyttäissään tulee mietittyä niiden kestävyyttä.

Kun jollain itselleen "uudella" vanhalla koneella ajaa, niin ensimmäiset 50 tuntia tulee kuulosteltua kaikki äänet yms. Varsinkin jos kyseessä on lainassa oleva kone.
metalisti
Viestit: 400
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 9:08 pm
Paikkakunta: pohjoissuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metalisti »

Fiiatti on nimenomaan tämmönen uusvanha kone, ollu reilu puolivuotta ja ajoja ollu tähänmennessä vasta jotain 20-30 tuntia.
Peräpäästä kuuluu surinaa kylmänä, mutta sekin katoaa lämmetessään. Tienpäällä aluevaiheiston 4. vaihe ei taho pysyä silmässä kärryn kans ajellessa, mutta ei mitään ongelmaa kun ei kärryä :?
Tässä olen syksyn mittaan tehny erilaisia huoltoja kun tulee tuota puunajoa talvella enemmän.
-kaikkea jännää-
make84
Viestit: 389
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 8:22 pm
Paikkakunta: keskipohojanmaan syjämmestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja make84 »

Eipä hirviästi oo töisä raktoreitte kestävyys huolettanu. Näyttää jopa siltä että tykkäävät ku kunnolla annetaha kengäpohojallista. Ainua kerta ku o selekäpiitä kylymänny raktorin kestävyys o muutama vuosi sitte ku 265 herkkusonni otti lähti uinnille jokehe. Sillo ei palio naurattanu ku raktorista ei nykyny ku parikytä senttiä hytin takaylänurkkaa. Mutta sama hörpötin on taas ajosa.
M-F 35 -60
M-F 165 -68 + James kuokka
M-F 165 -70
M-F 265 -83
M-F 390 Turpo -90
M-F 399 Turpo -96
Toyota Carina -83
Blogi https://mehuagri.blogspot.com/?m=1
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Pikkupoikana mietin montakertaa, että miten Ferkun perä kestää, kun iskettiin sontataikkoa vaihdilla jäiseen sontakasaan. Ei särkyny.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Ei oo ku vähänen, muutaman vuoden Vallu 565-kokemus. Alkuun tuntuivat kaikki perän/vaihteiston äänet siltä, että se leviää ihan just. Mutta edellisen omistajan kokemusten ja oman tottumuksen jälkeen: On se 40 vuotta jo kestäny noineen! Eikun tasaista käyttöä, se on koneelle hyväksi. Ja yleensäkin, varovaisen harrastajan käytössä taitaa rakotti rasittua 25% siitä, mitä se on saanu nuoruudessaan kestää :wink: ...
Huuhaa

Viesti Kirjoittaja Huuhaa »

Sesonkiaikana on pelko persiissä koko ajan. Jos koneketju katkeaa on tavallista, että sitä pystyy muuttamaan ja jatkamaan, mutta jos välistä häviää toinenkin vehjes, niin huhhuh.

Mulle kertoi yks jo edesmennyt yrittäjä, että kun hän näki koneketjun petettyä työmiesten pelaavan työajalla jalkapalloa tallien pihalla, hän oksensi välittömästi. Maha reagoi näkyyn.

Siinä ei sitten auta muu kuin marssia ostamaan liikkeen pihalta se, mikä siellä nyt sattuu olemaan. Siitä kaiketi johtuukin, että sesonkiakoina vaihtokoneiden pyynnit ovat kaksinkertaset abauttista.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], HE-RA, seppo1, taavi80 ja 54 vierailijaa