huolettaako koskaan traktorin kestävyys?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ih2504
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 8:30 pm
Paikkakunta: Etelä-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ih2504 »

Ei huoleta, jos hajoaa niin korjataan, käyttöä vartenhan koneet on. Tokihan joskus suorastaan v*tuttaa kun särkyy väärään paikkaan väärään aikaan mutta mitäpä tuota ähisemän vaan kuntoon ja takas hommiin.
Zetor 5511
Leyland 384 kaivuri
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t-40 »

tä? huoletaaks tää muita ku belkku kuskei? mie ku luulin jot ryssän romut vua hajjoo :wink:
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18645
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Huolta ja murhetta. Sitähän se ihmisen elämä sisällään pitää, mikäli sen asenteen ottaa ja osin ottamattakin. Murhe ja huoli kuuluu elämään.
Pettääkö sydän, tuleeko tuperkkeli, puhkeaako kumi, laukeaako moottori ja monta muuta itsestä riippuvaa ja riippumatonta juttua kerkiää mielessä käydä, ennen kuin monttu umpeen luodaan ja peijaskahvit juodaan. Tuotakin hetkeä voi murehtia monin ajatuksin; surevatko omaiset, närästääkö kahvi papin vatsaa, montako rakkoa tulee lapioijien käsiin, runnovatko suorintein koneen kauhalla kallliit käärinliinat kurttuun, mitä jos olenkin elossa, ym.
Ihmisen kantamakseen ottamansa toteutumattomat murheet näkyvät monessa paikassa. Yleensä pukeutuu sanoiksi; mitäs minä sanoin, enkös minä jo sanotut, minä arvasin tämän, pitihän se arvata, minä tiesin tämän. Eli on märehditty joku "onnettomuus" jo ennen tapahtunutta. Myös tietynlainen pessimismi ja apaattisuus on ominaista huolien kantajalle.

Terve harkinta, tietynlainen kylmäpäisyys elämisessä ilman ennakkoajatuksia ja tapahtuneiden epämieluisien asioiden oikeisiin mittasuhteisiin asettelulla voi kuitenkin onnistua elämään täyttä elämää ilman pään murheilla pehmeäksi saattamista.

Zetorissa olis jarruremonttia tiedossa, eikä syytä tiedossa, miksi polkustimet ovat holtittomat. Ei huoleta, ei se silti karkaa, jäljet ainakin jättää, jos lähtee.
säästellen sippiin
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

-SS- kirjoitti:
cardaani kirjoitti:
-SS- kirjoitti:Semmoista nyt kylväissä on ollut, että Newholland liikkeestä hankittu uusinta mallia oleva Shell Spirax S4 TXM peräöljy narauttelee ja lukitsee Foordin jarruja erittäin epämiellyttävästi. Mikähän siinä oikein on ?
-SS-
Uusi Nyykkäri teki alkuperäisillä Ambroilla samaa. Vaihdoin ekassa huollossa Monitraan ja epämiellyttävät ominaisuudet jäi.
Joo hain tuolla S4:llä pakkasenkestoa, ja toimikin siinä suhteessa kiitettävästi, rullasi pakkasella kuin kesällä. Teboilin Monitra on kallista, joskus olen käyttänyt Teboil Wetol -märkäjarruperäöljyä. Oli tosi paksua pakkasella lähtiissä.

Oletteko muuten huomanneet, että romuksi tuomittu työkone alkaakin ihmeesti kestää ja kestää, kun markilla on uudempi korvaava kone, ja vanha kone saa vaan rumimmat palstat ja kiusaavimmat työt, lähes huollotta ?

Itse voin vahvistaa seuraavat ihmeparantumisen kokeneet koneet, kun kilpailija on samassa vajassa:
Juko kylvölannoitin -> Tume
Eho ruisku -> Moteska
Sampo puimuri -> Claas

-SS-
mitä wetolia sul oli? en nyt just muista kumpaa meil on mut hyvin on toiminu niissä pakkasissa mitä tääl etelä suomes löytyy..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Niin. Tulihan sitä klapisäkkejä nostellessa mietittyä fiiatin etuakselia että miten kestää. No, jos hajoaa niin korjataan vaikka ei se varmaan tällä käytöllä aivan heti hajoa.
Keulimiset ei ainakaan 640 niin huolettaneet, kevyt keulaisena kun oli jatkuvasti ilmassa. Joskus ko oli se esapatu linko perässä ja 680 ootti kytkin remonttia ja lunta oli kinostanut paikoin toista metriä niin sehän sitten tuossa tallin päässä loppu kulkeminen ja aattelin että nostanpa linkoa ylös ja linkoan vähän kerralla niin sehän vain keula nousi ja sai pitoa lisää ja meno jatkui. 680 en ole saanut keulaa vielä ilmaan muuta ko ek:lla puskiessa, tietenki ollut tuo ek painona melkein kokoajan.
Kaverin kanssa tehtiin apetta joskus ja loppu paalit kärröstä ja piti kantaa sitten parin sadan metrin päästä ja ännän perässä ei ollut mitään värkkiä niin oli aika jännä kattoa ko yks otti kaks sataviiskymppistä paalia päällekkäin ja peruutteli sinne missä apevaunu oli, kyllä oli perä keveänä.
L85
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2013 12:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja L85 »

Kone kestää kovaakin käyttöä kunhan se on juoheata...Näin joskus opetettiin.

Kun kokonaisuutta ajattelee, työsaavutusta, kulutusta ja kestävyyttä niin optimi lienee kunnon kuormitus suurimman väännön ja suurimman tehon välimaastossa.

Mutta kyllähän sitä on monen sortin sotkijaa puikoissa.
Ajomies
Viestit: 28143
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Joskus aikoja sitten eräs mies valitteli kuinka oli tekniikka mennyt huonoksi, kun Talbotissa kolmas kytkinlevy ja vasta 29 000 km mittarissa. No kun sitten lähti ajelemaan ei kyllä itseäni ihmetyttäny miksi ei kestä, pikemminkin kummastutti että jos noin ajellaan niin hyvinhän se on kestänyt. Tämä "fiksu" kun sääteli vauhtia kytkimellä, piti mäessä paikallaan jne. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
SamiT
Viestit: 6790
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kyllä se kestävyys aika usein mieleen tulee vaikka kone pelaakin toistaiseksi hyvin kun tuossa äestelee kun mittarissa kuitenkin jo 11000 tuntia eikä ole peruspalikoista kuin kytkin ja pikavaihde kunnostettu.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
ripa luisu
Viestit: 1691
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripa luisu »

No eniten huolettaa pitkät ajot tiellä kaasupohjassa.
Viimeksi pariviikkoa sitten tuli 2x1.5 tuntia tinni tiskis.
Toistaiseksi ei oo tullu muuta huomattua kuin huohotus noissa retkissä.
ford 4000 -75
Konekansa.fi
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja er3004 »

jouko kirjoitti:No ajattelin pistää tähän nyt juttua niistä puoliteloista ku niistä on ollu täällä muutaman kerran juttua, ja tämä liittyy siihen traktorin kestävyyteen.

No niitä puoliteloja on kehuttu kauheana,mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että ei niitä kannata laittaa rattoriin, jos ei nyt ihan pakko oo.Ne telat rasittaa niin paljo traktorin voimansiirtoa ja vetoakselia.
Sitte ku ne telat tahtoo täryyttää rattoria, nii monesti alkaa vuotamaan perästä öljyä siitä missä taka akseli on kiinni perässä, siitä saumasta.Ennen piti monesti meijän puolitela rattorista paikata tiivistemassalla ja vaikka millä.Ja sitte on pitäny yhen kerran niitten telojen takia ostaa uusia rattaita perään,kun tahtoo rasittaa niin paljo

Toki teloilla pääsee melkeen mihin vaan, mutta ite en niitä kyllä välttämättä laittaisi.Ne on niin paha vastus rattoriin ku rattoriin, että ennemmin ostaa hyvät ketjut. Hyvillä ketjuilla pääsee melkeen yhtähyvin, teloissa vaan se että kantaa paremmin,muuta plussaa niistä ei oo
Minulla oli majurissa puolitelat ja allekirjoitan edellisen, tie ajossakaan ei voinut isointa vaihdetta käyttää. Niiden maastokelpoisuudesta kertoo sellainen, jouduin kokoileen koivutukit sellaiselta suolta, jossa kuusen kannot oli niin korkealla, että majurin etupyörät pyrki kannon alle siinä täytyi kouralla nostaa kärryä, että pääsi kannon päälle. Pomo oli pannut kaatomiehet kiskoon metsätratorin raiteisiin laittamat propsit kasaan, jotka minun oli tuotava pinoon, ja toin kanssa.
Yrittänyttä ei laiteta
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

On kai niitä pelottavia tapauksia sattunut useampiakin Lähinnä silloin kun värkissä on joku vika ilmennyt. Esim. pyöräalustaisesta kaivinkoneesta pamahtanut useampi kehänpultti poikki, hieman huolestuttanut että kestääkö kotiin ajaa.

Eräs traktoripelko sattui aikoinaan. Yöllä kuulin kun meidän fiiatti huusi kuin lentokone. Oli kotoa parin kiometrin päässä turvesuolla palaturvekonetta vetämässä, tai oikeammin sillä hetkellä siirtoajossa tankkauksesta työkohteeseen. Siltä seisomalta hyppäsin moottoripyörän selkään ja lähdin katsastamaan tilannetta. Hyvä että pyörällä traktorin tavoitin. Piti ruveta kierroksia hiukan ruuvailemaan pienemmälle ja hiukan kuskia moitiskelemaan.
Oli taas joku kuski lisäillyt koneeseen kierroksia ja reilunlaisesti vaikka entisiäkin oli jo yllinkyllin. Maksimikierrokset pyrittiin pitämään alle 4500.
Osmo_
Viestit: 8626
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ikinä ei ole sattunut isompia vahinkoja. Kerran äkeen sivulohkoa nostaessa katkesi Deutzin etukuormaajan lohkolle menevä paineletku ja päästi parikytä litraa öljyä päisteeseen. Metsässä saa pelätä renkaita ja etenkin venttiilitappeja.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Kävi minulla mielessä veoakseleiden ja kytkimen kestäminen viime kesänä, kun Vammas upposi ylipitkillä teloilla varustettuna märkään turpeeseen ja sen verran syvälle ettei liikkunut eteen eikä taakse. Ja liikkuminen tuommoisessa tilanteessa on semmoista että kaasu pohjaan, kerätään kierroksia, kytkin ylös, kaivurilla avustetaan joko työntäen tai vetäen, mihin suuntaan mennään, ja kun moottorista loppuu voima, sitten kytkin pohjaan ja keräämään kierroksia. Irtosi lopulta sivulle vääntelemällä, ja pääsin peruuttamaan veteliköstä pois, kaasu pohjassa kytkintä polkien metri metriltä. Jotku traktorit kestävät tuommoisen rääkin, jotku eivät.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
traktori754
Viestit: 1822
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

-SS- kirjoitti: Pe Huhti 25, 2014 8:42 pm
cardaani kirjoitti:
-SS- kirjoitti:Semmoista nyt kylväissä on ollut, että Newholland liikkeestä hankittu uusinta mallia oleva Shell Spirax S4 TXM peräöljy narauttelee ja lukitsee Foordin jarruja erittäin epämiellyttävästi. Mikähän siinä oikein on ?
-SS-
Uusi Nyykkäri teki alkuperäisillä Ambroilla samaa. Vaihdoin ekassa huollossa Monitraan ja epämiellyttävät ominaisuudet jäi.
Joo hain tuolla S4:llä pakkasenkestoa, ja toimikin siinä suhteessa kiitettävästi, rullasi pakkasella kuin kesällä. Teboilin Monitra on kallista, joskus olen käyttänyt Teboil Wetol -märkäjarruperäöljyä. Oli tosi paksua pakkasella lähtiissä.

Oletteko muuten huomanneet, että romuksi tuomittu työkone alkaakin ihmeesti kestää ja kestää, kun markilla on uudempi korvaava kone, ja vanha kone saa vaan rumimmat palstat ja kiusaavimmat työt, lähes huollotta ?

Itse voin vahvistaa seuraavat ihmeparantumisen kokeneet koneet, kun kilpailija on samassa vajassa:
Juko kylvölannoitin -> Tume
Eho ruisku -> Moteska
Sampo puimuri -> Claas

-SS-
Vanha topikki ja tuli silmiin kuin txm öljy ois tajouksessa, tarkistin mikä öljy se nyt sitten. Onko noin että jarrut kummitelee foordeissa jos kaataa niihi txämmää?
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
porhaltaja
Viestit: 1479
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Ei kovin usein huoleta kestävyys. Tietysti kokoajan tulee kaikille koneille lisää ikää ja sitä myötä käy aina väliin mielessä että kait nämä vielä menee, vaikkei mitenkään erityisen vanhoja traktorit ole. 6850 Valmetin sähköpoksi jutut mietityttää kun uutta poksia ei saa enään että kauonkon toimii. Tekisi kyllä mieli hankkiutua kyseisestä värkistä eroon, mutta just nyt se ei ole mahdollista ja uudempien sopivuus metsään on mitä on Valmetissakin.
elk
Viestit: 1301
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?

Viesti Kirjoittaja elk »

Kyllä se välillä huolettaa, varsinkin keväällä kun käytössä yhden koneen varassa ollaan.
Äärirajoilla mennään kuormituksen suhteen ja iso tuntilukema niin väkisin pelkää että jotakin hajoaa.
Voin sanoa että stressaava ajoa on kuskille.
nuc-64
Viestit: 2973
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Kyllä mulla tahtoo aina olla pelko persauksissa mikä hajoaa. Noita lumihommia kun touhuan ja traktoreita on vaan yksi, niin aina tulee mietittyä. Etukuormaaja kun tuossa Casessa on, niin kyllähän sitä tulee käytettyä, yleensä on aura siinä kiinni, mutta tänään oli lumikauha. Kuormaajalla vaikka varovastikin kun pukkaa esteeseen, niin paha tekee, tänäänkin penkkoja siirtäessä tuli kanto vastaan, mitta onneksi ajoin varovasti tunnustellen. Niin ja mitähän se etuakseli tykkää auran, vieläpä pitkärunkoisen vanhan Vilan heiluttelusta... Hydrauliöljyä vähän jostain pikkuletkusta kojelaudan takaa tippaisee, mutta kun ei oikein ennen kevättä viitsisi ulkona remontteerata...
usko55
Viestit: 687
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 4:33 pm
Paikkakunta: suonenjoki
Viesti:

Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?

Viesti Kirjoittaja usko55 »

Huoleton on hevoseton poika... 😳
Joo...
Arpe
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Viimeks pari viikkoa sitten yhtä mökkitietä lingotessa. Tiellä oli koko talven lumet ja pikku ykkösellä käytännössä kaasu pohjassa vajaat pari tuntia.
Tuli kaikenlaisia uusia hajuja ohjaamoon, kun ei ollu aikoihin konetta kuormitettu kunnolla.
Tuolloin kävi mielessä saako kaikki laakerit varmasti voitelua yms. skenaarioita.
No kesti taas tuonkin reissun.
Ford77
Viestit: 71
Liittynyt: Su Joulu 12, 2021 7:55 pm
Viesti:

Re: huolettaako koskaan traktorin kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Ford77 »

Mitä noista vanhoista romuista huolta kantaa. Muutaman tonnin vehkeitä niin ei korkealta putoa jos hajoaa. Tulotkaan ei niistä ole riippuvaisia eikä menot. Ainoa huoli ehkä että jää johonkin keskelle tietä missä muiden esteenä 😅
Fordson major
Ford county 654
Ford 7700
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 8400, Custom_76, harza, jip59, tommipommi, zukka ja 70 vierailijaa